Det här med "efterrätter"
Ibland så undrar jag lite över folks efterrättsvanor.
Man "unnar" sig choklad, bär och grädde alla dagar i veckan vare sig det är helg eller vardag.
När jag var barn (på 60- 70-talet) så fick vi efterrätt högst 1 gång i veckan och då efter den obligatoriska söndagssteken.
Jag är lite nyfiken på om de människor som nu förtiden äter LCHF mer eller mindre strikt åt efterrätter lika ofta i sina tidigare liv, eller om det har eskalerat efter att man börjat med LCHF för man tycker att bär och grädde är en nyttig och tillåten efterrätt?
Jag är glad att jag är mer av en förrättsmänniska än en efterrättsmänniska så det har aldrig ens fallit mig in att försöka hitta substitut med konstgjorda sötningsmedel. Inte heller att försöka konstruera bröd, bullar, kakor och tårtbottnar av andra ingredienser än spannmålsprodukter.
Det skulle vara intressant att få lite input i detta, och jag vill verkligen inte att någon ska ta åt sig för det här är en helt generell fråga som jag har funderat över länge.
Vad har ni för uppfattning? 
Kan förstå hur du tänker.
Men tänk på en sak på din tid var det mat och efterrätt eller ingen efterrätt ibland undrar jag om det var så smart tänk.
Om du är duktig och äter dig mätt (Ät upp din mat) får du en belöning att äta skit mat med mycket kalorier och kh (Över skott av näring)
Vi äter ju om vi är hungriga eller/och om det är gott, så för att få äta det goda skall jag först äta mig mätt för att sedan sluka efterrätten och altså sluta på ett energi överskott, dvs bli överviktig.
Så jag ser det som att det var väldigt osunt.
Angående att du inte vill använda konstgjorda substitut till socker så kan du ju använda naturliga istället kanske. Låter som ett bättre alternativ.

Håller med - när jag var liten (är född -60) åt vi söndags-stek hos min farmor och då blev det efterrätt också men oftast aldrig de andra dagarna i veckan.
Godis var något man fick på lördagen och ENDAST då - likadant var det med läsk.
Jag personligen tillhör inte de lchf:are som gör allt för att fixa till "godkända" lchf-efterrätter då jag till 99,99% aldrig äter efterrätt. Men så har jag inte heller tidigare, innan min lchf-debut, varit någon efterrättsätare. 
Jag har liksom inget behov av att äta något efter huvudmålet - är alldeles för mätt.
Dessutom har ju jag kämpat en hel del med den egenskapen jag hade tidigare - att inte överäta utan sluta när jag känner mig mätt.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Karin, Jag "kopierar" ditt inlägg och håller med dig hela vägen…
Brödberoende är jag/har jag varit men bakar eller letar inte substitut för det heller. Har gjort ett par misslyckade försök nu på sistonde till övriga familjen som inte uppskattades. Tycker nog "avhållsamhet" till 99% och en enstaka riktig brödbit vid speciella tillfällen är ett bättre alternativ.
Jag tror att om man inte gillat efterrätter tidigare börjar man knappast med det sen heller. Men de som gillat det vill väl fortsätta, eller en del vill det, många skriver det iallafall, dessa diskussioner återkommer här med jämna mellanrum. Inget konstigt det heller, vi är alla olika…
#4 Precis! Jag äter sällan efterrätter men det är ju bättre att äta så att säga godkända efterrätter som mörk choklad, bär och grädde än att inte kunna stå emot sockerbemängda dito.
Brödkäkande var nog det som mest bidrog till min fetma tror jag i alla fall. Övergången till lågkolhydratsätande är för mig en övergång till en ny livsstil även och då tycker jag för egen del att det innefattar att ta bort det som gjorde mig fet från början. Då tänker jag inte endast på själva brödets innehåll utan jag har gjort mig fri från själva behovet av bröd. Försöker klara mig på tre riktiga mål mat om dagen.
Efterrätter har aldrig varit min stora grej och har idag inget alls behov av det. Tror att det är viktigt att maten gör oss mätta och att det i sig kan minska behovet av bröd och efterrätter oavsett dess ev. "nyttigheter". Men det är ju upp till var och en. Kan man må bra på dessa saker så varsågoda!
Kanske stuxens kommentar om att man fick lov att vara mätt innan man fick efterrätt är ett råd från en annan tid? En tid då kanske maten var en större del av hushållsbudgeten än den är idag? Jag känner mycket väl igen vad han/hon säger.
#1 Näää, min mamma var nog ganska snäll. Det var inget tvång att vi skulle äta upp såsen och potatisen på söndagen för att få efterrätt. Det var nog mera att det var bara efterrätt en gång i veckan på sin höjd för då var det HELG.
Är det då inte mer osunt att äta efterrätt alla dagar utan att göra någon åtskiljning? Kanske jag uppskattade den där söndagsefterrätten mer eftersom det inte var fri tillgång som det är nu sen man flyttat hemmifrån och rår över sin egen ekonomi/kylskåp, vad vet jag?
Beträffande substitut till socker så är jag glad att dom finns för de personer som klarar av att äta söta saker utan att bli triggade.
Jag var en riktig godisråtta förr, kunde lätt sätta i mig 1-2kg blandat smågodis alldeles själv på en dag. Det gick över på en vecka när jag började med LCHF.
Nu skippar jag allt vad söta saker heter för det sockermissbruket vill jag inte ha tillbaka igen
Jag skulle ALDRIG göra bakverk på spannmål. 
Dessert äter vi ytterst sällan och jag är heller inte van vid det.
Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
Jag hör till de som går i perioder, ibland bakade jag varenda dag i en hel vecka för att sedan inte röra ett finger på en månad. Så för min del jämnar det nog ut sig :)
Jag har nyligen börjat med LCHF nu, och tycker det verkar vara ungefär samma sak bortsett från att jag hittills inte gjort någon riktig bakelse (har inte orkat leta och prova så mycket recept ännu och har inte köpt sötningsmedel).
Nötter och smoothie (på hallon eller ibland jordgubb, youghurt och nu en skvätt grädde) är det som jag alltid haft som kväll-mys-godis när vi kollar på film (vilket vi gör när vi känner för det), och det äter jag även nu i ungefär samma takt (nötter någon gång ibland, och smootie 1-3 ggr). Kan dock ha nötter med i skolan som nödmat då jag inte dricker kaffe (att blanda ner fett i) och brukar kunna göra smootie som frukost ibland för att bryta av ägg och baccon smaken med något^^
Men annars hör jag inte till dem som bakar "gottgott", har hittills inte ens vispat grädde ens xD Kan någon gång i veckan högst ta en liiiten bit mörk choklad (1x1 cm) och gnaga på - precis som innan.
Fast jag har det rätt förspännt… Är varken sockerberoende (så jag märker det) eller har problem med vikten. Så jag behöver inte vara sådär strikt med kolhydraterna och äter därmed en del grönt som jag gör goda såser och röror av/till. Äter ca 10-20 kolhydrater/dagen, ibland mer, men oftast lite mindre.
Men jag skiter faktiskt fullständigt vilken veckodag det är vad det gäller mat… Äter både "festmåltider" och "efterrätter" när helst jag känner för det. Jag kallar det att leva! Jag ser ingen anledning att bara fö äta på helgen, när jag ändå totalt sett skulle äta ungefär lika mycket.
Jag har dock tyckte det varit väldigt roligt med att baka fina tårtor mm innan, så jag har en kännsla av att jag ändå kommer försöka göra det även senare. Men jag gör det då inte för att jag är direkt sugen, utan för "bakglädjens" skull ^^
Hakuna matata!
sen undrar jag lite över hela frågeställningen. "Man unnar sig" vilka är "man" och varför egentligen bry sig? Tror inte det är så många som håller på att äta grädde, choklad och bär varenda dag. Ibland skriver någon upp att de ätit detta under en "vanlig dag" och då blir det nästan alltid reaktioner, vilket är ok om vederbörande bett om tips ang. maten men annars om nån gör det? Det måste väl vara upp till dem?
För många är det väl just sötsaker som gjort att man gått upp i vikt (om man nu äter LCHF för att gå ner i vikt).
Att komma ur detta kan vara svårt, jag kan tänka mig många faller huvudstupa in i en orgie av 'tillåtna' efterätter och bakverk. Eller kanske man använder sig av dessa bakverk under en tid och sen att man känner att man behöver dem mindre och mindre.
Trots allt är det ju bättre äta 20 g mörk choklad än 200 gram ljus choklad…
Intressant ämne.
Helt klart ska fokus ligga på maten. Jag tänker nästan aldrig på efterrätter och fika, förutom när jag haft utsvävningsperioder och det blir en sorts vana. Jag gillar inte bär och grädde nåt särskilt - dötråkigt och jag får lätt ont i magen av det!
Hellre fika betydligt mer sällan - och då nåt riktigt gott a la LCHF. Min favvo - Chokladcheesecake a la Airam och Annika. Den räcker några dar, även om man matar nån kompis.. sen är jag mer än nöjd!
De gånger efterrätter förekom i ens barndom - var det verkligen som belöning för just det att man ätit maten?? Jag kopplade det aldrig så. Jag förstod signalen så att maten var det viktiga och att slisket var överkursonyttigheter för kul/fest skull, och ett undantag.
En bra lärdom. 

Jag har alltid i min barndom ( född på 60-talet ) fått höra att efterrätter är bra för matsmältningen. Lite sött på maten hjälper liksom till. Om detta är en gammal skröna eller sanning vet jag inte men min farmor serverade alltid lite hemkokt kräm och mjölk på maten för att liksom "hjälpa till"
Hos mormor fick vi ofta lite fruktkompott eller plättar.
Detta ska tydligen också vara en av grunderna till att vi serverar pannkaka och sylt efter den hårdsmälta ärtsoppan.
I andra kulturer serveras ju ofta en liten kaka, frukt ( dadlar eller liknande) efter maten för att hjälpa till eller en sötare form av snaps typ ouzo, grappa eller dyl som också hjälper magen att smälta maten.
Min mamma sa också alltid att om man åt något sött på maten minskade sötsuget, reboundeffekten och småätandet mellan målen….kroppen vart nöjdare. Hon hävdade att när traditionen med att avsluta en måltid med något sött försvann från svenska hem då började vi också att öka i vikt pga ökat sug, småätande och en ständigt onöjd kropp. Hon , född på 30-talet sa att man alltid hade lite sött på maten när hon var yngre.
Nu handlar ju allt detta kanske om hur man åt förr. Bra riktig mat men också kolhydrater ( söndagssteken med potatis och gräddsås)
Hur vi som äter LCHF påverkas vet jag inte men helt klart är att det söta på maten har en gammal tradition i flera länder och med en funktion mer än att det smakar gott.
Själv har jag svårt att låta bli det söta och skulle ALDRIG kunna klara av att avstå eller tanken på att avstå om jag inte fick lite gott fika ibland eller en efterrätt vid festligare tillfällen. Därför är jag så glad att det finns möjlighet att få en LCHF kaka ibland utan att det påverkar mig. Skulle jag inte få detta vid fest skulle jag nog sluta med LCHF tyvärr. Vi äter ju för att vara sociala ibland också
10g mörk choklad till kaffet på maten är också något jag unnar mig ibland på lördagkvällen och njuter med gott samvete….förr var det ju en påse lösviktsgodis som gällde
Jag har alltid varit en efterrättsälskare och fortsatte att vara det med LCHF. Det satte stopp för min viktminskning.
Jag har nu varit en månad utan efterrätter och mörk choklad och gått ner 3 kg.
Det lönade sig alltså att sluta med dem. Men jag skulle gärna äta dem…
Tack alla för era tankar och åsikter om efterrätter och desserter.
Jätteintressant! 
#13 Skulle vilja haka på Mistys resonnemang. Uppvuxen på 60-talet och vi åt alltid en frukt efter maten som efterrätt under veckodagarna, och mer lagade efterrrätter på helgerna.
Och detta var för att vi skulle vara pigga även efter måltiden.
Bör tilläggas att vi inte åt överdrivna portioner av huvudrätten, vi sparade en liten hunger så att frukten och efterrätten (liten portion) också fick plats utan att vi blev övermätta.
Och så gjorde man också i Italien (där jag tillbringade mina somrar.) En frukt efter maten eller ngt litet sött.
Men när jag flyttade hemifrån hade jag varken tid eller intresse för några efterrätter eller för kosthåll överhvudtaget. Åt mest ägg (gudskelov bodde Ravnskovs son på min korridor och hans pappa lugnade alla mina farhågor beträffande ägg - de ansågs farliga då.)
Och jag har aldrig serverat mina barn några efterrätter utom vid festliga tillfällen. Kan dock nu i backspegeln tänka att de åt lite väl tilltagna portioner av huvudmålet, och det kanske de inte gjort om de lärt sig spara ett hål i magen till frukten eller det söta.
Det sades också att man stod sig längre på måltiden om man tog ngt sött efteråt.
Nej, alternativa bröd och andra bakverk går helt bort.
Jag tycker det är så skönt att ha blivit helt fri från beroendet av bröd och "mjölmat"! Helt underbart. Det trodde jag faktiskt inte att jag någonsin skulle bli när jag började med lchf för tre månader sedan.
#10 Håller med! Jag äter vad jag vill när jag vill…(LCHF ) Och så länge vikten håller sig där den ska…Eller går ner.. Njuter jag i fulla drag….av bär och grädde. Men avstår gärna mycket annat "skräp" med massor av kolhydrater…
Jag tycker var och en själva får avgöra vad de vill/kan äta…Så länge de själva är nöjda!
Önskar alla en toppen kväll, med el utan "efterätt"..
Jag har hållit mig till LCHF i drygt 3 1/2 år. Efterrätt äter jag varken oftare eller sällan än innan.
Men en hel del av det s k "tillåtna" har jag i perioder testat för att få besked om vad som är det bästa och rätta för just mig, vad jag mår bra av! Behöver avstå helt från. För det är ju ändå så - att det som är OK för en kan vara helt FEL för någon annan.
Det som är viktigt för mig det är att maten är så hälsovänlig som möjligt, Mat jag lagar till, det jag bakar, bjuder på. Oavsett vad det är. Inte bara till mig själv. för att jag valt att helhjärtat satsa på LCHF, utan till alla.
T ex bakar jag LCHF-bröd & kakor - fritt från säd och socker - gör glass av bär och grädde, LCHF-mellan-mål-alternativ och bjuder mina barnbarn på - istället för "vanliga alternativ". Söker därför LCHF-recept, experimenterar och donar.
Vi åt nästan alltid efterätt när jag växte upp (60-tal), kräm och mjölk, frukt, glass ibland mm. Tror att det var ett sätt att klara blodsockerfallet. Mina döttrar 20,25 år har alltid sprungit i skåpen efter middagen och varit "sugen" vilket har varit ett evigt konfliktämne. Förstår nu att deras blodsocker var ur spel, vilket mitt också var…jag var alllltid trött efter maten tidigare. Nu är jag pigg och vet inte vad jag ska göra av tiden. Hipp Hurra!!
Självfallet får var och en äta precis hur den vill, vad den vill och hur mycket eller litet den vill. Det bestämmer absolut ingen annan än var och en. I det här diskussionsforumet är ju dock kolhydrater i fokus och därför finns väl just en sån här debatt där vissa tycker si och andra så. Är inte det bra?
Det är väl den egna hälsan man själv sätter i fokus och eftersom vi alla reagerar olika på mat och t.ex. träning blir det ju en himla massa meningar och åsikter som var och en tycker är viktiga och just det tycker jag att jag lär mig mycket av.
Så ät väldigt gärna era för- och efterrätter, kakor, choklad, bullar och vad det är men förvånas inte om vissa reagerar och vill fråga om det på kolhydrater i fokus tycker jag. Hoppsan, hoppas jag inte retar någon för det är absolut inte meningen.

#20 fast jag tror alla här som ibland äter efterrätt, kaka eller annat gott bara håller sig till LCHF varianter. Traditionella bakverk med mjöl och socker tror jag vi alla lämnat bakom oss
Tack o lov !!

Alla har nog inte gjort det, jag kan påminna mig om många som sagt att de hellre tar "den riktiga varan" fast väldigt sällan, än bakar LCHF-varianter, när det gäller t ex bröd eller bullar, och det är väl inget fel med det för de som klarar av det och kan vara tillbaka på banan direkt efteråt igen. Jag är sån också, fast det gäller inte efterrätter, utan snarare att jag har mjöl-tortillas till tacosen när jag äter det (nån gång i månaden kanske) samt potatis till sillen om somrarna.
Ser inget fel i att äta efter rätt varje dag om man så vill.
Beror sig på vad det innebär kanske.
Antingen har man grädde i såsen eller på en tallrik med hallon.
Antingen äter man yogurt med hallon/blåbär till frukost eller till efterrätt.
Vad är sillnaden?
Med LCHF är kakorna efterrätterna och bakverken lika närings täta som mat oftast.
Det blir ett problem bara då "folk" hakar på den så kallade "5%-regeln LCHF"-variant utan att vilja räkna något. Många får uppfattningen att bara man väljer bara saker med max 5 gram kolhydrater per 100 gram så kan man äta vad som helst och hur mycket som helst och man kommer oavsett förutsättningar också bli smal!
Har man däremot mer koll på hur mycket man får i sig totalt ser man i vilken mån man kan tänkas ha utrymme för det.
Sätter man i sig mycket "gotter" utöver mat så är det mer troligt att resultaten uteblir, och då räknas grädden och bären och nötterna dit oavsett om man sätter dem i frukost eller efterrätt eller något annat. Det kan vara ett problem i vilket fall som helst. Finns en hel del varor i den kategorin som är "extra" som verkar uppfattas som lchf-standard som man kan äta hur mycket man har lust med av många nybörjare.
Sen är det väl alltid det potentiella problemet med saker man lägger till för "det är gott" eller "man är sugen" lätt bidrar till överätning. För de allra flesta gäller att äter du när du inte är hungrig så går du inte ner i vikt. (finns naturligtvis undantag som har svårt att bli hungriga tillräckligt, men det är knappast majoriteten). Så generellt så gäller då att ska man äta efterrätt eller "fika" ofta så får man låta bli att äta sig mätt på maten för att ha utrymmet. Men om man då får minska på maten, får man då i sig vad man behöver fortfarande? Det är knappast en bra idé att minska ner på protein och grönsaker för att få plats med mer grädde (om man inte redan äter för mycket av de två).
Tror Anna Hallén har skrivit ett ganska bra inlägg om det här, men har inte länk just nu.
Enklast är alltid att prova och se. Får jag de resultat jag vill ha? Ja, då är det nog tillräckligt bra för ens förutsättningar. Får man inte de resultat man vill ha och äter saker som yoghurt, stora mängder grädde, bär, halvt tillåtna bröd (finn crips, carbzone, bakade med diverse halvtveksamma saker, etc.) och sötningsmedel. Ja då är det nog ganska så uppenbart var man ska börja förändra. (om det inte är det så är det de sakerna man ska börja ta bort först innan man börjar fundera på om man äter för mycket protein eller smör eller liknande).

Mariann, medarb Diabetes iFokus Blogg Marianns LCHF Författare: Kakor och desserter med LCHF och Baka med LCHF och Baka matbröd med LCHF
20# *leeer* Trodde jag hade "retat" upp någon
Va inte min mening heller…
Jag tror att alla måste få pröva sig fram till vad som passar de bäst.. som nån skrev: Vissa kan äta "allt" och andra inte!
Keep up the good work!!
Jag ner 0,5 trots " efterätter" denna vecka!
Ha en fin helg alla!

#10 och 11 Håller med!
Några osockrade hallon med lite grädde blir det här på lördagana.
Jag lägger in i min mat och kolhydraterna håller jag under 5 % / dag
- 1 kg denna vecka
Kakor och bullar har aldrig varit någonting för mig,men matbrödet har bidragit till mina kilon
Trevlig söndag !
när det gäller vardagliga desserter och godis så ääääälskar jag att baka och det saknar jag jättemycket. jag bakar fortfarande ibland när behovet blir för stort, jag älskar ex att göra cupcakes för att det är kul att dekorera dem. jag känner inte nödvändigtvis att jag vill äta dem dock så på så sätt funkar det ju rätt bra. men om jag kan komma på ett riktigt bra muffinsrecept a'a lchf så vore det ju toppen såklart. så jag kommer fortsätta testa att baka med kolhydratfattiga ingredienser, för att det är kul. sen blir de kanske inte så ofta, men jag bryr mig inte över om det är på helgen eller vardagen eller om det blir 3 gånger ena veckan och 0 ggr nästa. jag tror nog att det slår ut sig i längden… det var nån som skrev längre upp att man som nybörjare kanske tror att man kan äta massa gott som är lchf-vänligt bara för att det är just det, och fortfarande gå ner i vikt. jag tror att det ligger något i det… men jag ser inget negativt i det. om jag inte får de resultat jag vill så får jag börja plocka bort saker då, men så länge det funkar - varför sluta äta dessert?
tistelflikkan
mat: lindassmultron.blogspot.com
smycken: www.smyckorama.se