Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1780 ggr
Trollcina
0

Varför mer sött!

Idag då jag gjorde mitt inlägg så strulade det och hur jag än bar mig åt så kom inte mina inlägg in, döm om min förvåning då enbart min rubrik kom in, därför gör jag nu om hela mitt inlägg igen.- Väldans vad sajten har börjat strula, är vi förmånga medlemmar måntro för databasen?

För ett tag sedan så hittade jag i en loppislåda en "Kokbok" från 1910-talet fylld med gamla hederliga recept givetvis med uråldriga måttangivelser som tex kaffekopp. Tänk att mäta med kaffekopp då vi idag har olika referensramar på vad en kaffekopp är - Allt från en liten mocka kopp till en jättebalja!

Hur som helst så började jag bläddra försiktigt i receptsamlingen och hittade en hel del välkända recept på vetebullar, sockerkakor, tårtbotten, småkakor osv. Upptäckte till min förvåning att det gamla välkända receptet på sockerkaka inte alls kunde stämma med det klassiska 2 av varje receptet som vi alla har lärt oss i skolköket.

Blev därför nyfiken och började räkna om recepten till dagens måttenheter … jag har en måttsticka av trä hängande på väggen med alla gamla mått omvandlade till dagens måttenheter … Ganska snart så insåg jag förvånat att recepten innehöll inte ens hälften av den sockermängd som står i dagens recept på samma kaka. Det är också mer smör generellt i recepten.

Däremot så innehöll inte recepten mer mjöl … tänkte på att tar man bort en volym grej så måste man ersätta den med en annan … Iof sig så var säkert dåtidens mjöl av annan struktur än dagens och hade helt andra kvaliteer.

Så intressant att se detta och jämföra med dagens recept samtidigt som jag inte kunde låta bli att ställa frågan - Varför har man haft behov av att söta mer något som redan var tillräckligt sött?

Pasi
0

Man blir mer o mer avtrubbad ju mer sött smaklökarna utsätts för, så man får då söta ännu mer för att känna sötman? Kanske!?

Trollcina
0

Men visst är det konstigt att tom receptboken har påverkats *skratt*

DaMum
0

Det där med "2 av allt" känner inte jag igen alls. Det jag fick lära mig var "3,2,1", d v s 3 dl mjöl, 2 ägg och 1 dl socker.

Stämmer det sistnämnda mer med dina fina gamla måttangivelser Trolcina?

Kram!