Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2979 ggr
Leifemil
0

Vänsterpartiet mot LCHF

Jag lyssnade nyss på utfrågningen av partilesaraspiranterna till vänsterpartiet och de fick frågan om LCHF(mest ur miljösynpunkt). Förutom att man ansåg att det inte var något problem eftersom sådana här modedieter försvinner efter ett litet tag så ansåg man att det viktiga var att samhället(skolor,sjukhus och äldrevård) såg till att det bara serverades vegetarisk mat.

Vi andra får nog inrikta oss på en svensk Gulag om V skulle få inflytande över politiken.

[yngveg]
0

När du säger att "de" fick frågan, menar du då alla kandidaterna? Låter inte något vidare i så fall?

[MargaretaA]
0

modedieter

Haha det kommer de att få äta upp lika surt som Inez Uusman efter hennes legendariska uttalande om Internet. Skrattande

Leifemil
0

#1 Ja alla fick frågan, men jag lyssnade inte så noga på vad var och en svarade. En, vars föräldrar var grisbönder, bad sina föräldrar om ursäkt i rutan, men tyckte att vi skulle äta mindre med kött(om alls).

#2 I så fall är det Jonas Sjöström som blir den nya Inez Uusman

Som tröst verkade det inte som de nu ville förbjuda köttätande, men de skulle göra vad de kunde för att göra kött dyrare.

kaisakavat
0

Gulag, hehe..

Vi ska väl inte dra alltför stora växlar på det här.. Hur många politiker från andra partier skulle ha svarat så särskilt mkt annorlunda?

Men visst.. Det kan nog finnas lite kopplingar mellan vänsterns rättivesyn och engagemanget för det - och 'djurrätts- och miljövårdsfrågor'.

Så vänsterpolitiker, liksom de flesta andra av oss, behöver breddade och fördjupade kunskaper, för att kunna göra de rätta bedömningarna.

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan man fiska röster så gör man.. men som vanligt har det partiet svårt att hänga med i nutidens utveckling.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kernow
0

Fast kött är idag på tok för billigt om man ser till vad detta har lett till miljö- och djurskyddsmässigt med en djuravel som avlar fram djur som inte ens kan reproducera sig normalt längre för att de är för stora och med resurskrävande uppfödning i form av sojaplantager och liknande.

Det som behövs är ett nytt sätt att se på jordbruk istället men svenskar tänker tyvärr allt för mycket på priset så det är enkelt att fiska röster med plånboksfrågor. Tänk om de istället kunde se till att vi fick mer naturbeteskött och att sådant räckte till alla och var billigare än annat skitkött!

Zepp
0

Det är vi konsumeneter som bestämmer.. vill vi inte betala för vad riktig mat kostar, lär ingen heller producera sådan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

parsley
0

Reprentanter för v anser att vi bör ha en kosthållning som är baserad på storskaligt jordbruk som raserar ekosystem och kräver konstgödsel.

gör oss beroende av importerade livsmedel eftersom det svenska klimatet inte lämpar sig för odling av proteinrika baljväxter.

med all sannolikhet medför försämrad hälsa. Det är skillnad på att vara frisk och att vara inbillningsfrisk.

Vidare verkar de tillfrågade ha begränsade kunskaper om vad en LCHF:are faktiskt äter och i vilka mängder.

kaisakavat
0

Jag bara undrar (fortfarande):

På vilket sätt skiljer sig den inställningen från andra partiers?

sarwen
0

Haha, inbillningsfrisk, Parsley, vilket bra uttryck!

Adur
0

Det är ju väldigt politiskt korrekt (i uttryckets negativa betydelse) för närvarande att anse att kött är dåligt på alla vis medan frukt&grönt&spannmål är bra på alla vis.

Köttfri måndag, det funkar hur bra som helst men inget parti kan gå ut med devisen Kolhydratfritt hela veckan! De skulle nog för övrigt säga samma sak även om de åt LCHF själva, för att undvika politiskt självmål.

Nej, den här frågan är nog parlamentariskt stendöd fortfarande. Men det vänder, var så säkra!

parsley
0

# 10 Jag tror att det är dr Dahlqvist som "uppfunnit" uttrycket inbillningsfrisk. Människor som äter "normalkost" tror att de är friska eftersom det inte vet hur det är att må på något annat sätt. Muskelvärk och magproblem tillhör vardagen.

Köttfri måndag är egentligen inget större problem för en LCHF:are. Det går att äta fisk eller ägg den dagen, eller möjligen kyckling om det är acceptabelt.

Jag tycker vi ska vara tacksamma så länge våra politiker inte lägger sig i medborgarnas kostvanor alltför mycket.

Adur
0

Instämmer. Några straffskatter på livsmedel vill vi till exempel inte se. Man kan ju gissa hur de skulle utformas… Men framför allt vill jag att de ska sluta bestämma att mina ungar ska äta fettsnålt i skolan!

Apropå politiska slagord så trodde jag i min enfald att valfrihet var gångbart i dessa tider. Men det verkar inte gälla den offentliga maten. Där råder SLV:s ohotade diktatur.

dufva
0

Jag tycker vi gör nåt positivt och börjar förespråka klimatsmart kött "grassfed-fridays" som kontrast Skrattande

Kernow
0

Ja dufva!

Adur
0

Bra förslag! Dessutom lever jag redan efter det - i princip varje fredag köper jag naturbeteskött. Glad

Undrar bara om budskapet går in hos folk?

Raring
0

#12 Åååh förlåt, jag KAN INTE låta bli att bli den där tråkiga forumbesserwissern som säger: fisk och kyckling är visst kött. Det är inte rött kött, men det är likväl djur som dödas för köttets skull. Det handlar ju om definitionen för vegetariskt. Så finns det den något märkliga halv-vegetariska kosthållningen demi-vegetariskt som övriga vegetarianer många gånger blir helt galna över.

Därmed inget sagt om köttfria måndagar, precis som du säger. En dag med bara ägg-recept är ju inte ett dugg svårt.

Beate
0

#14: Utmärkt förslag!!

Lolivia
0

# 9

Mkt bra fråga!

Har ögnat igenom tråden och anar den mkt skeptiska tonen. Min förhoppning är dock att ni inte är så sanslöst populistiska att ni sågar ett helt parti p.g.a. hur en representant har svarat i en fråga, och i synnerhet i en fråga där övriga partiers representanter knappast skulle ha svarat mer lchf-vänligt.

Hurra för vänstern, säger jag! Dock av helt andra skäl.

Skepp o' hoj!

Siggebus
0

Jag håller helt med Kaisakavat - Hur många av de andra partierna har likadan inställning? Ganska många tror jag……….