OT - affirmationer funkar!
Ja, till min stora förvåning gör de det!
Bakgrunden är denna, först kunskapsmässigt: Jag har läst en del om affirmationer, om att skriva ner dem, att tänka på dem flera gånger om dagen o s v - det finns ju olika idéer och tillämpningar. Tycker iofs att det hela verkar ganska vettigt, inte flummigt eller så. Har provat lite grann men inte märkt varken bu eller bä.
Men så hittade jag härom dagen en anteckningsbok som jag vet att jag inte tittat i på mer än ett år. I den har jag skrivit ner vad jag vill få ut av mitt arbete. Det är skrivet i allmänna termer, t ex " Jag ser mig själv i ett arbete som jag tycker om och utför bra. Jag har en bra chef och trevliga arbetskamrater. Jag är omtyckt och uppskattad."
Och, som genom ett under, har jag det jobbet nu! Det har bokstavligt talat skapat sig självt utifrån vad jag gör, är bra på och vill göra mer av. Det är ett mirakel och jag stormtrivs!
Nu vill jag fråga Kifs skeptiska medlemmar: Har ni råkat ut för något liknande? Det jag tycker är mest fantastiskt är att jag skrev ner det hela och genast glömde bort det. Det är inte så att jag gått runt och mumlat "Jag vill ha ett bra jobb" direkt.
Hade du känt likadant om du vore på en arbetsplats där det utrymmet eller möjligheten inte hade kunnat infinna sig oavsett hur du är i ditt jobb eller som person?
Bonustips: Gilla läget av Barbara Ehrenreich
(Men grattis till att du har ett jobb du trivs med.)
Det är förstås inte lätt att nå sina drömmar om man inte drömmer dem ens. 
Klart det funkar, känner och tänker man efter vad man egentligen vill och behöver, så ökar ju ens fokus på 'rätt saker' för att nå dit, det hjälper en navigera! Tänker man å andra sidan inte efter.. så tja.. vad väntar man sig?
MimLan - Jag gillar Ehrenreichs bok väldigt mycket! Klockren! Men jag tolkar den inte som en motsägelse mot TS. 
Boken handlar mer om 'floskelaktigt' positivt tänkande, ytligt verklighetsfrånvänt.. - inte om 'konstruktivt' tänkande, som det LatMask tar upp mycket väl kan vara.
Både ock finns..

Ja, jag har varit med om det. På en kurs i reikihealing skulle vi skriva ner en önskan som vi ville skulle gå i uppfyllelse. Jag skrev att jag ville få ett band att spela med. Det här var minst 9 år sedan…
Jag fick ett band, och vi spelar fortfarande!
Inte precis någon affirmation det heller, men det fungerade att skriva ner en önskan.
En liknande grej, är att jag sommaren bad till "högre makter" om att bli vägledd om vilken mat jag skulle äta för att må bra. Några dagar senare (i början på juli -06) råkade jag se ett inslag på TV med Annika Dahlqvist. Då la jag genast om till LCHF, och det fungerade ju…
Inte någon affirmation det heller, men det fungerade!
"still lost in space and time"
Förtydligar mig själv..
Alltså.. Det är väl inget hokus-pokus med det här.
Om man fokuserar på vad man vill så agerar man för att få det - och ens öron spetsas för 'den rätta' informationen.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan fungera motvänt oxå.. har en stark önskan om att bli smal, ung rik och slippa jobba!
Hitintills har det bara lett till att jag blivit tjockare, äldre, fattigare och jobbar allt mer! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#4 Precis. Det finns en balans för allt, man måste kunna se verkligheten och vara nöjd med den OCH kunna drömma och satsa på något.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#1 Mimlan, för ett år sen var det precis det jag trodde! Alltså att på min arbetsplats skulle jag ha det jobb jag hade då fram till pensionen (jag är 55+). Jobbet då var helt OK, men det fanns andra saker jag ville göra. Och det utrymmet skapades på ett nästan mirakulöst sätt!
Jag har också läst Gilla läget, och jag gillar den!
det är skillnad på att önska sig bli smal och att tänka sig redan smal. Där är affirmationen. Jag är redan något och jag har redan något - det är affirmationers nyckel.
Zepp, det är som korseett säger, man ska tänka som att man redan är där.
Jag tänker "Jag är frisk, stark och energisk" och eftersom jag tränar och äter LCHF känner jag mig piggare och ser yngre ut!
Och sen har det troligen väldigt stor betydelse VAD det är man affirmerar. Är det något subjektivt, som t ex "Jag är ful!" så är det ju en sak..
..men när det gäller andra saker, t ex vissa sjukdomar, eller vissa utgifter, så kan man ju affirmera sig blå - de är kvar i alla fall!! Tycker det är viktigt att skilja saker åt. För det finns en annan sida av myntet i det här tänket:
Om nu var och en kan påverka sitt liv så intill den milda grad - då borde det ju innebära att den som råkar illa ut, eller helt enkelt inte är framgångsrik, den får skylla sig själv.
Farligt tänk tycker jag.
Och det är väl där nånstans, som Gilla läget blir en VIKTIG bok.
Sen har vi även slumpen. Vem vet om det var 'affirmationen' som gav det positiva resultatet.. egentligen? 
Ja, allt i livet går inte att affirmera bort. Smärta finns där ändå, och varför ska den alltid bort? En del smärta är bra eller naturlig, för den meddelar kroppen eller psyket något.
Man ska akta sig för att affirmera sig lycklig hela tiden, för då kanske man också ignorerar smärta som gör att man tar sig bort ifrån smärtan…
Det finns inga enkla svar, allt har flera sidor. 
Det är som det som alla brukar säga: Du hittar någon att älska när du älskar dig själv.
Jo, fast världen består faktiskt av miljontals människor som mår dåligt och har problem med sin självkänsla - och de har människor som älskar dem. Så det där stämmer ju inte helt… för då skulle de inte ha någon som älskar dem.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
# 5 som du redan läst nu så gäller det att affirmera som om du redan vore där. Jag ÄR smal, jag jobbar lagom mycket…
Du bör dessutom ha realistiska önskningar. Att bli ung igen är ju inte en sådan även om det vore trevligt. Vad det hela handlar om är inget annat än att du sätter fokus på vad du verkligen VILL. Det är alls inget märkligt med att hjärnan då kan arbeta i ditt undermedvetna till att få dig till det du verkligen vill. Dock verkar hjärnan inte spendera tid på att ge dig småsaker utan det är de verkligt stora målen den tar sig tid med och de som är riktig passion för dig.
#10 Nej, den som råkar illa ut eller inte är framgångsrik får inte skylla sig själv. Man kan inte skylla sig själv för att man inte ännu lyckats komma på vad det är man vill (då vet det undermedvetna det ju inte heller) och har man råkat ut för något elände så är det ju som Jennix säger också så att kroppen kanske vill tala om något för dig eller att du behöver lära dig något om dig själv för att kunna gå vidare.
#12 Nej, den som inte lyckas får inte skylla sig själv, så tycker många av oss som tur är. Men det tänket - förlängning av resonemanget - finns helt klart representerat bland människor, invävt t ex inom politiken, vissa falanger, som inte är utan makt här i världen. Exempel: De sjuka i Sverige idag, kan visst kan jobba - döende eller inte - de är bara 'sjukskrivningssjuka', bortklemade, lata.
Så kopplingen är viktig att göra, tycker jag. Tänka tanken fullt ut. Så man passar sig för hur man tillämpar den..
Min tidigare KBT-kontakt, tyckte att jag ska göra allt jag vill göra, trots att min sjukdom är väl kartlagd och åtskilliga bevis finns för att det bara inte är vettigt - jag blir (blev) extremt mkt sämre av många typer av ansträngningar. Trots dokumentationen och verkligheten trodde hon att det kan jag visst! Och trots att hon minsann vet att jag verkligen inte är en uppgiven typ, utan macklar på ändå.
Vad ledde det till? Jo, att jag kände mig extra mycket 'lat och värdelös', för att jag inte kunde - det var ju så himla lätt!! Bara att göra!!! Hurray! *ironi det sista*
Jag vaknade till så småningom - och blev tillräckligt förbannad för att säga adjöss till henne. Men det tog ett tag.. och hann göra endel skada.
Det där med att man råkar ut för saker "för att kroppen vill tala om för mig nåt viktigt", känns väldigt flummigt. Kroppen har ingen egen agenda.. Däremot reagerar den förstås på sånt jag utsätter den för.. Envisas jag med att hoppa från klippor är det risk för att benen går av. Envisas jag med att attraheras av och umgås med egoister, så riskerar jag att inte bli mött med omsorg.. e t c..
Pur logik, inte nåt mysko med det. Liksom lösningen; att inte hoppa från (lika höga) klippor (på samma sätt) och att istället umgås med känslomässigt friskare människor.
Missförstå mig rätt - jag VET att tänkandet spelar roll. Framför allt KOMBINATIONEN mellan känsla och hjärna är viktig för att man ska navigera rätt. Få det man vill, om det är möjlgit. Och undvika vissa av fallgroparna.. och det där med att ta det hela för långt.. 
Nej alltså, jag menade inte att kroppen är ansvarig för att du mår dåligt, Jag menade att den försöker tala om att något är fel och att du då bör lyssna. Sedan jag började med LCHF kan jag förövrigt märka att kroppen har börjat tala i mer RÄTT än fel också :)

Dom gånger jag tar bilen till jobbet brukar jag försöka tänka fram en ledig p-ruta 
Tja, det har funkat ibland 
#14 Och jag trodde inte heller du menade att kroppen är ansvarig. 
Jag menar att kroppen inte alls 'försöker tala om' saker. Den bara reagerar logiskt - utifrån hur den är skapt - på saker den utsätts för. Kroppen har ingen agenda, inget eget själv, utöver det själv jag har som hela jag.
Tyvärr är ju våra kunskaper för ringa för att vi alltid ska veta vilken input som är problemet, men vi kan jobba på det. Vad sägs om att tänka mer.. inte mindre?
Många gånger i livet har jag hittat lösningar i det rakt motsatta mot att 'tänka bort' - d v s i att sätta problemet i fokus - och se till att definiera det! Lösningar har en förmåga att funka bättre om de är anpassade till själva problemet…
Sen gräva fram mer kunskap när det behövs, fråga mig fram så folk blir jätteleds..
..ifrågasätta..
Har varit och är en extremt besvärlig f-n för t ex sjukvården..
..nog hade det varit lättare och 'trevligare' för många om jag låtit bli att bråka och därmed inte avslöjat deras okunskap och brist på förmåga till kreativt tänkande - och istället suttit här och affirmerat.. 

… aven om det inte alltid ar tillrackligt att TANKA positivt sa hjalper det tydligen halsan pa vag … om man lagger till positiva garningar ocksa:
http://www.realage.com/health-tips/happiness-boosts-heart-health?eid=1010648550&memberid=32329361
Har i (positive affirmations promised land … se hur manga som foljer Oprah's rad
) landet sa skylls det ofta pa individen om saker och ting inte fungerar for den … Arbetslos och hemlos? Skaffa dig ett arbete!
Pa ett politiskt mote (conservatives) haromdagen sa pratades det om sjukforsakring … vad gor man med na'n som inte har sjukforsakring men dor om han inte far behandling? Later man honom do? JA … sades det; han skulle ha haft forsakring … och sa SKRATTADE publiken.
Har i Michigan gick en lag i kraft i lordags … tusentals manniskor som har varit arbetslosa i 4 ar (tiden gar fort; arbetsloshetsiffran ligger omkring 25% i manga delar) forlorade sin arbetslosersattning (nej, de flesta ar inte arbetslosa for de inte vill arbeta; inte for att fa gotta sig pa $200/veckan) eftersom den nu ar capped at 4 ar. I Detroit lever 50% av barnen under poverty line … de vuxna raknar man knappast langre

… aven om det inte alltid ar tillrackligt att TANKA positivt sa hjalper det tydligen halsan pa vag … om man lagger till positiva garningar ocksa:
http://www.realage.com/health-tips/happiness-boosts-heart-health?eid=1010648550&memberid=32329361
Har i (positive affirmations promised land … se hur manga som foljer Oprah's rad
) landet sa skylls det ofta pa individen om saker och ting inte fungerar for den … Arbetslos och hemlos? Skaffa dig ett arbete!
Pa ett politiskt mote (conservatives) haromdagen sa pratades det om sjukforsakring … vad gor man med na'n som inte har sjukforsakring men dor om han inte far behandling? Later man honom do? JA … sades det; han skulle ha haft forsakring … och sa SKRATTADE publiken.
Har i Michigan gick en lag i kraft i lordags … tusentals manniskor som har varit arbetslosa i 4 ar (tiden gar fort; arbetsloshetsiffran ligger omkring 25% i manga delar) forlorade sin arbetslosersattning (nej, de flesta ar inte arbetslosa for de inte vill arbeta; inte for att fa gotta sig pa $200/veckan) eftersom den nu ar capped at 4 ar. I Detroit lever 50% av barnen under poverty line … de vuxna raknar man knappast langre

… jaha … da blev det 3-dubbelt av na'n anledning 
#20 Det blev nog 3 st för att det var så himla bra skrivet..