Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1388 ggr
yvonnel
0

Västerbottenosten

Västerbottenosten smakade inte som den brukade när jag nyligen gjorde en lyxig ostpaj. Förut såg man bara den där småpacken av bitar på ca 300-400 gram men nu hade dom bara bitar på över 1 kg  i hyllan och det var för mycket för mig så jag frågade i delikatessdisken och där fanns lösvikt som jag även fick smaka. Redan då reagerade jag och en annan kund också, som hade hört om detta, jag köpte ändå en bit i tanken att smaken kommer fram vid tillagningen men tyvärr, det smakade bara som vilken annan vällagrad ost, inte dåligt alltså, men inte heller den där alldeles speciella västerbottensmaken.

Undrar om det är fler som har reagerat?  Och om det beror på något speciellt, kan man ha gått över till någon sorts stordrift pga den stora efterfrågan?

Wenn
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Yvonne

Jag älskar ost,men det var längesedan jag åt västerbotten, en jättegod ost. Ett tips, om du har fabrikatet kan du mejla och fråga vad man har ändrat på.

Lycka till !

[baronbacon]
0

Jag bor på gångavstånd till fabriken här uppe. Borde jag stega upp och fråga vad tusan de pysslar med!?

[baronbacon]
0

Så; nu har jag fått svar. Men eftersom jag är för fet för att gå längre sträckor så snabbt som detta svar skulle krävt; så ringde jag istället!

Har alltså talat med Agneta Andersson, produktansvarig på Västerbottenost.

De har inte ändrat ngt i produktionen. Ett planerat utbygge av produktionen finnes; men den är långt fram i tid. Osten görs på samma sätt som alltid!

Vi funderade vidare över detta och kom fram till att det enda vi kunde komma på (eftersom osten genomgår rigorösa tester innan den skeppas ut) var att det handlar om en liten säsonsvariation på mjölken.

Annat är det nog int'.

yvonnel
0

#1#2#3

Tack ska ni ha för gensvaret, BB, -kul att "känna" någon som bor så nära denna fina fabrik. Jag är dock fortfarande konfunderad, kan det vara något i mognadsprocessen som orsak, jag tror att denna var ganska vällagrad, kanske mer än vad som är vanligast.

Jag sörjer alltså, för om någon kan kallas ostälskare så är det jag.

Min mormor gjorde egen ost och den hade också en mycket "alldeles egen" smak som förgyllde min barndom.

[baronbacon]
0

Ja du, antingen ljög hon mig rätt i ansiktet eller så fick du tag i en sur ost.

De har ganska skarpa smaktester innan det går ut ost i butik. Jag tror att ÄR det så att de förändrat ngt i processen skulle fler ha märkt av det. Spec. här uppe då den står på var mans bord dagligen, tror du inte?

Har du provat den efter denna incident så du vet om dem framledes smakar konstigt/annorlunda?

yvonnel
0

Nej inte än, men det avser jag att göra snart.

Marianns LCHF Mat & bak
0

varför häller dom nitrit i osten? Skrikandes

Andra kan ju göra ost utan, då borde de också kunna det…

[sussismatte]
0

… undrar om dom inte lät er provsmak o sålde nåt annat än västerbottenost?Rynkar på näsan Dessutom finns det mer än ett ställe dom gör osten på nu mer?Obestämd Den äkta varan har en etikett med guldbakgrund o svart text.Skrattande

Marianns LCHF Mat & bak
0

#8 och denna "äkta vara" är utan nitrit? Glad