Två saker..
Jag bor utanför Uppsala (min uppväxtstad). Läste idag i UNT att nu har restaurang OASIA börjat med LCHF. "HELA MENYN ÄR UTIFRÅN LCHF TÄNK (LÅGHYDRATKOST) " säger ägaren Boris Motta. GRATULERAR!!!
En annan tanke som inte har med något att göra, hur gör man blomkålsmos som inte är så lööös!!?
#0 Ha inte i så mycket grädde/smör.
"Strimla" blomkålen tunt. Lägg i liten kastrull. Häll på grädde, dock inte så att det täcker. Koka upp. Koka tillräckligt länge så att det blir mjukt. Mixa. (Smör, salt, vitpeppar och muskot efter behag.)
Jag brukar blanda i riven ost, då blir konsistensen kraftigare (och så är det ju så himla gott också!!)
Goda nyheter med restaurangen, ska hålla utkik nästa gång jag är i Uppsala!
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har aldrig gjort blomkålsmos, men borde man inte kunna koka den mjuk i vatten, ta upp den så den får rinna av- och sedan mixa den med smör och lite, lite grädde?
Tack för förslag, jag har nog haft lite för mycket grädde i koket, det blev snarare blomkåls"sås". Gott men lite äckligt. Ska prova med mindre grädde.
Har någon någon annat något förslag på att ersätta pompa, potatisklyftor, potataisgratäng. Känner att det är min akilleshäl!!
Jag kokar alltid med vatten, häller av, låter ånga av en stund på eftervärmen. Sedan mixar jag med smör och lite grädde till lagom konsistens.
Potatisgratäng går att ersätta med gratäng på rättika.
Jag brukar använda parmesanost och crèmefraiche då blir det som mos.
Jag kokar blomkålen i mikron och häller av det lilla kokspadet som blir.Tillsätter sedan lite smör och ingen grädde.Blir väldigt mosigt!
Fast oftast använder jag broccoli till mos eftersom det är så mycket billigare.
kokar alltid blomkål och broccoli i vatten, häller av, ångar lite, sen använder jag smör och philadephia vitlök - DET tycker jag blir supergott mos…

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jättekul! Måste gå till Oasia snart =)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Var i Uppsala ligger Oasia ?
Jag kokar alltid blomkålsbuketter i 2 dl grädde. På svag värme och man får passa så det inte kokar över. Brukar ha en träslev i kastrullen och locket på glänt. Lägger i smör, salt och kryddor på slutet.
Tack för alla försag till mos, man få liksom börja från början med en del mat.
Casa ramon: Oasia ligger på Drottninggatan, alltså centralt, jag har aldrig varit där. Väldigt modigt drag tycker jag. Ska gå dit i veckan och testa.
Idag åt jag något jättegott! Torskrygg stekt i mycket smör, bacon, hollandaisesås och lite gröna ärtor. Undrar om det var för mycket kolhydrater?
Ärter har knappt 9 gram kolisar per 100, åt du lite (ett par matskedar) blir det ju inga större mängder, hollandaisen kan ju ha en del beroende på om den var köpt och vilket märke…