Hur mkt protein får man äta?
Är lite förvirrad…en fråga; kan man inte äta hur mkt protien som helst? Jag väger 69kg å vill ner till 58kg… Tacksam för svar! 

Lämplig mängd om du inte är fysiskt aktiv ligger mellan 0,8 och 1,5g / kg kroppsvikt. Om du tränar mycket så är säkert 1,5 - 2g mer lämpligt.
Fast jag tycker inte man behöver vara så noga och hålla på å räkna utan kan styras av sina smaklökar.
Det finns ingen gyllene regel som man kan gå efter, det beror på om du tränar, hur ofta/hårt och vilken typ av träning, om du har diabetes/är insulinresistent och så kommer du dessutom få bilda en egen uppfattning eftersom det finns många olika åsikter kring detta med rek. proteinintag..! Det jag oftast hört är att man bör äta minst 0,8 till 1,2 gram/kg önskad kroppsvikt, men har man betydande övervikt så kan man behöva sätta delmål och ta det i etapper. Tränar man så kan man behöva upp till 2 gram/kg kroppsvikt, och du kan räkna med att kött generellt innehåller ca 20% protein. Det finns en uppfattning om att överflödigt protein höjer blodsockret och alltså frisätter insulin, men det finns andra åsikter om det också… 
Asch, nu var du snabbare Pasi! 

Kosten gör mig snabb i allt jag företar mig….4 sekunder…tralalala….
Tack för svaren
Jag ska alltså äta ca 59g protein då!??
Låter väldigt lite.
Vad jag fått lära mej är att 20 gram protein motsvarar ca 100 gram kött. Om jag har fel så får någon annan rätta mej. Så jag som vill väga 60 kg får alltså äta 300 gram kött.
Som sagt… Vad man "får" och "ska" göra är relativt. 47gr ända upp till till 88,5gr ryms inom spannet 0,8 till 1,5 gram protein/kg önskad kroppsvikt, om du önskar väga 59 kg. Om det är den mängden/kg som du önskar ligga på, dvs!
Jo, det stämmer. Kött innehåller i genomsnitt 20% protein.
Hmm, nu blir jag ändå mer förvirrad
Är det så att 20 gram protein motsvarar ca 100 gram kött?
Kött är inte detsamma som protein. Kött innehåller i snitt ca 20% protein, det beror lite på typ av kött, hur fett/magert det är osv. Så om du äter 100 gram kött får du i dig ungefär 20 gram protein..!
Jag måste få fråga vidare då: Är detta per måltid? Om inte, ska man då få i sig den mängden varje måltid, mellanmål också?
Fortfarande lite förvirrad.. Snälla! Magma är detta rätt? -Om jag vill väga 60 kg får jag alltså äta ca 300 gram kött?
Har köpt "Atkins för livet" på nätet, den kommer i veckan, jag känner att jag har mycket att lära…
MissD! Om du är redo för fler böcker när du har läst färdigt så vill jag varmt rekommendera Sten Sture Skaldemans "Ät dig ner i vikt". Den boken är rena underhållningen - jag sträckläste den
Tack snälla du! Jag ska leta efter den 
MissD: Det finns inget som säger vad Du "får" äta, det är det vi försöker säga i den här röran, tråden blev.
Alla måste prova sig fram.
Det stämmer att 100g kött = ca 20g protein.
Det stämmer också att man bör äta mellan 0,8g-2,0g protein per kilo kroppsvikt och dygn. Det är alltså STOR skillnad på 0,8g och 2g för den som väger 60kg. Ett spann mellan 48g-120g rent protein vilket blir mellan 240g och 600g rent kött per dygn (inte per måltid).
Om Du som väger 60kg skall äta 240g kött eller 600g kött eller någonstans däremellan beror på hur mycket du tränar och rör på Dig och det vet bara Du själv. Givetvis räknas även protein i ägg, fisk och annat som innehåller protein.
Blev Du klokare?
Numer pensionär i Nynäshamn
Lite klokare
Men det är lite krångligt *fniss* Tack så mkt för alla svar!
Kan inte låta bli att vara inne på denna sidan, samtidigt som jag håller på med en saftig hemtenta…

Jag har hört att man någonstans i Asien tror jag, brukar ha som måttstock för hur mycket av div energikällor skall motsvara per portion/ måltid, och en portion är i storlek med din egna knutna hand. Har testat det i första hand när det gäller proteinkällor och märkt att man får en bra mättnad som håller länge utan att bli proppmätt. Tror att det är ett bra mått för hur mycket kroppen klarar av per måltid. Äter så ca 4 ggr/dag och då funkar kroppen bra utan sug och hunger emellan.
Okej, Dossan det låter intressant
Idag har jag ätit 11.1 gram kolhydrater och 129,8 gram protein, men det kanske var för lite protein…
Men i vilket fall som helst har jag inte kännt mig hungrig. Däremot pigg och energisk
Margareta: Ber om ursäkt att jag ställde till att tråden blev rörig, var inte min avsikt. Det var ju jag som skrev "får" äta.

Sen får man tänka på att fett kött ligger på mellan 12-16g protein så man kan ganska mycket………900g sidfläsk med 13g protein/hg innebär inte ens 120g protein.
Pasi, det här har jag funderat på länge. SLV uppger P 17.1 g och F 22.4 g för sidfläsk. T.ex. Fineli anger P 14.8 och F 29.5. Skulle svenska grisar verkligen vara så mycket magrare än finska? Minst halva fläskbiten är ju synligt fett!

Det är ju samma med grisar som med paprikor och människor….sammansättningen varierar ganska mycket. 
Är hälften späck/fett så måste totala fetthalten ligga på betydligt högre fetthalt än 22.4 eftersom späck innehåller ca 85% fett om jag inte missminner mig.
Det är klart det varierar. Men jag tycker inte att SLVs medelvärde verkar stämma alls, särkilt inte när man jämför med andra tabeller. Amerikanska grisar vet jag inte så mycket om, men finska borde väl vara rätt lika våra.

Jag håller med om att SLVs tabeller inte är helt förtroendegivande.

Efter vad jag har hört, så föds svenska grisar upp för att motsvara livsmedelsverkets fettrekommendationer - dvs dom ska vara magra. Innebär att det kan vara stor skillnad i fetthalt på svenska och finska grisar. Tror att finländarna är lite klokare än oss fettskrämda svenskar 
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Jag litar generellt mer på Fineli än SLV, inte minst för att SLV har haft så många rena fel. Problemet är bara att Finelis inte finns att ladda ner som databas och då blir det så otympligt.
Numer pensionär i Nynäshamn
Var har du fått dina siffror ifrån då Pasi?

Jag pillar isär mitt kött i molekyler och väger dem på en av mina laservågar som står i labbet
…eller så kollar jag SLV och finskaLV….tar det mest logiska värdet.
Om du kollar SLV på "Bacon gris" så är proteinvärdet 13 och fettet 33…helt andra värden än på "Fläsk sida gris" och antagligen mer rättvisande även om jag tror att det fläsket jag köper ofta är ännu rikare på fett.
#30 Laservåg? Wow. Har du en teleporter också? En sån vill jag ha. Teleport me home, thank you Captain! :D

Klart jag har en teleporter….tyvärr bara EN…så det gick inget vidare bra när min kompis testade den. Efteråt kom jag på att det behövs en teleporter i varje ända…..undrar om min kompis kommit på samma sak!? Han är säkert skitförbannad!
Eller kanske snarare: