Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2426 ggr
Besika
0

LC-Hundmat

Hade börjat fundera över mina hundars mat…

Och hittade www.orijen.se

Inte ens smarta afghaner klarar av att i vilt tillstånd plocka och koka ris…. :)

Nu ska de få riktigt käk!

Nåväl, så riktigt det nu kan bli med torrfoder…

PS. Det är ju en lågkolhydratkost, fast inte för människor, därför valde jag den här gruppen… ;)

Margareta
0

Jag har också börjat titta på Orijen, vi har både hund och katter.

Numer pensionär i Nynäshamn

Besika
0

Jag ringde och kollade om jag kunde köpa direkt, för det finns ingen återförsäljare där jag bor. Om man köper 20 kg eller mer så skickar de med Schenker och tar 80 kr (bara) i frakt. Dessutom får man faktura att betala inom 30 dagar.

Lite kul, för när tjejen frågade vad jag hade för ras och jag svarade afghan, visade det sig att hon hade fyra stycken afghaner där!!!!

Det är ju en ganska ovanlig ras, så det var väldigt roligt. Hon var mycket nöjd med fodret till dem, bl a så var det två valpar som var uppfödda på det. Mamman till dem hade fått jättefin päls och var själv nöjd med fodret. Hon har varit svår med det innan, velat byta efter 3 kg. Dessutom kan man, som jag misstänkte, dra ned på mängden man ger.

Ska bli spännande, jag återkommer med rapporter om vad fröknarna här gillar det.

hoppas
0

Har ni kollat på BARF på nätet?

susanne.s
0

Jag ska prova Orijen till min tax som är 12 år och överviktig efter en kastrering. Vad tror ni om det? Tacksam för alla råd.

parsley
0

Föredar BARF (bone and raw food, biologiskt anpassad rå föda) före Orijen, eftersom Orijen är importerat och ett djur som får BARF kan få svensk mat.

Som ett alternativ till BARF finns fryst, svensk tillverkat färskfoder från Klass och Bravo.

susanne.s
0

#5 Var köper du det? Hur är det förpackat? Är det fryst?

Besika
0

Jag har använt Klass som komplement att blanda i torrfoder några gånger i veckan. Kräver stor frys eftersom man köper det fryst i 1 kg-förpackningar. Jag köper det i djuraffären.

Varför skall svenskt kött vara bättre än annat?

Inget svenskt torrfoder innehåller te x riktigt kött, bara köttmjöl.

Har använt Franks Pro Gold tidigare pga att det innehåller "riktigt" kött.

Så riktigt det nu kan bli när det är torrfoder.

parsley
0

Svenskt kött behöver inte vara bättre än annat, men det är bör vara transporterat en kortare sträcka än innan det hamnar i butiken än vad amerikanskt kött är.

Jag ger min hund rått kött, rå kyckling och inälvskött som jag köper i livsmedelsaffärren samt grönsaker, ägg och mejeriprodukter. Den hundmaten känns rätt för mig att ge

Besika
0

Inte rått-kött väl… ;)

Det är ju jättebra om man kan ge sådan mat som du, vad ger du för grönsaker då?

Sara40
0

Jag har tidigare BARFat mina hundar, men av utrymmesskäl och även lite bekvämlighetsskäl har jag återgått till torrfoder, tyvärr. (Saknar helt enkelt tillräckligt stor frys som vi bor i dag).

Torrfodret jag ger i dag mår mina hundar bra på och har fina pälsar men det är nog inte bättre än annat foder på marknaden och av den anledninge skriver jag inte ut namnet här, (det har Svenska ingredienser då jag känner att jag genom det kanske kan dra ett litet strå till stacken gällande miljön men men).

Vad gäller att köpa fryst färskfoder som säljs både på "plastkorvar" och som "bricketter" mm så är det samma sak där som för torrfoder; många färskfoder har stor andel spannmål (många inte alla), så läs innehållsförteckningen om det är just spannmål ni vill undvika. Det finns också speciella frysta BARF "plastkorvar" att köpa med olika sorters malet kött och ibland lite tillsatser i, (kanske är ett alternativ om man har frys?)

Samma sak gäller torrfodret Orjen, av någon anledning har de bland annant valt att ha potatis i fodret (i alla fall i deras vuxenfoder), men det är säkert hundra gånger bättre foder än torrfoder som har spannmål som huvudingrediens och som har benmjöl i stället för riktigt kött.

ORIJEN Adult
INGREDIENSER

Kycklingkött, kycklingmjöl (låg asknivå), kalkonmjöl, ångkokt potatis, färskfångad vit djupfisk, kycklingfett, hela ägg, laxmjöl, olja från lax och ansjovis, tapioka, kycklingbrosk, solrosolja, linfrö, Atlanttång, ångade morötter, spenat, ärtor och tomater, alfalfa, äppelfiber, psylliumfrö, rosmarinextrakt, cikoria, kardborre och läkemalva, jästextrakt, glukosamin HCl, tranbär, svarta vinbär, nypon, brännässla, ringblomma, L-carnitin, fänkålsfrö, kamomill, mariatistel, våtarv, sommarkyndel, kondroitin

Vi har planer på att flytta och då skall jag ABSOLUT återgå till at BARFa mina hundar, för jag flyttar bara om det finns frys/ finns plats för frys.

Glad

susanne.s
0

Tack för upplysningen om att det var både potatis och ägg i fodret. Nu vet jag att det inte är ett alternativ för min hund som kräks av båda dera.