Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 6017 ggr
lizaohman
0

D3 - 50000 IU, 12.500% per vecka?

Nu gäller det. Jag har en burk framför mig med D3, 50000 IU, 12.500 %. Kan jag svälja kapseln och hur länge ska jag vänta med att ta nästa. Gör det något att det är sommarhalvåret?

Vill hemskt gärna vara säker på hög D-vitaminhalt i dessa svininfluensatider. Tog 8000 IE (som ska motsvara 200 mcg) häromdagen. Detta är ju äpple och päron med alla måttenheter!

Har läst lite här och där och precis när man tror sig förstå så dyker det upp något annat. Törs jag, eller dör jag inom 30 sekunder om jag sväljer denna kapsel Guld i mun

mikaelj
0

Ingenting händer, och du dör inte.  1 gång i månaden är lagom dos nu när det fortfarnde är bra väder, sedan 2-3 i månaden. D-vitamin är fettlösligt och fungerar ihop med kalcium. När jag äter mina 50'000-tabletter (okt-april) tar jag den ihop med en äggröra dränkt i ost.

MimLan
0

Med tanke på att vi är rätt många som tar kapslarna och fortfarande inte dött, har jag svårt att se varför du skulle dö.

Men jag reagerar en del på att du sitter och har all den här stressen över en kapsel. Varför skall du alls ta högdoskapslar när du är så osäker på dem?

Andina
0

Jag tar en 50000-kapsel varannan eller var tredje vecka (har inte haft mkt möjlighet att vistas i solen denna sommar). Jag känner mig alldeles lika frisk och kry som 'innan-D3'!
Tog du 8000 IE härom dagen - så kan du ju vänta ett tag innan du äter 50000IE-kapseln. 8000IE räcker ju långt.

Jag tror att du tryggt kan slänga skräcken och istället svälja kapseln!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

lizaohman
0

Kallar det knappast stress, MimLan, för att man vill veta. Och när jag fått veta är jag ju inte osäker längre, eller hur? Märklig inställning du har, forumet är ju till för diskussion och frågor. Tack mikaelj och andina, som vanligt är ni kunniga och villiga. Skrattande

Wtn3
0

Personligen tar jag hellre 4000 IE dagligen än att tillföra 50000 var tolfte dag, känns mer naturligt på något sätt, men att det skulle vara direkt farligt att ta höga doser då och då har jag då aldrig hört (från någon tillförlitlig källa skall sägas)

lizaohman
0

Wtn3:

Nä, men eftersom jag är osäker på de olika måttenheterna, så vet jag inte riktigt vad jag redan har i kroppen. Kan ju bli en himla ansamling :D

Det är bekvämt att slippa tänka på tillskottsintag i det dagliga livet, så jag tycker högdos verkar bra. Det har nog inmundigats kapslar lite då och då under en längre tid utan någon större koll. Jag frågar maken när vi tog och hur mycket och han frågar mig detsamma. Varje gång jag tagit en tablett, ska jag föra in i kalendern när det är dax att ta nästa gång. Min baktanke med högdos är också att det går väl åt olika mycket D-vitamin beroende på hur man mår och vad man utsätts för och då är det förstås bra att ha en buffert. Så tänker jag och hoppas att jag har rätt, hehe.

PatrikHagglund
0

Klipper in mitt svår från en tidigare tråd:

250 mikrogram (10 000 IE) per dag är numera ansedd som en säker dos för vuxna, se Wikipedia.

För att komma upp i toxiska doser behövs minst 1000 mikrogram per dag över längre tid, alternativt minst 15 000 mikrogram per dag över en kortare tidsperiod.

Om man får för mycket D-vitamin får man till slut för mycket kalcium i blodet. En hypotes är att det i sin tur orsakas av relativ brist på vitamin K2.

marialan
0

Ang. komma ihåg när man ska ta högdostablett var 14:e dag gör jag så här;

Jag har en dosettör med Mån t om Sön fack och 4 avd för varje dag. Där har jag levaxin och andra mediciner + vitaminer jag tar. Där lägger jag i en d-vitamin varannan vecka (söndagar när jag fyller på veckans förbrukning). Går då inte att missa - finns där en redan för söndagen ska jag inte lägga i en för kommande vécka - finns där ingen så ska jag lägga i en för kommande söndag. På så sätt missar jag inte pillret var 14;e dag.

Svårt att förklara men fungerar bra för mig och jag vet att det finns en hel del som tar både levaxin och vitaminer här så det kan vara något för er.

Ron-Jag
0

Vi i vår familj har löst det genom att ta 1 50.000 IE tablett på söndagar varje jämn vecka. Då har vi tid att laga en riktig fest frukost med massor av fett för att ta upp det ordentligt.

Sonen på 14 år får en tablett varje den 1 i månaden. Funkar jättebra för oss.

lizaohman
0

Fettig frukost varannan söndag (vi äter det iofs varje söndag) är ju bra och dosettör, som du skriver om marialan, det har jag faktiskt några stycken sedan den tiden man knaprade piller. Fast den är ju oanvändbar nu eftersom jag inte har något dagligt knaprande längre. För den som har det är det förstås bra. Jag hade inte klarat mig utan en sådan när det begav sig. Man tror man minns ifall man tagit, men det gör man inte. I alla fall inte i det här huset. Måste vara nåt i vattnet…

Medlem
0

Jag tar 3 50.000 IE tabletter i månaden året runt för att jag inte vistas under solen.

marialan
0

Söndagar verkar vara den stora d-vitamindagen här.Glad

Dock tar jag min på kvällen då jag lärt mig här (mikaelj?) att om man tar levaxin ska man helst inte ta det med kalcium och kalcium (och fett) trivs bra ihop med d-vitamin.

Ja, mycket att tänka på när man börjar tänka efter. Får väl börja titta närmare på övrig medicinering också nu när jag börjar få bättre rutiner. Känner faktiskt att jag är mera rädd om mig sedan jag började med LCHF (KANSKE tycker om mig mera också?)….

mikaelj
0

marialan,

Jag tror rentav det står på bipacksedeln till Levaxinburken. Om inte annat hittar du det på FASS: Levaxin

Om du använder både Levaxin och järntillskott ska du låta det gå minst två timmar mellan intag av dessa preparat och Levaxin.

Kalciumprodukter eller läkemedel mot halsbränna eller sura uppstötningar (antacida)och Levaxin bör tas med några timmars mellanrum.

Ron-Jag
0

Ehh, Jo visst äter vi fettrikt till frukost för jämnan men vi har mer tid på söndagarna att göra frukosten lite festligare samt äta den tillsammans.

Patric999
0

var har köpper ni d3 50000iu?

Andina
0

Härifrån har jag köpt mina vitaminer (men jag fick dem, dock, levererade av min vän från Holland som besökte mig). Vad jag förstår finns det många som beställt från dem, via e-post, med leverans direkt till Sverige också.

WLS Products

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

dufva
0

Jag har beställt från wls.

Det tog ca 2 veckor innan dom kom till lokala posten och dom vill helst att du betalar med ett paypal-konto.Glad

Patric999
0

Tackar för tipset

Medlem
0

En fråga fick jag häromdagen, behöver gravida mer D3?

Andina
0

(Fel tråd… ;) )