Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2321 ggr
Niklas
0

Kluring: Du och LCHF

Här är några frågor om dig och LCHF.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Solange
0

Ha ha!

Svarade ordentligt på alla frågorna men fick 0 rätt stod det på resultat sidan. Skrattande

Vad ska du göra med svaren, Niklas?

Niklas
0

Eftersom det inte finns några rätta svar på frågorna säger systemet att du har noll rätt. Jag är bara nyfiken och kommer inte använda svaren utanför sajten.

Margareta
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kul grej Niklas!

Välkommen hit till vårt "lilla" krypin på iFokus. Är du nyfiken på LCHF rent allmänt eller på nya tekniska funktioner på iFokus?

I ditt fall kan det ju faktiskt vara både ock!

Du får gärna presentera dig för resten av våra medlemmar här på vad jag fortfarande tror är iFokus största forum - eller har någon annan tagit sig förbi oss?

Numer pensionär i Nynäshamn

Primulan
0

Detta blev väl dagens goda gärning, har ju inte hjälpt någon över gatan idag.

Ha en bra dag…

Jojo55
0

Men frågan om varför jag är på kif gick ju inte att svara på, jag är här av alla de anledningarna som fanns i svarsalternativen!

Niklas
0

#3: Jag följer er lite på avstånd och ville ha en lite samlad bild av varför man väljer att följa LCHF och hur det fungerar. Det har inget med nya funktioner att göra. Glad

Ni är fortfarande den största sajten på iFokus. Det visar sig bland annat i att den här kluringen redan har över hundra svar. Det är inte alla sajter som lyckas med det på så kort tid.

Om jag ska säga något kort om mig själv så är jag en av personerna bakom iFokus-nätverket. Jag hjälper bland annat till att starta nya sajter och assistera medlemmar och värdar med olika små problem.

#5: Du kunde svara "Annat alternativ …". Glad

Andina
0

Kulig undersökning! Och jag tror att det kan vara väldigt intressant att låta den "leva" även framöver!

Själv minns jag i ärlighetens namn inte hur jag hittade till KiF, jag tror att det berodde på att jag var medlem på annat ifokusforum, men jag svarade "annat".

Även om jag inte är lika aktiv på forumet längre så följer jag det och jag är fortfarande lika imponerad över den fina stämningen och den goda kunskapen och spridandet av erfarenheter som finns här! Jag tror att man kunde förvänta sig bra mycket mer konflikter och trollande, med tanke på att det är så många aktiva medlemmar. Men det håller fortfarande måttet.

Jag rekommenderar detta forum till väldigt många av mina kunder! Med så mycket samlad kunskap och erfarenhet och med syftet - det är den alldeles bästa sajten för att kunna finna om detta är något för mig!

Tack, allihop för KiF!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Margareta
0

Kul att du ger dig till känna Niklas!

Jag tycker så klart det är roligt att Kif fortfarande är störst på iFokus och jag tycker också det är roligt med alla gamla goa medlemmar som hjälper till att hålla stämningen/kunskapsnivån uppe under så lång tid.

Kif firar 5 år till midsommar och det borde vi fira på något vis. 15 000 medlemmar är inte så dåligt.
Cool 
Jag minns lite skepsism från "ifokusledningen" när jag ville starta forumet. Ett så udda ämne, kunde det verkligen bli ett forum hette det då. Varför kunde jag inte ha ett forum om bantning osv…

Självklart är det också roligt att ha varit med och bidragit till att LCHF-rörelsen växt sig så stark. Min gamle Medarbetare Doc_ startade egen blogg som idag är världsledande i ämnet. Det fick vi bekräftat under LC-kryssningen i Karibien i förra veckan. Det är stort - lilla Sverige är större än USA i detta ämne.

Mervi
0

Det är alltid intressant med undersökningar.

Jag hittade till LCHF genom Margareta innan hon startade KIF. Jag har varit med från början.

Jojo55
0

# Ja jag valde "annat alternativ" men det stämmer ju inte heller. Jag svarar härmed "Ja" på samtliga alternativ på denna fråga. Sådeså!

Aniara4
0

Saknade ett ganska självklart alternativ på frågan om var man först hörde talas om LCHF, nämligen att det skedde IRL. De första gångerna jag hörde talas om LCHF var genom bekanta, bl.a. affeejit här på KiF. Jag tyckte det lät helt vansinnigt. Ungefär som Jojo55 tyckte när jag sen i min tur började prata om det. Tyst

LenaK63
0

Kul detta! Även om jag inte är så aktiv så använder jag Kif som en "uppslagsbok" och kikar in varje dag.

Jag hade en veckotidning som kom skickandes från Sverige någon gång i början på 2007. Där skrevs det om Annika Dahlqvist. Den blev liggandes med korsord och allt tills hösten. Inte glömd dock!  Började prata med en Stockholmsväninna på besök och vi grävde upp tidningen och läste och läste. Sedan var det bara att leta på nätet. Nästa dag åkte vi till en bokhandel och köpte var sin bok som listar alla näringsämnen per 100 gram. Den blev min "Bibel" ett tag framöver och den ligger fortfarande framme lätt att slå i vid behov.

Medlem på Kif blev jag kanske i november 2007. Känner attt det finns ett enormt vetande här inne. Alla hälsoberättelser är värda guld.

Tack för att ni alla finns!

magma
0

Andina: Roligt att se dig titta in här..! Glad

Margareta: Tänk, fem år… Tror jag blev medlem när kif var tre månader ungt, i september 2006. Hittade LCHF i juli 2006 genom en artikel i en veckotidning om Skaldeman, letade runt på nätet och ramlade in här. Då var det inte så många själar som huserade här, men oj vad det vuxit! Bara en enda medlem kvar nu till 15000 st. Skrattande 

Har lärt mig massor genom kif:s engagerade, kunniga och fantastiska medlemmar, detta är verkligen ett speciellt forum med en alldeles speciell stämning.

Niklas
0

#8: Jag minns när du ansökte om att starta sajten. Jag var mycket tveksam till att det skulle fungera. Det är roligt att ha fel ibland. Glad

Andina
0

#13 - Tack Magma! Glad
Ja, det går lite i vågor. Läser ofta, men skriver inte så ofta längre. Men jag får nog nya ryck och trillar in med lite boxtäver igen, lite oftare.

#14 - Ja, visst är det kul att ha fel ibland. Och vilken tur för oss att du hade fel och att du lät Kolhydrater skapas!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

Mervi
0

Det fanns verkligen ett stort behov av sajten, vi behövde ett ställe att "vara" på utan massa påhopp.

Kul att det gått så bra.

Magma jag kom med i juli 2006 och hade då ätit LCHF i ett år.

JazzBass
0

Lite kommentarer till frågorna: Fråga 2: Vad är ditt huvudmål med LCHF Svarade att gå ner i vikt, men det var egentligen bara i början (började "på riktigt" i januari). Jag har ännu nåt kilo jag vill bli av med, men det går nog bara med mer träning så det har jag börjat med igen nu när det blivit varmare ute. Huvudmålet är en hälsosam livsstil som man mår bra av och trivs med i det långa loppet, och det tycker jag att jag har hittat i LCHF så jag målet är i princip nått redan. Nu ska jag bara hålla mig kvar i det. Jag ska bevisa omvärden att man kan leva och må utmärkt på LCHF. :-) Fråga 3: Tycker du det är lätt eller svårt att följa LCHF-dieten? Svarade "varken eller". Det är lätt om man själv kan bestämma maten, svårare om man äter mycket ute eller i jobbets lunchrestaurang. Jag gör dock enskilda avsteg emellanåt i form av en öl, en tårt- eller chokladbit nu som då, utan dåligt samvete. Man måste ju få leva lite och man behöver inte alltid vara så j*vla hälsosam. ;-) Det blir säkert en och annan färskpotatis på sommaren också. Men man ska vara beredd på att man inte både kan äta kakan och ha den kvar, d.v.s. man får vara beredd på att det kan bli negativa följder av avsteg och acceptera det. Fråga 4: Har du gått ner i vikt sedan du började med LCHF? Svarade "ja, mycket". 9kg är mycket för mig då jag inte var så värst överviktig tidigare (BMI 27, nu BMI 24). Har fått köpa en del nya kläder då de gamla jeansen blev för pösiga. Fråga 7: Hur använder du Kolhydrater iFokus mest? Huvudsakligen för att dela med mig samt införskaffa information om mat, kost och i viss mån träning. Fråga 9: Kön? Man. Tycks vara väldigt ont om oss på den här sajten. Är det (nästan) bara kvinnor som är intresserade av det här, eller bottnar det i att kvinnor länge varit mer viktfokuserade än män p.g.a. pressen från dagens skönhetsieal som gjort kvinnor mer fokuserade på vikt och kost? Fråga 11: Vad tyckte du om frågorna? Ok för att vara från en som inte själv äter LCHF. En som ätit LCHF en längre tid skulle kanske ha formulerat vissa frågor något annorlunda.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Niklas
0

#17: Sajten kanske skulle ha en omgång "officiella" frågor som någon som kan det här formulerar? Då kan nya medlemmar bli tipsade om det i de välkomstmedelanden som skickas ut så att det med tiden blir ett stort statistiskt underlag.

lchfny
0

Skönt att se på resultaten att det är fler än mig som bara gått ned lite…..

Margareta
0

#18 Smart idé Niklas! Det borde vi fundera över nu när man göra flera följdfrågor.

Svårt att få till det bra bara även om man är insatt.

Million
0

Synd att inte alternativet "gå upp i vikt" fanns med, och att alternativen på fråga 4 kändes som om de utgick från att man vill gå ner i vikt.

Men kul med frågor!

Niklas
0

#21: Jag utgick ifrån att de flesta ville gå ner i vikt. Det ryms bara fyra alternativ så jag valde det jag trodde skulle stämma på flest. #20: Ni får slå ihop era kloka huvuden. Det blir säkert bra :-)

Niklas
0

#20: Ni har ju chans att få ihop Sveriges största enkät om LCHF. jag menar, vem skulle kunna nå fler svar? Ni kan skicka ut ett massmeddelande och få tusentals av era medlemmar att svara.

Margareta
0

Det är en klok idé Niklas - jag skall ta kontakt med någon av våra seriösa forskare och diskutera upplägget.

Vad är begränsningarna? Antalet frågealternativ? Antal frågor?

Niklas
0

#24: Antal frågor är inte begränsat. Antal svar kan vara två till fyra. Tänk bara på att blir det väldigt många frågor kan det vara svårare att få många att svara.

Margareta
0

#25 Varför så få som 4 alternativ? Det var betydligt fler i förra även om man bara kunde göra en fråga?

Det är svårare att få till bra svarsalternativ om urvalet är litet.

Niklas
0

#26: Den "förra" finns kvar. Det här är en annan funktion. Vi diskuterade hur många alternativ varje fråga skulle kunna ha och fastnade för fyra. Det går naturligtvis att diskutera det.

Margareta
0

Aha - men om man får önska då tror jag att det skulle vara bra med fler alternativ på den här nya - det är svårt att få till bra frågor som verkligen blir "uttömmande" om man har bara 4 eftersom en alltid måste vara en genväg förbi för den som inte kan svara annars.

Niklas
0

Hur många måste det vara för att fungera?

Margareta
0

Det är en bra fråga - man får så klart anpassa sig.

Vi kan väl testa en fråga och se hur många av våra läsare av den här tråden som vill kommentera en tänkbar fråga. Bröd diskuteras ofta i LCHF-sammanhang. En användbar fråga med följande svarskedja kan tex vara:

Hur ofta äter du bröd?

1. aldrig (jag har inget behov längre)
  2. väldigt sällan (inte ens 1 gång per månad, kanske jul/påsk/midsommar)
  3. 1-2 gånger per månad (tex när jag blir bortbjuden)
  4. varje vecka (jag har svårt att sluta helt)
  5. varje dag (jag har inte börjat med LCHF ännu)
  6. flera mål om dagen (jag vill ha bröd och kan inte sluta)

magma
0

Svar: 2 Flört

(En spontan åsikt om antal svarsalternativ skulle nog vara 6 st.)

Margareta
0

Mitt eget svar är också 2 :-)

Andina
0

(Jag har lagt in en önskan om fler svarsalternativ också - på annat forum - jag skulle vilja ha möjlighet att ge 6-8 svarsalternativ… ;) )

Jag svarar 2 på Enkäten ovan också, förresten! :)

Niklas
0

Okej, vi får titta på det här.

Räknas hårt bröd också som bröd så svarar jag 5. Annars 3. Glad

konichiwa
0

Mitt svar är 1. Aldrig, jag får 'brödsug' annars.

Jag har helt bytt ut det mor nötbröd som jag gillar både för att det är gott, går fort att göra. Och att man blir mätt.

Aniara4
0

#30 Jag tycker det är bättre att inte specificera frågorna så mycket. Jag kanske aldrig äter bröd fast jag känner behov av det, för att jag mår dåligt när jag gör det. Eller så kanske jag äter bröd varje vecka för att jag kan och vill och inte för att jag har svårt att sluta. Bättre då med bara tidsangivelser!

Margareta
0

#34 Niklas - den här frågan var bara ett exempel på hur det skulle kunna se ut, men visst - bröd i min värld är ALLT bröd som innehåller spanmål dvs även knäckebröd.

Det måste specificeras bättre vid ett riktigt test vad man avser.

Sen jag började med LCHF 2004/2005 har man börjat med annat som också kallas bröd, men där mjölet är annat (nötter, kokos, mandel mm). Personligen äter jag inte det av flera olika skäl, men det måste särskiljas från spannmål i en fråga om LCHF.

Niklas
0

Okej. Glad

Niklas
0

Nu är det möjligt att göra kluringar med upp till 7 svarsalternativ. Hoppas att ni får ihop något bra! Glad

Andina
0

#39 - Åh, vad roligt! Tack för det, Niklas med flera Medarbetare! Det kan bli kul!

Niklas
0

Tacka inte mig, jag är bara budbäraren. Flört

Andina
0

Det var därför jag skrev "med flera medarbetare". Flört Men visst kan vi väl tacka budbäraren också! Hur skulle vi annars veta? Glad

[MargaretaA]
0

Suveränt!

Med rätt frågor och tillräckligt många som svarar så kan detta bli rena dynamiten Skrattande

Niklas
0

Glad

Margareta
0

Tack budbäraren - ta tillbaka ett budskap och tacka :-)

Då kan vi försöka klura på en enkät på riktigt, nu blir det mkt lättare.