Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 2820 ggr
emelyaus
0

morgontrött?

Hej allihopa!
Jag ar helt ny har pa iFokus o ny till low carbs dieten, fast jag har alltid varit halso-freak och provat pa det mesta, nu e det da dags till att prova pa detta!
Hur som helst, senaste manaden har jag varit sa himla slarvig och atit sa himla mycket kolhydrater, kan det har vara anledningen till att jag varit sa otroligt trott pa morgnarna? Staller klockan pa 7 men lyckas inte dra mig ur sangen forran framat 10-snaret. Funkar inte heller med att ga o lagga mig tidigare. Da sover jag anda typ 10-11 timmar.

Hur som helst sa har jag nu slutat med snabba kolhydrater framforallt, ater endast gronsaker som vaxer ovan jord o massa fett o proteiner, hur lange maste jag ata sa har for att inte vara sa forbaskat trott pa morgnarna?
Om det nu beror pa det..

Kramisar
Emely i Australien

Pasi
0

Välkommen!
Första medlemmen från Australien tror jag!Glad

Jag tror de flesta morgontröttnader (?) beror på dålig sömn och då framförallt djupsömn. Jag drabbades av det när jag åt kolhydrater och har upptäckt att jag sover bättre och är piggare ju mindre kollisar jag äter.
I början kan sömnen störas av den höga  nivån av ketoner, vilket det gjorde för mig. Det tog 6 veckor, tror jag, innan jag sov riktigt bra….men efter det så sover jag bättre än nånsin. Cool

Du skrev om att det kommit larmrapporter om hur farligt Atkins är(på din sida)…dessa kan du bortse helt från, eftersom ingen av dem är så seriösa att de ska tas på allvar.Skrattande Då finns det betydligt seriösare som visar på motsatsen.

zeretki
0

En anledning till att du är trött är att du kanske inte får tillräckligt med fett i dig? Prova lägg till lite smör i maten i en vecka och se hur det känns!

Margareta
0

Kloka svar har Du redan fått och välkommen hit… långt till Australien.

Numer pensionär i Nynäshamn

maxiq
0

Själv är jag pigg som en klubbad säl på morgnarna och har inte märkt någon skillnad alls på den punkten sedan jag började med LCHF, tyvärr :-(

Förut avslutade jag dagen med att trycka i mig ett rejält lass kolhydrater precis innan sänggåendet, nu äter jag något litet fetthaltigt vid 20-21-tiden för att inte käka upp kudden innan klockmonstret ylar vid 6-snåret.

Möjligen så vaknar jag inte lika många gånger på natten som förut men jag har lika svårt att somna som att vakna. Jag har tydligen fått samma dygnsrytm som en fladdermus men tyvärr inte samma flygförmåga…

navarro
0

Hej Emilyaus! Jag har markt att jag blivit mycket piggare. Har fatt tid over, lyssnar pa en massa radioprogram pa natten. Jag hade inte en aning om att det finns sa mycket att lyssna pa. Oftast blir det mellan klockan 03.00 - 06,00. En massa synpunkter om allt mellan himmel och jord och varje natt lar jag mig nagot nytt. Detta for att jag tydligen behover mindre somn. Somnar om till klockan 08.00 och ar helt utvilad. Forr har jag varit segare och sovit fler timmar per dygn.

En sak som jag larde mig en natt var att ta bort flackar och igar provade jag knepet, som bestod i att pa gamla flackar (vet inte om de kallas rost) som inte gar bort, pa speciellt vittvatt, droppar man pa lite farsk citronsaft och lagger ut plagget i solen. Igar tog jag fram en snygg blus, som jag inte anvant pa grund av en liten irriterande flack mitt pa framsidan. Droppade pa citron, lade ut den i solen och nar det torkat var flacken borta. Jag har ofta sett att man lagger ut klader i tradgardar och undrat varfor. Det ar ju for att om man hanger pa ett streck blir inte solens effekt lika stark och flacken gar inte bort. Forlat mitt langa inlagg, men detta hade jag ju inte haft en aning om om jag inte blivit sa pigg och blusen hade fatt hanga i garderoben.

Margareta
0

Jag har varit sjukligt trött i hela mitt liv och vägrat gå upp frivilligt på morgnarna. Nu har jag ätit så här i 2 år och jag sover ca 1-1½ timme mindre per dygn och vaknar helt frivilligt utan klocka.

I morse satt vi ute i solen och drack kaffe kl 8.

Mervi
0

Välkommen! Kul med medlemmar från andra sidan jorden.Skrattande

Jag har alltid varit morgonpigg men vaknar ännu tidigare nu för tiden. Hoppas du får den effekten efterhand. Det tar kanske lite tid men det kommer säkert. Lycka till!

emelyaus
0

Ja det ar ganska intressant det dar, laste pa aftonbladet.se haromdagen om morgon/kvallsmanniskor och borjade tanka att det kanske har med att gora att vi "kvallsmanniskor" kanske ater helt annorlunda an vad morgonmanniskor gor?
Eller tvartom-de som ar beroende av kolhydrater kanske tror de ar kvallsmanniskor for det haller dem vakna sa pass mycket mer o stor somnen o sen blir man trottare pa morgonen ocksa? (sa de tror de ar "fodda" till kvallsmanniskor, men egentligen ater de bara "fel")

Hmm.. ska iaf prova att kaka mer fett (aven om det kanns himla skumt) o inga "vita" kolhydrater dvs inga gronsaker som vaxer under jord o inge pasta, ris osv..

Tack iaf for alla trevliga sjalar, kanner mig mer hemma har an nagon annan "halsosajt".
Varma halsningar fran Australien! (fast det borjar bli lite kallt har nu, bara runt 25-30 pa dagarna numera, men fortfarande stralande sol varje dag… Förvånad )

Och ursakta for de icke-existerande prickarna over AAO….

Mervi
0

Har ni höst nu?? Vi går mot varmare tider, boken börjar slå ut och det är ganska varmt. Våren är härlig tid här.

Det tar lite tid att vänja sig med denna kost, men det går, själv har jag ätit LCHF sedan sommaren 2005, det känns helt naturlig för mig nu, min man äter också LCHF så det är lättare laga maten.

Det går att läsa utan prickarna också. Ingen fara.

emelyaus
0

Jopp vi har host nu, om ca en manad eller tva sa kommer det vara iskallt (5-10 pa natterna o 15-20 pa dagarna) o jag menar verkligen iskallt for de har inte husvarme har som i sverige sa det blir lika kallt inomhus..

Men jag kommer till sverige med gubben i juni! Sa far dubbel sommar kan man saga hehe.. =)
Han vill lara sig svenska o se sno sa kommer nog stanna ett tag iaf..

Jo forsoker fa honom att tro pa den har kosten ocksa, men ikvall nar jag sa att jag ville ha lite bacon me gronsaker sa bara garvade han o ba "trodde du borjat en ny diet" o jag blev skitarg for for det forsta har jag borjat en ny livsstil inte en diet, o for det andra sa FAR jag ata bacon faktiskt! Sa det sa! hehe

Mervi
0

Nej, någon diet är det inte utan som du säger livstil, nyttig kost som gör att vi mår bättre och förhoppningsvis går ner i vikt, de som behöver det. Det tog lite tid att få med mannen här med men det gick och nu är han en  riktig LCHF:are.

navarro
0

Emelyaus, som du kanske sett skriver jag utan prickar pa samma satt som du gor. Bor i Spanien och pa hog hojd, har borjar det bli varmt nu och vi har ocksa 5 - 10 grader pa natterna men pa dagarna kommer vi upp anda till 30. Det hann aldrig bli var utan nastan sommar. Fran att ga i vinterklader ar det nu dags att ta pa sig tunna sommarklader. Nar du kommer pa hur gott du kan ata, behover du inte alls langta efter kolhydrater. Dar du bor maste det finnas jattegott kott, har last nagonstans att farkott ar det fetaste kottet, menar lammkott forstas. Har just en schweizerfars i ugnen och jag valde purjolok i stallet for lok eftersom det ar halften kolhydrater i purkolok jamfort med lok.

magma
0

Välkommen! Kul med en så långväga medlem.Glad

emelyaus
0

#12 - Jag har hort att lammkott faktiskt ar ett av de magraste kotten o att flask e ett av de fetaste.. Kanske e fel, men bada e goda anda! =)
Kanguru e jattegott ocksa! Smakar ungefar som jattemor oxfile med lite vilt-smak.
Finns krokodil o Emu att kopa har nere, har inte provat det annu, men har hort att det e jattegott.
Och ja, kottet har nere ar riktigt gott i ovrigt, har atit de godaste biffarna i mitt liv o det flesta kottet ar fran betande o frigaende djur. Finns massor av farsk fisk och mycket att valja bland.

Samma med gronsakerna, jattefrascha o mycket variation.
Aven om det ar kolhydrater det med sa tanker jag fortsatta med gront som vaxer ovan jord for det ar sa himla smarrigt tillsammans med kott o olika saser!

Tack for alla varma valkomnanden fran er har pa iFokus! Kanns kul att komma till en sida som den har o man blir riktigt peppad!

Margareta
0

emelyaus:

Du lever verkligen på en plats där man av tradition vet hur kött skall hanteras för att bli gott. Jag köper gärna "ert" naturbeteskött. När vi diskuterade det på jobbet blev det protester för flygtrafiken och då svarade jag att ett kilo kött för mig är betydligt mer "mat" än ett kilo frukt är för er och den transporten tvekar ni inte inför. Det är ju lite "inne" att tillreda och veta hur man äter allehanda exotiska frukter som jag inte ens kan stava till.

Det där med vikt och näringsinnehåll fick vi diskutera en stund, men efter ett tag fattade nog de flesta att jag faktiskt hade rätt. Jag sa därtill att jag hellre avstår från flygburen frukt och även grönsaker… rätt skall vara rätt…

Nillas
0

emelaus:
Välkommen till denna sidan av klotet!

Jag har tidigare varit en utpräglad kvällsmänniska, nu för tiden får jag kommentarer från maken (morgonmänniska) när jag ibland går upp före honom på helgerna Flört

Margareta:
Vilken jättebra kommentar angående mattransporter! Den kommer jag definitivt att använda mig av.