Mätt på socker!
Jag har inga viktproblem eller några andra större hälsoproblem och har därför lagt upp mitt LCHF-liv så att jag äter ganska strikt under vardagar så att jag kan "unna" mig ganska rejäla avsteg när man blir bjuden eller är på fest och liknande.
Detta har lett till ett lustigt fenomen som jag inte riktigt "förstår". Jag blir så oerhört mätt när jag får mig mig sockerstinna produkter och håller mig dessutom mätt väldigt länge på dom också. Detta är ju totalt tvärtom mot hur detta sockerfrossande fungerade när jag åt "vanligt" tidigare, då var man lika hungrig eller hungrigare bara en halvtimme efter frossandet.
Någon som upplevt samma fenomen eller har någon förklaring till detta?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så lustigt, jag har ätit LCHF i snart 2 månader och köpte för första gången lite godis igår. Fruktansvärt gott! Men, jag brukar också bli hungrigare av godis och märkte igår att jag höll mig mätt jättelänge på min lilla godispåse. Åt väl ungefär 1 hg vid 16 tiden och var mätt till jag gick och la mig, skippade således middagen och nöjde mig med några glas vatten på kvällskvisten. Någon som har en förklaring?

Bara en tanke, men kanske är för att kroppen börjat läka så att ni bättre kan hantera kolhydrater? En liten mäng kolhydrater vid vissa tillfällen på åren har ju varit en ganska naturlig del i kosten sen länge - t ex bär när det var säsong för det. Men det skulle ju ha varit ganska så kontraproduktivt om våra förfäder hade blivit mera hungriga av att äta en näve bär än att låta bli. Är ju när alla måltider baseras på kolhydrater som kroppen börjar protestera, tänker jag. Men som sagt, det är bara en tanke…

… men forfaderna satte sig inte ner med en godispase … deras kolhydratintag var i form av bar och frukter som inneholl ett viss mangd fiber som fyllde … och mycketmycket mindre socker eftersom dagens frukt och bar knappast har nagot gemensamt med vad som vaxte da …

Det är väl någon form av friskhetstecken i så fall, när kroppen nöjer sig med energimängden den fått.
Sen så finns det en del fysiologiska förklaringar.. tex när glykogendepåerna är dränerade så fylls de rätt snabbt utan särskildt mycket insulin behöver användas.
När det väl är gjort går kroppen tillbaka till sitt normaltillstånd, antar jag, men fulla glykogendepåer borde på något sätt iallafall till hjärnan att det finns gott om energi?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.