"Klump" i halsen
Jag har ätit LCHF sedan februari 09, jag har även Hypotyreos. Sedan två veckor tillbaka har jag som en klump i halsen, och måste svälja/dricka något hela tiden för att inte känna av den så mycket.
Hör det ihop med kosten eller Hypotyreosen vad tror ni?

Ja du, svårt att säga men tror knappast det kan vara kosten, den glider ju ner med smör
Hoppas det blir bättre, själv har jag inte upplevt något liknande under mina 2 å på LCHF men jag har ju inte Hypotyreos.
Lycka till
Rättat nu hoppas jag. Sorry, verkar vara fel på mitt tangentbord
Jag har också hypothyreos och kände också samma klumpkänsla i halsen några dagar.
Har inte hållt på mer än 2,5 vecka med dieten.
Har också funderat, men det är ju lite symtom på underfunktion som kommer tillbaka.
Kan det vara så att värderna ändrar sig när man går ner i vikt?
Skölkörteln sitter ju på halsen så det har säkert med underfunktionen att göra.
Kolla dina värden, det kan ju tänkas att det har ändrat sig eftersom du förmodligen har gått ner i vikt och inte behöver lika mycket levaxin?
Jag har under åtta månader ökat min dos, för den var för låg i höstas. Under de två senaste månaderna har jag ätit dubbelt så hög dos mot i höstas 150 mot 75 i höstas. Det kanske är så att jag inte behöver lika hög dos eftersom jag äter LCHF nu.
Jag kollade mina värden för 3 veckor sedan men läkaren har inte ringt och meddelat hur det såg ut.
Jag äter Levaxin och har ätit LCHF i fyra år, aldrig känt någon klump i halsen. Jag tar 150 i sex dagar i veckan. Har minskat en gång under mina 10 år med Levaxin.
Jag ringde vårdcentralen i dag, och frågade om mina provsvar, då sa hon att de var normala. Jag frågade då efter vilka värden det var och hon sa då
T2 2,8
TSH 20
Jag fattar inget
Vad är T2? TSH 20 så höga siffror har jag inte sett någon stans när man läser om detta. Jag blir knäpp…
Du hörde fel.
TSH 2,8 och T4 20 måste varit dina värden.
Vilket låter väldigt märkligt, hur kan TSH vara så högt med ett sånt högt T4? Eventuellt T3 2,8, men de brukar sällan mäta T3 och T4, utan snarare TSH och T4.
Klumpen i halsen kan vara relaterad, troligtvis din sköldkörtel. Åk till VC och beskriv problemet.
Tack så mycket, det skall jag göra 
Malusen, klumpen i halsen är nog din svullna sköldkörtel. Den kan ju bli förstorad åt olika håll och när den är det inåt så trycker den på både luft- och matstrupen.
Med tanke på detta och dina värden är det troligtvis inte hypotyreos du har utan Hashimoto tyreodit. Då har man en autoimmun inflammation som angriper skk och förstör lite, så det läcker ut hormoner och man får tillfälligtvis höga värden. När attacken är över fungerar skk ännu sämre och man blir ännu mer hypo.
Du ska till VC och kräva att de tar fler prover på antikroppar samt skriva en remiss till medicinmottagningen, Hashimoto är inget klåparna på VC ska ta hand om. Inte för att man nödvändigtvis får bättre vård på sjukhuset men de ska iaf föreställa experter (cynisk och förbittrad, inte jag heller
). Är det Hasimoto väntar fler tester (röntgen och troligtvis biopsi, om de är vettiga läkare). Hoppas du får gehör för dina problem och får vettig hjälp.
Jag ringer VC på måndag. Tack för era svar 
Nu har jag varit på vc och tagit prover, skall till läkaren i morgon, skall jag be om en remiss?
Om jag har t4 20 är det högt eller lågt då?, jag förstår inte om det är bra ner eller upp? Samma med TSH är det bra ner eller upp?

T4 på 20 är ganska högt. TSH skall vara kring 1. Medicineras du brukar man ofta sikta på lägre.
Läs gärna på http://skoldkortel.blogspot.com -- finns en del bra info där.
Tack, jag är så trött har sovit bort hela helgen känns det som…
… T4 skall nog inte upp mer, det är i övre gränsen av ref. Kan förvisso också ge trötthet, ofta i form av muskeltrötthet. "hypersymptom" kallas det för.
Jag skall be att få alla mina provsvar de senaste 10 åren:) Hoppas att jag får en klarhet.
Min dotter har testat sig förra veckan och fick svaret att allt var ok men att hon borde gå ner i vikt (hon blev erbjuden xenical för det var så få biverkningar… hon tacka nej). Hon begärde att få provsvaren hemskickade.
1996-12-06 TSH 2 T4, fritt/S 18 (ref, TSH 0,2-3,0 T4 12-28)
1997-05-09 TSH 2.4 T4, fritt/S 17 (ref, TSH 0,2-5,0 T4 13-25)
1997-11-26 TSH 3.7 T4, fritt/S 18 (ref, TSH 0,2-5,0 T4 11-24)
1999-03-31 TSH 2.6 T4, fritt/S 15 (ref, TSH 0,4-5,0 T4 9-22)
2002-01-31 TSH 4.6 (ref, TSH 0,4-5,0)
2003-03-03 TSH 4.9 P-Tyroxin, fritt 16 (ref, TSH 0,4-5,0 T4 10-22)
2008-07-30 TSH 5.9 P-Tyroxin, fritt 16 (ref, TSH 0,4-5,0 T4 10-22)
2008-08-19 TSH 5.5 P-Tyroxin, fritt 20 (ref, TSH 0,4-5,0 T4 10-229
2008-10-17 TSH 7.9 P-Tyroxin, fritt 17 (ref, TSH 0,4-5,0 T4 10-22)
2008-12-08 TSH 5.4 P-Tyroxin, fritt 17 (ref, TSH 0,4-5,0 T4 10-22)
2009-02-27 TSH 3.6 P-Tyroxin, fritt 19 (ref, TSH 0,4-5,0 T4 10-22)
2009-04-23 TSH 2.8 P-Tyroxin, fritt 20 (ref, TSH 0,4-5,0 T4 10-22)
2009-06-09 TSH 3.1 P-Tyroxin, fritt 23 (ref, TSH 0,4-5,0 T4 10-22)
Hopp så här ser mina provsvar ut… säger mig inget…
Jag har fått en remiss till röntgen för min "klump i halsen" 
Övriga provsvar 2009-06-09:
B-SR 3 (ref 0-30)
B-Hb 158 (ref 117-153)
B-CRP <8 (ref 0-10)
Du har väldigt höga värden på TSH, tycker jag. Behandlingsintervall brukar vara kring 1. Förvånande.

Jag hade också "klump" i nedre delen av halsen i kombination med trötthet förut (både före och efter kostombyte). Provtagningen visade på normala värden enligt dok (fick aldrig se dem).
Efter att gått med detta från och till under många år så råkade jag upptäcka att klumpen, och den låga ämnesomsättningen/tröttheten försvann när jag åt lever (effekt märkbar på bara några timmar).
Min dåvarande läkare tyckte inte det var ett dugg konstigt iom att lever innehåller så många helt vitala ämnen för både hälsa och ämnesomsättning.
Kanske en av orsakerna att jag tycker lever är så viktigt.
Har letat efter lever men inte hittat det i de affärer jag varit på, en stor ICA Kvantum och ett stort Hemköp. Tsk.
Funkar det med leverpastej?
Tror ni att jag äter för lite eller för mycket Levaxin? Eller behöver jag kanske äta någon annan medicin med?

#21 Köpepastej är oftast hårt processad och innehåller för det mesta mer potatis än lever.
Bättre att göra margaretas kycklinglevermousse (går absolut att göra på annan lever) som är underbart god.
Jag gör oftast enligt hennes grundrecept med tillägg av lök (ett måste till lever tycker jag…gifter sig bra).
#20 Knepigt! Kycklinglever i frysdisken då?
Hm, jag har haft en klump i halsen till o från under många år och senaste 2 åren varit extremt trött, trodde det berodde på enbart sömnbrist i och med nattskiftsarbete….
Nu blev jag lite fundersam………….
H a r faktiskt känt mig piggare och fräschare sedan jag gick över till strikt lchf….
#22 Föär lite eller för mycket beror på hur du mår också. Är dina händer darriga, har du hjärtklappning, känner du dig mer eller mindre konstant stressad? Allt detta är typiska överfunktionssymptom dvs symptom på för mycket hormoner.
Dina värden är höga men du skulle behöva ta T3 också för att man riktigt ska kunna säja nånting. Tycker det är konstigt att de aldrig tagit det på dig…
Nej jag är inte darrig, har inte hjärtklappning, känner mig inte stressad. Jag skall be att få ta T3 prov med:).
Tack för era svar.

Hej hej satt å läste lite här stämmer mycket in på mig.
Har precis fått reda på att jag harl underfunktion i sköldkörteln…… Klump i halsen har jag hafte till och från i flera år känns det som men läkarna har bara sagt att det är psykiskt..
ska tillbaka till läkaren nästa vecka för nya prover då ska jag fråga om klumpen också……….
Nu tar jag levaxin 50 mg…….
#27 Ja gör det, har du gjort någon röntgen? Eller biopsi?
Hej, jag har autoimmun tyreoidit (Hashimoto), konstaterad sedan aug 2008. Jag har även en klump i halsen och ibland sväljproblem, och ofta förkylningar. Men min läkare på VC vägrar se att det har något samband med sköldkörteln. Istället skriver han ut olika mediciner som jag ska testa, men följer aldrig upp. Mot förkylningen någon nässpay eftersom han ansåg att jag hade polyper, och nu senast Omeprazol som han menar hade något med att jag får sura uppstötningar. Jag känner mig så hjälplös. Vad ska jag göra? Funderar på att vända mig till Scanlab. Är det någon som har efterfarenhet av det och kan säga om det är bra eller ej. Kostar ju en hel del, plus att man sen måste ha en läkare som kan tyda svaren (en privalläkare i Sthlm som tar 1500 kr).
T4 ligger på 17 pmol/L (ref 12-23) feb och maj. TSH 1,2 feb, 4,1 apr, 2,6 maj, och 3,2 juni (ref 0,4-4,7)

# 28 nej jag har aldrig fåt göra varken röntgen eller biopsi men nu när dom har hittat underfunktionen så då kanske dom börjar tänka efter….. vem vet 

# 29 känner igen mig Suhur kanske även jag har Hashimoto får se vad läkarna säger.
Vet inte så mycket om Scanlab men titta in på ett forum som heter turtel tror jag dom vet jätte mycket om det
#29 och 30 Du ska begära remiss till medicinmottagningen av din läkare. Där ska de röntga och ev göra biopsi på sköldkörteln. Risken finns att din läkare skriver en dålig remiss så du får avslag, då kan du skriva en sk egenremiss. Den ska tas emot med samma allvar som en remiss från en läkare.
Se även till att de tar alla relevanta prover; TSH, fritt T4, fritt T3, TPO-antikroppar och TG-antikroppar.
Känner någon till om dett finns det någon bra medicinmottagning i Stockholm (där jag bor), och framför allt någon bra läkare att vända sig till?
Har nu varit inne och kollat på Turtles. Där ser jag att den läkare som Scanlab hänvisar till i Sthlm (Toregard) inte alls rekommenderas. Hon ska finns ha fått en massa anmärkningar på sig.
Är det någon som vet hur man får kontakt med Karin Munsterhjelm i Finland och hur mycket det kostar att komma till henne? Är det svårt att få tid hos henne? Börjar känna mig desperat. Har fått stora problem att besluta mig. Tänkte börja med vitaminer och mineraler, kommer inte längre än till tanken, tänkte vända mig till Scanlab, osv, osv. Känner mig så hjälplös. Orkar inte hugga tag i saker och ting. Tänker bara att jag ska göra det och så får jag beslutångest.
Har nu läst att det inte är ovanligt att man har brist på kortisol när man har Hashimoto, och vid obehandlad sådan behöver man mer kolhydrater. Kan det vara därför som mitt TSH har stigit sedan februari (TSH 1,2 feb, 4,1 apr, 2,6 maj, och 3,2 juni (ref 0,4-4,7)? Har ätit LCHF sedan första veckan i januari, och gått ner 14 kg.
Hej idag har jag fått liothyronin på recept. Jag tänkte börja med 5 mikrogram om dagen. 
#32 Karin Munsterhjelm kan du ringa, telnr kan du nog få på Turtles, jag vet att det är flera där som besökt henne. Hon har mottagning i Helsingfors och i Ekenäs som ligger några mil från Helsingfors. Har du tur kanske du kan passa ihop besöket med finlandsfärjan så blir inte resan så jättedyr.
TSH kan stiga för att ditt T3-värde är helt åt skogen. Det kan vara helt fel trots att T4 är ok och det ser man ju bara på proverna som de vägrar ta (och känner i kroppen men det gills ju inte enligt läkarna). Grattis till viktnedgången iaf, den brukar inte vara lätt att få till.
#33 Va bra, hoppas du mår bättre snart. Har du fått nån info hur du ska göra med Levaxinet? Du behöver nog sänka dosen lite men håll koll på värdena. Av någon anledning brukar de dyka när man får T3-tillskott.
#34 Jag har inte fått någon info alls, jag bara begärde att få liothyronin på recept och det fick jag
. Jag tänkte testa på egen hand, de läkare jag haft har ingen kunskap alls om detta. Jag tänkte sänka levaxin från 150 till 100.
#35 Låter som en bra idé. Nä, information får man skaffa själv, tur det finns bra info på nätet… Bra läkare iaf som skrev ut det, ibland vägrar de för de tror att man får hjärtinfarkt av den medicinen. Sanningen är den att om man överdoserar Lio så får man hjärtklappning dvs överfunktionssymptom och det sliter på hjärtat men med en låg dos är ju inte det nåt problem. Sen får man reaktionen snabbt, samma dag eller dagen efter man tagit för mycket, Levaxinet tar flera veckor innan man märker av.
Ja det är tur att det finns så mycket kunniga människor här
tack

Det trista med att lägga in lio är ju att det tar lång tid för levaxinet att ändra nivå medans lio är direktverkande. Blir en massa pillande innan man har fått till det rätt :)
Har sedan några dagar svaga muskler i armarna 
Idag skall jag minska T4 och börja med T3
hoppas att jag kommer att må bättre…
Klumpen är kvar och får mig att må illa
hoppas jag får en tid snart.
#39 Jag har funderat på det där med klump i halsen. Jag har det lite till och från. Nu när jag bytta till AT (Armour Thyroid) började jag på två tabletter. Då hade jag också klump i halsen men för övrigt mådde jag bra. Sen sänkte jag till 1,5 tabletter och mådde dåligt men jag hade ingen klump i halsen. Nu har jag ökat till två tabletter igen, mår bra igen men har fått tillbaka klumpen…
Klumpen kommer alltså när jag har (tillräckligt) höga värden, tyvärr vet jag inte vad jag ska göra. Vill ju inte sänka medicinen igen och få tillbaka alla de andra besvären…
Ja det är lite så jag tänker med, men om du provar 1,75 tablett så kanske det blir perfekt 
HURRA! Idag vaknade jag UTAN klumpen i halsen!
ingen svaghet i armarna, varm och go som en kamin utan att vara svettig 
Hurra va ja ä glad!
Jag har haft klump i halsen i flera år (såpass att jag har svårt att få ner medicin som fastnar i halsen pga klumpen), har ju även autoimmun sjukdom, trötthet och stora svettningar nattetid (som pågått i ett par år). Undrar just om man borde kolla upp sköldkörteln….? 
#43 Ja gör det!
Hurra hurra hurra, en hel dag utan klump i halsen! 

Ååh, vad skönt för dej :)
Malusen - Så himla roligt att det funkar bra för dig med medicinen! 
Jag häpnar när jag läser denna tråden. Mycket intressant med alla berättelser. Har nämligen åxå haft "klump i halsen i många år, fast i perioder några månader eller veckor. Ibland har det varit så jobbigt att det har utlöst ideliga host- och ibland kräkreflexer.
Har ju varit utmattningsjuk i 8-9 år, men detta problemet kom före allt det andra. Jag har misstänkt stress, men har ingen aning.
Numera känner jag bara av det korta stunder, och sällan.
Ingen läkare har hittat nåt fel/kunnat förklara det hela. Vissa har då börjat dilla om att det skulle vara ångest. Det är det INTE, utan en mycket tydlig fysiskt tryck/klumpkänsla nere i halsen..
Samma här, jag har kräkts några ggr.
Har du kollat dina värden? Jag tror INTE att man kan inbilla sig en sådan här sak.
#48 Nja, läkarna tycker att de har kollat sköldkörteln ordentligt.. De vanliga proverna visar helt OK värden.
Det som är intressant i denna tråden är att många fler har haft liknande, även till synes utan att ha sköldkörtelproblem.. 
Jag tror att många som drabbas av utbrändhet har fel på sin sköldkörteln. Och att mörkertalet är stort. 
Har varit sjukskriven för utbrändhet för ca 7 år sedan. Gick då markant ner i ämnesomsättning och hade hjärtklappning plus panikångest…
Så fort jag fick 'lyckopiller', Zoloft, så började jag rätta till mig succesivt. Gick i snabb takt ner 10 kg, dessa hade jag lagt på mig under det då föregående halvåret, innan diagnosen.
Men jag upplever fortfarande klumpen i halsen till o från, fast tröttheten är mer eller mindre borta. Hjärtklappningen likaså, oftast får jag den när jag ska sova….när den dyker upp.

Jag fick också Zoloft mot min utbrändhet. Fast för mig gjorde det bara att jag blev ännu tröttare och sov ännu mera. och jag gick bara upp i vikt :/
Men jag tror också att om man har fått nån hypo/hyper är det lätt man utvecklar utbrändhet (bara att tas med läkarna knäcker en) och utbrändheten/depressionen kan behöva en knuff åt rätt håll (ställa signalsubstanserna i hjärnan rätt).

# 31 Wildrat Har varit hos min läkare nu i dag fick höja dosen Levaxin proverna är inte bra än enligt honom
har inflamerad Sköldskörtel ! = Förstorad sköldskötel.
Där av klumpen i halsen.
han pratade inte om Medicin motagningen han sa att jag skulle bli bättre Bara Vi hade ställt in dosen Levaxin rätt……..
ska dit om 1 månad i gen för nya prover ska ta 2 tabletter levaxin nu …..
#53 Så bra att du har kollat upp det, nu gäller bara att ställ in så att du får en bra dos. (lita inte på läkarna när de säger att du har bra värden, utan känn efter själv, hur du mår) 

ja man ska nog göra så inte lita på vad de säger åt en
tycker jag har haft den där klumpen i halsen i många år men innan är det aldrig någon som har nämnt sköldsköteln. då var det bara psykiskt eller det att jag skulle sluta röka som jag gjorde då men det har jag slutat med nu snart 2 år så det kunde dom inte skylla på längre
Ska känna mer efter själv Tack Malusen…..
Jag vill bara uppdatera lite, klumpen kommer och går kan man säga vissa dagar lite mer andra lite mindre. Det är alltid på eftermiddagen/kvällen som den börjar kännas. Den är absolut inte lika stor som innan LIO, men lite konstigt känns det att den kommer och går.
Jag vaknar alltid utan klump? Jag har inte fått någon tid till röntgen ännu. 
#53 Va bra att läkaren lyssnade på dig. Får hoppas det räcker med Levaxinet och du snart mår bättre men blir du inte bättre av bara det så är det bra att veta att det finns fler mediciner, dock är det mycket svårt att få läkarna att skriva ut dem. Men ge dig inte förrän du känner dig bättre, lita inte på läkarna när de säger att dina värden är bra fastän du mår dåligt. Det är de som har fel, inte du (och du är inte inbillningssjuk även om det känns så många gånger).

#56 Så var det för mig också på den tiden det begav sig (klumpen kändes mindre på morgonen).
Får hoppas det löser sig med din klump snart.

Tack Wildrat kommer inte att ge mig fast det känns hopplöst i bland. Inte alltid man orkar strida i heller. humöret är inte alltid det bästa heller hoppas mest på att den biten blir bättre jan vara svårt med umgänge när man känner så . så ska inte klaga för mycket men nu när jag vet en del orsaker till mitt mående känns det bra att få blabba ur sig en del………..
Hej igen!
I slutet av augusti böjade min "klump" försvinna jag kände mindre och mindre av den (
). Den 16 oktober fick jag äntligen min ultraljudstid, jag kände inte av min klump längre men tänkte att jag åker ändå, nu när jag har väntat sååååååååå länge…
För några dager sedan kom svaret: Vänster (har bara den kvar) sköldskörtellob är lätt atrofierad, vilket betyder att den har minskat i storlek. Detta är ett utseende som kan vara en följd av Hasimotos sjukdom.
Nu till min fråga. Kan det vara så att jag har bromsat eller tagit bort Hasimotos genom att jag började med T3 i sommmras? Vad tror ni?
Min klump är borta sedan länge, för en vecka sedan tänkte jag att det var dags att kolla mina värden igen. Fick dem idag
2011-07-20 TSH 4,0 P-Tyroxin, fritt 13 (ref, TSH 0,4-5,0 T4 10-22)
Äter 100 Euthyrox och 50 Lio. Undrar om jag inte äter för lite…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan inte svara på din fråga, men TSH verkar högt! Jag underar däremot hur du fördelar Lion under dagen?
#61 Tog de inga prov på fritt-T3? Det behöver de ju göra, särskilt som du medicinerar med T3…
TSH är alldeles för högt. När man medicinerar bör det ligga runt 1. Men eftersom det fattas ett värde så är det svårt att säga om det är Euthyrox eller Lio som behöver ökas. Gå tillbaka och säg till dem att ta alla relevanta värden och kolla sen med referensvärdena vilket som behöver ökas. Kanske båda behöver ökas lite…
Ledsen for att kapa traden, men jag har ocksa klump i halsen. Och smartor omkring ssk sedan februari. Fick mycket problem med vikt, trotthet, mental seghet, tappade ogonbryn, problem att sova, ogonproblem etc efter nagra veckor pa lchf (start jan 2010).
For nagon vecka sedan stotte jag pa detta. Jag (som ar valdigt duktig pa critical appraisals) har inte hunnit titta pa studierna sa mycket an, men verkar himla fuffens. Kan det stamma att t3 sjunker pa lc-dieter?http://anthonycolpo.com/?p=1743
#62 Jag tar allt T3 på morgonen tillsammans med Euthyroxen.
Sköterskan som jag ringde sa att alla prover var så bra så :D Jag bad om en läkartid för jag kan inte ligga på 4, det är för högt för mig. Då svarade hon, jasså men det är ju inom gränsvärdet, vad brukar du ligga på då?
Blir så trött, läkaren skulle ringa mig på måndag hoppas han är lite mer påläst. :)

intressant,. jag tar 20 mg lio och ska fördela det över dagen , en halv tablett på morgonen och en halv på eftermiddagen för att få en bättre spridningen pga av att lio är så korttidsverkande. Känner du av när du tar så mycket som 50 mg och hur känns det på eftermiddagen?

Jag har också kännt av en "klump i halsen"!
Äter 150 lev och 20 lio.
Har inte blivit av med alla mina symtom men är piggare, har mer "kraft", pratar inte lika mycket fel och har bättre minne.
Morgontempen fortfarande för låg, ingen viktnergång, värmekänslig. (Inte utetemperatur men närhet av annan person och inne)
Ska ringa dr på måndag ang halsen så får vi se!

Min mamma har har klumpkänsla i halsen och de har konstaterat godartade tumörer i sköldkörteln, sägs vara mycket vanligt, går att operera.
Förut tog jag en halv på morgonen och en halv på eftermiddagen, men jag glömde eftermiddagshalvan så ofta att jag bestämde mig för att ta allt på morgon istället, och jag äter ju inte 50 utan 20, tänkte fel där…
Ibland när jag känner mig mycket trött (för trött är jag ju hela tiden) så tar jag en 20:a på eftermiddagen med men eftersom jag inte visste hur mina värden var så gjorde jag inte det så ofta. Har aldrig tagit så mycket medicin att jag har kännt något obehag. Blir bara lite piggare/varmare (på vintern) av Lio, det är den ända skillnaden jag känner.
Läkaren ringer om någon timma skall blir kul att se vad han säger.
Läkaren ringde nu, hon tyckte att jag låg bra till i min värden, men jag sa åt henne att jag vill ligga under 1,4! så hon höjde dosen Euthyroxen till 125 i åtta veckor…
"Doshöjningarna styrs i första hand av TSH-nivåerna som bör ligga mellan 0,3 och 1,5."
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=5566
När läkarna inte ens kan läsa fass, så blir man lite rädd… 
#68 vad sa dom om halsen, när du ringde?
#69 Det var samma för mig, jag har operatat bort halva min :)

# Hrmmm! 
Nu blev det ju äntligen fint väder så jag har spenderat tiden på klipporna vid havet…
Har helt enkelt glömt! Men känner fortfarande klumpen så det ska ske - samtalet alltså! 
man ska iallafall inte "gå och dra" om man känner en klump i halsen, det gjorde min bror och det var tyvärr tumörer i spottkörtel och tonsiller, och de har inte lyckats få bukt med dem vare sig med op eller strålning. Nu genomgår han cellgiftsbehandling men det kommer troligen inte att bota honom. 
#75 så sorligt
, vi får hoppas att det funkar med cellgifter…
#74 go go go ring ring ring 

Intressant och upplysande tråd, detta.
I vintras hade jag känning av klump i halsen, eller som en lös hårboll. Allra först trodde jag att jag fått päls från hunden i svalget, men det försvann inte hur mycket jag än harklade och gurglade. Nu känner jag knappt av det, bara litegrann ibland.
Jag har också fått konstaterat hypotyreos. Proverna från sista läkarbesöket visade TSH 5.4 och T4 16. Det var de enda prover som togs. Ska begära att de andra proverna också tas.
Äter Levaxin 50 mg.
Skulle jag behöva höja Levaxindosen?
Jag har Fibro Myalgi sen länge och en hel del av symtomen är samma som för hypotyreos så det är svårt att reda ut vilka symtom som tillhör vad.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
"Doshöjningarna styrs i första hand av TSH-nivåerna som bör ligga mellan 0,3 och 1,5."
Ja du skulle nog behöva mer levaxin, hoppar dina värden upp och ner eller ligger du stabilt?
Ännu en anledning till att inte ligga för högt på TSH
http://www.endfatigue.com/health_articles_f-n/Heart-low_thyroid_major_cause_heart_attacks.html

Jag vet inte om jag ligger stabilt eller inte. Värdena jag skrev är de enda jag har fått. Ska begära de tidigare värdena.
Har läst artikeln i länken, inte så konstigt då, att symtomen är lika de för fibron. Ökad risk för hjärtattack är ju inget man vill ha.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Nä verkligen inte, denna gången tänker jag inte ge mig, jag skall ner under 1,4! 

Beställt tid till VC på fredag. Ska bli spännande att höra vad de tror!
#81 bra! 
När jag var femton började jag känna av en klump i halsen och den känslan kommer och går fortfarande. Det känns som om jag stryps och t-shirtar med rund halsringning är rent ut sagt obehagliga. Saker fastnar i halsen, som tex. piller eller en gång då jag svalde en clementin klyfta som satt och åkte upp och ner i flera dagar, det är liksom så det känns. Till slut fick jag upp den där clementin klyftan genom att näst intill blir så knäpp på den att jag körde fingrarna i halsen och kräktes. Enbart då försvann den. Har varit hos läkare för detta tre gånger. Första gången klämdes det och läkaren tog prov. Prov visade sig vara normala och har kände inte att det var förstorad. Andra gånger gjordes det ultraljud och det visade ingenting och inte heller blodprov. Tredje gången jag gick dit fick jag reda på att klumpen i halsen beror på att jag har globus
http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=542
Sedan dess har jag inte brytt mig mer för att gå till läkaren, jag har fortfarande grejer som fastnar i halsen och som åker upp och ner i flera dagar då jag känner av denna klump. Ingen tar mina problem på allvar, går jag till läkaren igen kommer jag nog bli kallad hypokondriker. Jag har gett upp. Den dagen den klumpen i halsen är så pass stor att jag inte kan andas kanske de tar mig på allvar. Blodproverna jag tog visar sig enligt läkare vara normala, men jag vet inte det jag efter att ha läst detta. Kanske skulle ringa dit för att se vad det var för provsvar jag egentligen hade. Kan tilllägga att jag var rädd för att bli utkastad av vakter från vårdcentralen då läkaren förslog globus. :P