modersmjölkargumentet
Måste bara få skriva av mig.
Det finns många inom LCHF som använder energisammansättningen i modersmjölk som en argumentation för vad vi VUXNA bör äta.
Har ni tänkt på vad andra däggdjur äter som vuxna? kalvar blir till kor och inte äter kon lika mycket fett och protein som det finns i mjölken, den äter gräs (och spannmål, men det är en annan diskussion)
Och har ni tänkt på hur söt modersmjölk är? ska vi då också äta lika mycket socker?
Har själv haft ett seriöst "glassmisbruk" och jag fattar varför det var just glass som funkade bäst som lugnande medicin i min hjärna, för det är ju i princip en fryst modersmjölkersättning som tricker igång ALLA måbra ställen i hjärnan SAMTIDIGT!
Så pleace fatta att det är skillnad på vad som är bra att äta för spädbarn och för vuxna!

Har aldrig hört någon säga det som du påstår att många gör. Verkar ju väldigt konstigt.
Qui dormit, non peccat
# 0,
Ja, altså om man ska rendyrka teorierna om att man ska äta "den man alltid ätit" och "det som våra gener har utvecklats runt" så ska man väl hålla sig helt borta från mejeri eftersom mejeri är nästan lika "ny mat" som korn produkter historiskt sett..
Korn började odlas för ca 10-12000 år sedan och mejeri började ätas för 10-30 000 år sen.. Genetiskt sett begge kort tid…

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skillnaden ligger väl främst i att vi föds mjölkdrickare, vilket alla däggdjur gör.
Så nog är vi anpassade så det räcker.. sen så är väl mejerier rätt nyttigt i sig, men kanske inte det mest optimala vid bantning.
Trots allt så är mjölk en näringslösning för att kalvar skall växa och lägga på hullet.
Sen så är det en helt annan sak att mejerier är en del av vår matkultur här i Norden.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag är ledsen, men det enda argument i relation till modersmjölken jag sett är att det innehåller mättat fett.
Det som sägs är väl snarare som redan nämnts att det är något bebisar och kalvar växer bra på.
Jag är med andra ord säker på att det du nämner inte är en allmän åsikt som nämns hela tiden.
har aldrig hört någon inom LCHF säga att vi" ska använda energisammansättningen i modersmjölk som argument för vad vi ska äta"?? Kan du visa på någon tråd eller länk som säger det?
Enda jag har hört som argument är väl att eftersom det är mycket kolesterol i modersmjölk så kan det ju inte direkt vara dödligt för oss

Det argument jag hört om mölk i LCsamanhang är väl det om mättat fett.
Dvs det vore märkligt om mättat fett är farligt för oss iomed att modersmjölken innehåller en hel del sådant.
Det är att säga att våra mödrar förgiftat oss när vi blev ammade.
Sen så äter visserligen kossor gräs, men de matar bakterier och annat med det i sina magar, varvid de själva äter uppemot 80% fett i form av kortkedjiga fettsyror. proteinet får de frän bakterierna när de dör.
Kanske jag bara har retat mig på de få indläg som jag har läst, och därför tyckat det var flera än det var.
Men ialf har läst (och det kan lika väl vara på andra ställen än här på Kif) att forutom det att modersmjölk innehållar mättat fett och att det därför inte kan vara ohälsosamt. Så är det nån som tyckar man ska äta samma energifördelning som vuxna som det i modersmjölk.
Och ja, vi har en mjölktradition i norden, och jag har inget emot mjölk als, jobbar själv på mejeri och gör ost.
Och jag vet att kon i verkligheten inte äter gräset, men det vombakterierna producerar, samt döda bakterier också.
Det enda jag tyckte var fel i argumentet var att de samtidigt glömde bort att modersmjölk innehållar mycket socker, och på det sättet då skulle ju också söt mat vara bra för os.
Om man ska vara konsekvent i gentänkandet så blir det lika fel att äta mejeri som att äta kolhydrater. KAnske ännu mer fel att äta mejeri än kolisar eftersom vi historiskt sett aldrig har ätit mejeri i vuxen ålder fast alltid har ätit begränsat med kolhydrater från frukt, bär och grönsaker i alla åldrar..
Jag har också bara hört argumentet om modersmjölk i exempelvis diskussioner om Livsmedelsverket, som anser att 1-åringar ska dricka lättmjölk.
Mättat fett är skadligt, säger SLV, så direkt när bebisen slutat amma ska man övergå till lättmjölk. Hej logik!
Småbarnens extra fettbehov ska man istället tillgodose med en tesked olja eller flytande margarin ovanpå maten. Allt enligt SLV:s riktlinjer för mat i förskolan. 
Och nånstans där börjar man undra om byråkraterna någonsin tänkt på modersmjölkens sammansättning. Men att vi alla bör äta enligt den fördelningen i vuxen ålder, nej, det har jag nog inte hört eller läst här.

Mnja.. det genetiska argumentet ger jag inte så mycket för, med tanke på att de flesta lever av mjölk det första halvåret av vår levnad.
Sen så är det egentligen inget konstigt med mjölk vad jag kan se, det är inget specefikt annorlunda livsmedel, det är blandning av vatten fett protein och kolhydrater.
Modersmjölk typiskt 1% protein, 4%fett och 7% kolhydrater.
Komjölk typiskt 3% protein, 3%fett och 5%kolhydrater.
Men vilka andra däggdjur äter mjölk när dom är vuxna?
Så vist borde det mera onaturligt än ex kolhydrater.
Men sen tror jag att vi faktiskt ätit ost lååååångt innan vi hadde husdjur och mjölkade dem.
Om man nu är en stenåldersmänniska som jager, och då jager en kalv, som man döder och äter upp, då tror jag man har ätit den ostmassan som fanns i löpmagen på kalven också. På samma sätt som att rovdjuren även äter vominnehållet på de djur de jager.
Hur har man annars vetat sen när man fick husdjur och mjölkade dom, att just precis i kalvens mage finns enzym som gör ost?
Det är min teori ialf.
@ zepp,
Det samma gäller kolhydrater. Vi har ätit dem oxå sen urminnes tider i form av frukt, bär och grönsaker, även om de troligen inte var lite söta och inte åts lika ofta som idag. Men man åt det trots allt även i vuxen ålder. Modersmjölk drack man bara som liten.
Om det är nått skadligt med mjölk så är det neppe sammansättningen av makronutrienter det går på.
Själv har jag inga problem med mejeri och baserar en stor del av mitt energiintag på det. Kanske det är genargumentet det är fel på..

Nu är det väl mer hur de djuren skall kunna komma åt mjölk, och förutom katt, hund, råttor och möss så vet jag inga fler djur.
Och för att de inte kan hålla husdjur innebär det inte att de inte skulle använda eller kan använda mjölk som föda om de bara kunde.
Problemet med mjölk är främst laktosintilleransen som uppstår när man slutar dricka mjölk, den går att äterställa eller iallafall uppreglera, mjölkdrickandet ökar faktist i världen, tack främst genom hygieniska förpackningar och kylskåp.
Sen så är det mjölkproteinallergier, men den gäller bara vissa koraser, typiskt europeiska och nordamerikanska kor.
Ett annat problem som jag tog upp tidigare är att det är en näringslösning för att små skall växa och få hull.. det kanske inte är optimalt för vuxna.

Nu är det väl mer hur de djuren skall kunna komma åt mjölk, och förutom katt, hund, råttor och möss så vet jag inga fler djur.
Och för att de inte kan hålla husdjur innebär det inte att de inte skulle använda eller kan använda mjölk som föda om de bara kunde.
Problemet med mjölk är främst laktosintilleransen som uppstår när man slutar dricka mjölk, den går att äterställa eller iallafall uppreglera, mjölkdrickandet ökar faktist i världen, tack främst genom hygieniska förpackningar och kylskåp.
Sen så är det mjölkproteinallergier, men den gäller bara vissa koraser, typiskt europeiska och nordamerikanska kor.
Ett annat problem som jag tog upp tidigare är att det är en näringslösning för att små skall växa och få hull.. det kanske inte är optimalt för vuxna.

#12 Näe snarare eftersom man använde de torkade magarna som behållare, och enzymet finns där. Inte eftersom man hittade ost i magarna på kalvarna.
Qui dormit, non peccat
# 16
Tror du menade "# 12" ?
# 16
jag vet att detta är "den vanliga" förklaringen, men jag undrar bara om inte dte kan finnas en annan. Och jag undrar om inte människan åt innehållet i kalvens mage, långt innan man började hålla husdjur.
Sen är det klart att man använt magerna som behållare, samma som man gjorde med blåsan och tarmar.
Men bara för att det inte finns nåt fynd som kan bevisa att man ätit ostmassa från kalvar, är det inte samma som att det inte var så.

#17 Oops, ja det gör jag! Tittade visst för snabbt.
Qui dormit, non peccat

Självklart skiljer det mellan vad som är bäst för spädbarn och vuxen!
Modermjölk innehåller relativt mycket kolhydrater, MEN ett barn har en hjärna som tar betydligt större andel av energin än vad hjärnan hos en vuxen gör. Räknar du på mängden kolhydrater som ett spädbarn intar per dag så kommer du tom inse att även om hjärnan tar alla kolhydrater så är det inte ens troligt att den kan gå enbart på glukosdrift (lättare ketos förekommer större delen av tiden).
Hade vi som vuxna haft en hjärna som förbrukade mer än hälften av vår energi så skulle vi också tåla mer kolhydrater över tid än vad många gör i nuläget (hjärnans glukosdrift kräver inte insulin).
Kanske bör nämnas att kor, och andra kreatur, faktiskt har mindre hjärnor än människan, vilket kan vara direkt orsak till att deras mjölk oftast innehåller mindre kolhydrater än modersmjölk. Men det kan lika "hjärna" bero på att människor man kollar mjölksammansättningen på äter fel - fetthalten kan t ex slå mellan 2 och 7 procent beroende på vad en mor stoppar i sig (en 7% mjölk har lägre E%-halt av kolhydrater).
En ko äter stora mängder cellulosa i form av örter. Dessa äts i sin tur upp av mikrober som sedan ko-matsmältningssystemet kan ta upp - mikrobmassan består främst av fett och protein (LCHF med andra ord
). En vuxen ko äter alltså mycket större andel fett än vad en dikalv gör.

#14:
Problemet med mjölk är främst laktosintilleransen som uppstår när man slutar dricka mjölk, den går att äterställa eller iallafall uppreglera
Det här är intressant för enligt författaren till boken Mjölkrevolutionen brukar laktosintoleranta tåla opastöriserad mjölk utan problem. Där har inte de nyttiga lactobacillerna förstörts, vilka tros medverkar till att laktas produceras. Han menar också att färsk obehandlad mjölk innehåller många fler sorters nyttiga bakterier än vad youghurt eller fil gör, där man bara tillsatt några få. Äkta youghurt blir något helt annat än det vi får tag på i affären. Likaså är pastöriserad mjölk en dålig källa till kalk eftersom vi inte tar upp kalket på samma sätt som i opastöriserad mjölk. Detta pga förstöring av de enzymer som gör så vi kan ta upp kalciumet. Mm, mm…
Efter att ha läst boken undrar man nästan om man kan kalla det man köper i affären för mjölk längre…
"Every point of view is a view from a point."

#18 Fast som jag har fattat saken är inte enzymet aktivt förrän i torkad form som man sedan exrtaherar,, så det blir inte ost i kalvens mage.
#21 Utspätt vatten är nog bättre förklaring till mjölken i affären.
Jag tål inte opastöriserad mjölk heller tyvärr. Synd för att den är så mycket godare!
Qui dormit, non peccat
#14 Vi kanske skulle ha en ko med annan typ av mjölk än den vanliga, för att testa om vi tål den sorten. Dottern planerar att ha får, så en ko borde borde kunna gå med dem.
Frågan är var man får tag på en sån ko.

På Island har de kor med annat kasein, Zebukor likaså.. men de trivs nog bäst i Afrika.
Jag håller inte med dem som hävdar att vuxna människor inte ska dricka mjölk. Här uppe i Skandinavien har vi en genmutation som gjort oss laktostoleranta. I en studie av personer födda omkring 1920 var endast 5% laktosintoleranta. Övriga 95% hade den mutation som gör att man kan tillgodogöra sig laktos även i vuxen ålder. Jag tror inte en sådan mutation - som måste ha tagit betydlig tid för att uppstå - är farlig eller skadlig för människokroppen.
Jag vet tyvärr inte hur man länkar, men googla på "laktosintolerans vanligare än man hittills trott" från Örebro Universitet. Där står om studien ovan bl.a.
Personligen är jag övertygad om att jag har mjölk-genen och mår bättre med mjölk än utan.
Därmed inte sagt att alla ska dricka mjölk. En del tycker ju varken om smaken eller mår bra av den.
#22 Enzymet i kalvens (samt alla andra däggdjursungars) mage är till för att göra mjölken smältbart för kalven, det gör det genom att koagulera kaseinerna, om det "rena mjölk" kommer direkt i tarmen får kalven diarre, (bebisar kan få kolik) och till slut dör kalven i närings-och vätskebrist. Därför måste det också gå en viss tid mellan måltiderna, kommer inte ihåg om det är min 1-2 tim. Detta gäller som jag vet för alla diande ungar. Man kan också undra varför naturen skulle ha get kalven ett enzym som inte har en funktion? De fabrikerna som gör löpe, tror jag inte torkar magerna innan de extraherar och renar enzymet, att torka var väl mera nåt man gjorde för, för att kunna spara enzymet, och då ha några skivor löpmage i varje gång man gjorde ost. Finns faktiskt några i Sverige som gör så fortfarande!
#23 och 24 Fjällkor de har inte "annat kasein" de har bara en annan sammansättning på alla de olika kaseinerna som finns, och de har flera av dom som man kallar för "ystbara kaseiner" vilket är bra när man gör ost. De isländska korna härstammar direkt efter de kor som vikingerna skeppade med sig till Island, och är därför närtbesläktat med bl.a. fjällkor. ALLA "gamla" raser som inte är sönderavlade endast för högra produktion har en näringsmässig bättre mjölk, Jersey, Zebu, de nordiska lantraserna och säkert de flesta gamla lantraser i andra länder med.
#23 igen, OM ni provar med färsk mjölk direkt från en fjällkobonde, så får ni ju se om ni tål den. Annars är det många som inte tål komjölk som tål getmjölk. Och det är lite enklare att köpa en get och mjölka istället för en ko. Tyvärr är getmjölk fettfattigt. Man kan inte få allt.
#25 Jag tror inte heller att man behövar att uteslutta mjölk ur kosten, den innehåller mycket näring. Sen är et många olika folk som traditionelt drickar mjölk, däribland många afrikanska, och hela mellanösten, och de är ju inte heller laktosintoleranta.
# 25 att länka är (numera) buskenkelt! Klistra bara in länken!
Om man vill ha en annan länktext så får man använda den lilla länksymbolen i menyraden ovanför där man skriver sitt inlägg, först skriver man i texten orden man vill ha som länktext, och markera då blir länksymbolen klickbar och man kan klistra in länkadressen i rutan som kommer upp. Där kan man också välja om man vill att länken ska öppnas i samma fönster etc. men detta är egentligen överkurs, man kan som sagt bara klistra in länken direkt…

#26 Nej det stämmer, i fabriker fryses magarna och mals ner, därefter läggs pulvret som blivit i ett speciellt bad som drar ut enzymerna och efter det tillsätter man syra. Mao lite mer komplicerad men går snabbare och man kan framställa stora mängder snabbt.
Qui dormit, non peccat

# 2 Mjölk kommer inte från mejerier. Mjölk kommer från kor, mejeriet tar bara bort en del av grädden och höjer därefter priset och förpackar mjölken.
Är det fullkomligt korkat att anta att det är skillnad på modersmjölk (anpassad för människor) och komjölk?
Diskussionen kring laktosintolerans är intressant. En gång i tiden satt de flesta här i Norden och drack ett par glas komjölk till måltiderna (nyttigt eller ej) men nu är var och varannan laktosintolerant.

Man blir laktosintollerant så fort man slutar dricka mjölk.
Och man förblir tollerant så länge man dricker.. mer eller mindre.
#31 Mja. Alla irriterade tarmar verkar spela en rejält stor roll.