Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 3845 ggr
mumsa
0

tillbaka till min kunskapskälla

Flört länge sen jag var här nu , men nu är jag nyfiken på svar ..,Jag ska erkänna att jag prövar zonterapi just nu ,började för att få dit gubben , men det misslyckades ,men jag blev glatt överaskad ( är ju ofta skeptisk av mig Flört) det jag nu skulle vilja rota i är det jag fått rek att äta , vet och litar på er här,jag mår mycket bättre sen jag började med tabletterna (piggare och gladare och sover bättre) men är det d-vitaminet enbart? orkar ni läsa? tabletterna är calcium-drage´erkomb med vitaminer och mineraler

en inehåller

calcium 58,00mg

fosfat 142,00mg

fosfor 46,00mg

flour 0,11 mg

natrium 0,25mg

klorid 0,38 mg, magnesium 1,05 mg

järn 0,26mg

mangan 16,70 mg

kobolt 0,04ug

molybden 0,34ug

zink 0,04mg

koppar 2,47 ug

*d- vitaminet är för sig på 10 ug*

sen har jag nu ett pulver för magen

carbomin som inehåller

natrium 794 mg

kalcium 500 mg

kalium 135 mg

magnesium 38 mg

zink 24 mg

ja så är läget om ni orkat hänga med Skrattande nu vill jag ha synpunkter , ser ju bra saker som magnesium mm ,men i övrigt är jag inte så jättehemma på detta område , lämnar det till er Tungan ute

mumsa
0

glömde att skriva att tabl överst tas 2 morgon och 4 kväll

d-vit har jag sen förut ,tar en om dagen

"magpulvret"(löses i vatten) tas 1-2 teskedar om dagen

Internettan
0

Mineraler är aldrig fel, skulle jag vilja säga. Visserligen kan fel proportioner leda till obalanser men därför är det ju bra när man tar ett "bland-preparat". Antagligen är det inte någon risk att det blir för mycket eftersom vår mat idag innehåller mycket mindre av just mineraler och spårämnen jämfört med förr.

Fast jag är dålig på just vilka mängder som är bra när det gäller de enskilda. Ser att magnesium verkar vara ganska lite i förhållande till kalciumet? Det skulle jag välja att ta lite mer av.

"Every point of view is a view from a point."

mumsa
0

tack för svar Glad , hur mycket magnesium är bra intag per dag?

mumsa
0

fortsätter att fundera i tråden , hoppas på fler svarSkrattande

jag tror självklart på lchf men är en sann fuskare Skäms jag har dock gått ner i vikt mer än vad jag kunde tro ,och hur lycklig jag än blev har jag ändå varit fundersam på varför ? mycket stess i perioden för viktnedgången -kan ha bidragit ? jag har blivit lite för kaxig nu då jag fuskar -äter dåligt men ändå händer det inte så mycket på vågen ? jag förstår ju att sån "tur" kommer inte att hålla i sig …det jag nu sitter och funderar över är om en möjlig orsak kan vara att jag inte fungerat som jag ska med upptag i tarmarna? när jag var till zonterap sa han att magen inte var "bra" vilket stämde ,jag köpte tillskotten jag skrev om ,vill ju må bra ,men inte rusa upp i vikt Obestämdvad tror ni ,är det den möjliga förklaringen -att jag egentligen mått dåligt ,nu kanske jag får en piggare mage men också mycket större Skrikandes

hoppas ni förstår vad jag yrar om Tungan ute

Denna kommentar har tagits bort.
Wildrat
0

Balansen mellan kalcium och magnesium ska helst vara 2:1, alltså dubbelt så mycket kalcium som magnesium.

mumsa
0

hm jag ser att mitt d-vitamin (äter nu tillval ,vet inte om den är köpt på apoteket?) innehåller 10 ug (400ie) det är väl lite ? ska jag ta 2 då?

Motter
0

Jag köpte magnesium i hälsokosten o när han lämnade över den så sa han att jag ska ta den på kvällen! Jag tänkte inte på det då, men sen har jag funderat. Varför ska jag ta den på kvällen? Någon som vet?

Motter
0
Anne-
0

magnesium är avslappnade och man kan bli trött, det passar bättre på kvällen!

Internettan
0

#8:

Magnesium får musklerna/kroppen att slappna av och många upplever att de sover så gott efter magnesiumintag. Det är en av anledningarna till att magnesium rekommenderas. Vet inte om man blir trött även under dagen om man tar magnesium på förmiddagen?

För min del (och för de flesta andras) blir magen lätt "överaktiv" av magnesium och tar jag det på kvällen så kan jag lätt tömma tarmen på morgonen. Men det beror nog på hur mycket man tar och kanske vilken sort. Vill personligen inte ha fart på magen efter jag kommit till jobbet.

För övrigt så sägs det att de flesta har brist på just magnesium och att vi till en början kan äta mer magnesium än kalcium. Men där är meningarna nog delade.

Här kan man läsa mer om detta intressanta mineral.

"Every point of view is a view from a point."

Motter
0

Tack för svaren! Misstänkte att det kanske var nåt sånt. Det är bara så svårt att komma ihåg det på kvällen. Får skärpa mej! Det gör nytta för jag har inte alls så mycket kramp längre.

Wildrat
0

#7 Dosen d-vitamin bör vara minst 2000IE om dagen så ditt tillskott är lite lågt doserat. Du kan läsa mer hos Kostdoktorn: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin

yvonnel
0

Jag köpte D3 i stor dos 50.000 Ug att tas en gång/vecka. Det pratas ju om olika doseringar oftast att det är för lite - är det någon som vet om det finns en "farligtgräns"? Kan levern lagra och dosera efter behov?