Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1831 ggr
anemone83
0

när fettet är förbränt då?

Hej.

Funderade på, när man tränar eller ja, egentligen hela tiden, så drivs kroppen av att fett förbränns (syftar alltså på när man äter lchf-kost och man inte längre har tillförda kolhydrater att bränna).

Men hur vet jag att det inte är fråga om svält, dvs att kroppen bryter ner muskler för att fungera? Har personligen (om man är objektiv) inte speciellt mkt kroppsfett och blir lätt oroad att energin som driver mig under dagarna kommer från musklerna mina.

Ngn vänlig själ som kan förklara och ge goda tips?

Zepp
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man bränner hela tiden fett, glukos och protein.. oavsett vad man äter!

Skillnaden ligger i vad som dominerar, vid en viss kost, dvs kroppen anpassar sig till vad du tillför.

På LCHF dominerar fettförbräning och minimalt med glukos, proteinet omsätts hela tiden i kroppen och för att inte musklerna skall minska rekomenderas mellan 1-2 gram protein per kilo och dag.

När man är normalviktig så regleras energiintaget via hunger/mättnad.. gör du av med mer blir du hungrigare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kaisakavat
0

Ät ordentligt, utgå från det Zepp skriver om minst 1 g protein per kroppsviktskilo och dag.. Lägg på fett och grönsaker och vad du vill äta.

Då riskerar du inte svält.Glad

Viktigt att vila mellan träningspassen åxå.

MimLan
0

Har du inga hungerssignaler?

Wildrat
0

Musklerna tar som sista utväg när allat annat är slut. Men om du äter tillräckligt så behöver inte kroppen ta av musklerna…

dufva
0

Ja du tillför ju fett istället för kolhydraterna.

Kroppen bränner alltid en blandning av tillgängligt glukos fett från dina depåer och fett du har ätit.

Den tar ju inte gärna och bryter ner dina muskler om den inte absolut måste.

Du har garanterat fått känna på rejäl hunger innan kroppen ordentligt börjar knapra av musklerna men visst bör man hålla koll eftersom en del verkar kunna undertrycka sina egna signaler av olika anledningar

anemone83
0

Tack. Nyfiken på hur du vet så mkt om detta?

Protein äts det gott om ;) och träning sker 2-4ggr per vecka, inte direkt hårt alltså.

Njae jag har faktiskt inte direkt det. äter sedan många år på regelbundna tider (var 3de timma typ) men försöker komma bort från detta.

kan känna när det är 'tomt' i magen (en behaglig känsla enligt mig) men har förstått att m lchf betyder tomheten samma sak som hunger och dags att äta…(?)

Hur vet jag om jag äter tillräckligt då?

Wildrat
0

#6 Du vet att du äter lagom om du mår bra och inte går ner i vikt. Är du kvinna mår du även bra om du har regelbunden mens, att den försvinner är ett allvarligt tecken på undernäring.

carbonara
0

#6 Vad jag har hört och läst är att det är bra att äta var tredje timme för att hålla blodsockeret på en jämn nivå, så jag förstår inte varför du försöker komma ifrån den vanan. Kanske för att det är för jobbigt, eller att du vill vänta tills du verkligen får hungersignaler? Risken är dock att du kommer bli mindre hungrig och äta ännu mindre på sikt med färre måltider under dagen.

Wildrat
0

#8 Poängen med LCHF är att man har ett stabilt blodsocker hela tiden även utan att äta. De flesta vill ha en annan hobby än mat… Jag tycker du ska ta och läsa på lite om LCHF, tex några böcker istället för att komma med en massa dumheter…

rapu
0

#8 Jo, om man äter kolhydrater måste man äta ca var tredje timme eftersom blodsockret fluktuerar våldsamt och man blir hungrig ungefär efter tre timmar. Men med LCHF hålls blodsockret på en jämnare nivå, oberoende hur ofta man äter. Man känner inte behov av att äta oftare eftersom  man hålls naturligt mätt mycket längre tid med den energitäta LCHF-maten.

TS strävar antagligen mot detta mål; att hållas mätt och nöjd längre än tre timmar.

# 9 Två själar och en tanke…

[Marja-Liisa]
0

Jag äter bara kaffe med kokosfett på morgonen och varmt mat till lunch och middag. Mina blodsockervärden har under de tre och halv år jag ätit LCHF gått ner från diabetes2 till först prediabetesvärden och nu ca et halvt år till helt  normala. Jag äter när jag är hungrig och med stabilt blodsocker räcker två gånger väl.

carbonara
0

#9 Om jag i mitt oförstånd skriver någonting som är felaktigt finns det men största sannolikhet någon här som rättar mig.

Som nu.

Du har ingen anledning att vara oförskämd.

Det må vara att du tycker jag skriver dumheter men jag är inte dum mot folk.

anemone83
0

Jo det är väl ett av målen. Andra är att slippa tänka på mat, då mkt av mitt liv gått åt till detta iom allvarlig anorexi under merparten av min levnad.

Det är just så det lätt blir; att de få hungerssignaler jag har försvinner om jag inte äter efter schema men inte vill jag göra det hela livet och dessutom rädd att jag nu, när jag täer enerigtätare, kommer öka i vikt om jag håller kvar att äta så ofta?

Tankar kring detta?

dufva
0

Med lchf spelar det inte så stor roll för resultatet om man äter 1 eller 5 gånger per dygn om man får i sig lika mycket käk med båda metoderna.

Alla dietister rekommenderar ju att äta ofta men då har dom ju en kostpolicy som gör folk hungriga också Tungan ute

dufva
0

Glöm inte att  vi är här för att lära av och med varann eller hur?

Zepp
0

Rutiner är tråkigt.. men rätt praktiska, man kan planera sitt liv bättre så man kan få ut vad man anser vara viktigt utav, livet/veckan/dagen!

Rutiner blir lätt vanor, dvs man brukar göra ungefär samma hela tiden, utan att tänka särskildt på hur man gör.

Normalt brukar de flesta äta tre gånger per dag och anpassa portionerna så man blir lagom hungrig strax före nästa måltid.

Felet en del gör är att med kaloritabellen och brevvågen i varsin hand kliva upp på vågen för att se huruvuída det stämmer.

Då kör man över sin känsla får att må bra och man lär alldrig lära sig äta så man mår bra.

Har man problem med detta skall man givetvis fortsätta kolla hur man äter, men tanken är ju ändå att man skaffar sig ögonmått, rutiner och magkänsla.

carbonara
0

#15 Jepp, och då behöver vi inte ge varandra gliringar - eller hur?

#13 Hm, det var det jag fruktade - men om du lyssnar på de andra i tråden så har de säkert en hel del råd att ge.

Jag vågar inte råda och dåda, inte bara därför att jag inte är påläst på lchf utan därför att du har en bakgrund som anorektiker, vilket helst kräver en personlig kännedom kring dina tidigare ätstörningsproblem och matvanor, och därtill massor med kunskap som är bredare än studier kring lchf.

anemone83
0

Jo, du har väl så rätt så och den personliga kännedomen har nog bara jag antar jag… hjälp från de som tidigre 'hjälpt' mig m ätande är inte ens att tänka på då de helt och hållet följer Livsmedelsverkets och de flesta dietisters råd och 'sanningar'.

Känner dock nu att det inte går att följa dessa, så min IBS och läkaren som 'behandlar' den utesluter snabba kolhydrater, spannmål mm och utifrån detta riktades mitt intresse mot lchf…vilket in factum fått magen betydligt stabilare, precis som humöret.

Men hunger/mättnad.. ja det vete tusan

Zepp
0

Kan avslöja att ingen annan heller vet exakt hur mycket man behöver äta för att bli lagom hungrig till nästa måltid.. man kör på rutiner, och justerar allt efter hur man lär sig av misstagen.

Så småningom får man fungerande ögonmått, det är en lärandeprocess som pågår hela livet.

Och det är som med det mesta, man behöver kalibrera om sig emellanåt.