Gör ett gentest!
På Studio Ett just nu pratar man om gentester och hur olika kroppar svarar på olika "dieter". En del är känsliga för fett och bör dra ner på fettet, andra är känsliga för kolhydrater. Det är därför vi svarar så olika på exempelvis lchf.
Om man vill veta vilken typ man tillhör kan man göra ett gentest och lägga om kosten efter det.
Länken till inslaget: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=4673919
Jag är tveksam till såna här genvägar…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#1 Hehe..
#0 Jag är också tveksam.. Visst finns det skillnader mellan oss, men är de verkligen genetiska i så hög grad som hävdas??
Jag funderar lite tvärtom.. Att vi har påverkats neg av de matvanor vi haft innan vi byter till LCHF. Att tidigare mat (tillsatser, kh, mediciner, miljögifter, brist på rätt mediciner.. m m) har skapat obalans/skador i oss på olika sätt.
Anlag spelar in.. men då kanske sekundärt, att hur vi 'skadats', eller hur mycket, har med anlag att göra. Vi är olika känsliga, för olika saker.
Men jag vet förstås inte.. 
När jag läser om de där 'genteorierna', så tänker jag ibland: Jaja.. ännu ett sätt att försöka rädda de stackars skärvorna av tallriksmodellen.. 
#2 Nej, nej - inte alls. Det är bevisat att för en del är lchf bästa medicinen, för andra mindre fett, för en del ger träning mkt bra resultat men för andra inte…Ni kan väl lyssna på programmet innan ni dissar…?
#1 Genvägar? Vad menar du?
De pratar bara om DNA och gentester, och nämner inget om epigenetik.
Det har varit en del program på TV om det. Jag kan inte påstå att jag begriper allt, men där hävdade de att det är väl så viktigt med vilka gener som slås av och vilka som slås på. Man behöver testa det också.
Vi har 98% (eller så) samma gener som chimpanser, vi är ganska olika ändå.
Dessutom är det mycket som spelar in, vilka mediciner vi tar, vilka sjukdomar vi har.
#5 Självklart spelar mediciner och annat roll - men jag tycker det är en god idé att få reda på om man är känslig (för viktuppgång) mot fett eller kolhydrater.
Det tar inte många minuter här på forumet för att förstå att vissa rasar i vikt när de tar bort kolhydraterna, för andra händer lite eller nästan ingenting alls. Nu finns det möjlighet för folk att ta reda på hur fett -eller sockerkänsliga de är. Och det är väl bra?
Eller förolämpar jag trådarna här genom att skicka en länk som säger att lchf är bra för ALLA?
Kan du/ni åtminstone inte lyssna på resonemanget i programmet?
#6 Du missar att det här inte är nytt. Gör en sökning på gentest både här och hos kostdoktorn, så kommer du att se att det finns mycket sagt.
Nedan ett citat från DN som hittades på kostdoktorns hemsida.
"- Det här är ett jättespännande område. Generna i testet har betydelse för ämnesomsättningen, men det är inte säkert att det är just de generna som spelar störst roll. Det behövs fler gener och större studier som visar samma resultat. Om jag ska vara lite hård så tycker jag att man kan jämföra det här med ett horoskop."
#7 Säger kostdoktorn. Och hur opartiskt är det?
Tycker fortfarande att man åtminstone kan lyssna på den länk jag skickat innan man dissar. Det finns - uppenbarligen! - olika erfarenheter av hur lchf-kost fungerar för den egna kroppen, och hur fettsnål kost fungerar.
Kanske, tänk bara tanken även om den är oprövad!, att lchf-kost inte är frälsningen för alla. Kanske är denna tanke lika obekväm för dig och "Kostdoktorn" som för "Dietisten" med sin tallriksmodell.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Genvägar hahaha, Humor med andra ord.
#8 Men snälla nån. Sök lite så ser du att det är ett citat från DN från en som är insatt i genforskningen, och inte ett uttalande från säljare som prompt vill pracka på folk något som inte ens behövs. Och det är den stora poängen om du tänker efter. DET BEHÖVS INTE. Eller är du helt oförmögen att äta på olika sätt?
Du FÅR tro på det här. Men vari ligger poängen att bli sur över att andra inte vill foga sig i din uppfattning? Den enda konspirationsteorin här är hos dig.
Jag upprepar. Sök. Det här ämnet har avhandlats ordentligt på många ställen. Det finns inget nytt annat än att det är nytt för dig.
Dessutom handlade inslaget om viktnedgång. Inte hälsoförbättringar. Jag tycker att det finns många trådar här på KiF där det berättas att viktnedgången kunde varit bättre, eller tom uteblivet, men hälsofärbättringarna (astma, allerier mm) betyder mycket mera.
Själv började jag inte reducera kolhydraterna pga av vikten, utan mot värk. Men en liten detalj, som jag inte hade en tanke på, gör mig glad ofta - jag kan numera köra bil i mörker! Jag blir inte bländad av mötande trafik! Helt underbart!
#8 Hm..
Är det något jag respekterar doc, kostdoktorn, extra mycket för, så är det just det att hans förmåga att hålla sig saklig. Bland proffsen på området som är absolut minst partisk av alla. Håller sig till fakta, undersöker dem och kommer med väl avvägda slutsatser.
Att man sen inte håller med honom om är en sak - men bemöt isåfall med sakargument inte avfärdanden.
Du verkar lite stinglig. Alla kanske inte kollar din länk - men som MimLan skriver - det här är inte nytt. En lite pusselbit som upptäckt, men hur sitter resten av pusslet ihop med den??
@ carbonara,
Skitintressant!
@ mimlan,
So what om det inte är senaste nytt. Man kan väl inte förvänta att alla är a jour på alla områden? Ingen poäng att bli hispig för det.
Själv bor jag tex i ett land där sådana här gentest inte ens är lagliga. Så detta var skitspännande för mig att läsa!
JAg hade gärna tagit ett sånt test (sålänge jag kunde välja bort att bli informerad om att jag hade en du-kommer-dö-innan-du-är-40 gen)…
Hur många av er har lyssnat till den länk jag lagt ut?
Vad vet ni om någonting som ni inte ens tagit del av? 
Är det inte fördomsfullt att dissa någonting utifrån vad ni tror att det ska vara - och därför låter bli?
Lyssna till länken och återkom när ni hört den. Jag skapade inte den här tråden för att folk skulle ta ställning till huruvida de skulle gilla dna-tester eller inte , utan att höra på vad som sades i programmet och sedan ta ställning till detsamma.

Jag lyssnade pa lanken och det ar som det sags 'gamla' nyheter … anledningen jag lyssnade ar att en vaninna i Belgien anvande mig som postlada for na't ar sedan for att kunna gora en sa'n test har i Staterna … och de sager i programmet att det kommer alltid att sagas 'at mindre, motionera mera' … och det stod det i resultatet
och inte sa mycket annat.
Vad som var intressant for mig i din lank var att de pratade om sjukdomsgener och namnde Huntington's Chorea. Intressant for mig for nar min dotter Thomasine gick pa U of Minnesota i Minneapolis i borjan pa 90-talet arbetade hon samtidigt pa The Institute of Human Genetics och arbetet de holl pa med var just genforskningen for Huntington's. Det var hennes chef, Dr Orr, tillsammans med nagra andra researcher som fann denna gen … I borjan pa arbetet ringde Thomasine mig och fragade med graten i halsen vilket satt jag trodde skulle ga fortast och vara skonsammast: chloroforma mossen eller vrida nacken av dem innan de skulle skiva upp hjarnorna for studier 
Gamla nyheter blir inte mindre osanna.
Tycker det är viktigt att ta till sig att vi är olika och för en del passar inte lchf, hur länge och hur disciplinerat de än håller på. Det händer inte mkt, och det vore fel att inte råda dem att testa något annat sätt att gå ner i vikt.
Och likadant; För många av er här har inte tallriksmodellen gjort annat än skada. Eller träningen.
#14 Nej, "ät mindre och rör dig mer" är vad programledaren säger vilket de inte håller med om.
För den som är intresserad av ämnet så heter den nya boken "Vikten av DNA - hur dina gener påverkar din vikt", och är skriven av Anna Bratt och Karin Bojs.
Här är en länk som berättar mer om boken:
http://www.bokus.com/bok/9789127131071/vikten-av-gener-hur-dna-paverkar-din-vikt/

Det var ett generic 'de'
… som i att ett av raden som de ger med resultatet fran laboratoriet ar att man (generic), oberoende utav resultat, ska ata mindre och rora sig mer …
Det ar val ingen som har pastatt att vi inte ar olika och har olika forutsattningar for att halla vikten/ga ner i vikt? Vad som daremot sagts ar att detta med gener ar inget nytt och har diskuterats forut och darfor ar det inte sa manga som bryr sig om att lyssna pa samma om igen … dessutom hanvisas det till var du kan se vad som redan sagts i amnet …
Jag lyssnade på programmet, och tycker som flera här, att det inte var så intressant.
T ex tvillingar som har samma DNA, skiljer sig mer och mer åt, ju mer olika livsstil de har, och utsätts för olika miljöer. Deras epigenetik ändras.
Så visst är vårt DNA intressant, men det säger inte hela sanningen. Vi är inte enbart våra gener. De slås av och på beroende på vad vi utsätts för.
De som upplevde svält i moderslivet i Holland under kriget, följdes upp, och hade fler sjukdomar än de som föddes äret efter. Deras barn dessutom.
#20 Nej det kanske inte säger hela sanningen, men kan ge en fingervisning om vilken kost man mår bra av - om man nu inte har kläm på det själv. Kan tänka mig att det finns massor av människor som blivit rekommenderade att äta kalorisnålt i alla år och inte förstår varför de inte går ner mer i vikt medan andra rasar på samma kost. Och andra, som här i trådarna, kämpar och kämpar med sin lågkolhydratdiet utan att det händer särskilt mycket medan andra når dramatiska resultat redan efter några veckor.
Vi är inte stöpta i samma form, och våra gener kan säga en hel del om oss även om de naturligtvis inte kan säga allt.
Om en människa blivit utsatt för sjukdomar etc spelar detta naturligtvis en avgörande roll, konstigt vore det annars.
Startade också en tråd om detta efter att ha läst om boken i DN.
Tycker också det var intressant eftersom jag och min mamma är en av dessa personer som stått stilla med LCHF. Mycket har inte hänt men vi kämpar på.
Hoppas de forskar mer inom detta område.
Jag slutade med min över 20 års abonnemang på Dagens Nyheter när Karin Bojs förlöjligade Annika Dahlqvist, jag hade fått tillbaka min hälsa med Annikas råd och tyckte annars också att mobba folk inte var riktigt värdigt DN. Nu förstår jag att det passade inte med en konkurrent på bokmarknaden. Lyssnade inte på länken men på radion.
#22 Varför byter ni inte kost? Förmodligen är ni känsliga mot fett och inte kolhydrater eller så är det ngt annat som inte stämmer ihop med lchf.
Själv är jag tveksam till om detta är rätt kost för mig men jag är ganska ny och mår bra hittills. På tre månader har jag gått ner sex kilo men det kan lika gärna ha att göra med att jag började ro varje morgon samtidigt som jag gick över till lchf.
Kan tänka mig att jag är en sådan som "genetiskt" behöver röra på mig. Både min far och jag går ganska snabbt ner i vikt bara vi sätter igång med träning.
#23 Det verkar som om Karin Bojs tycker alla "frälsare" eller dogmatiska experter som hävdar att de sitter inne med enda sanningen är korkade - men det är aldrig värdigt att mobba folk! Det har du rätt i.
Har provat att äta lågkolhydratkost under 3-4 månader och till slut insett att lågt kolhydratintag inte funkar för mig. Jag har under denna period mått otroligt dåligt och hela tiden intalat mig själv att det blir bättre, att kroppen reagerar i början…men är verkligen "i början" så lång? Mitt mål har inte varit viktnedgång, jag är en liten smal tjej på 22 år, utan jag ville prova om jag kunde bli bättre i min ME, fibromyalgi och hur det kunde inverka på min motilitetssjukdom jag har i tarmarna. Framförallt om denna kost kunde belasta tarmarna mindre och kanske svälta ut bakterier som inte ska vara där. Tyvärr har jag under dessa månader blivit väldigt dåligt i min ME, knappt klarat av att stå på benen, immunsystemet har varit ännu mer reaktivt, ännu mer hjärndimma och minnesstörningar, haft ännu fler tarmvred än vanligt, och fibromyalgin har varit som vanligt.
Har experimenterat mycket med kosten sedan jag blev sjuk för cirka 7 år sedan och försökt hitta något som passar. Aldrig ätit "skit". Jag tror inte att någon mår toppen av ösa i sig fel typer av kolhydrater, men däremot tror jag, och märker, att vi mår bra av olika mat. En del mår finfint av lågkolhydratkost, och för diabetiker är det yttersta nödvändigt. Andra människor mår, vad en del än hävdar, bättre med mer kolhydrater i kosten. Jag fortsätter att försöka hitta det som funkar bäst för mig. Det som är allra viktigast för mig är att äta ren mat, bra råvaror, inget processerat, naturliga fetter. Och det borde det vara för alla, oavsett vilken typ av kost man väljer och mår bäst av.
#Miste;
Håller fullkomligt med dig om hur viktiga rena råvaror är.
Kanske borde vi titta lite på italienarna, hur de äter, och då menar jag inte VAD de äter utan hur otroligt petiga de är med råvarorna.Detta är en grov generalisering men min erfarenhet är att de flesta har stenkoll på varifrån lammet, olivoljan, tomaterna…kommer.
Och när man står i en butik och handlar poängterar de ofta att det är "puro", rent, giftfritt.
Hoppas att du hittar en kost som lindrar dina besvär.
Precis! Och ibland får jag känslan av att det för en del som äter lchf handlar om att undvika kolhydrater, men vad maten kommer ifrån för övrigt spelar ingen roll. Djurfabrikskött, bacon med diverse e-ämnen, grönsaken som innehåller minst kolhydrater, men som det inte är säsong för och som fraktats jorden runt, besprutats som attan.. Det är skillnad på kött å kött, en ko som betat gräs, och en ko som fötts upp på spannmål i fabrik. Kycklingar som broiler-matats och för svälla i storlek på några veckor. Tyvärr tror jag att många inte bryr sig, så länge kolhydraterna är låga, men frågan är hur hälsosamt det egentligen är…när det inte är naturligt längre..
Det är möjligt att många inte bryr sig, men det är i så fall oavsett diet. Här på KiF uppmanas överallt till att äta ren mat, helt gräsbeteskött. Många beklagar att de inte har råd fn.
Så att anklaga just LCHF:are för att strunta i matens ursprung verkar något absurt.