Cancer av kött - "Landet Brunsås"
Citerar från programmet "Landet Brunsås" som finns att se på SVTPlay.
Fråga: "Är det bra att vi äter så mycket kött som vi gör?"
Karin Bojs, vetenskapsjournalist:
"Verkligen inte! De flesta människor borde äte mindre kött! Det finns väldigt tydliga belägg för att ju mer folk äter då alltså, rött kött, som man säger nötkött, och griskött och så, desto sjukare är dem i cancer och hjärt-och kärlsjukdom. Och i Storbritannien finns det rekommendationer om att folk ska äta max 75g kött om dagen, inte mer!
Ja, vad säger ni? LCHF får ju ofta den kommentaren om att den går ut på att man ska "vräka i sig kött" vilket ju inte stämmer, men ett påstående som ovan att kött ska ge cancer gjorde i alla fall mig upprörd. Det är väl snarare det man äter TILL köttet som kan orskaka sjukdom? Och vad är det för belägg hon pratar om? Ja jisses…

Jo, det är dimridåer man lägger ut för oss 
Att charkprodukter är förknippat med elände förstår vi alla men är det verkligen köttdelen i dom som är problemet?
Inte sällan är ju hälften i dom olika kolhydrattillsatser sockerarter tillsatsämnen smakförstärkare nitrit rökaromer etc etc.
Det är där bovarna bör sökas
Sen påverkas resultatet av hur man tillagar sin mat
Temperatur stekyta fettkälla vid stekning..
Belägg för att ett rent kött orsakar sjukdom har jag då aldrig sett.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi diskuterade det här i en tråd för inte allt för länge sedan.
Och resultatet blev.. mjna inte såå övertygande faktist.. läs själv och dra egna slutsatser.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Många lågkolhydratätare äter en del bacon och den innehåller väl alltid rökarom. Scans ekologiska är framställd av två träslag som det står på förpackningen. Dessutum antioxidationsmedel och konserveringsmedel. Inbillar mig att den ekologiska borde vara minst usel men vet du om det kan stämma? Är rökarom farlig för oss?
För att ansluta mer till tråden, nej inte tror jag på någon cancer av rent kött! Finns det cancer bland rovdjuren pga deras mat? Fanns cancer pga mat hos våra köttätande förfäder bland jägarfolken? Vad i kött skulle kunna ge cancer. Tror iofs att för hård stekning kanske inte är så lyckat och i samband med det kan man undra om vi inte mer borde återupptäcka kokning som tillredningsmetod?

Den största och bästa studien som kanske gjorts är The China Study. Här i en version där Cambells falsarium rättats till.
Toulifolket som äter många gånger mer kött än de övriga, har inte mer cancer, hjärtkärlsjukdom eller ens diabetes än de andra folken, vilket borde vara fallet om Karin B vet vad hon pratar om (hon säger med andra ord osanning).
De tre föregående folken i diagrammet är i det närmaste vegetarianer.

yngveg
Jag är inne på samma som du avseende stekning och tänker införskaffa mig en tryckkokare för att kunna fixa till riktigt möra bitar av sånt som normalt behöver långkok 
#5 Eller gräva en kokgrop..? Ibland har jag en väldans lust att göra det. 
#0 Den här föreläsningen av Tom Naughton visar på ett jättebra och roligt sätt, problemen med feltänk och feltolkningar - han tar exempel bl a från just kött-cancerdebatten.
Kolla in den! 
Paul Jaminet på www.perfecthealthdiet.com har skrivit en del inlägg om risker med lågkolhydratdieter, bl a en som handlar om mag-tarmcancer:
http://perfecthealthdiet.com/?p=1077
Utdrag från blogginlägget:
"I learned over on Peter’s blog that Optimal Dieters have been dying of gastrointestinal cancers at a disturbing rate. Recently Adam Jany, president of the OSBO (the Polish Optimal Dieters’ association), died of stomach cancer at 64 after 17 years on the Optimal Diet. Earlier Karol Braniek, another leader of the OSBO, died at 68 from duodenal cancer.
A Polish former Optimal Dieter who has now switched to something closer to the Perfect Health Diet noted that gastrointestinal cancers seem to be common among Optimal Dieters:
The impression we get is that there’s rather high occurrence of gut cancer, including stomach, duodenum, colon … [source]"
Här finns ett inlägg som tar uppkoppling mellan zero-carb och cancer
I learned over on Peter's blog that Optimal Dieters have been dying of gastrointestinal cancers at a disturbing rate. Recently Adam Jany, president of the OSBO (the Polish Optimal Dieters’ association), died of stomach cancer at 64 after 17 years on the Optimal Diet. Earlier Karol Braniek, another leader of the OSBO, died at 68 from duodenal cancer.
A Polish former Optimal Dieter who has now switched to something closer to the Perfect Health Diet noted that gastrointestinal cancers seem to be common among Optimal Dieters:
The impression we get is that there’s rather high occurrence of gut cancer, including stomach, duodenum, colon … [source]
I want to talk about why I think that is, since the danger that the Optimal Dieters are discovering was one of the key factors leading us to formulate and publish the Perfect Health Diet.
He he, vi postar visst samma länkar! :)
#10 Hihi, hann inte se ditt inlägg
#4 Oj då, det var mycket information och många diagram. Wenjiangerna är bäst i klassen även när det gäller hjärt-och kärlsjukdomar. De tillhör den grupp som också äter mest fibrer. Inte helt förvånande har de en hög stapel i diabetesdiagrammet men verkar annars friska som nötkärnor…
Nej, du har rätt - det är ett felslut att hitta ett samband mellan kost/kött och dödsorsaker i denna folkgruppsstudie.
#8 Usch! Jag blir alltid lite rädd av sådana här rapporter, även om det ingår i denne Peters affärsintresse att dissa andra "dieter" än "den perfekta hälsodieten."
Jag vet in var Karin Bojs, vetenskapsjournalist, får sin information ifrån.
Jag berättade i en annan tråd att jag såg för bara några veckor sedan att tränaren för ett rugby team hade hela gruppen i en LCHF diet för att öka prestationen.
Han ansåg att kolydrater var negativa för hälsan och prestation.
Läkarna i England rekommenderar sina diabetes patienter, en LÅG kolydratkost. Det har de gjort längre 
Jag tycker att människor som Karin Bojs är riktigt farliga för folkhälsan.
Det är kanske många son tror henne bara för att hon kallar sig vetenskapsjournalist! MEN HON VISAR ATT HON HAR INGEN ANING VAD HON PRATAR OM!
Om man skriver en artikel av den typ som kan påverka människors hälsa måste man bevisa det man skriver, tycker jag.
Hon fortsätter att göra som många "Professorer" på 60-talet: påstod saker som de inte hade någon belägg för.
#12: Paul Jaminets "perfect health diet" är en lchf-diet dock inte så lågt kolhydratintag som man ofta får intryck av att de flesta på det här forumet anser är optimalt (0-20 g) utan runt 100 g kolh/dag, lägre vid vissa sjukdomar etc.
Det går bra med 100g om man vill behålla vikten men för att gå ner behöver du betydligt mindre, även för diabetiker.

#12 Wenjiangerna är bäst i klassen även när det gäller hjärt-och kärlsjukdomar.
Saknas orsaks-samband (stressfritt leverne, låg exponering för syntetiska ämnen och industri, soligt boende, alkoholfritt, äter mycket ägg!?), men man kan nog slå fast att det varken handlar om rött kött eller fibrer - dessutom vet jag inte om de har bättre hälsa eller ens lever längre för det. Dör man inte av det ena så dör man av det andra (hängning med rep ger 100-procentig garanti för att man inte dör av cancer).
#16 Exakt! Jag tänkte lägga till en passus om olika levnadsförhållanden, ärftligt påbrå etc etc…men tänkte att dessa påpekanden kanske spårade in på andra sidospår (-som genetik och hälsa, inte helt okontroversiellt) och det var inte dessa ämnen som TS avsett med sin tråd.
Men visst har du rätt, det finns hur många variabler och orsakssamband som helst - och vad denna underliga studie slutligen faktiskt lyckats komma fram till är att kött inte har med saken att göra.
Beate; Nu har jag läst in på den "perfekta häloskosten" och det verkar rimma med vad jag själv tänkt modifiera min lchf-kost med på sikt. Undvika mjölmat men addera med ris och potatis ibland - och måttligt. Samt frukt då och då. Och mer grönsaker.
Men inte än. Är bara tre månader gammal med lchf och har bestämt mig för att hålla mig till kött, grönt och lagom med fett i tre månader till innan jag testar justeringar.
Det som oroar mig, vilket kanske också oroar några andra, är att det inte är första gången jag hör att man kopplar rött kött till mag-och tarmcancer.

Den starkaste kopplingen till cancer i alla former är hög ålder.. och det finns inga direkta kopplingar mellan cancer och rött kött.. det är bara en skröna.. läs min genomgång som jag länkade till tidigare, du kommer att bli förvånad över "bevisen"!
De som äter mest kött har mindre cancer, de som äter lagom har mer.. vilket visar att det knappast är köttet i sig som är orsaken.
Det som finns är några plausibla hypoteser, de består främst utav av, Nitrit, hemjärn, salt och stekmutagener.
Man kan få cancer utav vad som helst, det bildas alltid canerogena ämnen i ämnesomsättningen, grejen är snarare vilka kroppen är rustade för att hantera och oskadliggöra.
Både hemjärn, salt och stekmutagener är något vi är adapterade till sen årmiljoner, borde vara iallafall, däremot inte Nitrit.
Både salt och hemjärn kan anses vara essentiella i någon mening, så de kan knappast vara bra att undvika.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

#19 …däremot inte Nitrit.
Både salt och hemjärn kan anses vara essentiella i någon mening, så de kan knappast vara bra att undvika.
Håller helt med - hemjärnet är i det närmaste helt nödvändigt, då det står för större delen av vårt järnbehov; brist under uppväxt (vanligt idag) ger bestående hjärnskador.
Vanligt koksalt är nära nog nödvändigt, åtminstone i varmt klimat…våra kroppar har en tendens att slösa med salt/natrium (ett bevis på att vi inte kan ha utvecklats på savannen där natrium är bristvara).
Nitrit å andra sidan, bildar nitrosaminer då det hamnar tillsammans med proteiner i den sura magmiljön. Att nitrosaminer är cancerogena är känt sedan ett halvt århundrade - troligen även känt hos veganlobbyisterna som bakar ihop charkuterier med rent kött i studierna.