Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1376 ggr
MissD
1

Fett?

Är det ngn som vet om man kan äta hur mkt "rent" fett som helst, tex olivolja, utan protein å kolhydrater?

Pasi
0

Vad menar du egentligen?
Man kan inte äta hur mycket som helst…finns alltid något som stoppar…magproblem, full magsäck osv.
Sedan kan man inte vara utan protein speciellt länge förrän kroppen börjar äta på sig själv.

MissD
0

Jag tänkte på hur mkt fett jag bör äta per dag, vet inte om jag äter tillräckligt…Eller har ngt med hur mkt man väger el vill väga? Förstår du hur jag menar?

Pasi
0

Den viktigaste indikationen på hur mycket fett man ska äta är kroppens egna signaler - hunger och mättnad…dessa regleras främst av fettet. Lita på din kropp!

MissD
0

Okej Glad

jenny_li
0

När jag läser om vad andra äter, så har jag ofta tyckt att många äter väääldigt stora portioner, och så bara få måltider per dag. Nu i början gör jag medvetet så att jag äter små potioner - för att se hur långt de räcker, så att säga! Kan säga att jag förbluffar mig själv ibland, när jag tycker att jag knappt ätit nåt - är det bara fett nog, så står jag mig på det en halv dag i alla fall!

Apropå att lita på kroppens signaler, tänkte jag. Det kan vara lättare att lära känna dessa signaler om man börjar med mindre portioner, så att man faktiskt HINNER bli hungrig tills det är dags att äta igen (en del av oss har ju barn och måste ha fasta mat-tider för deras skull!).

//Jenny

Mona-Stina
0

Jag håller med Jenny_li.

Om jag bara skulle äta när jag var hungrig skulle det nog inte bli någon mat över huvud taget. Därför äter jag "efter klockan" tre gånger om dagen frukost lunch och kvällsmål.

Tidigare (innan LCHF) hade jag en skalmanklocka i magen och blev vädligt irriterad och grinig om jag inte fick mat samma tid alla dagar. Min väninna som jag umgås med mest varje dag och äter huvudmålet tillsammans med är mycket förvånad att jag är som folk fast tolvslaget passerats med ibland nästan två timmar. Hon tycker dessutom att jag nästan inte äter någonting och jag kan hålla med om att portionerna kanske inte är så stora längre men jag blir ordentligt mätt av protein och fett.

Jag kanske åt lika mycket protein tidigare men eftersom potatis och grönfoder tar rejäl plats på tallriken ser det väldigt lite ut numera. Det extra kryddsmöret har jag även fått henne att ta av och hon äter gärna samma som jag förutom att hon vill ha knäckebröd till maten.

Skönt med vänner som förstår.