Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3865 ggr
gun92884
2011-10-20 12:41
0

Endoscopy

Jag kanner ibland en klump i halsen nar jag svaljer sa jag ska ivag pa endoscopy. Nagon som har gjort detta och kan tala om hur man kanner sig efterat? Bara sa man vet vad som ar att vanta och inte blir panikslagen for ingenting … har ger de 'conscious sedation' sa man kommer inte ihag na't efterat …

gun92884
2011-10-20 15:43
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

… finns det ingen som kan svara mig?

opssk
2011-10-20 15:59
0

Jag har gjort en gastroscopi utan bedövning eller sedering.  Jag bestämde att jag inte ville ha nåt lugnande. Obehagligt-JA-men inte ont. Mådde helt prima efteråt:) Det kommer att går bra för dig också, om du dessutom ska ta lite sedation så behöver du inte grubbla…! lycka till!

gun92884
2011-10-20 16:06
0

Tack for ditt svar! Jo, jag tar conscious sedation … det ger de for nastan allting har … 

Fast nar jag tanker efter sa fick jag inte det nar de kollade urinblasan, men det gick sa fort och det var inte varre an att ha en kateter insatt …

yvonnel
2011-10-20 17:56
0

Jag har varit med om både rektoscopi och gastroscopi, inte särskilt trevligt någondera, men värst var gastroscopi för jag har svårt att svälja slang och fick återkomma för här har vården inte så mkt tålamod med patienterna.

Andra omgången fick jag lokal bedövning och då var det helt OK. t.o.m. intressant att följa kamerans väg ner i magen på displayen.

kaisakavat
2011-10-20 18:16
0

Jag var på gastroscopi för några år sen. Är av den sorten som kan 'stålsätta mig'.. De hade sagt att det skulle bli vansinnigt obehagligt, men tar bara några minuter. Så jag tänkte: Några minuters h-vette - vad är det mot barnafödlar e t c..

Tårarna sprutade och det var ett smärre hvette - men det gick förstås 'bra'.. Man överlever! Glad

Mest störande var att de 'kritiserade' mig.. liksom sura kommentarer om att jag spydde upp luften de pumpade in hela tiden.

Dumskallar.. som om det var med flit liksom.. Tungan ute

gun92884
2011-10-20 19:09
0

Gor de verkligen detta utan conscious sedation? Har skulle de inte fa nagra patienter om de inte gav detta … nu ar ju inte svenska sjukvarden privatiserad sa det kanske forklarar varfor de ar sa stygga mot patienterna Rynkar på näsan

Jag har gjort colonoscopy (rekommenderas att man gor vart 10:e ar om man inte har nagra problem) … det varsta dar ar elandet man ska dricka kvallen innan undersokningen … de har tillochmed personal man kan ringa pa kvallen och de 'pratar igenom en' sa man far i sig elandet! Jag ringde och min lakare jollrade med mig som med en liten unge men det behovdes for fy sjutton vilket elande att fa i sig alltihop. Det varsta ar att det ar inte sa farligt i borjan men av nagon anledning blir det jolmigare och jolmigare ju mer man far i sig … hua mig.

gun92884
2011-10-20 19:18
0

Har jag fattat ratt nar jag tanker att man kan inte fa nitrous (laughing gas) hos tandlakaren i Sverige? Horde att de inte ger det i Frankrike och det forvanade mig. Jag skulle inte klara av tandlakaren utan nitrous, jag far det aven for rengoring … det kostar extra men det ar det vart … livet ar jobbigt nog utan att man maste utsatta sig frivilligt for tortyr Rynkar på näsan

goliath
2011-10-20 19:22
0

aldrig gjort endo eller gastro.. men fått consious sedation många gånger.. du kommer vara helt borta och inte ihåg någonting :)

kaisakavat
2011-10-20 19:23
0

Menar du det vi kallar lustgas?

Har då aldrig fått det hos tandläkare, men jag är inte rädd för själva behandlingen - bara livrädd för räkningen.. Foten i munnen

Kanske kan man få det om man är rädd.. Fast min kompis som är paniskt rädd får nåt annat. Lugnande tabletter av nåt slag.

LatMask
2011-10-20 19:34
0

Har hört om bedövning hos tandläkaren, det ska vara för extremt tandläkarrädda personer.

Jag var väldigt rädd för sprutorna och genomgick ett antal påfrestande behandlingar på 60- och 70-talet utan bedövningsspruta - inte kul!

Men så kom jag till en ny tandläkare, som sa "prova!" om sprutorna, och det var en ENORM skillnad, sticket kändes knappt alls!

gun92884
2011-10-20 19:37
0

Joda, jag har fatt conscious sedation flera ganger sa jag ar inte radd for sjalva undersokningen … jag undrade mest hur man kanner sig efterat … det ar ju strupen de brakar med … min lakare sa att det kanske bara ar for smalt och da kan de 'vidga' samtidigt … sista gangen na'nting'vidgades' pa mig var jag 7 timmar pa operationsbordet … de forsokte separera mina hastskonjurar men fick ge sig, och vidgade urinledarna istallet …

Det finns tandlakare som inte ar pigga pa nitrous (ja, lustgas!) och de kan ge valium eller xanax, men da maste man ha chauffor. Efter lustgas kan man kora sig sjalv …

Nar de gjorda mina implants fick jag xanax pa kvallen innan, pa operationsdagsmorgon, bedovning OCH nitrous. Gissa om jag sov gott efter Skrattande

Aniara4
2011-10-20 20:06
0

Första gången jag försökte göra det gav de mig inte ens lokalbedövning, och utan att gå in på detaljer så var det extremt obehagligt för mig. Det slutade med att jag fick panik och slet ut slangen när de var nästan nere. Jag fick ganska sura kommentarer samtidigt som jag grät och skakade hysteriskt.

Så när husläkaren för ett tag sedan ville göra en gastroskopi sa jag väldigt bestämt att i så fall får ni söva mig. Det var inga som helst problem visade det sig, jag fick lättnarkos vilket var som att ta en liten tupplur och vakna med lite lätt ont i halsen.

Alla är ju olika, men för mig var det för jävligt, och för en av mina kompisar också. Tydligen är man känsligare när man är yngre. sa någon.

kaisakavat
2011-10-20 20:43
0

Vad? Är det vanligt med kritik för att man tycker det är läskigt eller för hur man reagerar?? Det ÄR ju läskigt och man kan ju knappast 'bli van' eller förbereda sig..

Varning för utvikning: Flört

Jag har råkat ut för det där fler gånger. Bland annat när jag skulle genomgå hysterektomi och de skulle lägga ryggmärgsbedövning på mig. En elev fick uppgiften. Helt ok för mig.

Inte nån lätt sak för eleven, och säkert är man nervös som f-n första gången man provar. Så han stack fel - för långt in enligt läkaren, så nålen gick in i kotan på nåt sätt som inte var bra (jag hörde ju instruktionerna och tillrättavisningarna, de stod ju typ två dm bakom mig..). En liten stunds meckande fram och tillbaka med nålen därinne, utan att hitta rätt. Men det var bara när han var i benet som det gjorde ont egentligen. Så jag satt och väntade.. tänkte att tja.. kul var det ju inte, men ingen fara.

Jag satt där framåtlutad ihopkurad.. och från att må helt ok gick jag på en bråkdels sekund till att se djupgrönt, bli fullkomligt kritvit (enligt sköterska) och vansinnigt illamående samtidigt som nån skrek nånting, sprutan rycktes ut och de akutfällde mig nästan uppochner..

Varpå narkossköterskan kläckte ur sig att jag överreagerade - "Så farligt är det väl ändå inte"..

Haha! Pucko! De pillar runt i min ryggmärg - på fel sätt - och hon menar att jag är sjåpig!!! Reaktionen var i o f sig väldigt mkt fysisk-reflexartad.. och jag har aldrig varit med om nåt liknande. Hade inga som helst problem med att låta samma elev pröva en gång till, när jag hade slutat svimma och när vederbörande gjorde rätt så blev världen inte det minsta grön och jag inte det minsta kritvit.

Och dessutom.. hade det varit underligt ifall jag hade blivit rädd och därmed… "sjåpig"?? Näääääääääeeeee..

Kanske de blir skraj själva och reflexen är att försöka urskulda sig eller nåt.. Iofs mänskligt, men.. hon som sa sådär var ju inte ens inblandad i stickandet så vad tysan!?

Menar inte att det här är hela världen, men nog vore det mysigt ifall man slapp de där 'gliringarna'.. Glad

gun92884
2011-10-20 21:22
0

Jag ar mer och mer tacksam att jag blir undersokt har i landet aven om forsakringen kostar en arm and a leg …

Jag har inte behovt besoka denna mottagning pa 3 ar men kande igen de flesta och de kande igen mig … however, skoterskan satte en broschyr i handen pa mig … det var en slags 'valkomstbroschyr' som forklarade varfor mottagningen inte kallades sa langre utan kallades 'your medical home' … (I kid you not) Skrattande

Broschyren forklarade vad patienterna kunde vanta sig av personalen och se'n var det nagra rader om vad de vantade sig utav patienten … mest att man inte glomde att tala om vilka mediciner (inga alls for mig) man tar … om na'n personal hade uppfort sig som ni berattar sa hade de akt ut pa orat och blivit arbetslosa …

Medan jag kommer ihag … hos min tandlakare sveper de in en i varm filt … det ni! Skrattande

kaisakavat
2011-10-20 21:32
0

'Your medical home' - gulligt! Filten hos tandläkaren kunde jag gärna ta - broshyren hos doktorn not! Skrattande

Jag tycker som sagt inte det är hela världen, men får någon annan hade det kunna betyda mycket. Och är det jättevanligt är det förstås illa.

Men jag vill inte ha USA:s system till Sverige och jag är ÖVERTYGAD om att många blir illa behandlade även där borta. Inte bara såna som är under- eller oförsäkrande utan även andra. Men kanske inte på det sättet som vi upplever här.

yvonnel
2011-10-20 21:40
0

Lustgas har jag fått bara en gång och det var när jag födde min dotter. När det knappt, precis började hjälpa så tog dom bort slangen, fick väl inte ha det föör bra. Hos tandläkaren får jag ju nåt från en spruta som lokalbedövar. Men det är ju inte smärtfritt det heller att få - första sticket iaf.

Den där gastroskopin - där blev läkaren stött som bara den - han beklagade sig och sa att han hade minsann gjort denna sortens undersökningar i många år och visste hur den skulle genomföras. (underförstått, jag är sjåpig).

På annan tråd har jag berättat om kontraströntgen av mina äggledare, som verkligen var en fasansfull upplevelse - med 5 personal som höll mig fast och jag vrålade när konstrasten tryckes in. Detta hände 1967 på Lunds sjukhus.

Tyvärr kan jag berätta om flera sådana upplevelser, men det finns några bra också, så helt vedervärdigt är det ju inte.

gun92884
2011-10-21 12:50
0

I debatten om sjukvard i det har landet - och nar det berattas om den i utlandet - sa blir det ofta en apple/orangerora. Det ar inte bemotning eller behandling som det ar fel pa … tvartom, med stamningshot hangande over huvudet om de tittar pa en pa fel satt sa vet de nastan inte hur val de vill en ibland och det sags oftaofta att amerikanska sjukVARDEN ar den basta i varlden … och det stammer. Det stora problemet ar att den ar inte tillganglig for sa mangamanga som behover den.

Eftersom Jean-Pierre var egen foretagare som konsult i flera ar betalade vi sjalva var sjukforsakring och den lag pa mellan $600 - $700/manaden, med en deductible pa $3000/person … alltsa forsakringen betalade inte ut ett ore innan man sjalv hade betalat rakningar upp till $3000. Dessutom tackte denna forsakring valdigt lite och var mest for att tacka 'catastrophic' (olyckor och ovantade saker… en blindtarm kan snabbt kosta i $100,000-tals) handelser eftersom vi har varit friska bada tva. 

Nu har vi forsakring genom italienska firman och de betalar manatliga avgiften. Forsakringen ar bra och kommer utan deductible och denna forsakring betalar i genomsnitt 75% av ens utgifter … men sa kostar den ocksa drygt $2000/manaden! Och detta ar for 2 personer utan barn. Det finns manga manniskor som inte ser denna summa som LON per manad. Inom serveringsbranschen ar minimunlonen bara $2,30/timmen (den lagsta for andra yrken borjar omkring $7 beroende pa stat( och resten ska de lyckas fa till genom dricks …