Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2885 ggr
mulligast
0

Vitaminer

Om man som jag har gått över helt till lchf ,alltså jag äter endast:

Kött, fisk, skaldjur, ägg, kokos, grädde smör ost mm

Vad behöver jag komplettera med så att jag får alla vitaminer som jag ska?

jag vet att även dessa saker innehåller vitaminer, men C t.ex. kan jag ju inte få i denna kost.

Kan ni några bra vitaminer som man kan ta (jag kan INTE ta sådana däringa brustabletter för då kräks jag:-D)

Tack på förhand för hjälpen

andreas0
0

Du behöver inte ta något vitamintillskott när du äter den här kosten. Man får i sig allt man behöver. Detta är så vi har ätit under årmiljoner, innan vi började med spannmål för 5000-10000 år sedan, så om vi inte hade fått allt vi behövde så hade vi inte överlevt som art.

Det enda är att en del kan behöva lite magnesiumtillskott under dom första veckorna. Men det behovet försvinner. Detta beror på att alldeles i början tappar kroppen en del vatten, som kan dra med sig mineraler ut.

Är du orolig för vitamin c så kan du ta lite smörkokt broccoli som tillbehör till maten någon gång lite då och då. Det innehåller massor av vitamin c, och låg mängd kolhydrater. Men mycket pekar på att man inte behöver mycket vitamin c när man inte äter massa kolhydrater (kolla t.ex. på inuiterna, dom överlever, och har jättebra hälsa). Det finns även vitamin C i en del saker i den här kosten, fast inte i några jättemängder.

Vill du ha lite extra vitamintillskott så ät mycket ägg, som innehåller mängder av nästan alla vitaminer. Även att äta lite lever 1-2 gånger i veckan kan vara en bra ide (det behövs inte mycket, jag brukar hacka ner lite i frukostäggröran).

För övrigt är det mycket bättre att få sina vitaminer från maten, eftersom kroppen kan ta upp dom mycket lättare (dom har högre så kallad bioaviabilitet), eftersom dom redan har gjorts om till dom formerna som kroppen använder i ett annat djur. Dom i vitamintabletterna är ofta för-former eller liknande substanser som har samma effekter, eller som kroppen kan konvertera till vitaminerna. Detta för att få ner priset. Dessutom så är vitaminerna komplext bundna till olika fetter och proteiner (speciellt dom fettlösliga), som hjälper kroppen att ta upp dom. När man tar dom som vitamintablett så är det mycket svårare för kroppen att ta upp dom.

Om du vill ha något att jämföra med så har du här mitt vitaminintag för 3 dagar sen:

** Vitaminer **
Vitamin A EKV: 11238.38µg (RDI: 900µg, WAPF: >3000µg)
Vitamin B1 (Tiamin): 1.97mg (RDI: 1.4mg)
Vitamin B2 (Riboflavin): 3.55mg (RDI: 1.6mg)
Vitamin B3 (Niacin EKV): 66.08mg (RDI: 19mg)
Vitamin B6 (Pyridoxin): 3.33mg (RDI: 1.5mg)
Vitamin B9 (Folat): 729.5µg (RDI: 300µg)
Vitamin B12 (Koboalamin): 66.51µg (RDI: 2µg)
Vitamin C (Askorbinsyra): 32.31mg (RDI: 60mg)
Vitamin D (Kalciferol): 8.19µg (RDI: 5µg, WAPF: >25µg)
Vitamin E (Alfatokoferol): 9.08mg (RDI: 10mg)
Vitamin K: 29.75µg

** Mineraler **
Fosfor: 1999.96mg (RDI: 600mg)
Jod: 126.58µg (RDI: 150µg)
Järn: 18.72mg (RDI: 10mg)
Kalcium: 1209.48mg (RDI: 800mg)
Kalium: 2366.4mg (RDI: 3500mg)
Magnesium: 172.19mg (RDI: 350mg)
Natrium: 2943.88mg
Salt: 7501.02mg
Selen: 208.32µg (RDI: 50µg)
Zink: 25.68mg (RDI: 9mg)

Som du ser så har jag mer än tillräckligt av det mesta. Just den dagen åt jag en äggröra med bacon, ca 50g hackad lever, och lite lök och grädde till frukost.  En köttfärsröra med blandfärs, smör, lök, champinjoner, och diverse kryddor till middag, och en stor bit ost till kvällsmat. Även en magnesiumtablett på 400mg (vilket inte är med visas i statistiken ovan). 

Det enda man skulle kunna klaga på i mitt intag är som sagt vitamin c, men jag anser att 30mg är mer än vad kroppen behöver, så jag är helt nöjd med det.

Om du tror att frukt och liknande har en massa vitaminer så kanske den här artikeln kan interessera dig:

Frukt och näring

Kolla speciellt på diagramet på sidan.

Så för att sammanfatta: Ät mycket ägg, och gärna lite lever en eller två gånger i veckan, så kommer du att få mycket mer vitaminer än du någonsin fått i dig förut, och det kommer dessutom att vara väldigt lätt för kroppen att ta upp dom och använda dom.

dufva
0

Du får inga brister på den här kosten Skrattande.

Animalier är packade med vitaminer och varierar du mellan dom saker du nämner får du en hög vitaminstatus.

Dessutom är det så att eftersom kroppen belastas mycket mindre av dåliga fetter och höga kolhydratvärden på kosten så minskar faktiskt behovet av antioxidanter.

Vi får mindre problem med fria radikaler och behöver därför inte "repas" lika mycket som en kropp som utsätts för mer skadliga angrepp..

Om det är nåt man behöver komplettera med så är det i så fall D-vitamin.

Det beror dock inte på någon brist i kosten utan på allmän solbrist på våra breddgrader

dahlith
0

Oj, oj vilken skillnad det är på att vara köttätare och vegge.

Jämförde med Andreas0 och det var ju en otrolig skillnad på vitaminintaget.

Energi kcal:

1355,95

Energi kJ:

5677,30

Proteiner:

74,21

Fiber:

2,60

Kolhydrater:

12,53

Vatten:

2158,54

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

111,85

Kolesterol:

540,68

E-mättade:

27,91

Mättade:

71,19

F-mättade:

5,92

Vitaminer:

A:

926,12

B1:

0,23

B2:

1,17

B3:

11,97

B6:

0,74

B9:

244,70

B12:

9,64

C:

4,00

D:

7,48

E:

5,28

Mineraler:

Fosfor:

1502,34

Järn:

3,53

Kalcium:

2009,28

Kalium:

2450,05

Magnesium:

162,75

Natrium:

2669,65

Selen:

59,72

Zink:

8,87

andreas0
0

#3, 1300 kalorier? Det är ju jättelite mat. Du går ju nästan på en svältdiet. Antagligen därför ditt vitaminintag är så lågt, för att du äter så lite.

Du kanske inte tycker att du äter för lite, men tänk på att vegetabilisk mat inte alls är lika energität, så man måste äta mycket mer mängd för att få i sig samma energi.

Mitt kaloriintag för den dagen låg på ca 2700 kalorier. Och jag gick ner i vikt både den dagen och efterföljande dagar när jag åt lika mycket vill jag tilläga.

mulligast
0

OK, VAD SKÖNT OCH VAD bra:-)

jAG hatar ATT BEHÖVA TA TABLETTER.. DÅ SKA JAG BARA FORTSÄTTA KÄKA BACON OCH LEVER (SOM FAKTISKT PUTTRAR PÅ SPISEN JUST NU) OJ CAPSlock…ägg smör mm:-)

Ihh va gött

Wildrat
0

Vitaminer eller inte beror ju också på hur man ätit innan och äter nu. Jag måste komplettera min mat med vitamintabletter annars mår jag dåligt. Men jag har o andra sidan alltid ätit enformigt, både innan kostomläggning och nu, och har diverse problem med kroppen så vitaminerna jag får med kosten räcker inte.

Har ännu inte lärt mig äta lever men kan kanske sluta med en del av vitaminerna om jag börjar med det…

[mysvensk]
0

Två saker.

1. En viktig egenskap med C-vitamin är att den håller lederna i trim.

2. Det är inte nyttigt att få i sig för mycket av olika vitaminer och mineraler heller. Lagom är bäst