Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6231 ggr
jisu
0

sår mun

Hejsan! Ny här, men har läst på sidan ett bra tag. Jag/vi har ätit LCHF i 3mnd. och vågen visar -6,5kgGlad.Tyvärr funkar det inte lika bra för min manGråter. Äter inga grönsaker alls! Men han ger inte upp!

Jag skulle fråga om någon av er har kännt precis som om man är sår i munnen och det svider som attanGenerad sen luktar den inte fräsht hellre, men det är bra efter vad jag har läst i SSS´s bok eller vad?

Margareta
0

Välkommen hit jisu och kul att Du blivit medlem.

När man kommer in i ketos kan det lukta illa ett tag, vad såren beror på vet jag inte däremot.

Numer pensionär i Nynäshamn

jisu
0

Tack!Ser inga sår, men det känns som jättegrovt sandpapperLedsen

Mervi
0

Jag blev torr i munnen i början, det var rent hemskt ett tag men nu känns det bättre. Jag tror att om man äter jättestrikt utan grönsaker blir detta besvär värre.  Det är nog ketoset som Margareta skriver.

magma
0

Det finns ju något i munnen man kan ha som kan svida och ha sig, men vad heter det nu igen?! A…? Någonting? Nyligen var det reklam på TV om ett nytt preparat man kan använda mot just det här, en gel eller dylikt att ha i munnen.

Katti
0

Jag blev sträv på tungan i början. Kanske första veckan. Det kändes som när man har ätit mycket sura godisar! Men för mig kändes det mest på förmiddagarna och det gick ju snart över så det var aldrig något stort problem.

Jag tror inte att det har med ketosen att göra för i ketos har jag varit väldigt mycket (kört cambridgekuren 18 veckor vid ett tillfälle och flera gånger i kortare perioder) och då blev det inte så.

Margareta
0

Här är tråden jag saknat… tur jag är ledig idag så jag hinner söka…

Jag har inte någon svidande känsla i munnen men väl en irritation i kinden som uppstod vid tuggandet av V6 men också när jag precis ätit kebabkött på stan. Antagligen är det något nytt kemiskt jag hittat som jag inte tål.

magma
0

Hej igen jisu- och tack MArgareta för att du hittade tråden:) Det du (Jisu) känner som sår i munnen som svider, kan det inte vara "afte"? Det ska visst svida, göra ont och bli som vita, platta blåsor eller kratrar på munnens slemhinnor.

Margareta
0

Vad är "afte" magma?

Mervi
0

Detta hittade jag angående alfte. Det var inte mycket.

EvaB
0

Man tror att det är virus. Det brukar ta c:a 1 vecka för dom att läka ut. Tandkrämen Zendium brukar lindra och det finns en ganska ny tandkräm som heter Sinaftin.(sök på google) Jag har själv haft aphte någon gång och bara en blåsa kan göra fruktansvärt ont. Det kommer ofta i samband med en förkylning.

Amiechan
0

Är det samma sak som förkylningsblåsor då? För i så fall har jag haft det. Men jag började med Zendium och har sluppit det sen dess i princip. På ca 5-6 år har jag bara haft det två ggr tror jag och då var jag rejält sjuk samtidigt, innan dess hade jag det 8-10 ggr om året.

EvaB
0

Man vet inte vad det beror på, men ofta kommer de i samband med en förkylning eller när motståndskraften är nedsatt. Jag får oftast bara en eller två, senast var för ett år sedan. Har inte haft mer än vart 3:e-4:e år.

jisu
0

Tack för alla svar. Ursäkta att jag inte skrivit på länge.Generad Jag har fortfarande efter ca. 7 mnd besvär till och från i munnen. Känns som grovt sandpapper och ibland tycker jag att tungan ser gul ut. Jag får vel forsöka med läkarbesök kanske eller fråga tandläkaren när jag kommer dit.

Tack än en gång!

jisu
0

Glömde skriva att jag inte har blåsor!

Airam1
0

Afte är ett inflammatoriskt tillstånd med blåsor i munslemhinnan. Sveda i munhålan räcker inte även om blåsorna svider nåt oerhört. Om man har Afte är munhålepasta "Kenacort T" (receptfritt) som en trolldom.

Tungsveda "kan" visa sig vara B-vitaminbrist.

Mer om munsveda här.

hemul
0

Svamp i munnen svider också något fruktansvärt. När jag hade det som värst hade jag svårt att äta för att det gjorde så ont. Levde på vitt formbröd uppblött i te. Förvånad