Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 15697 ggr
Pussgurkan
0

Hur gör ni med "akut" hunger

Jag har nu flera gånger hamnat i den situationen att jag är på stan , har inget med mig och måste fixa något att äta. Tex har min far ringt och jag ska sticka upp till honom, är hungrig och sticker inhom Hemköp … Vad f.n köper jag? Jag kan INTE laga till någon mat utan måste typ köpa en färdig bagguett … Eller så stöter jag på något så att jag måste äta ut pizzeria eller på hamburgerkiosk …

Vad ska jag välja för mat? Ju mer jag funderar och läser på destu mer förvirrad blir jag … det finns ju inget jag kan äta!! Jag äter väldigt strickt lchf … Hur gör ni andra?

Wildrat
0

Rökt fisk eller makrill på burk. Funkar om man ska hem till nån iaf.

En burk matlagningsyoghurt, visserligen bara 8% fett men funkar som nödproviant tycker jag. Förutsätter dock att man har en sked eller köper en i affären. Har faktiskt investerat i en spork från Stadium som jag brukar ha i handväskan…

idefix-2
0

Jag ser fram emot svaren i den här tråden. Jag undrar över samma sak. Jag är mycket ute på vägarna och åker och det är inte lätt att hitta något på bensinmackarna.

Någon gång har jag köpt korv. Jag frågade efter den med mest kött och tog den utan bröd, senap eller ketchup. Jag vet inte hur OK det är, men det är det bästa jag har kommit på hittills.

MimLan
0

Ostförpackningar (skivad, både i portions- och i 100-nåt-gramsförpackning).Portionspaket smör. -Kan köpas i vanlig 7-11 el. Pressbyrån.

Chark i mataffärerna, - köp nån kycklingklubba, eller ost. Lufttorkad skinka. Hamburgare köps utan bröd. Skagenröra i delin.

Och så vidare.

MonicaP65
0

Kebabtallrik utan brödet. Räkmacka utan brödet. Calzonepizza - ät inte brödet och kanske lite pizzasallad till. Färdiggrillad mat brukar finnas både kall och varm i vissa affärer.

Minorca
0

Jag tycker det finns mycket att välja på om man kör minimalt kolhydater, fast kan tänka sig att det finns lite tillsatser i maten.

Korv finns i många former, Brieost och ölkorv är två av mina favoriter som kall nödmat. En 2dl CF är ju mättande.

När jag är på resande fot äter jag ibland på McD, Hamburgare utan bröd eller kycklingsallad med kran vatten. Om jag går på pizzera beställer jag kebabsalld.

Walnewra
0

På pizzerior brukar man ju kunna få köpt olika typer av sallader :) Kebabsallad, kycklingsalla m.m.

Och man ska inte heller glömma bort att på Burger King kan man ju få sin hamburgare precis som man vill ;) Jag har beställt en viss meny med hamburgare utan bröd…och fått köttet och salladen och dressingen fint serverad i ett fat och fått bestick till det…Kanon gottit!! :)

Aliki
0

Tillgång till Hemköp finns ju hur mycket som helst, jag skulle köpt grillad kyckling

På jobbet dricker jag akut 2 glas vatten & en kaffe tills jag hittat något kolhydratfattigt att trycka i mig

Shopping på stan tar jag budgetvarianten på McD 2 cheeseburgare och kastar brödet

KarinJ46
0

Grillad kyckling. Grillat revbensspjäll. Tonfisk på burk. Babybell ostar. Avocado med Majonäs eller Lohmanders Bea på. Krävs ju dock en kniv, burköppnare eller sked men det kanske du kan låna av din pappa?

Paukku
0

Du har ju fått bra och användbara tips! Man får räkna med lite extra ämnen och kanske lite mer kolisar vid absolut akuta tillfällen! På pizzerior och restauranger är det oftast dressingen som är boven om de kör med färdigköpt så skippa det ;)

Själv brukar jag vid absoluta nödfall köpa nötter och 86% choklad samt mineralvatten! Inte så att jag trycker i mig en hel påse nötter och all choklad men med lite måtta och välvalda nötter kommer man långt Skrattande

Coronella
0

Ett par ostskivor - finns i välsorterade Pressbyråkiosker. En liten påse cashew naturell. En liten bit mörk choklad.

Lava
0

Ser att du redan fått tips om ölkorv. Jag tycker att ölkorv är perfekt "nödmat" att alltid ha i handväskan eftersom den kan förvaras i rumstemperatur.

squeezetoy
0

Ååh, spork var ett bra tips att ha med, det underlättar ju rätt bra. Tidigare hade jag ofta med engångsskedar i skötväskan men nu har jag liksom inte behov av skötväska längre och då har det inte funnits skedar heller.

Ja, ska man hem till någon går det ju välja på mkt mer än om man måste slänga i sig något på fläcken. Färdiggrillat är ju super.

Jag har köpt babybel ngn gång men kan inte påstå att jag gillar dom så värst. Väljer heller en färdigskivad ost. På Ica Maxi där jag bor har de en jättemumsig lagrad cheddar i mindre bitar i återförslutningsbar påse. Den är jättegod.

Om jag ska äta ute tycker jag det är rätt lätt att välja salladsalternativ. (Här i stan finns ett ställe där man väljer kyckling, skinka, räkor el. tonfisk och sen får man plocka alla övriga grönsaker själv och så brukar det alltid finnas broccoli, blomkål och riven vitkål bl a, det blir lite mer mättande än från många andra salladsbarer tycker jag) Annars har jag ngn gång köpt en macka/baguette och inte ätit brödet. Jag kan känna mig rätt mätt på en latte också, eller om det går att få en kaffe med grädde så är det också mättande. Turkiska yoghurten finns ju i 2dl bägare numera också.

Gullvi
0

jag är fritidspolitiker och i dag var det sammanträde, jag sprang in på Coop och köpte Babybelostar som någon har tipsat om här på Kif. Funkade jättebra…. åt 4 stSkäms i stället för frallorna som var till kaffet.

Tänker ladda handväskan med sådan ostar när jag ska på möten mm…

Skepparkrans
0

En burk gräddfil fungerar alltid.

Pussgurkan
0

Tack för alla tips.

Blir lite förvånad över mig själv att jag inte tänkt på allt det som ni tipsar om -> det är ju så uppenbart och enkelt. *hum*

Min ända fundering är hur blir det med fett halten? Om jag tar tex osten eller grillad kyckling? Cf och gräddfil blir inte för min del - jag håller mig borta från allt vad mjölk heter, ja förutom grädde då.  Har någon gång köpt grädde och druckit … vilka blickar man får….

Nästa fundering är på McD så har de chicken-mc-nuggets … hur är de? Eller är det bättre med hamburgare utan bröd?

Mumrikshumla
0

Ang. mcdonalds brukar jag beställa två små cheeseburgare och bara äta köttet och kasta brödet. Inte ultimat, men det mättar och ger (i alla fall mig) en känsla av att ha festat lost på donken, som är min värsta fallgrop.

ullisbullis
0

Om ingen ser på när man äter(ex. i bilen) så kan man slå till med en tub mjukost med valfrit smak. Här behövs inga bestick.

Coronella
1

Ang McDonalds - försök att hitta en Max-restarurang istället om det finns. De har LowCarb-burgare serverade i ett salladsblad. Hur gott som helst!

Wildrat
0

#18 Tyvärr är deras hamburgare fulla med tillsatser bla glutamat. Jag blir bara hungrigare av den (och illamående).

McDonalds och Burger King har iaf bara köttfärs i sina…

karinafp
0

Chicken McNuggets är så långt ifrån kyckling man kan komma. Cool

Innehållsdeklaration Chicken McNuggets

Ta hellre en hamburgare och strunta i brödet.

MimLan
0

#18 Och även om man skulle äta på Max är det inte vettigt att ta en Low Carb-burgare. De är dyra för ingenting. Beställ en burgare med bacon, ost, mer kött och så be att få utan bröd.

Joxer
0

Jag som förespråkar intermittent fasta skulle säga att det är inte hela världen om man skippar en måltid. Det är inget farligt att magen kurrar och det s.k. svältläget, om det ens existerar, inträffar inte förrän efter åtminstone 3 dagar (finns information om myten om svältläget på Leaingains).

Tänk såhär, om ett lejon missar sin gasell och blir utan mat är det ingen katastrof, det är så livet är, idag fick gasellen leva och lejonet gick hungrigt. Nästa gång kanske lejonet får mat och gasellen fick ge sitt liv. Idag var det din tur att gå hungrig. Det är inget mer med det. :)

sarwen
0

Min bästa nödmat/lunch på språng just nu är en mozzarella. Brukar vara runt 2 kolisar och bra med fett och protein. Tömmer bara ut lagen i diket eller en papperskorg, tar den med en serviett eller äter direkt ur paketet. Känns löjligt gott och lyxigt att få smälla i mig en hel mozzarella själv, men det kostar bara en tia, så jag vet inte varför jag tycker det är en lyx…

electrolite
0

Jag älskar den nya turkiska yoghurten på liten burk. Ganska mycket i den faktiskt, brukar köra en sån som akutlunch osv. Perfekt! Till det lite nötter :) man kan lätt äta den naturell.

Annars finns det alltid caféer t.ex Espresso House har en caesarsallad, och till den kan man välja kyckling m. bacon, dock är dressingen inte god o salladsbladen värdelösa. Men man kan ju köpa kycklingburken och CF finns ju med smak (fast tillsatser, men detta är nöd) rör ihop till mysig röra och ät :)

annars brukar jag i AKUT köra Pölsemannens två röda utan bröd fast med resten :) funkar helt ok och går o äta ståendes.

[annalinnea]
0

Jag blev skitglad när jag såg att de lanserade turkisk youghurt i 200-gramsburk, MEN kylhydratsinnehållet ligger på runt sju g/100, det är lite för mycket för mig tyvärr. Vet inte varför de höjt det!

Pussgurkan
0

#22 Det är inte hungern som igentiligen är det stora problemet utan vad jag ska äta då jag "måste" äta tillsammans med andra så där akut … Fast ibland kan jag bli så skit hungrig så att jag verkligen är döden när *tihi*

#23 Det har jag aldrig testat att äta en mozzarella "rå". Jag har bara använt den i tomat-mozzarella sallad eller på pizza i ugn. Måste testa …

Jag har nu köpt de där små röda ostarna som någon tipsade om - har dock inte provat dem ännu. Hade tänkt att ha dem som en reserv i kylen och kunna stoppa med en i väskan.

Sugiyama
0

Makrill och sardiner har ingen tipsat om vad jag kan se. Kräver en gaffel men inget mer. Annars håller jag med om at tom man bara väntar en stund brukar hungern gå över. Fördelen med LCHF är att man inte blir så där darrig och skakig av att hoppa över ett mål utan då tar kroppen av reserverna istället.

ullisbullis
0

#22 och #27 Det är ju bra för er som inte blir så påverkade av hunger. Det är tyvärr inte så för alla.

Min hunger ser ut så här:

Jag är först lite småhungrig och om jag då inte får maten inom mycket snar framtid så blir jag lätt illamående,darrig och känner det som ett kraftigt blodsockerfall(fast det inte ska vara det med lchf).Då kan jag inte tänka klart och det enda som hjälper är att snabbt ta till något vad som helst ex. en ostbit. Måste planera och ha något i väskan om jag åker bort någonstans och inte vet när det blir tillfälle att få tag på något ätbart.

Min man och äldsta son är av den sorten som kan vara utan mat hela dagen utan att påverkas nämnvärt. De kan "glömma bort" att äta. För mig är det en gåta.

Så klart var mina hungerkänningar mycket värre innan lågkolhydratskostens intåg i mitt liv.

Sugiyama
0

Va jobbigt för dig. Det är klart det inte fungerar lika för alla.

[MollBarn]
0

jag springer in på närmsta matbutik och letar upp korvarna :P köper sen typ creme fraiche att ha till :) sen har jag blivit en hejjare på att äta avokado utan att först dela den med en kniv, och utan sked, ser lite kul ut, men lite kan man få roa sin omgivning ibland :P

babybel
0

#30 Nu blev man ju lite nyfiken förstås…

*håller tummarna för att det dyker upp en länk till YouTube-video med detta avokadoätningsfenomen*

Tungan ute

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

MimLan
0

#31 Avocado är ganska lätt att skala när den är mogen. Bara att riva av skalet.

babybel
0

#32 Oj då, jag ska genast sluta med att försöka vara rolig! Flört

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

[MollBarn]
0

#32, testa en omogen nån gång :P

kcp
0

Det är riktigt intressant vilka olika nödlösningar ni hittat. Själv har jag ätit "kebabtallrik" utan bröd och stripps.

På ica här får man komponera sin egen sallad och betala efter vikt, min gick på 30:- också ett bra val med ost.

LCHF-tina
0

Jag brukar köpa en ölkorv eller små ölkorvar i lösvikt, man blir ju hur mätt som helst!

min LCHF-blogg

ashe
0

Ölkorvar kan sommartid överleva i en varm handväska.

Babybelostar klarar max några timmar. De blir supermjuka, svettas ut fett och ost och väskan luktar gamla gympaskor..

Nötter funkar ok som nödproviant och håller sig, svårigheten för mig är att låta bli dem tills det verkligen blir nöd.

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag brukar tänka ett varv INNAN jag ex far på stan, så att jag har planerat Var jag ska äta tex lunch. Kokt ägg kan jag ha med i väskan ifall jag skulle behöva trycka i mig nåt extra.

Liva
0

Om jag åker bil blir det statoils korvar (utan bröd såklart), säkert onyttigt men mycket gott. Vet ej ingredienserna men vissa är utan mjöl och de har ingrediensförteckningar bakom disk som man kan läsa.

JazzBass
0

Jag är som #22. Ser de lite längre pauserna mellan måltiderna som ett tillfälle då jag ger möjlighet för kroppen att bränna lite extra av lagren. Med en stadig frukost klarar jag mig till kvällen utan mat. Visst märker man att man blir lite småhungrig framåt eftermiddagen men blir inte skriande hungrig.

Äter jag på dagen blir det ofta en sallad med rikligt med majonnäs och nånting proteinrikt som kyckling eller tonfisk. Helvegetarisk sallad är inget för mig.. :-)

Som snabbmat (om jag är hungrig och har bråttom) kan jag ta en tjock grillkorv på ca 100g med lite majonnäs. Har jag lite mer tid funkar också en kebabportion med sallad.

Lunchen på jobbet undviker jag då den är ganska fettsnål och ibland finns det inget alternativ som skulle vara kohydratfritt. Och fettsnål mat med exempelvis bara lite mager köttsås (med mjölredning) och sallad blir jag inte mätt på. Därför hoppar jag numera över lunchen ganska ofta.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

misty09
0

#12 Hoppas du inte menar cheddarosten som man brukar ha till hamburgare som ligger förpackad en och en. Tittade på innehållet sist vi skulle äta hamburgare hemma och det var ingen rolig läsning. Många kollisar där……Rynkar på näsan

Bentor
0

Vid panik funkar en sked eller en slurk,(om det är varmt), ekologisk kokosfett. Mättar otroligt bra och är extremt nyttigt!

konichiwa
0

När jag ska ut på stan och vet att jag kommer att bli hungrig så stoppar jag en tub majonnäs i väskan. Då kan jag ta en sallad av någt slag (helst kebab) och ha på ordentligt med majonnäs eftersom de flesta ställen har så 'hälsosam' och mager dressing. Gott blir det också!

Sist jag var på operan hade jag en burk skagenröra och en liten sked med mig.

När de andra drack champagne i pausen skedade jag i mig i ett hörn :-)

Zabina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Färdiga sallader finns i nästan alla butiker där det finns färdiga baguetter. På pizzerior finns det också sallad! På hamburgerrestauranger brukar jag köpa en 90 grammare med allt innehåll utan brödet (får det på en tallrik), ibland tar jag en klick räksallad till. På McDonalds köper jag några cheeseburgare och tar bort brödet. I en vanlig mataffär har dom ofta grillad kyckling.

Vet inte om mina tips är jättebra om du är väldigt strikt. Det brukar ju gömma sig en hel del kolisar i det mesta man köper färdigt, men för mig har det funkat bra hittills!

JAUS
0

Pemmikan kan man göra i förväg och alltid ha i fickan, har mycket lång hållbarhet. Har man inte pemmikan så är korv och ost bra alternativ. Ska man äta ute med någon så fungerar kebabsallad bra (jag skippar den röda såsen och tar extra vitlöksdressing).

_Lo_
0

Jag var lite hungrig på stan idag och gick in på Coop och tittade på de där babybel-ostarna men kände mig helt klart för lat för att orka pilla bort all plast! Cool

Så det blev några bitar mörk choklad istället och det funkade jättebra eftersom att jag snart ändå skulle hem och käka köttfärsbiffar och tsatsiki.

Coolt ändå… åt omelettfrukost vid 10, en flaska mineralvatten vid 12, någon chokladbit vid 16(ca 20 gram mörk choklad), och middag vid 18 och var varken darrig, svid-i-magen-hungrig eller grinig!

Innan LCHF blev jag får-jag-inte-mat-snart-så-skriker-jag-hungrig efter bara 3 timmar.

Henkez
0

Jag tycker inte det är nån fara i att gå hungrig ett tag, för några veckor sen gick jag ett och ett halvt dygn utan att äta nånting. Man blir ju lite trött och matt efter ett tag men man klarar sig nog längre än man tror utan att äta och det är nog ingen fara för hälsan, vissa hävdar till och med att det är hälsosamt att fasta ibland.

JAUS
0

Ja, äter man LCHF så har kroppen tillgång till sitt kroppsfett på ett annat sätt än om man är en kolhydratätare. Man klarar sig längre utan mat, själv åt jag igår endast en gång.

Malusen
0

kycklingklubba

ost

Lufttorkad skinka.

Ölkorv av god kvallitet.

Plocksallad på ica.

rökt makrill

nötter, de feta

Glad

nagithas
0

När jag blir hungrig som jag är nu, blir jag darrig och skakig och mina armar känns som spagetti. Då måste jag ha något i magen fort, annars kan jag äta en hel gris till lunch. Sen blir jag fortfarande extremt grinig. Men det kanske går över.

Gjorde dock misstaget att tugga tuggummi igår, jag blev så jäkla hungrig. Nån mer som blir hungrig av tuggummi