Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-färsrätter
Läst 13095 ggr
Vimsan
0

Vimsans kålpudding

Billig vitkål och billig fläskfärs, då kan det bara bli massor av KÅLPUDDING. Jippi

ca 2,5 kg vitkål strimlas fint och bryns i en väldigt stor smörklick. Sänk värmen och lätt på lock och småputtra så kålen blir mjuk. Blanda
1,5 kg fläskfärs med
3 ägg
1 msk salt
1 tsk svartpeppar
3-4 dl vätska (vatten el. mjölk el. grädde)

Väldigt lös smet.
Lägg hälften av kålen i stora långpannan Smeta ut köttfärsen ovanpå På med resten av kålen och in i ugnen på 200 grader ca 1 timma.

Tillsätt eventuellt mer vatten så det blir buljong att blanda med grädde till sås.

Barnen fick lingonsylt till sina portioner men inte jag och gubben. Detta var första gången på länge ingen gnällde över maten vid middagsbordet (middagar kan vara en prövning).

MUMSIGT

Mervi
0

Låter jättegott. Bra och billig höstmat.

Vimsan
0

ja fläskfärsen kostade 20 kr/kg och kålen 1 kr/kg

Mervi
0

Skrattande

anki1
0

Verkar gott, Kan man inte blanda färsen och vitkålen i ugnsformen innan gräddning?

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Vimsan
0

Jo då det går jättebra, men då kan inte kräsna barn peta bort kålen så lätt. haha

anki1
0

Nej det är just det.Hahaha.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

trulsa
0

Det var den godaste kålpudding jag ätit. Väldigt enkelt att göra.

Tack Vimsan!

Margareta
0

Bokmärkes

Numer pensionär i Nynäshamn

mormorpom
0

Idag blev det kålpudding enligt Ditt recept. Väldigt väldigt gott. Hoppas Du delar med Dig om Du harfler godsaker till oss nybörjare.  Hälsingar Mamman i Dynamiska trion.

birma
0

Den står i ugnen nu.

Är själv väldigt förstjust i kålpudding. Nu blir första gången på flera år (pga lång period med veg kost) och första gången kålpudding utan ris i, och första gången kålpudding med ägg i.

Det doftar härligt i köket nu. 

Tänkte mig lite frysa-in-rätter att ha på lut. Har även gjort Mervis fläskfärslåda idag. Ser härlig ut den också. Praktiskt med två rätter i ugnen samtidigt. Man får passa på och "göra köket" när inspirationen behagar infinna sig. En märklig dag för det, när solen skiner o det är så varmt. Men ska gå ut en lång sol-promenad när maten i ugnen är klar, dvs strax.

--^..^--

Wenn
0

Bokmärkt !

Men fläskfärs för 20:- kilo var inte dåligtGlad

birma
0

Den kålpuddingen blev vansinnigt god! Det borde jag ha begripit. Här får man passa sig så man inte överäter. Tur att man inte var hungrig efter solpromenaden. Det är varmt och då blir man inte lika hungrig på middagsmat. Ska genast frysa in i "lagom" portionsbitar.

God så in i baljan blev den!
Tack för receptet.

Menita
0

Bokmärkes

Seejay
0

Hade helt #glömt" bort kålpudding. Det är ju perfekt mat att ha i matlådan till jobbet också. Tack för tipset.

Sagajo
0

Någon som har ett bra förslag till kryddningen av fläskfärsen? Skulle vilja krydda den lite mer men vet inte riktigt med vad.

MimLan
0

#15 kryddpeppar och buljong/fond

kilotina
0

Har allt klart nu och det ska bara in i ugnen. Det kommer att bli så gott. Tack för receptet.Skrattande

MimLan
0

Halvrelaterat: Men det är ju ingen billig fläskfärs längre. Jag är van vid att det blir billigt sådär på höstkanten och gjorde massor med kålpudding förr, men i år har jag inte sett till någon billig fläskfärs, det kanske inte säljer längre?

monolla
0

Skrattande  Hur många portioner är kålpuddingsreceptet på????

Låter helt underbart gott Vimsan Kramiz från monolla

Anders-S
0

Jag gör en snabbare variant:

3 ägg

750 g färs

ytterbladen på kålhuvudet

svartpeppar

Blandar ägg o färs i en glasskål.  Tvättar och strimlar bladen från kålhuvudet och blandar ner dem i skålen. Ser till att all kål är täckt av smet.  Krydda med krossad svartpeppar.

Gräddar i ugnen 30 - 40 minuter.

Använder ytterbladen eftersom de blir över när jag strimlar kålhuvud till cole slaw. Ibland tar jag med mitten också till kålpuddingen och finhackar.  Bryr mig inte om att bryna.

MimLan
0

#19 Ta den totala mängden färs och dela med den mängd färs du anser är en portion.

umbra55
0

MUMS!! Stekandet av kålen var det besvärligaste! I Viktväktarna slakade man kålen med hett vatten, hällde över lite soya (och sirap) för färgens skull. Kanske man kan göra det istället för att knöka hela stekgrytan full i kål? Eller förstör man helt de få vitaminer som finns då?

Sen hällde jag  enbart grädde i färsen.. för att få upp procenten lite.

Den blev oerhört god.. och många portioner i frysen som kommer att vänta på orkeslösa dagar när jag inte vill eller orkar laga mat..

Loria
0

Kan man frysa puddigen? Jag o sambon e lite sålda på allt med ost… tror ni det blir gott om man lägger ett tunt lager ost ovanpå  så det blir lite knaprigt?

Maggan71
0

Kålpudding får det bli idag! Tungan ute

Passar utmärkt eftersom jag har ett kålhuvud i kylen och det håller på att bli fult…

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

BoelLouise
0

Å vad god den är, är värd en liten "puff" så fler ser detta goda recept…

Vimsan
0

Nu e de dax för kålpudding igen =)

Tungan ute Luktar underbart i hela huset nu

gorgina
0

Ja, min favoriträtt måste bara prova ditt recept imorgon

Trrkek
0

Mmmm, vad gott det låter! Ska definitivt testa! Fast jag har mest rödkål hemma, går det lika bra tro?

Trrkek
0

Åh, vad gott det blev!! Skkulle nog bli ännu godare med en brunsås till, det ska jag testa nästa gång. Tack för receptet!

Anders-S
0

Provade att göra kålpudding av lammfärs. Det gick utmärkt! Hade i ägg, vitkål och en skvätt vispgrädde. Strimlade kålen med osthyveln precis som när jag gör cole-slaw.

rifla
0

och jag gör min på älgfärs med mkt smör i för den är lite torr..mums..

LatMask
0

Å så god denna kålpudding är! Perfekt mat nu på hösten!

Sugiyama
0

Tänk att man kunde köpa fläskfärs for 20 kr/kg för 3 år sedan.

Robb
0

Tack för receptet! Perfekt matlåde-mat. =)

kvantprick
0

På ICA Malmborgs i centrala Lund brukar jag handla fläskfärs billigt. Inte 20 kr/kg men väl 29,90kr/kg kostar det ganska ofta… Billigt och gott!

Ska helt klart testa detta recept.

UBCL
0

Ska testas till helgen Skrattande

[Sias]
0

För den som inte tål ägg - går det jättebra att utesluta äggen. Provade nyligen att göra sån - blev saftig och god. Och enkel att göra.

KÅLPUDDING UTAN ÄGG

Bryn ca 1-1 1/2 kg finstrimlad vitkål i mycket smör, i en stekpanna (sirap behövs inte - kålen är söt i sig). Rör om ofta så inte kålen bränns vid.

Häll ett par dl vatten i en skål, lös upp fllingsalt i vattnet, tillsätt malen vitpeppar.(går säkert bra med grädde ist-f för vatten).

Lägg ca 1 kg fläskfärs i en bunke. Blanda i vattenblandningen lite i taget så det blir en jämn smet, ungefär som köttbulls-smet. INTE LÖS!

Smörj en stor ugnsfast form med smör. Lägg färs-smeten i botten, toppa med den brynta kålen. Täck med folie. Grädda i 200 grader varm ugn ca 45 minuter. Gör en sås av spadet som blir  & vispgrädde.

"Färsröra med brynt vitkål" - en mycket förenklad & snabb variant av kålpudding. Bryn rejält med smör i en stekpanna, lägg i finstrimlad vitkål - stek tills kålen är mjuk och gyllenbrun (rör om ofta).  Stek färsen för sig - finfördela den som till köttfärssås -  krydda med salt och peppar. Ha i vitkålen i färsröran, tillsätt vatten - lite i taget - låt puttra ihop.

LatMask
0

Måste bara putta upp Vimsans kålpudding - en klassiker!

greensis
0

Lite mera putt

Fabricati diem, pvnc!

LatMask
0

Kul, greensis! Jag kunde inte ta mig till jobbet i morse (Stockholm…) så istället blev det först en ordentlig sovmorgon och nu på eftermiddan har jag lagat till en långpanna av Vimsans kålpudding. Den står i ugnen just nu och luktar gudomligt!

labbe52
0

Nu är ju kålen som billigast, hoppas hitta färs oxå till bra pris…

detta ska göras till många jobbet-lådor….

tack för goda råd…

irene