kokosnöt, mums
Köpte en kokosnöt härom dagen. Jag hade glömt hur himla gott det är! Så, tips, ta med en kokosnöt nästa gång du handlar :).
Hmm, jag får väl skriva ett recept då, eftersom jag la det under recept.
Ta en kokosnöt. Borra hål i den, med borrmaskin. Häll ut "vattnet" i ett glas, jättegott det med. Dräm en hammare hårt på nöten. Förhoppningsvis blir det en liten spricka nånstans. Peta in en skruvmejsel där och hamra vidare tills allt spricker. Bryt loss kokosköttet, den bruna tunna hinna som följer med går bra att äta.

Bra recept om man inte är så mycket för finlir

Köpte oxå för ett tag sen.Gott att knapra på när man är lite sugen . Till jul kanske man kan doppa små bitar o mörk choklad som godis?
#2 Det kan ju inte bli fel :).

När vi var barn brukade vi få en varsin kokosnöt till jul. Minns det fortfarande med spänning. Hur mycket mjölk skulle det finnas i min nöt?
Jag älskar färsk kokos! Det blir definitivt julgodis för mig. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Fick också kokosnöt till jul. Morfar brukad såga ut en öppning i den och sen karvade jag med sked och annat för att få ut kokosen. När nöten var slut smälte vi ister och blandade med fågelfrön och hängde ut till fåglarna.
Saknar morfar!
"You just have to belive…"

Hur är näringsvärdet i nöten om man äter tex. 100gram?
Kokos som är såååå gott och choklad med för den delen :-)
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Jag köpte en kokosnöt och hällde ut vätskan i en kopp och skar det vita köttet i bitar och la det i en burk. Därefter silade jag med en tesil vätskan över kokosköttet och skakade om . Det blev jättegott
, "nästan godare dagen efter".
Förresten… det vita köttet har ju en brun hinna "som jag inte vill ha" det skalade jag bort med en potatisskalare… så kom den till användning efter över 15 mån med LCHF
.

Köpte kokosnöt en gång, men den var möglig inuti… Hur kollar man om kokosnöten är bra innan man köper den?
Har precis köpt två st idag - ungarna gillar ju inte kokosfett så jag tänkte det skulle bli bra med kokos.
Nöten skall vara rätt tung, man skakar den och ju mer det skvalpar, desto färskare. När den blir gammal dunstar "mjölken" in. Bara att prova sig fram i affären.
Jag köper ofta kokosnöt, älskar det. Även min lilla yorkie älskar kokosnöt, så det blir vår efterrätt 1-2 gånger i veckan 
Det jag märker är att det är stor skillnad mellan olika kokosnöter, hur färska de är och hur mycket de smakar kokos.
Köpte en förra veckan på CityGross som var underbar god.
Andra är lite äldre och blir lite torrare och tappar i smaken.
Så det gäller att hitta rätt 
enligt SLV har kokosnöt 6,1 gram kh /100 , kokosvattnet har 3,7