tandkräm
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Läste här någonstans att någon inte använder tandkräm för det innerhåller mycket kemikalier, men vad använder man då istället för att bli ren och fräch i munnen?

Vatten! det fungerar utmärkt!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Vatten ja, räcker gott. Min munhygien har blivit LÄSKIGT mycket bättre sedan jag började (om) med LCHF.
Ska försöka, men låter lite för enkelt.
Finns också tandkräm utan massa onödiga tillsatser:
http://www.grongava.se/shop/product/tandkram-aloe-vera
Googla för att hitta fler, eller gå in på närmsta hälsokost.
#3 Livet ÄR enklare än produktmånglarna vill få oss att tro.
Doppa borsten i salt om du tycker att du behöver någon sorts medel.
Det är inte tandkrämen som gör rent tänderna utan borsten. Vill du ha fräscheten av mint så kan du droppa en droppe eterisk pepparmyntaolja på tungan. Smakar väldigt starkt i början men är väldigt uppfriskande. Köps enklast på Apoteket, du får fråga efter det nu men till jul ställer de fram det.
Annars är oljan från Crearome godare, kolla om nån hälsokost kan ta hem den så blir det inte så dyrt.
Vissa afrikanska länder har en rot de tuggar på - minns inte vilken men jag har sett den i en del svenska alternativhandlar och invandrarbutiker.
#6 Salt sliter på emaljen, så det bör man inte göra för ofta. Men du kanske menade saltlösning? det kanske funkar…
Är du orolig för "syraattacker" kan du skölja munnen (eller borsta) med bikarbonat. Det är vad de använder i en del tandkrämer för att mota bort syran… Bikarbonat är också ett salt men blir basiskt i munnen, smakar inte så gott men funkar bra. Hittas bland påsarna i kryddhyllan på vilken livsmedelsaffär som helst.
funderar faktiskt på att sluta med tandkräm. så äckligt att ha menthol smaken i munnen + att det ty löddrar i munnen hur länge som helst efter, eller är det bara på mig ^^?
men fortsätter nog att skölja med flour (utan smak) eftersom jag har så mycket problem med tänderna
koksaltslösning: 1dl vtn och kryddmåt salt kokas upp låt svalna. Håller några dagar
Helena
Bakpulver, har jag läst någonstans…
Rättelse: det ska vara 1 kryddmått salt till 1 dl vatten
Helena

jag använder denna tandkräm.
inget flour = plus för mig.
har märkt skillnad på så sätt att tänderna blir blankare hela dagen o mindre med tandsten än innan
Varför tandkräm med Stevia? Är det verkligen nödvändigt med sötningsmedel i tandkräm? Låter märkligt, tycker jag.
Jenny
Jag borstar med bara vatten en gång per dag och har gjort så de 4 senaste månaderna, tycker det är skönt att slippa tandkrämen. Det är väl mest socker som gör att man får dåliga tänder så vi som äter low-carb har ju ytterligare en fördel där. Jag har bra tänder för övrigt, har inte varit hos tandläkaren på 10 år.
#16 Stevia ska vara bra för bakteriefloran (de snälla bakterierna) i munnen.

#17: Hur vet du att du har bra tänder när du inte varit hos tandläkeren på 10 år? det kan gömma sig massor av Karies som man inte ser.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#8 Det är mest muslimerna som använder det du menar eftersom det är en rekommendation i islam att muslimer borstar tänderna med den. Den heter Miswak eller siwak.
Apropå kemikalier. Jag har sedan i julas bara tvättat håret med silikonfritt balsam! :) Det fungerar toppenbra! Håret är mjukt och fint, lockigare med sammanhållna lockar, hårbotten kliar inte längre etc. Man kan även tvätta håret med äggula och skölja med kallt vatten. Ett annat alternativ är bikarbonat, och att efterskölja med utspädd äppelcidervinäger. Om ni är intresserade av balsammetoden kan ni läsa mer på www.lockig.se
Tack #20, just en sådan är det ju!
Lo, det där med silikon (som alla våra snabbköpsshampoon innehåller) är generellt ett otyg. Köp hellre dyra salongsschampon för att inte slita på den stackars hårbottnen. Kul att höra att balsammetoden funkar på dig - den har jag också funderingar på.
Har borstat tänderna med vatten och sköljt efteråt med flour. det känns riktigt bra och beläggning på tänderna kommer inte lika fort tillbaka.
Glatt överaskad
. Balsam metoden för håret låter intressant, hur lång tid tar det innan håret känns skönt och inte fett? har läst att det ska ta en tid.
jag har tvättat med balsam i flera år, jag tyckte det funkade bra från början!