Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 12327 ggr
CasaRamon
0

Bandmask i ägg

Man blir rädd och förfärad när man på nyheterna får veta att det kan finnas bandmask i ägg. Det är från frigående  höns som  trampar i avföring.  Även ekologiska ägg kan innehålla bandmask. Enl. uppfödare så är det bara burhöns som inte får bandmask. Så nu blir det dessa ägg man får köpa i fortsättningen. Jag äter 5-6 ägg per dag och kollar riktigt noga när jag gör min omelett till frukost. Bandmasken är inte farlig och dör vid tillagning, men gud vad äckligt.

kaisakavat
0

Alltså.. det kan finnas bandmask i ägg.. Hur ofta då?

Vem står bakom den informationen?

Jag vet inte.. men tycker det låter som ett försök att få oss att acceptera burhönsdriften. För några år sen fanns knappt burhönsägg att köpa, nu är det tvärtom, det finns knappt ägg från frigående..

Vill INTE köpa burhönsägg. Skrikandes

Tintaglia
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För några månader sedan hittade jag en mask i ett ägg när jag skulle göra omelett. Men den såg inte ut som en bandmask - mera som en spolmask. Efter lite googlande lärde jag mig att det är helt ofarligt för människan - även om äckelfaktorn är mycket hög - och rätt ovanligt men inträffar emellanåt om en mask råkar befinna sig i hönans äggledare just då ägget bildas. Då kan masken "kapslas in" i ägget.

Behöver väl inte säga att hela omelettsmeten åkte ut i vasken, varefter jag gjorde en ny omelett. Men den åts med stor tveksamhet…Glad

CasaRamon
0

Det var en känd forskare som talade om detta på TV-nyheterna.( minns inte hennes namn) Jag vill heller inte köpa ägg från burhöns. Men den bild som visades i TV såg väldigt äcklig ut . Masken syntes tydligt i ett kokt ägg. Man bör nog titta noga när man knäcker sina ägg, även om man nu poängterade att det inte var farligt med bandmask.

Minorca
0

Hej

Enligt TV4 nyheterna var det spolmask som finns i hönsbesätningar

http://www.nyheterna.se/1.2109356/2011/04/23/allt_fler_agg_kan_innehalla_spolmask

CasaRamon
0

Oj, förlåt jag råkade blanda ihop det hela ang. masken Spolmask ska det naturligtvis vara. Men förstås lika äckligt ändå.

kaisakavat
0

Håller verkligen med om att äckelfaktorn är hög, å andra sidan verkar ju maskarna synas tydligt.. Tungan ute

Men..

Jag lade mest märke till den sista ägghönsfarmarn, han i slutet som minsann lyckas ha frigående höns utan parasiter. Det är alltså en kvalitetsfråga.

Sååå.. Pisk på branschen för slarv med hygien!

Inte alls nödvändigt med pisk på produktionsmetoden!

bustas
0

Jag är över sextio nu för tiden. Jag har ätit ägg från frigående höns under hela mitt liv. När man är över sextio år, ja då känner man en jäkla massa människor. Jag har aldrig hört någon i min omgivning som varken sett eller drabbats av mask i ägg. Nej, som Kaisakavat antyder, vem ligger bakom denna ”nyhet” som slås upp så stort bland nyheterna. Jag påverkas inte ett jota av denna ”nyhet” som tydligen skall få oss att gå över till burhönsägg. Med glägje och välbehag kommer jag att inmundiga de frigående hönornas gåva till mänskligheten även i fortsättningen.Tungan ute

camsve09
0

Man kan få mask av många saker… Hundar, katter, jord, grönsaker, kött, barn… Tungan ute

Parasiter är äckliga (jag avskyr dem!), men de är trots allt inget onaturligt eller konstigt. De är - precis som virus - något som finns runt oss och i oss.

Jag fortsätter äta ägg från frigående höns, speciellt mina egna.

Aliki
0

Jo, om man knäcker och häller upp ägget för t.ex. stekning som på bilderna i nyheterna syns ju en mask tydligt och det såg lite äckligt ut..

Men jag äter ju många kokta ägg….undrar om jag knaprat i mig någon mask? Om de dör vid tillagning….gäller det då även löskokta ägg?

Lynxx
0

Man får inte titta så noga. Ta av glasögonen när du käkar Flört

Det är betydligt vanligare att få parasiter via grönsaker - som ju ofta äts råa.

Vattnas ju t.ex. med avloppsvatten i andra länder. Sedan exporteras dessa grönsker hit. Kul! Kul!

Jag är betydligt räddare för salmonella & annan s**t som finns i t.ex. Ruccolasallad - som man då & då läser om har dragits tillbaka fr butikerna.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71553cb9cb462244066705-usch-gronsaker-vattnas-med-avloppsvatten

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/frukt-och-gront-vattnas-med-avloppsvatten_1943709.svd

https://encrypted.google.com/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hl=sv&source=hp&biw=&bih=&q=avloppsvatten+gr%C3%B6nsaker&btnG=S%C3%B6k+p%C3%A5+Google

/L

Kalle-B
0

Jag har hittat en mask i ett ägg en gång i mitt liv. (Äter fn ca 4 ägg per dygn.) Förstod inte vad det var för något men som tur är kan man ju alltid "googla".

Jag tycker inte det är nåt problem överhuvudtaget. Masken syntes tydligt, gick inte att missa. bara att ta ett nytt ägg.

Självklart ska man inte äta ägg från burhöns!

Höns ska inte bo i bur.Skrikandes

[Anega]
0

Det var väl lägligt att någon tipsade media om detta precis under påsken då vi köper så mycket ägg.

Jag kommer fortsätta med krav-ägg. Spolmasken var ju ofarlig. Det är säkert nyttigt protein i den till och med, även om jag också tycker det låter äckligt.

dufva
0

Ett ofarligt proteintillskott Glad

Äter råa ägg flera gånger i veckan men väljer inte bort frigående ägg för det.

Dom flesta maskar man kan få från maten är harmlösa och neutraliseras snabbt när dom dimper ner i den sura miljön i magen.

Något värre är det med dom vi kan få från våra husdjur där springmask kan orsaka klåda i de nedre regionerna.

Drabbas man är det snabbt åtgärdat med ett besök på vårdcentralen.

Vi har mycket som lever i våra kroppar utan att reflektera djupare på det.

Ett par kilo bakterier finns normalt i våra tarmar och många av oss har (enligt okollad uppgift)  upp till ett kilo skräp (Svamp bakterier virus parasiter och tom begynnande cancerceller) i vårt blod som det ständigt hålls koll på av vårt immunförsvar.

Dom som ofta blir förkylda (påstås) ha ett immunförsvar som går på knäna av ovanstående skäl..

susanneborg
0

Det är väl precis som men margarin. Man blir inte av med det i affärerna så därför måste man skrämmas med att smör är farligt. Nu köper man  Eko-ägg hej vilt till påsk och de "vanliga" oekologiska burhönsäggen blir kvar. Nu måste man genast hitta ett sätt att sälja på och vips så är det utbrott av spolmask i ägg från frigående hönor.

Ät och må gott det är bara lite mer protein för pengarna : )

Tintaglia
0

" 13 Springmask smittar faktiskt inte från djur utan enbart från människa till människa. Enligt Statens Veterinärmedicinska Anstalt är den "strängt värddjursspecifik". Den sprids främst mellan barn genom att de kliar sig i stjärten, får maskägg på fingrarna och sprider sedan äggen vidare genom leksaker, damm, klappar etc. De smittar ofta sig själva genom att stoppa fingrarna i munnen. Äggen kan ju visserligen fastna i våra husdjurs pälsar också, men de räknas inte som värdar för springmask.

[Stella69]
0

Jag tror som flera innan mig, att det är skrämselpropaganda från burhöns-äggproducenter. Inget att vara orolig över.

Jag är över 40, och har ätit ägg från frigående hönor nästan hela livet. Har aldrig träffat på nån mask i äggen, men däremot i min hemodlade sallad och i mina äpplen. Det är bara att peta bort masken och äta :)

kaisakavat
0

#15 Jo, det där har jag också läst och hört. Men det stämmer bara inte.

Frågade på apoteket - de gav den info som du refererar till.. men de tillade att det inte stämmer. Folk får visst mask via sina husdjur.

Hade tidigare en långhårig katt, vars päls behövde viss arbetsinsats från undertecknad. Hände ett par gånger att jag smittades av honom, då maskägg finns lite överallt och en fluffig päls bär på det mesta. Grejjar man med den, så andas man in.. maskägg fastnar på kläder och trots att man tvättar sig ordentligt så biter de sig lätt fast lite här och där.

Mina barn har aldrig haft mask.

Inte jag heller tills barnen var stora  - och jag skaffade katten. Skrattande

yvonnel
0

Det har påpekats flera ggr här på olika trådar att man inte ska äta äggvita rå - är det samma skrämselpropaganda?

För övrigt så tycker jag att det vore på tiden att vi fick veta värpdatum på äggen, inte nöja oss med bara sista förbrukningsdag.

Jag läste att ägg har en hållbarhet på 200 dagar, detta var i samband med antarktisforskning/livsmedelsförsörjning.

Då kan man undra hur det kan komma sig att äggen i affären sällan har mer än 2, möjligen 3 veckor till sista försäljningsdag. 

När jag var barn på 40-50 -talet minns jag hur mamma konserverade ägg från mormor/morfars gård. I en hink lavades äggen försiktigt och sedan hälldes det över något som kallades vattenglas, som täppte till porerna. Äggen höll hela vintern där dom stod i källaren, svalt men inte kallt och man hämtade upp några efter behov, lite kladdig känsla att gräva i det där, men ok och lite spännande.

gun92884
0

… jag haller med dej helt och hallet Rynkar på näsan 

Jag hade varldens vackraste Collie, Ladyparks Casanova efter Lochinvar of Ladypark 8x International Champion nar jag vaxte upp. Hans tillstalsnamn blev 'Rasmus' och han var min forsta 'Rescue' - fast det visste jag inte da - for hans oron stod rakt upp sa var inte utstallningsmaterial. Daremot hade Rasmus en langlang coat som behovde borstas stup i kvarten … och jag hade mask tills han gick over The Rainbow Bridge …

[Stella69]
0

Kom ihåg denna visan när jag läste tråden……gäller inte springmask såklart…..men jag lägger upp den ändå Skrattande

Ingen tycker om mig…
ingen vill ha mig …
för att jag gillar mask!
Schluuuurrrp

Långa och slibbiga
korta och klibbiga
ligger dom i min ask!
schluuuurrrp

Biter av dem huvet
suger ur dem slemmet
kastar sedan skinnet bort!
Schluuurrrp

Ingen tycker om mig…
Ingen vill ha mig…
ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vad mask är gott
schluuurrrp

[Pennylane1]
1

# 18  de går nog efter detta här anges ca 2 månader som hållbarhet. Förutsatt att de förvaras i kylskåp med spetsiga sidan ner! Det förklarar att de ligger "uppochner" i en del kartonger nu, jag har märkt det den senaste tiden, aldrig tidigare!

Undrar hur det kommer sig att somliga här inne gång på gång påtalar att man inte alls behöver ha äggen i kylen, kan undra hur länge äggproducenterna anser att de håller sig i rumstemp, borde vara några få veckor bara enligt dem.

Wildrat
0

#18 Rå äggvita ska inte ätas för ofta då den innehåller avidin som binder b-vitaminet biotin. Det binds mer biotin än ägggulan innehåller så i längden kan ev biotinbrist uppkomma. Avidinet förstörs vid upphettning…

När det gäller hållbarhet håller jag med.

gun92884
0

Har har vi paketeringsdatum pa aggen … har aldrig sett 'bast fore' datum …

Jag staller bara in kokta agg i kylen … okokta ligger i en basket pa koksbanken … det ar ju inte som om de ligger dar sarskilt lange nar man ater agg varje dag … 

OT - Jag gor likadant med avocados … koper 6-pack natpasar med stenharda avocados, later de ligga i en korg i rumsvarme tills de har borjat mogna (fargen gar fran gron till mork) … se'n in i kylen och de racker veckan ut.

Koper aldrig mogna avocados eftersom de oftast ar halv - om inte rentav hel - forstorda for att folk trycker pa dem …

Tintaglia
0

#17 Jo, jag skrev ju också att det fastnar maskägg i pälsen på djuren, så på det viset kan man få mask indirekt via dem. Men de räknas ändå inte som värddjur eftersom maskarna inte finns invärtes i djuren. Dessutom kommer ju maskäggen i pälsen från människan - förutsatt att vi pratar om människans springmask.

Halvdansken
0

Våra katter som käkar möss har både spolmask och bandmask (binnekemask), och där kan man se risgryn i pälsen baktill ibland. Det är bandmaskäggen.

Dock är det väl enbart Rävens dvärgbandsmask som kan vara farlig för människan. Vi har aldrig smittats av spolmask från våra katter, springmask hade jag lite då o då när jag var liten som de flesta ungar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Miyu
0

Vägrar köpa ägg från burhöns. Djurplågeri!

Gäller helt enkelt att knäcka ägget och checka, inte så svårt.
Koka inte ägg utan stek.

[elin.a.]
0

Jo ekologiska och frigående höns är bäst! Men om hönsfarmaren inte gör rent och låter dem trampa i skit under trånga ytor så får de masken.

Men tänk en  fin ekologisk farm som håller rent och där hönsen har det bra, där förstod jag att det inte alls fanns mask på samma sätt!  Jag intalar mig till det iaf, skulle aldrig kunna köpa billiga ägg där gulan är vit! Den ska vara mörkgul:)

CasaRamon
0

Varför avmaskar du inte dina katter då dom ju käkar möss? Katter och hundar mår inte bra av att ha mask.

Halvdansken
0

#28. Klart att vi avmaskar. Men eftersom de käkar nya möss så kommer det igen.  

Var lite otydlig där, skulle ha skrivit "Våra katter som käkar möss har både spolmask och bandmask ibland"

kaisakavat
0

#24 Nu fattar jag inte…

Hur kan min katt få maskägg från människor i sin päls? Inne hos mig bor bara jag, och jag hade inte mask innan jag fick mask.. så det kan inte vara jag själv som är värddjur..

Skulle människor sprida maskägg omkring sig i mitt grannskap, i den utsträckning att min katt återkommande smittar mig..?

Hm..

Det 'vädras inte rumpor' i särskilt stor utsträcknng i mitt grannskap. Har aldrig sett en människa bajsa i det fria här.. och de sitter inte heller nakna på backen.. Glad

Något stämmer dåligt..  Obestämd

Tintaglia
0

#30 Men är det verkligen människans springmask du menar då? För det är den jag pratar om… Hur  bandmask och spolmask smittar mellan djur och människa vet jag faktiskt inte. Jag vet att man kan få spolmask genom dåligt sköljda grönsaker iaf.

Varför jag är så säker när det gäller just springmask beror på att min ena dotter hade väldiga problem med just det när hon gick på dagis, så jag fick kämpa som ett djur med städning hemma, bråka med dem på dagis om deras städning, kontakta sjukvården och naturligtvis läste jag allt jag kom åt om springmask. I vissa fall kändes det som om jag visste mer om detta är de på vårdcentralen gjorde.

Sedan kan man ju faktiskt ha springmask själv utan att veta om det - man behöver inte ha några besvär alls. När maskarna börjar kravla omkring utanför kroppen nattetid för att lägga ägg, har man redan haft dem ett bra tag. Jag vet en liten pojke  - 2-3 år - som satt på pottan en dag och var lite dålig i magen- När hans mamma skulle tömma pottan sedan bev hon alldeles chockad för det verkligen krälade springmask i hela lasset. Han hade inte haft några besvär alls. Så det kan ju faktiskt vara så att du hade mask redan innan du skaffade katt och att det var en tillfällighet som gjorde att du uppmärksammade masken samtidigt. Man återsmittas ju dessutom lätt, just genom att äggen virvlar runt i damm etc och överlever 2-3 veckor ute i luften. Förutsagt - som sagt - att det är människans springmask vi talar om.

Kom på en sak - det kan ju också vara så att din katt hade maskägg med sig i pälsen när du köpte den…

Halvdansken
0

Jag kan heller inte tänka mig att människor skulle smitta katter med ägg. Springmask finns väl nästan bara hos barn (och deras familjer) och det får man bort med lite medicin. Skulle inte tro att man kan se äggen, de är ju mikroskopiska. De ägg (eg äggkaplslar) man kan se som små risgryn i pälsen är bandmask.

Bandmask behöver två värdar för att föröka sig, tex mus och katt. De bandmaskar som katter har överlever inte hos människor i ägg/larvstadiet (man ska vara mus eller sork), men just dvärgbandmasken kan klara det. Vad jag vet är dock hundar mer mottagliga för den, och givetvis rävar.

CasaRamon
0

Precis som sagts tidigare här, så kan man få mask av dåligt sköljda grönsaker, framför allt sallad. Jag är jättenoga med att skölja den. Man kan inte se masken, men om man inte sköljer noggrannt kan den börja växa och leva i magen. Känner till en person som hade ont i magen under en tid. Hon åt en massa vitlök, och ut kom då masken. Otäckt, men sant. Jag är alltid orolig när jag äter sallad ute på restaurang, man vet ju inte om den är ordentligt sköljd där. Visserligen är det tråkigt med vatten i botten på salladsskålen, men nu har jag skaffat en salladsslunga. Man kan ju annars lägga sköljd sallad i en handduk innan man blandar till den.

gun92884
0

Skolja gronsakerna garanterar ingenting … finns det vatten i botten pa salladskalen sa kan ju aggen ligga dari …Rynkar på näsan

CasaRamon
0

Om man sköljer grönsaker och sallad noga, så är det nog rent vatten i botten på skålen. Vad jag menar är att många struntar i att skölja för att slippa vatten i botten på skålen. Jag gör alltid iordning salladen i god tid så att den först får rinna av i durkslag, sedan slungas, innan den blandas till. Självklart har man aldrig garanti för något, men då har man gjort det bästa i alla fall.

gun92884
0

… satt en droppe av ditt 'rena' bottenvatten under mikroskop sa lar du bli forvanad Skrattande

… men, det betyder naturligtvis inte att man inte har skoljt sa gott man kan … det ar battre att anvanda en sa'n dar metalltradsgreja (som man forvarar agg i - de kan hangas upp) att slunga sallad i … plastsalladslungar ar av ondo … samlas mycket oaptitligt dar aven nar man inte ser det …

CasaRamon
0

Sätt en droppe rent kranvatten under mikroskop, så lär även du bli förvånad. Det finns bakterier överallt och vissa bakterier är bra för oss. Dom ger oss motståndskraft. Men dom bakterierna är inte "ämnen" till mask, som det ju är i sallad bl.a

susanneborg
0

# Kalle B

En fråga till dig du som har hittat mask. Hur ser dom ut? Färg? Längd? osv.

gun92884
0

… nja, forvanad blir jag val kanske inte eftersom jag redan kanner till denna information och litet grann om bakterier och dess ilk Skrattande … och … ar det inte kranvatten du skoljer din sallad i? Eller har du egen brunn?

CasaRamon
0

"39

I området där jag bor, har vi eget vatten till hela området på 122 hus. Året runt vatten alltså. Man tar prover på vattnet kontinuerligt så det är fullt godkänt. Vi har världens godaste vatten, tycker jag , och det är fantastiskt att ta det direkt från kranen, vilken lyx. Vi bor halva året i Spanien och släpar då på vatten- flaskor och dunkar för jämnan tycker jag. Visserligen kan man dricka vattnet där, men det smakar inte bra, innehåller klor .

Kalle-B
0

Det var ju ett tag sen, men såvitt jag kommer ihåg var den en dryg centimeter lång, vit eller gulvit. Och jag tyckte den var typ spetsig i båda ändar, fanns liksom inget fram o bak. Smal som ett litet snöre, bara max en mm bred.

Men man såg den direkt, det var ju inte så att jag letade efter nåt konstigt. Den måste ha legat i vitan, skulle den vara i gulan är den nog inte så lätt att upptäcka förstås!

Tintaglia
0

Den mask jag såg var precis som Kalle-B skrev spetsig i båda ändar. Men min mask var bra mycket längre, kanske 4-5 cm och så var den gulvit i färgen. Den låg också i vitan. Som tur var levde den inte i alla fall…

susanneborg
0

Fy ! Läskigt. Jag hittade nåt som såg daggmaskfärgat ut och var ca 0,5 cm. Vet ej vad det var men det låter inte som eran beskrivning på spolmask?Obestämd

annizan
0

Jag hittade en lång blekvit mask i ett ägg igår när jag var i färd med att göra LCHF-glass och skulle separera gulor och vitor.. Rynkar på näsan

Den var kanske 5 centimeter lång och platt, googlade och bilderna verkar stämma med det jag hittade..spolmask..usch det kändes så äckligt, jag kastade givetvis hela det ägget och de ägg jag redan satt i glass-smeten såg ju fina ut, men jag tappade helt aptiten för att äta den där glassen sen Rynkar på näsan Blä!

magma
0

Fem cm?! *jisses* Ni som hittat sådant som ser ut som en mask, är ni säkra på att det inte är äggsnodden ni sett?

starhawk
0

Äggtråden är ju ganska knölig så det är väl inte alltför troligt att man uppfattar den som en mask, men man vet aldrig, folk har ju uppfattat sädesledaren i en hankräfta som mask

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[Pennylane1]
0

Skulle trott att de var ändtarmen i både han- och honkräftor som kan uppfattas som en mask, fast den kanske de flesta ändå känner till. Det är det där "nystanet" kanske man kan se ibland som är sädesledaren?

Kernow
0

#18, jag tror det där med förvaring av ägg har att göra med om de tvättas eller ej innan de hamnar i butik. Svenska ägg tvättas ofta och de som gör det bör stå i kylskåp. I England hittar man däremot nästan aldrig ägg i kylhyllorna.

När det gäller kranvatten som ni nu snöat in på i tråden så har EU faktiskt ett direktiv för just dricksvatten så det rapporteras in regelbundet hur det står till med Europas dricksvatten och det ska gå att dricka överallt även om det smakar urk för en svensk att dricka det mer klorhaltiga i Spanien och England eller det icke avkalkade i t.ex. Danmark.

Då är jag betydligt mer tveksam till flaskvatten (och såklart egna brunnar - framför allt i jordbruksbygder) som inte alls kontrolleras av EU på samma vis. Det enda som oroar mig med kranvattnet är precis som med allt annat vatten alla medicinrester (inte minst hormoner) man inte blir av med.

Såg helst att folk köpte blandare till sina kranar om det smakade urk. De som har egen brunn vet ju iallafall i Sverige oftast att de bör testa vattnet regelbundet.

starhawk
0

#47: Tja det var en story om en familj som skulle äta kräftor och upptäckte mask i dom så dom slängde alltihopa, det visade sig att det som dom uppfattade som mask i själva verket var sädesledaren på en hankräfta

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

annizan
0

Nej det var inte äggsnodden.

Den var lång beigevit och hård och den låg i vitan, helt avskild från gulan.

Jag googlade därefter på mask i ägg och de bildern som kom upp såg ut ganska precis som det jag hittat i mitt ägg.