Choklad
Det verkar som att ingen har berört detta delikata ämne, därför skapar jag en ny tråd för choklad älskare…
Själv började jag med LCHF förra måndagen. Jag mår toppen och för första gången i mitt liv så känner jag inget sug efter sötsaker. Första veckan var jag såååå sugen på choklad, men har vunnit över suget. Men jag tycker att när jag har nått första delmålet så är jag värd en chokladbit( om jag är sugen vill sagä)
Det var länge sedan som jag smakade en mörk chokladbit. Minns hur bittert och hemskt det var. Därför längtar jag inte så mycket efter mörk choklad. Jag skulle vilja veta om någon kan tipsa om en godkänd LCHF choklad som inte är så bitter?
Vanligtvis så tycker man inte att mörk choklar är bitter efter ett tag på LCHF-kost. Smaken förändras en hel del, allt salta är saltare och allt sött är sötare. Du får prova dig fram till vilket du gillar bäst.

Håller med föregående talare, jag brukar hålla mig till 70 - 80% choklad och det är jättesmarrigt med en ruta ungefär 1 -2 ggr i veckan ibland inget allt i veckan.
Köper med smak, har i pannacottan mellan varven..

Jag använder 70-80procentig choklad och gör ischoklad på den tillsammans med cocosfett.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag har alltid älskar mörk choklad men oftast förr tog jag den som var max 70 % för allt annat över det kändes bittert. Men nu efter 4 månader med kosten kan jag till och med tycka att 70% är för söt.. så jag har börjat köpa 86 % och då räcker det absolut med 1/2 - 1 ruta för att jag ska bli fullkomligt nöjd. Smaken förändras verkligen med den här kosten, det är en sak som är säkert.
för mig har det inte förändrats, gillar inte mörk choklad alls… har inte hittat någon som är tillräckligt "obitter". 70 kanske jag kan tvinga i mig.Men inte alla sorter.
Hej!
Jag åt 70% choklad förut och tyckte om den. Nu, efter snart 2 år med LCHF, tycker jag att den är för söt och föredrar 85%-iga chokladen. I Prag köpte jag 99%-ig men någon sådan har jag inte hittat i min stad.
Jag har alltid varit chokladälskare och gillade mörk choklad innan LCHF. Kort tid efter att jag började med kosten klarade jag inte av 70% choklad längre, det smakade alldeles för sött. Nu är det 85% som gäller. 99% finns i chokladbutiker eller på nätet (googla på choklad +webbutik). 99% har jag testat men det smakar rent kakaopulver *brrr*
Jag glömde ju…Lindts 70%iga choklad, Madagaskar, är underbar och smakar inte mörk choklad utan mer som vanlig. Den innehåller äkta vanilj. Jag fixar inte den längre (se ovan) men älskade den förut!
jag köpte den (Madagaskar) efter tips här men den var ju väldigt äcklig, förlåt bitter, den med 

Wow, vad förvånad jag blir att smaken verkligen ändrar sig så efter denna kosten. Tack och lov har inte suget kommit än, men jag kanske blir riktigt övverraskad om jag faller för frestelsen
Jag som nog lär klassas som sockerberoende, och som bara slipper sockerklådan när jag äter lchf, så fungerar det inte att belöna mig med ens mörk choklad. Att äta en hel kaka med 86% choklad är inget problem alls! Dvs inte att äta den, problemen ligger på ett helt annat plan…
Om man har haft probem med sockersug och inte ätit lch mer än ett kort tag, då är man enligt min uppfattning ute på farliga vägar om man vill belöna sig med choklad redan efter en eller ett par veckor- eller något alls som smakar sött eller innehåller stärkelse, vare sig det handlar om lightläsk, surdegsbröd, vispad grädde med hallon eller vad det nu är.
Då är risken stor att det är ens gamla sockerspöke som talar, om man sätter likhetstecken mellan belöning/unna sig och choklad/sött/efterrätt osv.
Det är mycket möjligt att det funkar utmärkt att ta sig en chokladbit eller två!
Men om man upplever att man haft det jobbigt med sockersug innan lchf, så tror jag att det är riskabelt att prova redan efter en vecka.
Lycka till, hur du än gör:)

#11 Jag kan nog med all säkerhet säga att jag är sockerberoende. Då kanske det är bäst att låta bli. Jag har ju trots allt inte haft något sug. Tänkte mest om man kommer in i en period då man gör surt för andra i omgivningen, genom att plötsligt bli på ett fruktansvärt dåligt humör…. Har inte hamnat där heller ännu…., men man vet ju aldrig
Då lär du inte bli på bättre humör genom att äta choklad, inte i längden…:) Ät något riktigt fett, smör inlindat i ost eller något liknande! Det tar bort suget- inte direkt, men efter en stund.
Jag åt ganska mycket 90% choklad förut men efter att inte ätit nån choklad alls på två veckor så köpte jag idag choklad igen men nu tyckte jag det smakade äckligt, det var inte gott alls. Men det var ju bara bra för nu har jag inget sug efter det och behöver inte köpa det mer.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Själv hörde jag till den skalan som tyckte 70%-ig var det högsta som var ok för mig innan LCHF, helst med någon smak (marabou med hallon var favoriten).
För två, eller tre veckor sedan (har hållit på i drygt fem veckor helhjärtat) så tyckte jag faktiskt att 70% var riktigt gott, och började gå och småknapra på en 90%-ig madagascar från lindt, nu äter jag den mer än gärna.
Men om du vill lära sig att äta mörk choklad så skulle jag i första hand rekomendera att köa en lite dyrare, alltså inte lindt utan kakor som kostar runt 50 kr/100 gram i.af. Det gör en otrolig skillnad efter som den chokladen bearbetas längre som gör att det blir mindre beskt och mer fylligt, samt att det brukar vara gjort av finare bönor. Gå gärna in på choklad.ifokus om du vill hitta lite bra märken som är goda!
Men kan man inte hitta sådan choklad, och du vill lära dig genom att "trappa upp" kakaohalten så skulle ajg rekomendera Marabou Premium Milk, 70%-ig choklad men som innehåller lite mjölk också - det gör den lite lenare. Men som alla annan choklad på 70% ligger den ju på drygt 30-35% kolhydrater… Och vill du prova någon lite starkare sen så ta gärna lindt (eller marabou) 86%, det är faktiskt en märkbar skillnad från 90%. Väll uppe i 90% eller mer så välj lindts madagascar (finare bönor) eller so sagt en lite dyrare choklad.
Men att äta choklad innebär ju att man måste göra det med måtta, själv kan jag ta 1/8 dels bit (ungefär…) av en "ruta" efter maten på helgen och låta den smälta i munnen. För nu känner man verkligen att det smakar choklad och inte bara sött! Helt underbart
Men man får ju givetvis känna efter vad man klarar av att hålla i schack själv innan sockermonstret kommer fram. Själv hade jag inget sockerberoende innan, så jag klarar mig väldigt bra, och kan ta "godis" ibalnd för att jag tycker det skulle vara gott, inte för att jag blir sugen =) Blir man sugen så är det bästa bara att försöka slänga i sig "riktig" mat fort som attan istället så kroppen lär sig att det finns mat!
Hakuna matata!
hur mycket kolisar är det i den då? Jag hör ju till dem (som jag skrivit ovan) som inte kan lära mig tycka om mörk choklad alls.
På Lidl finns en 81%-ig choklad som är min absoluta favorit.
# 18 Jodå, jag haver googlat men icke funnit! Men den vanliga 70 har 33 så det blir nog mer än det då.
ja så intresserad är jag inte, bara tänkte om du visste… sorry!
Det kan ju givetvis skilja någon procent eller två, men enklast är nästan alltid att säga det som inte är kakao (70%, 85% osv) är kolhydrater.
På marabous kakor står näringsvärdet, men inte på lindt. Men så stor skilnad kan det väll knappast vara på den mörjare chokladen.
Det är ju inget annat än kakao, socker (såg att i mild 85% var det brunt socker)och vanlij. I några sorter finns sojalecitin som jag tycker man bör undvika, det är ett stabiliseringsmedel som man brukar ha i all billig choklad, efter som det behövs om chokladen inte bearbetats tillräckligt länge. Smaken är där med oftast bättre i den choklad som inte har det och man slipper soyan, även om det kostar någon krona mer.
Hakuna matata!
Nu har jag ju inte läst hela tråden,kanske har ni tagit upp det tidigare?
Jag irriterar mej på att all choklad med hög procent kakao är fettreducerad. Lr finns det nån som inte är det?
Jag tycker bara det är bra att den smakar bittert och inte så bra, då blir man inte sugen på att köpa det och slipper få i sig en del socker och så sparar man ju lite pengar också.
# 24 jo jag såg det! Jag frågade väl inte mer efter det, bara spekulerade lite.
#23 Lindt brukar ligga en hel del lägre än Marabou. Har inte lista i närheten just nu på deras värden dock.
Det kan skilja rätt mycket på själva kolhydratshalten i det som räknas som kakao, det kan nämligen vara olika mycket av kakao, kakaomassa och rent fett. De bidrar alla till kakaohalten och hur mycket det är av olika gör skillnad på kolhydratshalten. Vi hade en tråd uppe om det för en tid sedan minns jag som grundade sig på missförstånd om det.
Såg en lista för ett tag sedan på Lindts choklad. Deras 70%-iga ligger på 50-60g/100g kolisar jämfört med Marabou premium 70% som ligger på 30-35g/100g.
Lindt's choklad är alltså ett sämre alternativ, rent kolismässigt, men det finns ingen godare än deras Chili 
#30 Nej, inte deras vanliga 70% inte. Så då kikade du nog på någon annan variant, eller någon lista som var fel. Marabou's premium är sämre val. Däremot kan nog kanske deras chili vara andra värden, t ex den med mint är mer än den vanliga.
# 30 enligt deras egna lista ligger vanlig 70% på 33 som jag skrev ovan! Ska se om jag hittar igen listan!
Edit : det var visst inte deras egna?
Se nedan
japp här är den
#33, just den ja, tackar!
Madagascar 70% på 31g, de smaksatta 70%-arna på knappt 40g
ja de smaksatta ja, menar du att marabous smaksatta ligger lägre?
#35 Marabous smaksatta ligger på 33g om jag minns rätt

# 35 Min favorit just nu är Marabou Premium med Citron. 33 g kolhydrater. Det är 10 rutor vilket gör att en ruta=3,3 kolisar…. Inte hela världen för MIN del. 

Pennylane, kul det där med att slippa kolhydraterna!
Men undrar om man skulle bli mer sugen av doften
Jag äter choklad mellan varven, men jag tycker det är godast när man gör någotn av den, mousse eler tryffel.
Köper choklad med hör procenthalt och gör något gott. Tyvärr gillar jag fortfarnade gott lika mycket men gör lchf gott.
För mig stämmer det att man blir gladare efter att ha ätit choklad, det är som om jag har ätit ett lyckopiller när jag ätit choklad men morgonen efter känner jag mig lite deprimerad och mår sämre än vanligt, det blir nån slags baksmälla dan efter. Har inte varit med om det förut utan bara de senaste veckorna, det kanske kan vara sockret också även om det är 85% choklad som jag ätit. Jag äter väldigt lite kolhydrater annars. Jag ska iallafall försöka hålla mig ifrån chokladen för jag har också svårt att bara äta lite av den.
#36 Det tvivlar jag nog på, men dock har marabou skärpt sig med innehållsförteckningana så de närmar sig att vara lika bra, de var betydligt sämre förr. Var även lite tal om att de fuskade och hade ett skal med bra choklad men sämre "fyllning" (eller om det var tvärt om) fast det var "ren" choklad.
I vilket fall som helst kan du inte jämföra Lindt Chili med andra 70% då den inte ens är 50% utan 49%. (kikade i affären idag, har inte full koll då jag inte köper mindre än 85% själv längre, sockermängden känns för orimlig i de med lägre så då avstår jag istället).
Vill åter lyfta frågan - har inte sett om nån hakat på med svar. Finns det nån mörk choklad (över 70%-ig) som inte är fettreducerad? Isf, var hittar jag den?
Det finns en fairtradechoklad som heter Mascao. På deras innehållsförteckning står det inget om att kakaon är fettreducerad.
85% choklad:kakaomassa, kakaosmör, rörsocker.
Ren choklad utan emulgeringsmedel, smakar gott.
Finns i t ex världsbutiker och kyrkornas fairtradeförsäljning
#43 Okej, tack. Ska leta upp att ha som nödproviant hemma! 

Aldrig gillat mörk choklad, och LCHF har inte ändrat på den saken. Jag klassar allt över 65% som skräp. Däremot gillar jag ljus choklad, tar hellre en Paradis än en Alladin dom få gånger det blir. Har noterat att det förekommer en hel del snobberi beträffande mörk choklad. Och ett par kompisar som jag "trängt i ett hörn" utom hörhåll för andra medger att dom föredrar ljus choklad men att dom inte vågar medge det inför "mörkchokladmaffian"
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag köper Anton Bergs 72% choklad nån enstaka gång, men unnar mig istället riågra riktiga chokladpraliner ibland. Här i Malmö finns några butiker där dom tillverkar egna praliner av bra råvaror och dom smakar ljuuuvligt. Fast bara 3-4 st nån gång i månaden :) Mörk choklad med hallon eller passionsfrukt… :-P

#45 Klassar du allt som du personligen inte tycker om som "skräp"?
I så fall klassar jag ost som skräp, för det tycker jag inte om.
Jag antar att du säger så för att "slå tillbaka" mot alla som hävdar att ljus choklad är skräp och att mörk choklad är finare och nyttigare, men det blir ju inte bättre för att du gör samma sak i så fall.

#48: "Klassar du allt som du personligen inte tycker om som "skräp"?"
Javisst och varför skulle jag inte det? Du klassar ju ost som skräp och jag har inget problem med det så varför skulle du ha problem med att jag klassar mörk choklad som skräp?

#49 Jag var ironisk. Jag klassar inte ost som skräp bara för att jag personligen inte tycker om det.

#50: Jodå det förstod jag men det gav mig ju ett utmärkt tillfälle att ställa frågan varför har du ett problem med att jag klassar mörk choklad som skräp? Är det så att du älskar mörk choklad så mycket att du inte tål ifrågasättande?
lite konstigt att kalla det som har minst socker för skräp på detta forum, kan jag hålla med om!

#52: Nu var det inte socker det handlade om utan smaken
jag gillar ju inte heller mörk choklad men inte skulle jag få för mig att kalla den finaste chokladen för skräp för det förstås…

#54: Om du inte gillar mörk choklad hur kan du då kalla den den finaste? I min värld är det finaste sånt jag tycker om
# 55 därför att jag kan lyfta mig över mina personliga åsikter och se lite mer objektivt på saken.

#57:
LOL

Provsmakade Hemköps mörka idag. Den var len för att vara 72 %… Blev nästan FÖR god!
protein 10g
kolhydrat 32g
fett 39g
kostfiber 12g
natrium 0,01g
Tråkigt nog fettreducerad kakao, men om smakan ska avgöra: Jepp, god! 

Skillnad på choklad och choklad tycker jag, finns 70% som är bittra och oätliga, och så finns de dem som bara smälter i munnen och är mums!
Älskar vit choklad och mörk choklad som inte är bitter. Fick fin choklad av en tant som var så god, 85% och inte minsta bitter och torr.
Ljus choklad, "mjölkchoklad" har väl egentligen aldrig varit min favorit direkt, annat än någon gång ibland. Då gillar jag digestivechoklad, daimchoklad, raspberry ochjordgubbscheesecaken från marabou.
Qui dormit, non peccat
Vilken tur jag har som inte öht har behov av choklad. Dock finns det lite 90% hemma om jag någon gång vill göra chokladpannacotta. (1 gång förra året).