Tänk att hela vår generation lurats!
Tänk om det är så att hela vår generation har blivit helt lurade på vilken kosthållning som är hälsosam!
Om 50 år kommer ingen fatta hur vi kunde vara så dumma.
Ungefär som när vi numera undrar hur de kunde vara så dumma förr i tiden att de såg svarta afrikaner eller aboriginer som mindre värda, eller hur man kunde låta Hitler härja hej vilt och att så många anslöt sig till hans åsikter.
Folk kommer tycka att vi var helt puckade som åt så mycket kolhydrater o skit. Det blir spännande att se.
Ja jag tycker jag har blivit lurad och jag jag är arg på det. Jag kan inte sluta med att vara det eftersom det är min hälsa och mitt liv som de satte på spel av de sk. matrekomemndationer. Varje gång när jag är ute och handlar får jag den känslan och blir ännu mer arg när jag ser en tant stoppa margarin i korgen eller en ung flicka plocka en burk coca cola med sötningsmedel, omedvetna om riskerna.

Kommer ni ihåg när Socialstyrelsen hade stora kampanjer med: Ät 6-8 smörgåsar om dagen"
Det är heller inte så många år sen man läste mycket om "det är fett du blir fet av, inte socker". Jag jublade då och åt mer godis.
Undrar om man kan stämma någon!
…fast det var ju inte Socialstyrelsens kampanj, det var Svenska Brödinstitutets. De "citerade" Socialstyrelsen. Ursäkta besserwissern 
Det var ju inte så länge sen som rökning ansågs ofarligt 
När resten av omgivningen fattar hur lurade de blivit får väl vi gå omkring malliga och säga: vad var det vi sa!
#2 Det är väl fortfarande så man resonerar att det är fett som gör en fet och så proppar de maten med socker istället med mindre fett.

Det var ju i alla fall Socialstyrelsen det stod i annonserna. Se länken.
Ja, och jag tänker också vara med om femti år, och då kommer jag att bli beundrad som PIONJÄR!
"LatMask var en av de första som insåg sanningen! I flera år försökte hon och hennes kamrater sprida kunskapen på olika undergroundforum. (Lite antikkunskap för våra ungdomar: Då var man tvungen att ha en särskild skärm, och man skrev bokstäver på en sak med knappar på, ett s k tangentbord. Jösses så krångligt!)
De var motarbetade av hela etablissemanget, och dåtidens Livsmedelsverk - där dr Andreas Eenfeldt nyligen tagit över som chef efter dr Annika Dahlqvist, som dragit sig tillbaka med ålderns rätt - försökte in i det längsta bekämpa den naturliga kosten.
Farligast var dock de stora livsmedelsindustrierna. De tjänade ofantliga mängder pengar på billiga, kolhydratrika, näringsfattiga råvaror, som de "förädlade" med olika tillsatser och sålde till hutlösa priser, och de kämpade emot den naturliga kosten med alla medel, lagliga som brottsliga. (Återigen till våra ungdomar: Då var glutamat faktiskt lagligt att tillsätta till livsmedel! Det är så man har svårt att tro det. Sorgligt nog har ju en del av era föräldrar avlidit i den s k glutamat-sjukan, efter tretti-fyrto- femtio års exponering för denna ytterst farliga substans)
(Ur Galax-nyheterna, februari 2059)

Hahaha! Mycket bra LatMask!
#5 Det var Brödinstitutets kampanj men visst blev många lurade att tro att det var Socialstyrelsens!
Citat från websidan du länkade till:
"Alla tiders grötmyndigaste påbud från överheten är välkänt även bland de som aldrig sett reklamen - men det var inte Socialstyrelsen som var kampanjens huvudman, utan näringslivet i form av bageriernas PR-organ Brödinstitutet."

Ja, jag var ju bara i början av tonåren då. Klart man trodde att det var en riktig reklam. Det var ju stora affischer överallt.
Om 50 år finns inte jag. Men alla ni som är unga kan vara glada att ha hitt LCHF och kan förbättra era framtidsutsikter.
Men, fet av fett…då blir kossan grön av gräs…eller…??? 
Söt av socker
*ler*
(forts ur Galax-nyheterna, feb 2059)
"Vi hälsar på LatMask, som numera är helt vithårig men pigg och spänstig. Hon bor i ett litet kollektiv, som föder upp köttkor och får.
- Det här är mitt livs dröm uppfylld, säger LatMask och serverar oss en underbar lunch i det stora, rymliga köket, som behövs - ibland är man tjugo personer runt matbordet!
- Jag bor tillsammans med personer som jag tycker väldigt mycket om, och vi föder upp glada och lyckliga djur, som blir till näringsrik och välsmakande föda. Vi har stora betesmarker, som en gång i tiden var alldeles igenväxta. (Kära ungdomar, tro det eller ej, Sverige höll en gång på att bokstavligen växa igen! Det enda som höll landskapet öppet var - hu - spannmålsfälten!) "
forts följer…

LatMask! Sluta, jag får skrattkramp i magen! 
Jag "hör" din text uppläst av samma röst som läste upp alla gamla journalfilmer i tv! 
LatMask, du får nog starta den första lchf-tidningen. Du har talang.
Det är intressant med sk vetenskapliga sanningar. De tycks bara gälla en tid, sedan blir de motbevisade av andra ideer.
Det spelar ingen roll inom vilket vetenskapligt område man tittar. Överallt så har galna tankar framförts som absoluta sanningar.
Jorden var platt. Svalorna övernattade på sjöbottnen, Vattnet försvann från östersjön. Om människokroppen hade man de mest befängda ideer.
Den berömde Newton har ju kapats av Einstein men nu börjar ju i sin tur Einstins teorier i sin tur att ifrågasättas.
Jag ger mig fan på att evighetsmaskiner till slut kommer att vara möjliga.
Woody Allen slog väl huvudet på spiken nar han efter 200 års nerfrysning serverades pizza och cigaretter efter upptiningen. Det var den tidens hälsosammaste käk.
Med andra ord, dagens hälsoråd börjar närma sig bäst före datumet och en ny vetenskaplig era är på G.
(forts ur Galax-nyheterna feb 2059)
"Vi tar en liten rundtur på gården i den strålande februarisolen. Det är tio minusgrader och snötäcket är nästan en halv meter.
- Det är härligt att klimatet har förbättrats så mycket på så få år, säger Maxiq, som också bor i kollektivet. En av orsakerna är nog att alla kor numera äter sin naturliga föda - gräs. När kor åt spannmål som kraftfoder mjölkade de mer, men tyvärr hade ju spannmålet andra obehagliga följder.
En liten flock kor står i en av de öppna lador som finns här och där ute i betesmarkena. De äter av höet som finns utlagt och tittar intresserat på oss. Vi har en bordercollie med oss, men eftersom den inte fått något kommando, står den lugnt bredvis oss.
- Vi använder alltid hundarna när vi flyttar korna och fåren mellan olika hagar, berättar Maxiq. Det fungerar jättebra. En av hundarna blev faktiskt etta vid vallhunds-SM i fjol.
- Vem tränar den hunden?
- Det gör jag, faktiskt, säger Maxiq och rodnar lite. Men jag måste vara klädd helt i grönt när vi ska träna - då förstår hunden att det är allvar."
LatMask! 
*skrattar så tårarna sprutar*
"…klädd helt i grönt…"?!
Underbart!
(forts ur Galax-nyheterna feb 2059)
"- Hela samhället har ju omvandlats, säger Mervi, som också bor i kollektivet. Hon har lite svårt att gå numera, så hon arbetar inte aktivt i jordbruket, men den här vackra vinterdagen sitter hon på den soliga glasverandan med en stickning.
- Det är till minsta barnbarnet, visar hon. Garnet är spunnet av ull från våra får.
- Alla städer har blivit mindre, därför att så många flyttat ut på landsbygden. Men det finns alltid verksamheter som måste bedrivas i städer.
- Det finns ju till och med ligister där! Mervi skrattar och skakar på huvudet. Härom dan åkte jag till Stockholm för att handla lite som vi inte kan framställa själva. Då kom det fram en kvinna som sa att hon hade något jättebra att erbjuda mig, och så visade hon mig en limpa hon hade under kappan! När jag sa att jag inte var intresserad morrade hon åt mig:
- Det är såna som du som gör att jag inte har något jobb!
- Jag tror att hon hade varit dietist en gång i tiden, stackarn. Mervi skakar på huvudet. Det finns några få kvar, jag har hört att de bildat Rössner-Marcus-förbundet till minne av sina främsta förespråkare."
LatMask i högform med fantasikepsen käckt på svaj!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Applåderar LatMask 
Tack snälla ni! Kul att ni gillar det! Det var när Novisan skrev "om 50 år" som något klickade till i mej… Jag är själv förvånad, visste inte att jag hade en sån "grönavågare" i mig.
Fast nån fantasikeps tror jag inte jag vill ha, hellre då en sån där mössa med en propeller på…
#21 Akta dig så du inte lyfter o flyger iväg med propellern, när du blivit slank o lätt av lchf
"- Hur var det från början? Var ni några få tappra som kämpade mot en massiv övermakt?
- Nej, säger LatMask eftertänksamt - trots sin höga ålder har hon bra minne - som jag kommer ihåg det så var vi inte motarbetade alls det första året - det var ingen som la märke till oss överhuvudtaget, faktiskt!
Jag baxnar, som journalist 2059. Ingen som la märke till LCHF alls? Denna idé som så totalt skulle omskapa både kostvetenskap, jordbruk och handel! Var det ingen som insåg dess potential för 50 år sedan? Ruggigt…"
(ur Galax-nyheterna feb 2059)
"- Vi hade förstås några motståndare, som redan från början insåg vilken fara vi innebar, vi som motsatte oss de konventionella kostråden. Dietisterna var nog först, och deras uppmärksamhet var på gott och ont - utan deras anmälan till Socialstyrelsen om LCHF:s farlighet hade det tagit betydligt längre tid att få igenom våra idéer.
Nu fick Annika Dahlqvist mycket uppmärksamhet i medierna när hennes variant av LCHF godkändes av Socialstyrelsen.
- Men - LatMask ler nästan generat - samtidigt var det väldigt roligt då! Vi som åt enligt LCHF var ganska få, vi sågs som väldigt speciella, det var svårt att få specialmat till oss - det var ett slit! Berätta hur det är nu förtiden!
Hur det är nu förtiden? Jag måste tänka till ordentligt. Det finns en del veganer, som man förstås får respektera. De kan självklart äta sin kost, om de berättar i förväg."
(Ur Galax-nyheterna feb 2059)

LatMask…
Om jag får gå tillbaks till första posten: Ja, jag känner mig fruktansvärt lurad, jag blir så jäkla arg bara jag tänker på det! Alla år jag mått dåligt, bara för att folk ljög för mig om mat. Samtidigt är jag glad att jag kom på sanningen medan jag fortfarande är någorlunda ung (och vid liv!)
Jag är också lurad i många många år.Det sägs att "felet sitter mellan öronen" och det ligger något i detta , det går att reparera till viss del genom LCHF och KIF , sedan ett år med utmärkt resultat.
Tyvärr är jag förhindrad att beskriva hur man genom medicin kan förstöra sin kropp.
Record-

HEJA, LAtmask. Mera, mera!
Kan ingen göra en Tänk-om-50-år artikel när du är klar???
Fabricati diem, pvnc!
LatMask, jag tycker du ska sätta ihop dessa småklipp till ett helt kåseri som vi kan posta som artikel. 
Lysande!
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jösses så kul LatMask! Det där vill jag läsa mer av!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Synd att vi LCHF:are kommer dö snart pga vår kh fattiga kost så vi inte får uppleva framtiden. Hoppas på att min vålnad får se det!
Andra saker som var extremt hälsobefrämjande förr: radioaktivitet! Det fanns allt från smycken till speciella kannor man skulle förvara vatten i för att få den rätta strålningen på det.
Man kan fortfarande hitta en del "radium-glas" på loppisar om man vet hur man skall hitta det…
…och vi har beslutat att 1949 år Nobelpris i Medicin tilldelas:
Egas Moniz
…för upptäckten av…
lobotomierna!!!!
Tyvärr är det inget skämt! Lobotomierna tilldelades Nobelpris 1949! Livsmedelsverkets kostråd kommer nog om 50 år att ses med ungefär samma ögon även om betydligt fler drabbades.
Sen till Nyborjare 08:
Socialstyreslen var djupt inblandad i kampanjen 6-8 brödskivor. Deras expertgrupp godkände i förväg varenda liten formulering i kampanjen. Jag har själv gått igenom protokollen hos Socialstyrelsen inför arbetet med boken "Ideologin och pengarna bakom kostråden". I den hittar du sanningen om kampanjen 6-8 brödskivor.
Per Wikholm, författare
"-Var folk i allmänhet negativt inställda, eller var det bara det s k etablissemanget som var emot er? Fanns det folkligt stöd?
- Ja, och nej. Raphanus, en anhängare från start, funderar över reaktionerna från millenniets början.
- Vad som märktes var ju att väldigt många människor tagit till sig kaloriteorin och verkligen trodde på den. (Till ungdomarna: Kaloriteorin, som nu är helt överspelad, utgick från att ett livsmedel som, när det brändes upp i en s k kalorimeter, en typ av brännugn, avgav ett antal s k kalorier. Man trodde sig också veta att alla människor förbrände dessa kalorier under olika aktiviteter ungefär lika).
- Nu vet vi ju att matsmältningen är en mycket mer komplicerad och sammansatt process, som inte kan förenklas till enkla procenttal. Det är ju egentligen häpnadsväckande att just EN enda process av kroppens alla sammansatta och komplicerade processer skulle vara så enkel!
- Det var väldigt många som var uppriktigt arga när vi ifrågasatte den här teorin. Kanske mycket för att den var så enkel - energi in, energi ut. Det var en teori som var lätt att ta till sig och svår att frigöra sig ifrån.
Raphanus kliar tankspritt en av hundarna bakom öronen.
- Den här kosten har gett mig så mycket. I början kändes det nästan som om vi var brottslingar -vi smög med vår grädde och vårt smör. Men i början av 2009 kändes det som om vinden vände - ett tag"

Vågen… 
"Raphanus leder oss ut till hans favoritprojekt - hönshuset.
I en hage står ett stort bygge, lite liknande ett växthus. Vi kliver in i värmen - till kontrast mot februarimånadens minusgrader - i hönshuset.
Marken är täckt med grönt, friskt gräs. Det känns ganska varmt här inne, det är nog ett par plusgrader här. Men vi möts av en överraskning. Raphanus har bjudit in oss till hönshuset - men det är kalvar som betar av gräset!
- Häftigt, va? Det är uppenbarligen inte första gången Raphanus chockat folk. Det här är första ledet i vårt hönshus!
Han förklarar vidare, samtidigt som han låter en av kalvarna snutta på hans fingrar - De saknar sin mamma, trots att de fått dia henne mycket längre än förr i tiden -
- Genom exerit-processen har vi tinat marken och satt fart på grästillväxten mitt i vintern. Vi låter kalvarna beta här någon vecka, och det viktigaste är det de lämnar efter sig.
Jodå, de lämnar efter sig en hel del, det kan jag intyga, och det är ett helsike att undvika att trampa i det!
"- Första ledet i hönshuset? Det där får du allt förklara lite närmare!
Raphanus visar oss till nästa hage, och nu är det verkligen ett hönshus vi kliver in i. Höns och kycklingar i alla åldrar myllrar runt och ägnar sig åt sin favoritsyselsättning - att äta. Jag ser en ganska liten kyckling dra ut en sprattlande mask ur vad som verkar vara en torkad komocka.
- Ja, det är precis vad det är. Kalvarna lämnade efter sig rejäla bajshögar, och sen fick hönshuset stå tomt någon vecka. Alla sorters maskar och larver gillar komockor, så de sökte sig förstås hit. Sen var det bara att släppa in hönsen och deras kycklingar till dukat bord.
- Får alla höns ruva kycklingar?
- Bara en del, de allra mammigaste. Alla lägger ju ägg i alla fall. Raphanus sträcker in handen i ett rede och plockar ut ett varmt, brunt ägg.
- Det går åt massor av ägg i matlagningen, och de här är verkligen av yttersta kvalitet. På söndag tror jag det blir kycklingmiddag, förresten. Vi har en del tuppkycklingar som börjar bli feta och fina.
Ja, det verkar vara ett härligt liv man lever här i kollektivet. Men vi måste prata lite mer om hur det var i början - vad var det som hände 2009?"
(ur Galax-nyheterna mars 2059)
Latmask, du har författartalang! Vad underhållande du skriver! 
"Det var i början av 2009 som livsmedelsindustrin, något nyvaken, började komma med motargument. Men redan ett år tidigare hade det börjat hända saker. En skärpt journalist, Mats-Eric Nilsson, påpekade hur livsmedlen i våra affärer i många fall var rent skräp. Dåliga råvaror som "förbättrades" med diverse olika tillsatser, däribland det ökända glutamatet. Sedan såldes maten till höga priser p g a "mervärdet"! Många reagerade på Mats-Eric Nilssons skriverier, och en trend som i det tysta pågått några år blev nu påfallande: att man undvek lightprodukter.
Jennix är en av pionjärerna:
- Vi såg hur tillverkarna av framför allt margarin, denna usla imitation av riktigt smör, utsattes för allt hårdare angrepp. Unilever tillverkade Becel och hade i flera år ridit högt på sin "kolesterol-sänkande" effekt. Att kolesterol var en oumbärlig substans i kroppen och att det var sammansatt av flera typer av kolesterol, varav bara något enstaka kunde skada kroppen, tog man ingen hänsyn till.
- Det var också vid den här tiden många insåg att de flesta "bantnings-professorer" och förespråkare för diverse olika light-produkter helt enkelt var köpta. Det var väl en kvarvarande naivitet - Jennix ler bedrövat - men vi trodde väl att så länge det inte var ren reklam, så var det verkligen åsikter utifrån dessa personers förment vetenskapliga studier.
Vi sitter tysta ett tag framför brasan. I Jennix knä ligger en spinnande katt. Friden och ron härinne kontrasterar starkt mot kampen för 50 år sedan."
(Ur Galax-nyheterna, mars 2059)
"-Men så illa var det väl ändå inte - det låter ju som rena rama konspirationsteorin - självklart ville de styrande ha skärpta människor som kunde ifrågasätta dåtidens kostråd -
- Givetvis var det ingen som sa att "De som ifrågasätter våra kostråd är idioter" men vad vi märkte väldigt tydligt var att personer i ledande ställning först blev häpna och sedan indignerade över våra ifrågasättanden. De var helt enkelt inte vana över att bli ifrågasatta överhuvudtaget. Sen kom Kostdoktorn - dr Andreas Eenfeldt - som med vetenskapligt tänkande i ryggen kunde peka på inkonsekvenser och irrationellt tänkande hos dessa s k förgrundsfigurer.
- Hur mycket betydde de nya medierna?
- Oerhört mycket! Jennix, Maxiq och Raphanus talar i kör. Utan Kostdoktorns blogg och framför allt forumet Kolhydrater i fokus hade LCHF varit en marginell rörelse. Det betydde väldigt mycket att ha tillgång till Kif. Där vässades våra argument alldeles enormt.
- Och det här var ju ändå när Internet och allt vad det medförde var i sin linda, kan jag inte låta bli att tillägga.
- Ja! Maxiq skiner upp. Tänk om folk insåg vad man kunde göra med - men så kastar sig en av hundarna över Maxiq, full av ömhetsbetygelser, och de efterblivna stackarna från 2009 kommer aldrig att få några tips från den avancerade framtiden."
(Ur Galax-nyheter, mars 2059)
#24:"Det finns en del veganer, som man förstås får respektera. De kan självklart äta sin kost, om de berättar i förväg."
hahahaa!!
Tala om att vända på steken…

Läste hela ditt "framtidsreportage" högt för min man, LatMask! Han nickade instämmande och vi konstaterade båda att denna vision inte är ett omöjligt scenario.
Vi har ju själva börjat med våra fyra får som vi haft i ett halvår.
Tittar vi på den trakt vi bor i så skulle åkrarna här rymma bra många fler djur om man ville. Hoppas att det blir så! Tänker slå ett slag för bonde som framtidsyrke närhelst jag kan!
Apropå bönder… kan man kalla de tjejer och killar som ställer upp som kandidater i "Bonde söker fru" för bondfångare?

F.ö. borde programmet heta "Bonde söker EU-bidrag" :-/
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Maxiq, DET programmet skulle bli en riktig rysare, om jag fattat saken rätt. EU-bidrag för bönder är tydligen dels jättekrångligt att söka, och rätt vad det är står det ett par inspektörer på gården och säger att man har för mycket jord i träda - eller var det för lite? Nagelbitare, i alla fall.
Jag ser fram emot fortsättningen 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
"Hur kändes det att se nära och kära bokstavligt talat gräva sin grav med tänderna?
- Det var förfärligt! Särskilt för oss som var anhöriga till diabetiker. När de kom hem från läkare/sköterska och berättade att "Nu fick de äta allt, bara de tog sin medicin" var vi nog en del som drog öronen åt oss. Hur resonerade man inom sjukvården när man gav dessa råd? Utgick man från sin egen aldrig sinande socker- och godíshunger och trodde att så kände alla människor?
- Det bästa LCHF har gett mig är nog befrielsen från sötsuget. Viktminskning, lugn mage, lugnt sinne är härligt, men att slippa sötsuget går över allt annat.
Det här samhället ÄR INTE SÖTSUGET! Maxiq tittar sig förundrat omkring.
- Kan ni tänka er - i varje stad fanns det godisaffärer på varje större gata! I alla stora affärer fanns det massor av kvadratmeter av GODIS! Vi som började äta och handla efter LCHF upptäckte att det fanns stora delar av butiken DIT VI INTE GICK! Det är faktiskt en rätt skakande upplevelse."
(Ur Galax-nyheterna mars 2059)

Hejja LatMask jag bara dör av skratt här, vilken underhållning!!!! Känner åxå journalfilmens tal ur högtalaren o ser visionen 

Vilken talang Latmask! Helt underbart
//Karin

Latmask borde få Nobelpriset i litteratur! 
Åtminstone ett i Fetteratur! :-P
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Väntar med spänning på fortsättningen 

Vi som inte ska träna eller behöver sitter här o tränar magmusklerna i smyg 

Nu har sekt-liknelsen kommit upp på tapeten, och visst, den är inte helt fel.
Det handlar väl mycket om att kastas mellan mycket starka känslotillstånd, och att färdas längs en ytterst stenig väg. Vad sägs om att läsa tankarna hos en ung människa i början av år 2009!
"Steg ett: Totalt avståndstagande!
OK, jag erkänner gärna - jag kollar både kvällstidningar och nätet efter någon smart ny diet.
Allt låter jättebra i början - man ska få äta allt man vill, ALLT är tillåtet, GODIS är tillåtet - ät hur mycket du vill - ät när du vill - ät vad du vill - ät, ät, ät!
Sen kommer de små tråkiga restriktionerna: Javisst, du får äta hur du vill, så länge du äter under X antal kalorier per dag.
Jodå, du får äta när du vill, så länge du äter under X antal kalorier per dag.
Jodå, du får äta vad du vill, så länge du äter under X antal kalorier per dag.
Vips är det massor av restriktioner - man får inte alls äta hur, när och vad man vill! Den där lilla "så länge" biten ställer till det ordentligt, kan jag berätta!
Så när jag fick höra talas om den där nya mirakeldieten, som tillät en vara mätt, nöjd och smal - gissa om jag trodde på den? Detta underbara tillstånd skulle dessutom uppnås via FETT .
Jo, morsning."

"Steg två: Förfäran
Jag tror förstås inte på något så idiotiskt, absolut inte. Men att kolla på Internet kan väl aldrig skada?
Trodde jag, ja. Efter en halvtimme var jag alldeles uppskakad, efter en timme gick det runt i huvudet och när jag lämnade datorn efter två timmar var jag alldeles matt.
Jag började lite smått med att googla efter fel med fet mat, kolhydratsnål mat eller GI-noll eller vad det nu kallas.
Det dök upp en hel del argument, minsann. Det handlade en hel del om att fet mat gav hjärtinfarkter på löpande band, att man blir dum i huvet av maten - och alla vet ju att hjärnan behöver kolhydrater - och att det på det hela taget var en extrem kost som aldrig vetenskapligt undersökts, framför allt inte under lång tid.
Nåja, jag är en vidsynt människa. Klart att jag skulle ta reda på vad den andra sidan ansåg!
Då blev jag verkligen häpen. Jag hittade bloggar som handlade om den där maten - och matbilderna såg faktiskt rätt mumsiga ut - och några olika forum där man diskuterade.
Där fanns en massa motargument till alla de där invändningarna, en massa långa uppräkningar om att fet mat tvärtom var bra för hjärtat, och länkar fanns det också, och blablabla. (Av någon anledning var det mest killar som diskuterade sånt här).
Men allt annat! Där kan man snacka om folk med problem! Det handlade om folk som var helt knäckta, supertrötta, mådde illa…you name it! Hade inte folk förstoppning, hade de rakt motsatta problem - jag är inte särskilt känslig, men dessa ingående beskrivningar…ääk!
Allt på grund av denna "fantastiska" mat!
Till råga på allt - hade folk inga fysiska problem, så hade de psykiska! En del blev nästan mobbade för att de åt fet mat, i mataffären smög man med vad man handlade - jisses!
Nej, det där är ABSOLUT inget för mej. Ikväll ska jag ta en pizza."
Fortsättning följer? 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
"Steg tre: Rekognoscering
Trots allt fanns det en tanke som fortsatte att gnaga i mej - det verkade finnas folk som åt den här maten, mådde jättebra, gick ner i vikt, blev av med en massa hälsoproblem - men som jag förstod det var det väldigt få. De allra flesta hade bara problem, problem, problem.
Fanns det något gemensamt för de som mådde bra? Jag läste allt jag kom över. Bloggar, forum, allt. Det besvärliga var att de som mådde bra sällan skrev. Så småningom hittade jag en del gemensamma drag, även om det som inte stämde övervägde.
- De hade varit tålmodiga. Det som kallades "övergångsbesvär" och som kunde hålla på i veckor och månader hade genomlidits.
- Förvånande få hade "bara" överviktsproblem. Många hade problem med magen, med värk eller andra lite diffusa problem. Vården hade inte kunnat hjälpa särskilt mycket, men rätt sorts mat hade i många fall givit stor lindring.
- De lagade mat - från grunden! Jisses, här stod folk och gjorde egen buljong! Som i den där kokboken i fransk matlagning som jag köpte när jag var ung och dum och kär, och karln berättade att han älskade god, hemlagad mat. Det första receptet var just på en sån buljong, jag vill minnas att det började med ett "kycklingskrov" - vilket namn! - och slutade tre dygn senare med något läbbigt jox. Han var förresten rätt rund om magen, när jag tänker efter. Jag skickade med honom kokboken när han gick.
Det blir nog pizza ikväll också."
(Ur "Hågkomster från den den naturliga kostens pionjärtid" av Mimsi Vimsi, tr 2059)

Vad får du allt ifrån?
//Karin
Karin - härifrån! Det är forumet är en underbar källa! Sen vinklar jag förstås om det på mitt vis…

Ditt vis är helt underbart
//Karin

Mera, LatMask, mera!
Fabricati diem, pvnc!

Hehe, undrar om LatMask tillför nått extra i maten?

Fett, kanske? 
Hoppas att det kommer en fortsättning LatMask! 

Jaaa, mera mera mera! :D
Steg 4: LCHF light
"OK, jag tycker att det låter helt vansinnigt. Folk som äter så där är helt koko i huvet. No way!
Sen sitter jag trots det och dräglar över bloggbilderna. Det ser så jäkla gott ut! Tänk bara, en riktigt god räksallad med ägg och majonnäs!
Fast vänta nu - det skulle man väl kunna äta? I mitt fettskrämda lunchgäng är ju sallad det högsta heliga, ingen skulle reagera om jag hade sånt med mig. Varför inte prova?
Jag svängde ihop en sallad med massor av räkor och ägg, sallad och paprika, och så hade jag majonnäs med i en liten anonym burk, så att ingen såg att det var riktig majonnäs och inte lättvarianten.
Lunchgänget nickade gillande åt min fräscha sallad. De är rätt nosiga av sig och brukar ofta anmärka när någon har med sig något som inte är supersunt eller fettfritt. Fast till fikat blir det ofta kanelbullar, för då ska man unna sig!
Salladen smakade helt OK och jag blev behagligt mätt, och det var först ett par timmar senare som jag blev medveten om att något var fel. Det var massor att göra, och istället för att fika hade jag bara tagit en slät kopp kaffe. Nu var klockan framåt fyra, och det var något som var heltokigt. Det var min skrivbordslåda som var stängd.
Jag drog ut den. Det var min krislåda. Full med kex, godis, torkad frukt, allt möjligt som fick upp en på banan när hjärnan trillade ur vid tretiden.
Idag hade det inte hänt. Tankspritt knaprade jag på ett kex. Var jag så stressad att jag inte ens kom ihåg att äta? Nä, så illa var det inte. Jag skulle nog komma på vad det var så småningom. Om jag skulle ta en pizza ikväll?"

LatMask helt underbart!
Oj, jag har fått en fanclub!

Jag ser fram emot fortsättningen LatMask! Helt underbart!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
en till som ser fram emot fortsättningen 
hoppas verkligen denna sammanställs till en artikel…
Steg 5: Försiktigt provande
"Tja, jag dog ju inte av den där skvätten majonnäs till salladen, jag gick inte upp i vikt heller. Men det smakade gott! Liksom…runt…fylligt…mmm…mums!
Å herregud. Jag tycker om något som smakar RUNT och FYLLIGT! Det här är värsta utförsbacken direkt! Trehundra kilo, here I come!
Men… tänk om det var sant som dom där galningarna skrev? Att man inte blev fet av fett, utan av kolhydrater?
OK. min övervikt är väl inte enorm. Tio-femton kilo sisådär. Vete katten varifrån dom har kommit. Jag har käkat jättenyttigt i massor av år. Pasta - ja, fullkornspasta förstås!- (att den sen smakar som nåt bara hästar kan gilla är en annan sak) och fullkornsbröd, fullkornsbröd, fullkornsbröd. Dom där som HETER så mystiskt nuförtiden. Äntligen. Varför i hela friden döper man ett bröd till ÄNTLIGEN?
Mmf. I morron bitti ska jag bestämt prova på en klassisk helgfrukost: äggröra och bacon."
(Ur ""Hågkomster…")
Mera mera mera meeeeeera!

Äntligen, LatMask.
Vi Vill Veta Hur Det Går!
eller som Tove Jansson skrev: Vad Tror Du Hände Sen?
Fabricati diem, pvnc!
Mjä, greensis, jag har inte den boken, utan citerar ur "Vem ska trösta knyttet?"
"nu gungar glädjelampor över havet var man ser
nu tröstar vi varandra och är aldrig rädda mer!"
- kan nog gälla det mesta här i livet-

Ja LatMask i mig har du et fan
kommer det en ny del varje dag eller det kanske är för mycket att begära
men jag längtarrrrrrr 

Längtar oxå efter fortsättningen!
Tyskt ordspråk
Steg 6: Stormande förtjusning
"Det här är det allra underbaraste som har hänt mig! Jag går omkring med ett fånigt leende på läpparna hela dagarna, och jag får verkligen behärska mig för att inte brista ut i en kärleksförklaring till god mat.
Sen så har jag blivit av med tre kilo på två veckor, vilket ju också är alldeles underbart.
Tack och lov att jag hade läst alla de där bloggarna och tipsen om god mat, och hur folk kan behandla en om man avviker från "den rätta läran"! Mitt lunchgäng skulle ha kastat sig över mig om de insåg vad jag håller på med.
Det gör de inte! De fattar noll! Eller rättare sagt, de tycker att jag äter alldeles förträffligt bra! Idag hade jag köttfärsbiffar med en avocado till, och alla nickade nådigt. Avocado är ju "rätt fett"- vad nu det innebär - och köttfärs som är så magert! De skulle bara veta vad jag stoppat in i den smeten: ägg, grädde och ost!
Det riktigt sorgliga är ju att många i gänget är ganska så mulliga och klagar på diverse olika krämpor. De skulle må jättebra av den här maten, men jag ligger lågt så länge. Någon missionär tänker jag inte bli!"
Steg 7: Baksmälla
"Å herre gud så illa jag mår. Jag står på benen, men mer är det inte. Nej, det är ingen SÅN baksmälla, tack och lov för alla som varnat för hur känslig man blir för alkohol. Jag har inte druckit en droppe, men det känns som dagen efter en riktigt, riktigt rejäl fest.
Jag som trodde att jag skulle slippa de där övergångsbesvären, som så många klagade över. I fyra veckor åt jag lågkolhydratmat och mådde underbart bra. Ibland kändes det som om jag svävade en halv meter över marken.
Det var verkligen svårt att hålla tyst, men nu är jag verkligen tacksam för det. Tänk om lunchgänget kunde se mig nu - och visste vad jag hade ätit. De skadeglada kommentarerna skulle aldrig ha tystnat.
Nu måste jag springa på toa. Igen."
(Ur "Hågkomster…)
Denna tråd har jag missat, men inte nu. Fantastisk. Det måste sparas.
Steg 8: Förvirring
"Vad i hela friden gör jag nu?
OK, jag har kommit över de värsta övergångsbesvären - men fy pest så jag mådde då! Jag är verkligen stolt över mig själv, att jag orkade äta vettigt och inte gick tillbaka till den kolhydratstinna maten.
Nu får jag beröm på luncherna igen: Ååå, vilken nyttig mat du äter, säger folk - och vi ser ju att du går ner i vikt! Jäpp, det ser de - men de fattar inte vad jag äter! Tänk att lite salladsblad kan förvilla folk till den milda grad!
Jag vill verkligen berätta nu vad jag äter, men det kännns - konstigt. Alla tror att jag äter tallriksmodell/massor av grönsaker/supernyttigt. Jag äter inte frukt, det är det enda avvikande. Ska jag komma ut och berätta hur det är?!
Sån tur att det finns bloggar, forum, hemsidor där man kan gå in och bekänna: Jag är också som du! Jag äter lågkolhydratkost och mår bra av det! Tänk om jag vetat det här för några månader sen, då jag kollade runt och skakade på huvudet åt alla idioter!"
(Ur "Hågkomster…")
Steg 9:Tillbakalutat
"Nu har jag hittat min balans! Det känns väldigt, väldigt bra! Jag äter bra och vet vad jag ska svara om någon frågar!
När en av tjejerna i lunchgänget blev alldeles till sig över min låda med lax, gav jag henne receptet - och när hon förfasade sig över all grädde och alla ägg som ingick, kunde jag lugnt säga att den lådan hade jag ju ätit det senaste halvåret och mått bra av, och gått ner i vikt av.
Jag gör inget väsen av vad jag äter - jag är bara ett levande exempel på att man mår bra av den här kosten."
(Ur "Hågkomster från den naturliga kostens pionjärtid" av Mimsi Vimsi, tr 2059)
"Den där artikeln ur Galax-nyheterna 2059 blev bestämt lite rumphuggen - hur skulle den ha slutat?
- Med en notis om att det var många människors kamp för bättre mat, för rätt många år sen, som lett fram till den enorma samhällsomvälvning vi sett på senare år. Det har t ex varit en omvälvning inom matproduktionen som har förvånat de flesta. Den industriella matproduktionen är inte alls borta, men väldigt omskapad. Mejeriindustrin finns t ex kvar, men produkterna är delvis annorlunda.
- Att sen väldigt många människor mår väldigt mycket bättre, av olika orsaker, och orkar kämpa för samhällets omvandling - det kan vi i mycket tacka de tappra pionjärerna för!"
(Ur Galax-nyheterna, mars 2059)
Tllägnas alla modiga pionjärer - ni vet vilka ni är!

Snyggt.
Och som man känner igen sig i tex #66
Tack alla ni som stöttat med glada tillrop - utan er hade det inte blivit särskilt mycket skrivet! Hoppas det är OK för er vars identitet jag lånat lite lätt! Jag är själv förvånad över allt som poppade upp vid tangentbordet. Vi hörs kanske i någon annan tråd, om det "tickar till" igen!
Skicka royalty-pengarna från boken bara så kan jag förlåta att du utnyttjat mitt goda namn!
/maxiq©

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Tack LatMask för underhållande och tänkvärd läsning! 
Ehm, boken? Jag har inte fått ett enda sånt förslag…
Vad har du fått för förslag då? 
Öööh, jag menar; det kommer, det kommer! 
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Tack LatMask!
Hoppas att du skriver vidare någon gång du är ju helt suverän på att skriva! 
Tack Latmask!
Helt suveränt, svårt att bestämma mig för vilka rader som var bäst, tror det blir Rössner-Marcusförbundet (eller vad du döpt det till)! Håller med maxiq om att du genast bör tilldelas fetteraturpriset!
Hoppas att du erinrar dig flera upplevelser från fettkampen och berättar dessa i nyheterna. Kan knappast skriva pga skrattkramper.
Smörälskare
Latmask, jag undrar - vad är det där LCHF som du 'går på'???
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Det är bara att sälla sig till fancluben, fett bra skrivet Latmask!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

LatMask - det finns bara ett ord: WOW!
Tyskt ordspråk

Mera, mera, mera????
Fabricati diem, pvnc!
Sablar också, Andina har avslöjat mig!
OK, lika bra att erkänna det: Jag, LatMask, går på otillåtna substanser! Jag stoppar i mig världens farligaste drog: fett! Jag blir t o m hög på det!
Narkotikaroteln står i farstun…

Jag säger bara…wow! 
Latmask - jag har tagit mig friheten att göra en sammanställning av ditt kåseri i ett pdf-dokument. Jag hoppas det är ok för dig?
Vill du också ha sammanställningen - mejla mig din epostadress så skickar jag den till dig per e-post!
Och om någon annan av dina fans vill ha ett ex också, så kan de ju kontakta dig för att få sitt ex… ?
Kunde inte låta bli… :)
/Andina
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Oj, kära nån…
Klart det är OK. Du tänker väl binda in den i halvfranskt band?
Mina fans (alla två…) kan väl kontakta DIG om de vill ha sammanställningen?
Ja, den är inbunden med guldsnitt! :)
Jo, självklart kan de kontakta mig direkt. Tänkte bara att det ju faktiskt är DIN bok, så du kanske vill distribuera den själv… :)
Den som vill ha ett ex kan alltså pm:a mig sin mejladress så skickar jag över den. (Kan tyvärr inte lägga upp den här på mina sidor i KiF så det går inte att bara ladda hem den… )
P.S.
Så här ser den ut:
Å herregud. Milda makter. Jag är totalt överväldigad. Andina, vilken talang!
(njaeh, lite fusk också, tack ändå! Ser bättre ut i miniformat dessutom…)
Gå in på min sida (klicka på min avatar) och välj sedan "kontakta mig" o ge mig en epostadress om du vill ha pdf'en också.
Jag har haft kul med ditt kåseri - så vill gärna spara storyn! :)
Andina, om du vill dela så finns det vissa sajter där du kan lägga ut filer. T.ex. FileShare, MegaUpload osv.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Åh, tack, Jennix! Ska genast kolla upp sajterna! :)
SJälv har jag använt YouSendIt.com men vet inte om den finns kvar längre…
Okidock - Latmask's kåserier om sin LCHF-resa finns att hämta här för den som är intresserad:
_* Ange i den lilla vita rutan högst uppe till höger den bokstavs- och sifferkombination som illustreras intill.
* Klicka på "Ladda ner fil" och vänta (ca 45 sek? - om du inte är medlem) tills knappen
* "Vanlig nedladdning" kommer upp som du kan klicka på för att få upp Latmasks bok.
_

Latmask & Andina - kan ni inte samarbeta så att den finns upptryckt att köpa på kryssningen?
Alltså en lite fylligare variant (
Har vi någon tryckare på KiF?
Fabricati diem, pvnc!
Jag tror Latmask får avgöra! Det gäller ju att hon håller sig kvar i inspirations- och kreativitets-korridorerna…
(Jag vet ju inte hur lat du är, Latmask….
)
/oxå-en-lat-en
Nu har jag en pdf-fil med mina kåserier i - oj! Jag är alldeles tagen.
Men när jag tittade igenom det hela såg jag förstås massor av saker om behöver förbättras! Först och främst måste jag förstås fixa en del grammatiska grodor - jag och prepositioner funkar INTE…
Sen så är det ju två totalt olika "bitar" från två olika avsändare, som lite skämtsamt bägge landar i 2059. Det bör märkas ut lite tydligare.
Oj, nu åter det som om jag kommer med kritik, Andina! Men det är det absolut inte , utan jag ser mina brister mycket tydligare efter din sammanställning, helt enkelt.
Kära nån, greensis - du var visst förkyld - har du feber fortfarande? "Uupptryckt att köpa på kryssningen" - varför inte be Bonniers trycka 10 000 ex direkt…
:) Närå, jag tar inte till mig kritiken… :)
Jag har, i ärlighetens namn mest bara kopierat och klistrat in dina texter, jag har inte korrekturläst eller så.
Men, blir det en "pamflett" till kryssningen - ja, då kör vi lite noggrannare, eller hur?
Och varför inte???? Jag tycker det skulle vara jättekul om denna prosa skulle kunna delas ut till alla kryssningsdeltagare! Och varför inte till höger och vänster i övrigt också.
Och idén att bygga in "Du vet att du är en LCHF:are när…" i pamfletten, eller göra en särskild liten folder av den tråden - URKUL!
Så, Latmask, upp på arbetsbordet och ringla in din härliga inspiration igen. Tänk dig, knappa 8000 medlemmar väntar på din BOK! :)
Jag ställer upp!
(Får du ihop en pamflett så lovar jag att jag ska ha den tillgänglig för mina kunder också!)
Latmask!
Det räcker att du ber Bonniers trycka upp 600 ex, så att vi 550 LCHF:are (OBS ej sektmedlemmar) som kommer till Västerås på lördag den 21/3 kan köpa varsitt ex + ev överex att ha som presenter till de oupplysta!
Är inte så haj på det här med datorer, vet inte hur jag ska kunna ta hem en pdf-fil härifrån men får kanske hjälp i helgen! Vill absolut kunna läsa dina inlägg, ev grodor och avsändarmixar känns bara bra och charmigt! Bra kämpat!
Smörälskare
Tack, vilket bra kåseri! Snälla fortsätt, vi alla behöver lite gott skratt ibland och du skriver om våra egna dumma idéer. Vi ska väl försöka lär oss så småningom, hoppas jag. Ser fram mot mer…
Tack så mycket Andina för att du sammanställt LatMasks underbara texter och vilken rolig framsida du har gjort! 
Jag har nu laddat hem pdf-filen!
Latmask! Har fixat pdf:en, är jättenöjd. Hoppas på fortsättning i Hågkomster del 2, när du minns Doc:s bloggande med en dietist angående vådan/värdet av att äta 5 frukter om dagen, dietisten förklarade att fruktsocker var socker fast ändå inte socker. När Doc sa att då kan man ju lika gärna dricka 5 dl cocacola med 6 g havreklitillsats blev doc anklagad för dålig debatttknik, lågt i tak mm.
Och sen när du minns att Socialstyrelsen rekommenderade intag av 68 oliver om dagen! Men det var ju förstås efter danskarnas skatt på smör, alla danskar som turade över sundet för att köpa smör! Kändes mycket konstigt för den äldre befolkningen, (vi födda 43 t.ex) som minns hur vi svenskar turade till Danmark för att köpa margarin! Hu!
Och professorer som står och ljuger i statstelevisionen, reportrarna som åsidosätter objektivitetsprincipen.
Ser verkligen fram mot HÅGKOMSTER DEL II, i såna här tider kan jag inte säga annat än SNÄLLA SNÄLLA
Smörälskare
Jag väntar också på en fortsättning. Det här var otroligt roligt att läsa!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Om det blir en tryckning hoppas jag att jag med flera stackare som inte kommer kunna följa med på kryssningen också får vår chans att ta del av den kompletta episteln.
"- LCHF fanns väl nästan bara i Sverige till en början?
- Ja, det var rätt så koncentrerat hit, med ett förvånande och fascinerande undantag! ler LatMask. Nämligen stora delar av den arabisktalande världen! Det är en fantastisk historia, som verkligen visade hur en enda människa kan ha stor betydelse!
Den människa det handlar om går under namnet Medlem på Kif.
- Det blev ett missförstånd när jag skulle registrera mig, ler hon lite generat. Jag var trött, håglös och ganska överviktig när jag hittade LCHF. Det kändes genast rätt med naturlig mat, lagad från grunden, istället för alla dessa halvfabrikat som innehöll gud vet vad. Jag gick ner alla mina överviktskilon och blev pigg och glad.
Det var roligt att umgås med mina nätvänner på Kif, men jag ville sprida budskapet längre, till den arabisktalande världen. Där hade nya, dåliga matvanor tyvärr spritt sig som en löpeld de senaste decennierna, och folk blev överviktiga i hög grad. Men vad som var ännu allvarligare var att diabetes, både typ 1 och 2, hade fått en sån omfattning. I Förenade Arabemiraten hade nästan 20 % av befolkningen diabetes!
Jag startade en tråd på ett arabiskt forum, där jag berättade om LCHF, vad det innebar och hur jag själv blivit hjälpt av det.
- Blev folk intresserade?
- Framför allt blev de arga! De hade lärt sig kalorimodellen, och en del hade gått hos viktväktarna, och nu blev de rosenrasande över att jag ifrågasatte deras mathållning. I början kändes det faktiskt rätt hopplöst. Trots att jag berättade hur mycket jag själv gått ner och hur bra jag mådde, ville de inte ta till sig det.
- Vändningen kom faktiskt när jag ställde frågan - vad åt våra förfäder? Då kom det in många berättelser om glada kalas med helstekta lamm och annat gott, och hur bra folk hade mått med den kosten. Då började folk tänka till.
- Det hände ju andra saker också. En ung läkare i Abu Dhabi, som var mycket bekymrad över den höga frekvensen av diabetes hos patienterna, hittade en forskningsrapport på engelska som berättade hur man kunde behandla diabetes med kosten. Han blev entusiastisk och började genast ge patienterna annorlunda kostråd.
- Jag blev väldigt påhoppad och idiotförklarad i början, suckar Medlem, och det kändes ganska ensamt. Men det var några stycken som blev intresserade och sen spred sig våra idéer, sakta men säkert."
(Ur Galaxnyheterna, april 2059)

Hahahahaha äntligen lite härlig läsning Tack LatMask
LatMask, underbar läsning! Jag ska verka för ett FETTERATURPRIS, du bör tildelas det första priset, vid en riktikt fettindränkt cermoni!
Eftersom jag idag är 65 år !, vill jag läsa storyn om hur vi kastade ut SLV, Rössner och hans undersåtar, och allt annat löst folk, dvs FIENDEN, och tog över makten över vår egen kost, hur vi mejade ner fuskande livsmedelsindustrin med rökaromer, alla hemska E-nummer osv! Innan jag gick över till LCHF hade jag tröttnat på bröd, min närmaste butik är ett COOP FORUM, dvs en stormarknad. Brödavdelningen är enorm, fanns INTE ETT ENDA BRÖD UTAN EN MASSA E-TILLSATSER! Klart att jag bakade själv! Saknar mitt eget bröd, men vinsterna är större!
Snälla, snälla LatMask, berätta hur vi fick livsmedelsindustrin på knä! Om jag bara vet vad jag ska måla på plakaten, kommer jag att gå ut och demonstrera, kanske kedja fast mig, har aldrig gjort det, blir i så fall en ny upplevelse!
Snälla, snälla, vår hjälte, LatMask, fortsättning PLEASE!
Smörälskare

Tänk att LCHF har "fött" en ny författare!
Det är som jag misstänker - allt fungerar bättre med LCHF kost. Fantasin flödar och hjärnvindlingarna är välsmorda! Av allt härligt fett!! Underbart!
Barn blir till och för att nämna mej själv utan att bli allt för privat - så fungerar kroppen bättre än nångång!!
Det blir Nobelpris för Annika&Co! Och för LatMask!
Mjähum. Tack snälla ni, Luccy, igilla och Balanserad, men faktum är att jag skrivit en del även på "den gamla onda" kolhydrattiden (nej, inget känt författarnamn!) Så vad Kif har gjort för mig är nog att ge mig en "fri scen" att uppträda på.
Vad Kif framför allt har gett mig är förstås berömmet
- jag blir alldeles tagen, tusen tack, hörni!

Tänk att LCHF har "fött" en ny författare!
Tänk om det är så att detta bara är ytterligare ett exempel på att det inte finns någon ÄNDE på vad som kan hända, när folket börjar tänka själv… :-) Ja, och visst är det väl så att din fantasi och skrivarförmåga utvecklats här med NYA DIETEN, Latmask!? Säg det! ;-)
LatMask, var kan jag läsa dina tidigare alster?
Längtar efter en tråd Galaxnyheterna på KiF, behöver få återkommande skrattkramp för att ta nya tag i kampen mot kolhydrateländet och kolhydrattokarna. Att även normalbegåvade personer t ex inte kan fatta att frukt är sockerbomber tycker jag är jättekonstigt!
Ser fram emot Galaxnyheterna!
Smörälskare

Latmask - Kul skrivet, riktigt bra faktiskt!
(Hade missat denna tråd
)
"Livsmedelsindustrin var faktiskt den sektor i samhället som var mest påverkbar. De insåg illa kvickt vartåt det lutade, när de såg sina sjunkande försäljningssiffror. Mat utan e-nummer blev ett försäljningsargument.
- Ja, fast det fanns ju tillverkare som "tvättade" sina innehållsförteckningar, minns LatMask. När e-nummer infördes - redan i slutet av 1900-talet faktiskt - sågs det mest som ett praktiskt sätt att spara utrymme i innehållsförteckningarna. Men när folk reagerade och avstod från att köpa mat med många e-nummer, kom några tillverkare på det enkla knepet att skriva ut tillsatsens namn istället för ett e-nummer. Askorbinsyra låter ju bättre än E 300. till exempel.
-Jag minns en korvtillverkare som marknadsförde korven som helt utan E-nummer. Men visst fanns det tillsatser, det var bara det att deras namn skrevs ut i klartext… "
(Ur Galaxnyheterna maj 2059)
Du är hel outstanding LatMask!
Alltså, var får du allt ifrån??? 
Satt och läste tidigare inlägg, och "Hågkomster från den naturliga kostens pionjärtid" var helt klart värd att putta upp! Ha det så kul, alla som tillkommit senaste månaden!
Det ska bli så spännande om 50 år att se vilken kost vi människor främst äter då.
Måste Putta upp denna ljuvliga återblickstråd!

#131 jag tror att folk kommer vara uppdelade i två läger - de som är strikta LCHF:are (fast de kommer inte heta LCHF då för de kommer vara de allmänt vedertagna så det kommer heta vanlig mat) och de andra som äter som förr och är helt hooked på kolhydrater fortfarande. Jag tror att folk kommer vilja ha glass och godis men att den allmänna åsikten är att till och med sockret i bröd och yoghurt är onyttigt och nått som ska undvikas.
Sen tror jag att det kommer finnas MÄNGDER med low carb alternativ i affärerna, allting som vi äter nu fast strippat på carbsen *längtar*