Här har du mitt kylskåp!
I tråden "Vad har du i skafferiet?"
föreslogs det att vi skulle starta en tråd där vi fotar våra kylskåp och visar upp. Så fram med kameran eller mobilen och plåta inuti kylskåpet.
Först ut blir mitt och Skadligs kylskåp efter veckohandlingen igår.
Nu vill vi två se hur det ser ut i era kylskåp också! :P

Hm.. jag ska nog försöka hålla mig borta från den här tråden. Sådana här bilder gör mig hungrig. *Går och steker ett par ägg* 

Mitt kylskåp är lite skitigt just nu och fullt med vissen sallad, så jag tror jag avstår! 
Mums, det ser trevligt ut - men var är ÄGGEN? Äter ni inga ÄGG, era stackare? Eller har ni höns i trädgården?
Äggen ser jag på översta hyllan till vänster.
Mervi har hökögon. 
Tre kartonger ekoägg måste väl ändå duga? 
#3 & #4 och det är dessutom tre förpackningar ekologiska ägg ;)
Så nog finns de där :)
Det gula till höger om smöret är en stooor förpackning ost vi tänkte riva.
Burken längst till höger om vattenkannan är mumsigt ister :)
och allt som ser onyttigt ut tillhör mig :)
*haha* Jag har för två dagar sedan haft storstädning av kylskåpet, så om jag ska vara med i den här tråden så är det nu det ska ske! Måste dock ladda kameran först…
Återkommer när jag har städat kylskåpet. Har hittills inriktat mig på att försöka smuggla undan ngn onyttig sak i taget. Guben är ju inte hur medgörlig som helst. Men om det har råkat ta slut o så glömmer man att köpa o så…
Nästa projekt är att sakta sprutta ut innehållet i ketchupflaskan. Den används inte så ofta men sonen tog den "osötatde"…dvs den är full m suckralos. *Bort* säger jag…*bort* ska den!
Städa kylen? Fegisar - det gjorde inte jag! :D
Jag har en känsla av att du (ni) är ngt mer prydliga av er än jag o min familj…städa kylskåpet gör man när handtaget morrar åt en… 
eller när det söker efter en egen lägenhet…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Ungefär så, ja! 
Ytterst generad!
Ursäkta att jag inte såg dessa stiliga äggkartonger! Men jag köper nuförtiden bara dom där stora "flaken" med 20 ägg i varje - å ibland blir det två flak - för en ensamstående *när börjar det växa fjädrar på mej* Dom där äggen smakar helt OK, men tyvärr är dom inte det minsta ekologiska…
Stackars Latmask som blir generad över ägg.
Foto på Latmaskens kyl vill vi ha! 
Våra kylar kommer - jag lovar - och jag skall försöka ta kortet utan att städa innan…
Numer pensionär i Nynäshamn
För övrigt inte ett dugg OT - detta är väl snarare LCHF på hög nivå
Amiechan,
Anna Skipper skulle bli säkert förvånad om hon skulle komma hem till dig. Hon skulle inte kunna kasta någonting från din kyl. Hon är ute efter endast socker, kolhydrater. 

Menar du dora att hon inte ens skulle kasta ut smöret???
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

#18 Jo, det är vad hon menar =) Anna Skipper rekommenderar ekologiskt smör till sina adepter 

OH!!! de visste jag faktiskt inte, jag trodde hon var fettskrämd somdom flesta bantningsgurus!
#20 Hon har tydligen börjat svänga lite, under av alla under

Hon verkar i alla fall titta och lyssna utanför sin fyrkant till skillnad mot många dietister… ;o) Jag tror att hon kommer att bli riktigt bra längre fram.
Vårat kylskåp är faktiskt väldigt tomt. En massa marmelader och geléer som mina föräldrar sätter i sig och ett ägg har vi kvar. Jag måste gå och handla så fotar jag sen
(vi har inte ens mjölk eller en liten klick majonnäs hemma)

Efterssom jag är totalt oteknisk när det gäller att sätta in bilder på datorn måste jag vänta tills mannen kan fixa det!
Jag älskar att handla mat och sätta in i kylen och hatar när det är rörigt! Vet inte vad det är med mig, men jag har älskat att hålla ordning i kylen sen jag var barn….Känner mig så glad och nöjd när jag ser att det är ordning och reda därinne och att hyllorna dignar under allehanda godsaker! Nån som har en förklaring till min "passion"…?

Jägarhustrun som ser sina välfyllda hyllor och vet att hon inte behöver svälta i vinter??haha
miagumman: jag är precis lika dan!

Mitt "Lowish carb"-kylskåp kanske inte räknas, men jag tänkte att om jag föregår med gott exempel kanske fler lortgrisar som inte alls har så välorganiserade kylskåp som vissa andra här på forumet
också vågar visa upp sina allra heligaste…
Som ni ser finns det en hel del aja-baja i mitt kylskåp (ja, det är potatis i den blåa lådan
), men det mesta kan skyllas på min pojkvän som sover hos mig lite mer än varannan natt, samt på min lathet och snålhet som gör att jag inte slängt ut gamla syltburkar och sånt än. Lägg märke till Margaretas kycklingmousse i skålen från den sedermera brända matberedaren (samt även i den vita glassburken). I den vita formen står en äppelpaj som jag bakade igår under ett carbocraving-anfall, men när den var färdig var jag inte sugen längre så nu väntar den på att bli portionsförpackad och infryst.
På hyllorna finns i min kyl mest lowcarb, men oxå sylt och senap och ketchup osv. Det har jag inte ätit på 1,5 år men resten av familjen vill ha sånt. Det finns potatis med.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Härligt! En bild till! Det såg gött ut ditt kylskåp Aniara :D
Vem är näste man till rakning? :)

P.S. I den halvgenomskinliga plastburken är det en fantastiskt mumsig och gräddig korv stroganoff, i den mönstrade lilla skålen kycklingcurry, och ett kilo köttfärs ligger också och väntar på lämplig behandling… Mums!
Men lingonsylten har blivit panelhöna sen jag upptäckte frysta lingon utan socker.
P.S. Och jag har fortfarande mjölk i kaffet. Mycket mjölk…
#24 o 26
Ni är så välkomna hem till mig! 
Ni städar mitt kylskåp o jag håller käket…bra så? 

Var hittar du frysta lingon, på ICA?

Japp, hittar lingonen bland de frysta blåbären och hallonen…

Tack, jag ska genast leta i morgon.

Hmmm, jag har dammsugit tre ICA butiker här i Lund, inga frysta lingon. Får fortsätt leta!
Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp!Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp!Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp! Mera kylskåp!
Måste handla först - eller vill du ha ett TOMT kylskåp?

Vi vill se SANNINGEN! 

Jag vill ha FLER kylskåp. Mitt är fotat och klart, den osminkade, stökiga Enumriga sanningen. jag ska bara få in det i tråden också.
#39 :D
#40: Yeyeyeye!

Ni kommer att svimma…
#39 YOU CAN'T HANDLE THE TRUTH! :)

Skadlig hade rätt, det där var svårt för mig att hantera!!!
Fast mest är jag nog avundsjuk på ditt kylskåpsutrymme…
#45: Hurra!
Det var rejält med plats för mat, det! Och oj, vad ni har ägg även när svalen är "tom" ;)
En liten närbild avslöjar yngsta dotterns yoghurt/apelsinjuice. Det är även hon som äter leverpastej och gurka. Annars är väl det mesta ätbart även för oss som äter strikt LCHF (jag och min man just nu).
Sibyllakorven är nödproviant till en hungrig son som kommer hem mellan varven. De båda franska senapsburkarna är mina favoriter för smaksättning - med och utan smak. Den med smak heter Provencale.
Den högra kylen innehåller mer av av det vi äter. Den vänstra betraktar jag som skafferi.
Det är kycklinglever till höger näst längst ner och kycklinglår neders tillsammans med Böklunder och lite Lidl-korv.
Mascarponen är för att testa rulltårtan inför studenten och keson är till polarbröd. Resterna av en 60+ Brie och ett par ostkanter - vi brukar ha betydligt mer hårost hemma. Lite fetaost och Castello är alltid bra till matlagningen. Det finns fisk i frysen och jag tror lite färs med - så vi klarar oss.
Eftersom vi har
- 15km till en pytteliten ICA
- 19 km till en liten Konsum
- 25km till en större ICA
- 35km till Coop eller CityGross
så får man tänka sig för innan helgen kommer särskilt när det kommer gäster.
Vill också ha så mycket utrymme i kyl…
Vi är visserligen inte lika många men trångt blir det
Vårt kök är smart planerat (inte vi - det var så).
Vi har dubbelkyl upptill och dubbelfrys nertill.
Eftersom man använder kylarna oftare - är det lättare när de är upptill. De flesta har nog vänsterfrys och högerkyl eller möjligen tvärtom.
Den vänstra frysen är "kolhydratfrysen" som jag säger. Den öppnar jag aldrig. Den högra är proteinfrysen. Där finns kött/fisk/fågel och de stackars bär och grönsaker vi äter.
I den vänstra finns bröd, glass, jordgubbar TROR JAG - vet faktiskt inte utan att titta. Skulle gissa på klyftpotatis också, kanske något snabblagat.
Mina hemmavarande barn är inte 100%-iga LCHF-are och våra gäster är det inte. Som jag sagt innan så måste man planera när man bor på landet och det är bra att det finns så jag slipper fundera på deras mat.

Sant, när man bor så behöver man mycket förvaringsutrymme för maten! Jag har en ett jättebra ICA Kvantum en knapp km bort (har jag en dålig dag kan jag tajma in en buss uppför backen när jag ska hem) och en ganska kass lokalbutik på samma gata, som funkar som nödlösning när jag inte orkar gå så långt.
Dessutom får jag hjälp med handling en gång i veckan, så då passar jag på att beställa hem en massa tunga matvaror och fylla upp min lilla halvkyl! (Det har helt klart blivit trängre där i takt med att jag öppnar skafferidörren allt mer sällan…)
Vi skulle behövt handla och fylla kylen i går, men svärmor kom på besök, så nu är kylen ganska tom, men vi har ju vårat lokala ICA ett par hundra meter bort, men jag orkar inte själv bära hem såmycket. Är dålig på att använda Dramaten,eller för bortskämd av att ha gubbens hjälp med bilen.
Släng skafferiet och sätt in en extra frys. 
Mitt utrymme för LCHF mat är rätt begränsat, bara en hylla i kylskåpet och en låda i frysen. Jag kan bara drömma om utrymmet som en del av er har.
I kylen finns just nu:
två packet ekologiska ägg
ett par gula lökar
ca 2kg fläskfärs
en bit nötlever på 800g
en gräddost som var på 1kg när den var ny
en bit parmesan
en plastförpackning med kokt högrev
en plastförpackning med spadet från högrevskokningen
två stycken 250g ekologiskt smör
en 3dl ekologisk grädde
en tub tomatpure
lite vitlök
en burk med koncentrerat smör (arlas version av ghee)
#56 Bor du på korridor?
Kommer ihåg min kyl/frys i mitt gamla pentryrum. Minde kyl än en halvfrys tror jag det var och frysen beståd av ett frysfack i kylen stor nog för typ en bigpackglass :)

I min gamla studentlägenhet (komplett med pentry på 19kvm) hade jag ett pyttelitet kylskåp med ett mycket skojigt frysfack. Det frös maten UNDER facket, men inte det som låg i…

Ha ha vår kyl är helt vajsig nu, så den fryser också saker! Jag har försökt tina en kyckling i den, men jag gav upp efter två dygn o la ut den på diskbänken… Och man måste använda hela grönsaker, för lägger man in dem i kylen fryser de.. (Alltså, de ligger i rumstemperatur först, men har jag väl skurit i dem vill jag ha dem i kylskåpet… typ korv) Suck suck, o hyresvärden var uppe men gjorde ingenting åt det… gah!
Tänkte lägga upp bild på mitt kylskåp så småningom, men det tar sån tid att föra över… snart snart!
Jag ska väl inte vara sämre jag. De ädla dryckerna på översta hyllan och nerdersta på dörren tillhör Mannen med stort M, han äter inte LCHF så lingondrickan, saltgurkan och mjölken är hans.
Lite gamla rester ser jag på dörren i form av buljontärningar, ketchup och soya… kanske dags att kasta bort det.

#60, makrillen i tomatsås behöver du inte förvara i kylen, den klarar flera år i skafferiet utan problem. Jag gissar att det är det du har i dom röda förpackningarna i alla fall.
Jag vet Andreas, dom har bara hamnat där sedan Mannen packat upp matkassarna och där har dom fått stanna.
Jag såg för en stund sedan en gammal sirapsburk i mitt kylskåp. Den har stått länge (bortglömd) och skall slängas bort.
Oki, nya försök. Det första försvann ut i cyberrymden.
Här har ni en bild på vårt ostädade kylskåp. Handlade idag, före det var det rätt så tomt. Fick dock inte tag i allt jag ville ha o hade inte råd heller så jag får nöja mig m det som finns i nu.
Har ett till ute i tvättstugan. Det innehåller en papplåda m potatis till de övriga i fam, några surströmmingsburkar, flera glöggflaskor som vi fått (vi är inga glöggdrickare, ska vara hemmagjord lingonglögg spetsad m Absolut Mandrin då) samt 3 kartor 20-pack ägg. Inte så mkt att se.
Dålig kvalité på bilden så ni får väl fråga om ngn låda el flaska gör er nyfiken. 

Inget dåligt förråd! Och snyggt och välordnat var det också… *håller hårt fast vid min "bohème chic" image*
Det är inte alltid jag har sådan ordning
men fick ju försöka att fixa lite inför fotograferingen.
Haha - hemma-hos-reportage-fixning i Mervis kylskåp. Säger inget om det för jag möblerade själv runt lite innan jag tog kort - det skulle inte synts vad det var annars. Jag ställde fram allt i framkanten - så det ekade tomt bakom.
Hos mig fixades ingenting till… det är ju fusk!

Inte hos mig heller, jag var minsann modig nog att visa fram hela den slarvigt inskyfflade sanningen! Gömde inte ens sockeryoghurten och lingonsylten…
Jaha…o var försvann bilden då?
Nytt försök!
Vill påpeka att även om jag också tillhör bohemerna i vanliga fall blir jag skogstokig när ingenting står där det ska i kylskåp o övriga köksskåp. Vilket innebär flera smällar/dag för mina nerver då fam inte bryr sig det minsta. Sonen hittar inte det som står mitt framför ögonen även om man pekar på det o bryr sig ändå nada om var han ställer in saker. Guben trycker in grejorna där det finns plats…logik…varför det? *Aaargh*!

Du lär inte sakna mat.
Det är väl så med oss alla, in med det bara, där det råkar vara en liten leldig hörna.
Kul att det blivit fler bilder.
Någon mer som vågar!
Jag har inte GÖMT något - bara vridit förpackningarna så att man kan se vad det är.
Nu har vi ännu mer ägg - fick köpa 30 till idag…
Vaddå Mervi, ser det fullt ut?
5 pers som älskar mat varav en tonåring + en Minsta som trots sin storlek äter som en häst!
Jag vet hur ungar kan stoppa i sig. Såg det häromdagen när barnbarnen var här.

Amiechans: Skrattar….Inte bara hos mig som det trängs många Turkisk Yoghurt-burkar i kylen:-)

Nu har mannen fotat vår kyl där en nyfiken katt passar på att kolla in vilka läckerheter som finns där i!
Vissa grejer som står där är 20-årige sonens efterssom han fortf. inte äter helt som oss, typ: juice,marmelad,kaviar,ketchup mm, men dessa onyttigheter minskar allt efterssom. Jag kallar det succesiv avvänjning! 
#77, bilden fungerar inte.

Ser det! Ska försöka fixa till det, men nu är det ju melodifestivalen på tv så det kanske tar en stund….

Ännu ett desperat försök!
Allt syns ju inte så en liten förtydling kanske…I de 4 stora plastlådorna finns: vitkål,ingefära,fänkål,pepparrot mm i den ena, i en annan finns keso, bacon, kalvsylta,stekfläsk mm. Olika sorters nötter i en, samt i en annan smör och en flaska: smör och rapsolja
, används emellertid inte numera och bör därför genast passeras till de sälla jaktmarkerna!
På en av hyllorna står cr.fraiche,grädde,gräddfil och turkisk yoghurt+ kallrökt lax och en ask med sss bantarbiffar enl.recept här på sidan. På en annan hylla finns ostar, bregott,salami, en ask med rökt skinka samt två glas med Castello gräddost. Finns oxå kaviar och några tubar mjukost där bakom som sonen käkar av.
På den översta hyllan som inte syns i bild finns burkar med inlagd gurka, sylt, dijonsenap fransk senap, ansjovis, stenbitsrom mm och på hyllan under ligger sallad, broccoli,vattenmelon, paprika mm
Coctailtomater i två små plastaskar på hyllan under + en glasburk majonäs. Bredvid detta står marmelad.
Min favoithylla är den vi har ostar i olika valörer på. Bl a: Hallomi,fetaost,parmesan.camembert,babybel mm samt en kartong ägg. Nu ids jag inte förklara mer av innehållet utan det ser ni väl.
Nu är vi tre i familjen och två som käkar lchf. Sonen äter som oss men oxå en massa annat, därav förklaring till allt lchf-fientligt som finns där på hyllorna.

Mmm, förstår att kisse ser hungrig ut…
Oooo så många bilder! :D Jättekul att få kika i era kylskåp :D
Fick lov att köpa ett till kylskåp när vi blev 5 tvåbenta i fam…hyllorna höll på att braka i den gamla kylen…Minstan äter oss ur huset! 

Ja visst går det mycket mat alltid! Vi är tre vuxna som bor här hemma nu men med flick och pojkvän samt ett litet barnbarn ( Och ett till på väg!!
) inräknat är vi ofta 7 st till middan numera!
*Huvva*! Menar du att de kommer tillbaka!?!?!? 

Jajamen, å de med råge!!

Förlåt, men,, hemska tanke har dom väl flyttat så vill jag nog själv bestämma när dom ska komma tillbaka för att äta nån middag och så.
Kan inte tänka mig att dom skulle flytta hem igen för nuförtiden är det så lugnt och skönt hemma!!

Tilda.T, dom dyker inte bara upp helt plötsligt i köket och förväntar sig dukat bord utan det är nog mer jag som vill ha hit dom…
Matporr :-)
Folk verkar ju bli upphetsade av bilderna……..

#86 inte om man bytar låset ;)

Tja jag erkänner villigt att det finns både ett och annat att bli upphetsad över.

Frågar här då ni ju har superkoll på vad som bör finnas i kylskåpet…Råkade köpa den blåa asken Bregott 60% (mellan) idag. Är det ok att äta den eller är den lightmodifierad??
Det borde vara OK, utefter vad jag sett när jag läst på innehållsförteckningen. Jag brukar köpa den, eftersom den är lättare att bre på familjens mackor.
Är det inte bara mer rapsolja i den?

Ok, då kan man äta den med gott samvete då. Kanske bre på lite extra tom:-)

Mitt kylskåp innehåller sånt som hör till LCHF ss smör, grädde, ost, bacon och så sånt som gubben äter. Gubben min envisas med Becel på brödet. Han äter havregrynsgröt alla mornar då jag äter omelett med ost, grädde o bacon. Äggen förvarar jag inte i kylskåpet. Omeletten blir fluffigare av rumsvarma ägg.
Jag gjorde på skoj en scrap (collage) med foton av mig före och "efter", ett fat med fastlagsbullar (som jag nog åt förr, men inte nu) och mitt kylskåp. Texten bredvid kylskåpet, min slogan, Ät rätt ät fett bli smal syns inte så bra!
#97: Det är vatten inblandat i mellan-Bregotten (plats nummer två på ingrediensförteckningen är vatten. Inget vatten i vanliga Bregott) så det är inga problem att äta mellan-Bregotten så länge man inte irriterar sig på att få betala för extra vatten.
#99: Fint! Rolgit med ett kollage 

#99 Kreativt!
Det nya kylskåpsinnehållet har bevisligen fungerat bra för dig.
Men ska du göra en reklamaffisch av det hela får du nog retuschera bort Becel-byttan. 
#100: Så det är därför Bregotten halkar av smörkniven ibland innan det hunnit dit det ska… 

#101 Ja det måste jag nog. Becel skall utbytas mot ett nyss inköpt stort paket smör, vänt så det står VOI på det…
Men jag tänkte ju inte ordna om eller städa!!!! 
Vad använder ni bregott till? Eftersom man inte äter smörgåsar längre så finns det väl ingenting man behöver bredbart smör till? Eller? 
Det kanske finns familjemedlemmar som äter bröd,

Och att bre på ostskivor och rulla ihop! Såå gott

Jag använder bregott på ägg och som klick direkt i munnen. Det är något med smörsmaken som jag inte gillar i kall klump. Får nästan kväljningar när jag svalt, vet inte varför. Däremot smör i stekpanna, i mat, i äggmjölk, på grönsaker, som kryddsmör… Allt är smask!
Dessutom äter barnen någon enstaka smörgås i veckan, och min man använder FinnCrisp att lägga pålägget på…
Fabricati diem, pvnc!

Här kommer mitt kylskåp! Vad fullt det är. Jag är singel och bor själv, men jag måste ha massa mat hemma för att inte falla dit! Fick min nya lägenhet 1 mars så kylskåpet har jag fyllt denna och förra veckan, handlat en hel del. I plastburken har jag smarriga lchf-godisar i knäckformar. I skafferiet finns hittills kokos, kakao, avokado och champinjoner.

Yoghurten börjar trigga mig när jag ser den i din kyl. Tänk om jag kunde ha en sådan rad i min kyl. 

Högst upp
Till vänster = Sköldpaddornas sallad
Till höger = Gubbens bröd som han har sagt han ska kasta ligger fortfarande där….
Näst högst upp
Till vänster = barnens mjölk… ska gå över till fetare
Mitten = Fett + barnens påläggskorv med pistagenötter
Till höger = Hård ost + övriga familjens "smör" men detta är sista Lätta paketet som kommer över dessa trösklar
Mittenhyllan
Till vänster = Lådor med stekt revben och låda med biffar
Till Höger = ÄGG
Näst längst ner
till vänster = Marmelader (som jag gjort i skolan.. ingen äter dem, men har ändå inte kastat dem:-)
Till höger = typ Feta ostar
I grönsakslådorna = brie ost mögelostar etc
Längst ner = barnens lingon och sylt…
men ni ser att snart har de inget val än att äta som mig…. mohahahahaha

Vad roligt att se alla kylskåp, även kul o se att så många kör med ekologiskt! 

Kylskåp eller fett-skåp? Kylskåpen liknar kosten: mycket fett men lite volym! (lite mat).
Jag har en enda levande grönsak i mitt kylskåp just nu, en ynka lök som bott där själv ganska länge nu. Den är nog halv nu förresten. Jag såg någons gurka och blev lite avundsjuk!
Har ni sett bildspelet över "världens mat"? Det är familjer över hela världen som visar upp vad de äter på en vecka. Har ingen länk… finns på Regina Wilshires´ blogg. Underbara bilder.

Bidrar här med mitt lilla kylskåp. Hushållet består av mig och en hund. Det som ligger på ett litet fat ovanpå den turkiska yoghurten är hans middagsbiff (Bravo Ox). Längst ner står ett fat med fyra köttfärsbiffar till matte (fast inte alla på en gång). Högst upp är osthyllan, Åseda gräddost är på upphällningen … Äggen är gårdsägg här ifrån Trönö.
Champagneflaskorna, både stor och liten, är kvar från nyår.
(Knäppte utan blixt så det blev lite grynigt.)

Fair Winds and Following Seas!

*puttar upp så alla nykomlingar får se våra kylar*
Fabricati diem, pvnc!

#119 Jag blir så avis! Vårt kylskåp går knappt att stänga. Jag får ta och umgås med digitalkameran och se om jag kan föreviga mästerverket.
Fabricati diem, pvnc!

Vi har fått många nytillkomna så jag puttar upp tråden lite…
Fabricati diem, pvnc!
Det här är en härlig tråd, som definitivt beskriver med bilder det vi försöker förklara med ord i andra trådar. Ger mitt bidrag här!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Och här kommer bilden av dörren. Vi huserar ju också barn ibland, och då är det nästan omöjligt att inte ha lite ketchup och senap i huset 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Den här tråden är för knasig för att tappas bort!
Fabricati diem, pvnc!
Vad kul att Millis rotade fram den - jag hade faktiskt glömt bort den!
Håller med dig greensis!

MillisB, jag ser att det är dags att göra en resa till Norge snart. Jag blev påmind när jag såg makrillburkarna.. Den svenska smakar inte alls lika gott! Stabburet gör goda saker! =) Speciellt makrill i tomatsås och leverpastej (är den godkänd lchf? så jag vet om jag ska köpa/betsälla den också?)
Tyvärr finns det även onyttigheter i Norge som smakar gudomligt! Kanske tur att man inte bor så nära som man en gång gjorde…
Ska fota mitt kylskåp när det finns något där att fota. Just nu finns det bara en bit korv, smör och grädde…

Mitt kylskåp ser mycket bättre ut nuförtiden, både på utsidan och insidan. Vi har ju flyttat och fått hel kyl och hel frys, splitter nya!
Det kommer kanske en bild så småningom när vi har fyllt ut det lite bättre…

Vi har 3 st kylskåp! Ett vanligt och en sval med varsin frys under (mindre än kyldelen). Håller med Margareta här ovan att det är jättebra! Dessutom har vi ett extra kylskåp, som vi inte klarar oss utan sedan vi infört LCHF och LCHF-inspirerad mat (som kolisätarna i familjen får).
Vi har utöver detta en stor pelarfrys samt utrymme i min mammas (granne) frysbox. Vi behöver dock en frys till.
Allt detta behövs när vi är 7 personer vid matbordet på veckorna och uppemot 10 personer på helgerna. När man dessutom har 1 mil till närmaste affär så bunkrar man!
Ska ta bilder framöver.

#129 Det låter som nåt alldeles extra - ser fram emot bildbevisen!

Ok, här är mitt och sambons (inte så LCHF-vänliga) kylskåp… Vi har bara en halvkyl, vilket är besvärligt varje gång vi storhandlat, och sambon äter kolhydratmat, så allt med socker i är hans. =) Nå ja, mitt också, men jag började ju med LCHF i förra veckan…
Översta hyllan: ekologiska ägg, nötter, ekologiska oliver, babybel-ostar, creme fraiche (34%), sambal oelek, linfrön och rester.
"Mellan"hyllan: bregott, köttfärs, keso, gorgonzola, parmesan, mer rester, inlagd sill, tomatpuré, (ekologisk marmelad, lemon curd, messmör). Och lite småkrafs, burkar som står där och aldrig används…
Glashyllan: vatten (praktiskt att ta fram en färdigupphälld kanna till måltiderna), ost (28% greve, tror jag), salami, ekologisk babyspenat, brieost, majonäs, ekologisk turkisk yoghurt, vispgrädde (och nästa gång köper jag Norrmejeriers karragen-fria). lägst bak står det fler småkrafsburkar, t.ex. (lingonsylt), rödkål som aldrig kom fram i julas(!), smörgåsgurka etc.
Längst ner: grönsakslådan (just nu sorgligt tom, den innehåller några morötter, ett par körsbärstomater, vitlök, ½ paprika, lite vitkål och en avocado) samt lite gul lök, (potatis), och isterband.

Ja just det, ett paket tofu hade jag lyckats klämma in också fast det syns inte på bild. =)
Här är kylskåpsdörren, och där är det mesta sockerrikt… grillolja, senap och ketchup (men vi äter nästan aldrig ketchup - tror att det gått kanske två flaskor på drygt två år), chilisås, vitlöksdressing, inlagda jalapeños, kaviar och färdigskivad cheddarost (syns inte i bild).
Lite bättre är fet ekologisk yoghurt, fet fil, kolsyrat vatten, smör (guldpaketet högst upp, samt en liten klick kvar av det ekologiska smöret), osötat ekologiskt jordnötssmör, pressad citron och lime.

Shit, Det här var ju bästa tråden ever!
Jag som ALDRIG vet vad jag ska köpa… ja, om jag får pengar nångång.
Om jag skulle fota min kyl så skulle ni se:
en karta med ägg
en burk med keso
smör
Jag avundas era kylskåpar!

haha…
Kylskåp*

Spana in oxfilén längst in - 239:-/kilot!
Den får nog ligga där till min födelsedag.

Aniara4 haha *asg* jag kan tänka mig det! Jag måste oxå prova, kan tänka mig att några skulle bli vansinniga… ärligt kan man få ha vad man vill i sitt kylskåp lr? tydligen inte :) (för man får egentligen inte bara äta kött o fett… man blir sjuk då…. får jag höra heeela tiden)

#0 När har du varit och fotat i min kyl 
Är det flera som har bilder på sitt kylskåp?
Shamani: Stabburet har tyvärr en förmåga att blanda en massa kolhydrater i sin leverpastej, men det finns två/tre märken som fint kan ätas: Finsbråten, Slaktern/Frist Price, alla med under 1g kolhydrat per 100g.
Makrill i tomat (fast jag gillar inte tomatsåsen så det mesta skrapas av) är superbra mat att ta med, i tillägg vanlig majonnäs, det är faktiskt väldigt gott till!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Sådär ; då har jag en färsk bild på kylskåpet (iofs, köttfärsen, majjotuben och en burk creme fraiche har iom dagens middag utgått ur sortimentet) som är tämligen representativ…
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
Så fint det ser ut FruFilur! Blir hungrig nu…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Intressant tråd! Här kommer mitt kylskåp också! :D
På översta hyllan ser vi en stooor flaska risvin som jag fick av en vän i födelsedagspresent. Kommer få kämpa med den ett bra tag (tillsammans med vänner såklart)… Man dricker ju så lite numer. Sen i bakgrunden av första hyllan ser vi flera paket smör, gräddfil, och lite kött.
På mittenhyllan ser vi en flaska med matlagningssake från tiden innan LCHF, samt ost, grädde och ägg. Japanska äggkartonger är faktiskt gjorda i (ganska mjuk) plast..
Sen längst ner har vi ännu mer smör, lite rapsolja, cream cheese, "lingonberry jam" (alltså lingonsylt) samt lite honung från tiden innan LCHF.
I lådan längst ner har jag bara lök numer. Jag kan inte leva utan lök, trots dess kolhydratinnehåll, :)
Och här kommer kylskåsdörren också :)
Överst ser vi ännu mera ägg och en tub svensk mjukost (från IKEA).
På mittenhyllan har vi mer cream cheese och grädde, och tuberna hyser majonäsen. Japanska majonästuber har ingen märkning på sig, och alla märken har likadana tuber… hmmm, hur tänkte de där..
På lägsta hyllan har jag grädde och diverse såser till när jag gör asiatisk mat. Jag har rensat ut de med värst kolhydratinehåll.
Vad kul att se japansk mat! 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Här är tråden om kylskåpsbilder. Bara att lägg till några nya.
Bra Mervi - kul att du hittade tråden! Den får vi inte glömma bort.
Här kommer mitt kylskåp också, har ätit lågkolhydratiskt i tre dagar, men fattar fortfarande inte skillnaden på LCHF, Atkins, GI osv.
Så frågan är om jag har fått riktig kläm på det hela. Tror tyvärr att filen jag äter till frukost kan vara fel, men jag äter ägg också och i filen har jag endast solroskärnor.
Mellan Atkins och LCHF är det inte så himla stor skillnad, det är småsaker möjligen. GI äter betydligt mer kolhydrater än de flesta LCHF:are gör.
Margareta: Tack för ditt svar! Jag har letat och letat men inte hittat skillnaden, men nu förstå jag. 
Regelverket eller vad man skall kalla det - tillvägagångssättet kanske - är lite olika mellan LCHF och Atkins - men i slutänden äter man i stort sett samma mat. När jag testade Atkins några år innan LCHF fixade jag det inte pga alla regler om hur man skulle äta kolhdyraterna (man går ner till max 20g och ökar sen). Jag kom aldrig till viktminskning och tyckte därför inte det fungerade. De hälsovinster jag fått på LCHF märkte jag inte heller. Atkins gjorde mig stressad, för jag blev aldrig av med sötsuget.
GI äter du betydligt mer kolhydrater än Atkins och LCHF, men du väljer dem enligt GI-tabeller för att de skall öka blodsockret långsamt. Atkins och LCHF höjer inte blodsockret nämnvärt alls om man ligger på tillräckligt låg nivå.
Tack igen. Det verkar vara en hel vetenskap detta. Och jag måste erkänna att jag inte riktigt vet vad jag kör just nu, mer än att jag har skippat socker, bröd, pasta, ris, potatis och äter mer fett och protein (veg. alt. + lite fisk ibland).
Men jag läser och läser och sparar recept som en galning 
Som sagt, än så länge har vi bara hållt på i tre dagar och vi gör det i första hand för att gå ner i vikt, men kan jag bli bättre i magen (IBS) och lederna också så är det bonus.
sparar denna tråd :)

Ja det var inte så svårgissat.

Jag blir så avundsjuk… 
I England har man pyttesmå kylskåp. Mitt är minimalt med tre små hyllor, och frysen ska vi inte prata om! En liten bänkfrys som rymmer ca 4 paket köttfärs och en iskubsbricka.
Man förvarar inte smör och ägg i kylen här, de står framme. Och det går faktiskt bra!
Skafferi finns inte överhuvudtaget. Jag har torrvaror och kryddor i ett vanligt köksskåp, vilket innebär att jag inte får plats med så mycket tallrikar mm.
Jag nästan dreglar av avund när jag ser era fullängds-kylar och stora frysar…
Nån dag ska jag ha ett eget stort hus och köpa min egen kyl!
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
babybel - känner igen det. Har varit mycket i England. Min mor hade alltid smör och ägg framme - och de små skåpen - jag tror att (de flesta) handlar oftare - rätta mig om fel. Verkar inte som de storhandlar så som vi gör här? Det finns oftast småbutiker överallt.
babybel - kom att tänka på att det oftast finns "a stand" att ha tallrikarna på bänken och kopparna (mycket tekokande) hängde framme. Har väl inte med ämnet direkt att göra - men det blev mer plats i skåpen…
syrran bor i England sen 30 år men hon har lika stort kylskåp som vi har, (fullstort) men de har hus så de har väl köpt det själva kanske, har inte funderat på det förut!
#160 Jo det stämmer att en del har större kylskåp, men det är oftast "egna" hus där man investerat i ett nytt, större kök. Det här är sjätte stället jag bor på i England, och alla har haft små kylar och obefintliga frysar jämfört med Sverige. Skulle jag köpa eget skulle jag definitivt se till att det var ett rejält kylskåp!!
#158 babo, du har rätt i att engelsmännen åker och handlar oftare än vad svenskar gör, vissa handlar varje dag men bara det de ska ha till middag den dan… det skulle jag aldrig ha energi till! Dessutom är jag lite "hamster" och vill gärna ha skåp och lådor fyllda med god mat…
Det är lustigt det där med smör och ägg… min sambo tittade just på några av bilderna här och skakade på huvudet "ni svenskar är allt lite prilliga som envisas med att ha alla ägg i kylen på det där viset - vad onödigt!!" Innan jag flyttade till UK hade jag inte en tanke på att det inte behövdes - ägg har man ju i kylen, det är ju bara så annars blir dom förstörda. Det vet man ju som svensk. Men nu har jag haft äggen (ja… inte samma paket, alltså!) på köksbänken i sju år och inte har några av dom blivit dåliga, inte.
Krokarna för muggar har jag, men använder dom till grytor mm istället. Ett ställ för tallrikar vore ju praktiskt om jag nu hade lite bänkytor också…
Huset vi hyr just nu är en fd "holiday let" alltså en liten semesterbungalow som byggts om till året-runt-hus. Pyttelitet men mysigt, och det saknar vissa saker som ju kunde vara praktiska t ex garderober och förråd och sånt! Vi har funderat på att skaffa en stor frys och ställa den i den inglasade verandan… det kunde vara värt att ha en även om den vore ivägen!
#161 Skulle vara roligt att få se en bild på huset och kylen och hur ägg och smör förvaras. 
#162 Jag får jobba lite på den… kylen är ganska tom just nu eftersom vi inte kommer att vara hemma så mycket närmsta veckan! Min bästa svenska vän kommer hit med hela familjen och ska hälsa på en vecka, hurra!!
Lovar att jag ska fixa nåt i bildväg.
#163 Väntar med spänning 
Hoppas ni får kul när din bästa vän kommer!

Vad roligt att se alla kylskåp. Det var länge sen jag fotade vårt kylskåp! Men snart så…

Här är mitt kylskåp, en del av det. Vid tillfälle skall jag städa det för på alla hyllor finns längst bak en del burkar vars innehåll är tvivelaktig. Bäst före datum har antagligen varit och farit. Syns det att jag har en skinkbit med tjock fettrand? Den köpte jag i Tallinn! + riktig bacon
Jag har fortfarande Becel i kylskåpet för min man måste ha det på sina mackor. Men det syns inte på fotot till all lycka.
Just det babybel - de flesta eller många köper middag varje dag - det kan bli fish and chips också :) eller någon färdigmat. The milkman finns väl inte längre men många har den traditionen att de handlar mjölk och bröd varje dag också… så det behövs inte så mycket plats i kylskåpen…. många har ju väldigt små kök också, inte det urymmet vi har här, varken med köksskåp (eller garderober).
Vet inte vad det beror på… många lever "day by day"… "hamstrar" inte så som vi gör, kanske lättare att gå till "the corner shop" t.ex.
Ibland får en känsla att det är ett "enklare" liv på något vis…
Har blivit lite så själv när jag är och handlar - (jag måste ha de´och jag måste ha de´), men nej det behöver jag inte - det räcker för idag och imorgon bitti - kan alltid handla imorgon… (if you understand what I mean).. :).
Intressant - undrar hur traditioner är i andra länder? - man har hört om fransmännen handlar sitt dagliga bröd på morgon….
Här är mitt ekande tomma kylskåp. Slutet på månaden för mig, hehe. Testar för första gången att göra äggmjölk så då köpte jag extrasaltat smör istället för ekologiskt. I den blå skålen är det köttfärssås som jag tänkte äta tillsammans med stekt vikål och en nypa pizzaost från Arla. Mina bondägg är slut så då fick det bli en förpackning köpeägg. I hyllan är det lite sambal olek och kurrypasta. Så har jag inte lyckats riktigt med bea så jag köper rydbergs gorumet familjepack istället. Kan avslöja att frysen nästan är lika tom för jag ska flytta om sju veckor så jag håller på och äter ur den. Nu kanske någon mer törs visa sitt kylskåp trotts att ni inte handlat eller "snyggat till det".
Jag skall ta ett kort på vårt - högra halvan är tom för den är trasig! Det som syns i #45 stämmer inte längre.

Den här tråden får inte försvinna. Hoppas att många sätter in sina kylskåp här!
Jag fick inspiration till att städa upp och rensa kylskåpet så det är ju ett bevis på hur bra tråden är!
Kul tamari!

Är det inte nån som vill visa sitt kylskåp?
Längst in till höger på fjärde hyllan, i en aluminiumform finns makens stolthet, hemlagad leverpastej som alltid finns tinad och klar att äta. Dottern älskar den. 
Den här tråden är och förblir rolig
Dörren kan man skratta åt 2l vispgrädde bara då där. Någon ickeinsatt tror säkert det vankas tårta vilken dag som helst!

#174 Jamen det var då ett verkligt fint kylskåp. Ni måtte ha tömt kylskåpet totalt före semestern. :) Vad innehåller de bruna papperspåsarna?? Bullar?
Jag får väl lov att städa kylskåpet på nytt - där finns ännu onödiga burkar - men jag har så svårt att slänga bort mat!
Haha, ja…jag hade nog också reagerat så för nio månader sen… Nu är det vardagsmat.
Vi ska visserligen ha kalas för dottern imorgon (med mandelvåfflor, grädde och färska bär) och så gjorde vi grädd/jordgubbsglass igår. Då går det nästan ett helt paket grädde. 
tack. Men så hade jag också putsat…och ställt allt så synligt det gick. Också vips, fem minuter efter fotograferingen så ser det ut som ett bombnedslag igen… 
Nädu, i detta hushåll existerar inte längre några bullar. Möjligtvis "andra bullar", sen vi började med LCHF. I de bruna påsarna finns (eller fanns) champinjoner och kantareller. Mmm.

Och här är äntligen vårt kylskåp:
Översta hyllan: mjölk, ister, sill, sprejgrädde, hel brie, jordnötssmör
Nästa: bregott, några påsar div ostar, lite halloumi, vispgrädde, kimchi (koreansk surkål), färdig fläskstek i påse
Hänghylla: nötter
Nästa: Korv, lite nötmjöl i den liggande burken, 2 kg ost, köpemajonnäs, creme fraiche
Nästa: Drivor med ägg, låda med blandad sallad, gårdagens laxgratäng
Skymtar i dörren: smör, soja, kapris, cocktailkapris, pepperoni, kaviar till dottern
Utom bild nedanför i hylla + två lådor: rädisor, tomater, paprika, färsk chili, salladshuvud, färska champinjoner, stor burk mötmjöl, inlagda tomater m surkål, ghee, saltgurka, gul lök, vitkål. Några bananer till barnen.
Fabricati diem, pvnc!

#182 Gud vad fin han är!
Önskar att vi kunde ha katt men 3/4 av familjen är allergisk…
När jag har lärt mig att lägga in bilder i datan, hrmm
, ska jag också fota mitt kylskåp!
Idag visade jag kylskåpstråden för mina kursdeltagare på Vuxenskolan.
*Vink vink till alla er som går in och smygtittar igen*
Jag är förvånad att så många har äggen i kylskåpet. Jag har mina ägg i rumstemperatur så blir det mer plats i kylskåpet.
Fler som vill visa sitt kylskåp. En kul idé.

Puttar upp tråden! Vill se fler kylskåp! 

Oj, det var en riktigt gammal tråd du har hittat! Kul att se den igen! 

Känns inte som man skulle våga nalla något ur det kylskåpet… 

Fler kylskåp!
:)

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tors inte titta for noga i mitt kylskap men jag vet vad som jag alltid kan hitta dar pa hyllorna … ostar, prosciutto eller annat liknande kott, rokt lax, peanut butter, almond butter, majonnas, kokosfettburkar, baconfett, baconpaket, skal med hardkokta agg, burk med linfron, konjakpastapaket, pasar med notmjol …
I dorren finns alltid smorpaket, olika senapsburkar, flaskor med grillsas, lowcarb chokladsas, lowcarbsylt, 1-literspaket med vispgradde, 1/2&1/2 (Jean-Pierres), flaska vitt vin, Sam's diet cola …
I gronsaksladorna finns alltid sallad, gurka, avocado, groddar och ofta radisor, purjolok, selleri, vitkal, blomkal, grona bonor, nagon frukt - korsbarssasongen ar slut men nu kommer applena …
Och sa finns det rester … och baktill pa nedersta hyllan ligger en tub med 'fyllning' till Callista och Winnies Kongs … skulle egentligen slanga den men behaller den "utifall att …" Tuben ligger i kylskapet for annars blir innehallet for tunt och da rinner det bara ut ur Kongen …

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Puttar upp den här knasiga tråden igen: Här har du våra kylskåp!
Fabricati diem, pvnc!
mitt kylskåp vill nog ingen se, jag har KOLHYDRATSÄTARE i huset!!! 
Underbar tråd! Så fort jag kommer hem från praktiken ska jag fota mitt kylskåp också :)