BMI-direkt
Idag har jag pratat med dietisten Jens på BMI-direkt - www.bmidirekt.se
Jag tänkte mig det hela som ett experiment, eftersom jag retar mig på att de - och även andra sidor, som t ex "Toppform" - har en service där man kan fylla i olika frågor och på så vis få fram en slags profil, med tips och råd hur man bör gå ner i vikt.
Jag fyllde i enligt anvisningarna på sidan, och fick naturligtvis rådet att minska på kcal och öka motionen. Bl a blev jag rekommenderad att springa i trappor!
En av frågorna är hur ofta man motionerar, och så får man olika alternativ, alltifrån "Aldrig" till "Varje dag". Men var finns alternativet "Jag kan inte motionera p g a handikapp"?
Så, jag ringde upp och fick tala med denne Jens.(Obs! Jag berättade INTE om LCHF, utan låtsades köra mitt gamla fettsnåla kcal-tänk med tallriksmodeller och hela köret). Och han var idel öra, men när jag berättat hela mitt livs historia undrade han om jag inte ändå själv satt på nyckeln till framgång. "Jag tror att du, innerst inne, vet vad som ska till för att gå ner i vikt. Om du rannsakar dig själv och kollar vad som funkat tidigare, så kanske du kan prova det igen?" tyckte han.
Jag upplyste honom om att jaq ALDRIG har lyckats, utan att vågen bara har pekat uppåt och uppåt i hela mitt vuxna liv. Då blev han lite tyst, men sen kom han på det! "Det finns faktiskt en del människor som går upp och äter om nätterna, utan att de vet om det. Du kanske tillhör den kategorin?". Jag upplyste honom om att jag dels har millimeterkoll på varje pryl som finns i kyl och frys, men att jag också är funktionshindrad och har rätt svårt att komma upp ur sängen, så om jag nu mot förmodan skulle vara uppe och trava om nätterna, så skulle jag DEFINITIVT märka det! "Jaha… men du kanske ÄNDÅ gör det…? Du kanske ska prova att sätta lås på kylskåpet?". Jag svarade att jag faktiskt redan HAR lås på kylskåpet. Visserligen inte helt sant, men jag har lås på skafferierna faktiskt.
Jag berättade vidare för honom att eftersom jag "bantat" hela mitt vuxna liv, och eftersom jag också har ett barn med glutenintolerans, så är varje tugga jag stoppar i munnen mycket medveten. Till slut förstod han att jag faktiskt kunde en hel del om det här med kost och näringslära, och då började han flumma ut i teorier om hormoner och deras inverkan på fetma.
"Vilka hormoner är det då?" frågade jag. "Är det testosteron, östrogen, kortisol och andosteron kanske?". Ja, de var ju visserligen inblandade i det hela, men eftersom jag är såpass ÖVERVIKTIG så bildas det hormoner av själva fettcellerna också!
"Jaha, då har vi hönan och ägget här då" svarade jag. "Det är ju det jag säger, att jag är ÖVERVIKTIG och måste få hjälp med viktminskningen!".
Vi pratade vidare omkring min sjukdom Dercum, och där klamrade sig Jens fast vid att det förmodligen är den sjukdomen som ställer till det för mig och att jag "borde" hitta en läkare som kan ta sig an detta lite seriöst.
Jag upplyste honom om att jag åtskilliga gånger blivit remitterad till landets ende expert på Dercum, men att remisserna kommer i retur eftersom det "finns reumatologer på närmare håll". Det var ju beklagligt tyckte Jens, men han menade att jag måste försöka igen och igen och igen…
Till slut formulerade han en fråga till mig. "Vad tror DU skulle hjälpa dig att bli av med din övervikt?".
"Repet" svarade jag.
Suck… ja, som sagt, detta var bara ett test från min sida. Jag påpekade också att vi rörelsehindrade faktiskt är en bortglömd grupp, och det kunde han hålla med om. Men annars var det nog precis som jag hade väntat mig; felet är mitt och bollen ligger hos mig.
En erfarenhet rikare i alla fall. Och en sak är säker; den dag jag har lyckats gå ner alla mina överviktskilon med hjälp av LCHF, så ska jag min själ höra av mig till BMI-direkt och berätta hur jag gjort!
Stor kram till er alla!

Håller alla tummar och tår för dig DaMum!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jag är inte ett dugg förvånad eftersom jag pratat med de där människorna också…
Numer pensionär i Nynäshamn

Heja DaMum, du är för härlig. På dom bara.
DaMum är på krigsstigen 
Nu får alla icke LCHFare se upp !!!
Vi står bakom dig !!
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

Lessen, men jag fattar inte vitsen med att undanhålla om pågående LCHF och alla direkta vinster - inte minst Din faktiska viktminskning. Är det inte precis vad ovanstående kontakt borde fått ta del och lära av?
Jag tror personligen inte etablissemanget och alla underhuggare av detsamma lyssnar bättre om vi försöker måla in dem i ett hörn.
Airam!
Vitsen var inte att peka på eventuella felaktiga kostråd! Vitsen var att så ett frö om att det faktiskt finns människor som inte kan motionera, av olika anledningar.
Eftersom jag själv tillhör den kategorin, gör det mig tvärförbannad att inte ens få ingå som alternativ i sådana frågeformulär som t ex BMI-direkt tillhandahåller. Det känns som ett hån att få anvisningarna "Börja spring i trappor" t ex, när man sitter i permobil.
Hade jag däremot berättat om LCHF och att jag inte "lyckats", då hade de ju självklart haft detta som argument emot mig!
Vissa kamper handlar om att sprida kunskapen om kosten. Andra kamper handlar om att öka fantasin hos de som erbjuder vägledning. Ibland måste man skilja på dessa två.
Håller med dig DaMum! Kan inte heller motionera i någon större utsträckning. Just nu inte alls. Och det enda man får är "ut och rör på dig!" Då kommer alla dina problem lösas..
JO visst.. *arg*
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

#6 Jag är möjligen dåligt påläst, men har/hade uppfattningen att Du äntligen lyckats med viktnedgång och många andra fördelar i livet tack vare LCHF. Att då låta en kost och motionsrådgivare från läkemedelsbolaget Roche tro att Du lever fettsnålt och precis så som de ger råd om på sin sida kändes märkligt. Jag förstår såväl Din irritation utifrån frågeformuläret, men känner att det var väldigt synd att han inte fick veta att man "faktiskt" kan skaffa muskler och tappa fett på andra vis än trappspring. Särskilt när det handlade om information från en sån verbal och välformulerad person Som Dig ;-)
Ibland får ändamålet helga medlen.
Jag har gjort en hel del hälsovinster redan, inte tu tal om saken. Men inte såpass synliga för ögat att jag kan gå ut med detta än.
Jag tror du har missat poängen här Airam!, det var alltså inte för att sprida budskapet om LCHF som var min mission. Det var för att påvisa hur mycket som finns till hinder för människor som inte uppfyller normen vad beträffar rörlighet o s v. Det är nämligen sådant som gör att bl a jag känner mig väldigt funktionshindrad - för att inte säga handikappad - i många lägen.
Tänk om vi inom en snar framtid får se frågeformulär där även alternativet "Jag är rörelsehindrad" finns med.
Att tala om alla fördelar med en kolhydratfattig kost gör jag så fort tillfälle ges. Men det är en annan historia.
Tyvärr år det så att när man kan röra sig obehindrat, är frisk så är det så lätt att glömma och fördömma hur det är när allt inte stämmer. Jag är en av dem som gnäller för småsaker men försöker att glädjas för att jag har det bra. Det kan ändra sig snabbare än man anar. Tyvärr är massmedia snabba med dåliga nyheter och rön, så tyvärr stänger man öron och ögon ibland. Men det är farligt, vi måste alla fortsätta att bry oss om våra medmänniskor.