Lök??
Kom just på att lök inte är en ovanjordsgrönsak!
Har inte ätit en enda potatis eller annan rotfrukt på snart två månader nu…..men tagit för givet att Lök är Ok med lågt Gi.
Fläsk eller saltsill med löksås varje vecka.
Ni kloka…Har jag ätit mycket kolhydrater nu?
Önskar er en Bra Dag!
Om du tittar under "Länkar" finns det flera länkar till olika näringstabeller. Använd dem som verkyg när du undrar över hur många kolhydrater något innehåller.
#0, Lök har en del kolhydrater i sig, 100 gram gul lök ger ca 5 gram kolhydrater.
Så det beror på hur strikt man vill äta helt enkelt. Lök är antagligen det kolhydratsrikaste livsmedelet jag själv äter. Och då tar jag bara mindre mängder, 50-75 gram, och inte mer än en gång om dagen.
Så äter du väldigt strikt så bör du undvika det. Tillhör du dom som inte är så strikta och äter uppemot en 40-50 gram kolhydrater om dagen så är det ingen fara med lök. Dom flesta ligger väl någonstans mellan, och kan tillåta sig lite lök då och då.
Fineli har en bra sökbar livsmedelstabell.
Ta det där med ovanjordsgrönsaker och rotfrukter med en stor nypa salt - det är bara en tumregel. Det finns flera bra rotfrukter som ligger under 5 g KH/100g t ex rädisa, rättika, kolrot, majrova och rotselleri.
/Per Wikholm
Du som åt fläsk med löksås :) De lät mums … hur gör du löksåsen, tycker allt blir så rinnigt nu när man inte får reda med något=(
Skaldemans biff med lök är gott, man kan ju välja att ta bort löken helt men en liten mängd gör ingen skada, beror på hur känslig du är för kollisar!! Jag är ganska känslig, som typ en livräddningsbåt som blåser upp sej själv, så blir det för mej när jag äter nåt med mycket kollisar men lök har funkat bra
-i liten mängd!
Jag har gjort löksås så här: Skivar och steker löken, på med grädde och låter det koka ihop, i med en sked philadelphiaost så blir det en tjockare sås.
#6 Oj låter smaskens, det ska jag prova
Låter ju superbt :)
För starkare löksmak (och därmed mindre mängd lök) så kan du prova riva löken i stället för att hacka den!
Lök är en sån sak som jag själv aldrig skulle sluta med. Det är smakrikt och gott, och jag tror att det finns många saker man kan titta över förutom löken om man inte går ner i vikt. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Personligen kan jag inte tänka mig att avstå från lök till mitt stekta fläsk eller stekt lever. Är mycket förvånad att jag inte längre har några avsevärda gaser efter löken (så som jag hade innan).
Jag brukar steka minst 2 relativt stora lökar. (viktminskningen får vänta
)

När man kollar kolisar i lök står det bara lök, inte gul, röd osv. Innehåller alla lökar lika mycket, någon som vet?
Lök känns nyttigt och är gott.

Jag tycker nog att lök ska det vara rejält med i löksåsen. Skivade igår 3-4st. ( ca 2-300 gr. ??) till 5 saltsillfiller och ett paket (6skivor ??) stekfläsk.
Jag åt inte allt själv!!!
Min son och jag två måltider var och en extra matlåda till kollegan.
Redningen är inget problem med vispgrädde…låt det bara puttra ihop…gör likadant med strimlad vitkål/purjo.
Det är bara så gott! Löken som blir söt när tillagas passar så bra med salt sill eller fläsk.
Hade bara förträngt att det inte är "ovanjord".
#9 Jo!
Det kan nog bli 100gr.lök…åtminstonde under en dag(=2måltider)….men jag räknar och väger inte.
#9, Ett hekto lök är väl inte så mycket. En medelstor lök kommer väl ungefär upp i det.
#17. Har man den som krydda så kanske man inte äter en hel lök själv. Men så äter inte jag lök, utan tar jag lök så tar jag det stekt till maten vid sidan om, och då blir det en hel lök till en person.

Lök har så många andra hälsöfördelar så där knusslar jag inte, vitlök är värst på kolhydrater men hur många hekton har man i en måltid??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#20 Det beror på om man siktar på att få sitta ensam på bussen eller inte! 
smörkokta vitlöksklyftor! MMMM där kan man tippa i sig flera stycken! Alltså hela lökar…

Sitter man ensam i bussen får man köra själv 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#22 …Recept, tack!
Tyvärr är det recept jag har ett mikrorecept men det måste gå att göra på spisen med om man inte gillar mikro. Man skalar två vitlökar, lägger i en skål, slår på en dl vatten och kokar 2 minuter på full effekt, häller av vattnet och upprepar proceduren med nytt vatten, sen saltar och svartpepprar man samt lägger på en rejäl klick med smör. (det står 20 gram i receptet men ta mer för all del!) Persilja är också gott att ha i. Sen kokar man ytterligare två minuter , då liksom smälter klyftorna och man kan äta dom som en röra till en köttbit kanske, eller bara äta som dom är…
Jag tror att lök har så mycket nyttigt i sig. Smällen med kolhydrater tar jag därför. Vitlök kan jag inte leva utan. Hellre lukta vittlök än skit.

Jo…skillnaden är nog lök som smaksättare eller lök i löksås. Då är ju liksom själva löken "maten", förutom stekfläsket då.
Och så har vi förstås purjo och vitlök!! Jag konsumerar mycket av alla lökar.
Vitlöksklyftorna åker även in i ugnen hela när jag tillagar mat där. Då blir de också sådär mosiga och goda att äta som "röra"på en köttbit som Pennylane beskriver.
Mmmm , nu börjar jag bli hungrig …dags att fixa dagens matlåda!
Ha en bra dag! 
Undrar bara hur länge man kan ha gul lök i rumstemperatur ?
Det är väl bara att testa, jag har haft 1 skalad lök liggande på köksbänken 1 vecka, blev över förra gången jag hade lök. Använde den idag men fick skära av lite i varje ända, i övrigt utmärkt. Huvudsaken att det inte är fuktigt/vått.
Ni som älskar vitlök - skär av lite på ändarna av vitlöken, lämna skalet kvar, och sedan skär hela vitlöken mitt itu, tag några stycken och lägg dem i ugnsform med mycket smör och lite salt o peppar på, baka långsamt på 150 C bortemot 1 timme, sedan klämmer man ut det goda och har till vilken mat som helst.
min lök ligger framme jämt, till slut (efter flera veckor) kan den bli dålig men det blir den i kylskåpet också. Till och med fortare tycker jag. I affären ligger den ju också i rumstemeratur.
Jag har sagt till mig själv att allt som är tillbehör och mindre delar av själva maträtten kommer jag att fortsätta använda. Lök är något av detta och jag använder ofta lödlök i sallad, och vitlök i kötträtter. Gul/röd lök äter man väl iofs lite större mängder av och vissa kanske inte tål det, men vitlöken anser jag försumbar. Lika så när jag ibland gör såser utan grädde så använder jag faktiskt ibland typ potatismjöl/maizena, t.ex rödvinssås till det mumsiga grillade köttet som jag äter när jag känner jag vill festa till det i vardagen…
Givetvis är ju många bäckar små en stor å, och de får man ha i baktanke. Även bearnaise får ju lite kolhydrater av löken… Men äter man mycket sådant så får man väll dra ner på det andra den dagen helt enkelt!
Lök mår för övrigt alldeles utmärkt av att förvaras framme i rumstemperatur. Ska man låta lökarna ligger mer än någon månad eller två bör dom dock förvaras mörkt och helst lite svalare.
Kylskåpet är däremot som att be om att de ska bli dåliga! Det är för att det är så fuktigt i kylskåpet som man får dem att antingen ruttna eller i bästa fall börja gro (tycker de gula/röda lökarna ruttnar och vitlöken gror). Så vitlöken kan man med fördel ha i en fin fläta på väggen!
Hakuna matata!