Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1155 ggr
Karin hundtokig
0

kolhydrat craving?

Sju veckor med LCHF! Det går hur bra som helst förutom konflikter med maken, men vi har hållt ihop så länge så det håller säkert.

Jag undrar om det här med sockersug. Vad som triggar och hur man undviker att hamna i sug.

Idag åt vi/jag fläskkotlett, buljong, grädde och lite youghurt. Kokade potatis till maken, lite hemkörd gurka och tomater, liite alltså.

Jag tog en potatis!! en liten potatis och en fläskotlett samt lite grönsaker.

Ett glas rött vin.

Nu en och en halvtimme efter har jag sug efter glass, godis, mackor mm. Har tagit två ostrullar.

Vad är det som triggar igång suget??

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Antagligen Grehlin och fallande blodsocker?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Karin hundtokig
0

Zepp! Vad är Grehlin? Låter som ett efternamn. Fattar att blodsockret faller, men är det potatisen? Har tidigare tagit ett eller två glas vin men aldrig blivit hungrig efter en middag. Tänkte att kan definitivt avstå från ris, pasta men vill ta en potatis då och då, är det så kolhydratkänsligt?

Zepp
0

Ghrelin utsöndras vid sött.. bland annat.

"Ghrelin is a hormone produced mainly by P/D1 cells lining the fundus of the human stomach and epsilon cells of the pancreas that stimulates hunger.[1] Ghrelin levels increase before meals and decrease after meals. It is considered the counterpart of the hormone leptin, produced by adipose tissue, which induces satiation when present at higher levels."

http://en.wikipedia.org/wiki/Ghrelin

Karin hundtokig
0

Zepp! OK, blev kanske inte så mycket klokare av alla länkar….läste den första,men orkar inte igenom resten även om jag är ssk.

Kan du ge mig ett annat svar?

Zepp
0

Glöm det, Grehlin utsöndras vid sött och får oss att äta mer sött.

Normalt så är ghrelin högt innan måltid, du är hungrig, när man ätit så sjunker det och Leptin ökar, man blir ohungrig.

Men.. tada.. vid sött så ökar Grehlin och vi blir altså inte ohungriga på samma sätt.

Antagligen en anpassning för att äta det söta som finns innan någon annan apa tar frukterna, dessutom är det bra med lite extra fettlager, för framtida svält!

morgengry
0

#5 "innan någon annan apa tar frukterna"……. HAHA

"bananas are for monkeys"

Nu vet vi ialf vad sockermonstret heter till efternamn: Hr. Grehlin.  Får associationer till Gremlins, kanske han ser ut så också?

KarinJ46
0

Hmmm…En potatis, En fläskkotlett och Lite Grönsaker. Det kanske inte var potatisen i sig som var problemet, det kanske var för lite fläsk och fett?

Karin hundtokig
0

Karin J46 ! Just nu tycker jag att det är svårt att hitta rätt med lchf! Äter gärna fettet på fläskkotletten, sås av buljong och grädde, vad ska jag tillsätta?

Menar du att jag ska äta större portioner?

KarinJ46
0

Kanske en fläskkotlett till och prova med nått smarrigt kryddsmör till. Jag har just skördat all basilika i växthuset och gjort basilikasmör med salt och peppar som jag fryst in i rullar. bra sätt att lagra både smör och basilika.

Sen är det ju skillnad på "sug" och "hunger". Ibland är det himla svårt att känna skillnad på vad som är vad.

Har du provat att skriva in i Min Mat hur mycket näring du får i dig på en dag?

PS. Vad var det för buljong? Köpt buljongtärning eller egenkokad? Köpt buljongtärning/pulver brukar innehålla en jäkla massa skräp som kan trigga ett sug. Kolla innehållet!