Förbränner hjärnan?
Vill bara spåna lite kring kropp och psyke, och veta om någon av er har varit med om liknande erfareheter.
För ungefär fem år sedan fick jag ett arbete som krävde fruktansvärt massa jobb och ännu mera ansvar. Under denna period åt jag som en häst, hade inte tid att träna, sov dåligt - och kilona bara rasade. Fettet smalt från kroppen, vecka efter vecka. Och nej, det var verkligen inte så att jag inte åt. Jag vräkte i mig thaimat med massor av ris, sushi på kvällen och mackor under sena timmar. Jag rullade runt i sängen med oroliga drömmar och vaknade alltför tidigt.
Det sägs att stress sätter kroppen på låg förbränning.
Det sägs att träning och mindre kalorier ger viktminskning.
För mig, under denna period, var det alldeles tvärtom.
Har någon av er haft liknande erfarenheter? Och hur kommer det sig? Någon som har en teori?
Stress sätter kroppen på hög förbränning, om jag inte har fel. Stressar man så förbränner man mer, och hjärnan står för ungefär 30% av kroppens energikonsumtion, alltså, om du använder den mer borde det gå mer energi alltså:p
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Stress höjer kortisol och andra hormoner som höjer energinivåerna i blodet, som höjer ämnesomsättningen.. tills du rätt i väggen!
Då rasar kortisolet till botten och du orkar ingetting.. vi behöver alla våra hormoner i blodet, i rätt halt och fördelning.
Träningens kaloriförbrukning är överskattad, den som bränner mest är timslånga löp eller skidrundor.. tränar gör man för orken, välmåendet och för att hålla kroppen i trim.
Energiunderskott ger viktminskning.. men det säger inget om de andra parametrarna.. som alldrig är konstanta.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Man säger väl att ca 120g gram glukose förbrukas av hjärnan per dygn..
Jag förstår inte din rubriksättning, den återkommer inte i texten? Om det är som jag tror, så var frågan om hjärnan förbränner fett, kanske underförstått att "stress" = "mycket tänkande med hjärnan" = "hög förbränning"? Tänk, det hade varit något. "Tänk mer - och gå ner i vikt!" Njae, så lär det inte vara…
Har du varit på vårdcentralen? Tagit prover på sköldkörtelhormoner och TSH?
#4 Jag frågar därför att min erfarenhet av att rasa i vikt under en stressig och orolig tid står i kontrast med de teser som säger att kroppen sänker förbränningen när den utsätts för stress. Att det därför är viktigt att inte stressa kroppen (eller själen) om man vill tappa kilon och fett.
Nu är det uppenbarligen inte alltid så, om jag förstått Geru och Zepp rätt, utan det kan vara precis tvärtom, att förbränningen höjs under stress.
#4 Det var inte med min kropps muskler jag slet … utan stillasittande framför en dator. Hjärnstress.
#4 Och, men vilket logiskt resonemang, skulle det inte vara så? Stress är någonting som är bra för din kropp ofta. I för stora mängder är det dåligt. Som med allt.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#6 Jo, jag förstod att det var "hjärnan" som var stressad. Det spelar kanske inte roll om stressen består i ett maratonlopp eller stressigt icke fysiskt arbete - vid stress utsöndras mer stresshormon som t.ex kortisol som är blodsockerhöjande, bl.a genom nerbrytande av muskler, men det höjer även metabolismen av både kolhydrater och fett.
Du svarade inte på min fråga om sköldkörtelprover. HYPERtyreos, eller "bara" förhöjd produktion av sköldkörtelhormoner pga stress (ev. posttraumatisk stress) kan ge påtaglig viktminskning trots bra aptit. Känner du av några av symtomen: nervositet, irritabilitet, koncentrationssvårigheter, hjärtklappning, darrhänthet, oro, ångest, sömnsvårigheter, muskelsvaghet, särskilt i överarmar och lår, värmeintolerans, muskelvärk, svaghet, trötthet, andnöd, illamående…?
Det här var som sagt fem år sedan, men nej, jag känner inte igen några av dessa symptom mer än sömnsvårigheter och oro så det var nog inte fara å färde.