Redning
Hej! Kan någon ge tips på hur jag reder en kalops. Funkar inte med äggula eller ost.

Cremefraiche kanske fungerar, eller om fler ska äta, ta undan till dig och red resten av såsen som vanligt.
Ta arrowrot och blanda ut i lite vatten och sen in i kalopssåsen. Reder bra och utan vitt mjöl dessutom
Krossade fläsksvålar, kör till mjöl i matberedare,mixer eller mortel. Brukar sila så att bara det finaste mjölet kommer med.
#2 Jag var nyfiken på arrowrot när jag började med lc försökte få info om det, så vitt jag förstår är det ren stärkelse så det gör kanske inte så stor skillnad mot om man använder vete, majs eller potatismjöl. Massa kolisar i alltihop.

Vad jag förstår innehåller inte arrowrot kolisar. Den innehåller ingenting… men jag kan ha fel…
Läst en kommentar av SSS för ett tag sedan att arrowrot om möjligt är sämre än Maizena. Själv har jag aldrig brytt mig så mycket om redningar, utan äter lika gärna lite blaskigare…

Arrowrot består av massor av stärkelse precis som andra redningsämnen (hm, nytt ord!;-))….det är det som gör den användbar till redningar.
Jag föredrar att reda med äggula eller ha med svamp eller nån grönsak i såsen som sedan mixas med stavmixer.
Innehållsdeklaration på arrowrot
Energi:
357kcal/1493.688kJ
Vatten:
11.37g
Protein:
0.3g
Fett:
0.1g varav mättat: 0.019g, enkelomättat: 0.002g, fleromättat: 0.045g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater:
88.15g
Fibrer:
3.4g
Alltså inte så bra, men tack för tipset om fläslsvåle. Finstötte i mortel och det gick alldeles utmärkt. Skall testa att panera fisk i morgon.

Ojdå. Hmmm. På den tiden när jag vägde 54 kilo skulle jag i ett bantningprogram använda arrowrot. Det berodde på enligt utsago att den inte tillförde kolhydrater ELLER kalorier. Vilken blåsning man åkte på. Men det var då det. Har inte använt arrowrot på 25 år, minst.
En bra "redning" får man annars om man kokar ihop sky/spad med grädde och ev tillsätter smör… Ju fetare, desto tjockare… Men det måste reduceras tills nästan all vätska fördunstat, då först tjocknar det och blir så där lagom "såsigt".
Kram!
Philadelfiaost reder bra, men det blir ju lite syrligt och vitt, passar nog inte i kalops.

Jag brukar reda med lite potatismjöl, mängden blir ganska begränsad eftersom det sväller så mycket. Dessutom tycker jag inte såsen måste vara så tjock. Förslaget att reda med creme fraiche innebär ju också kolhydrater.
Annarskan man ju använda gelatin, det är ju animaliskt och jag tror att det mest bara är protein.

Har i Spanien anvander man nastan aldrig mjol till redning. Mojligen vander man kott- eller fiskbitar i mjol for att fa en stekskorpa sa att det inte blir torrt. Daremot bryner man nastan alltid lok, vitlok och paprika och kokar med i grytan med morotsbitar och nar kottet ar mort, tar man upp det och mixar sasen med lite smor och det blir en fin slat sas nar man silat den. Detta galler ju for dom som kan ata morotter och lok etc.

Som min far brukar säga: Bra sås reder sig själv!
(dvs gräddsås) Jag tycker att både creme fraiche och philadelphiaost är fina att ha i såser (säskilt kalops faktiskt), man får bara krydda lite annorlunda för att utnyttja den fina syrligheten. Jag har inte använt någon vanlig redning på bra länge, kör mest grädde. Och det får hela familjen stå ut med, eller laga egen mat.
Idag ska jag göra sås till mina pannbiffar.
Jag hade en högrev i ugnen i går, och har sparat stekskyn som bildades. Denna sky ska jag hälla i en kastrull och koka upp, därefter häller jag i grädde och eventuellt lite mer smör (skyn var inte så fet).
Jag låter detta koka ihop tills det tjocknar, och så lägger jag i pannbiffarna (har färdiga pannbiffar i frysen).
Jag LOVAR att det blir både såsigt och gott! Och tjockt, utan att behöva reda med något.
Kram!

Jag har heller inte använt redning på väldigt länge eftersom jag är glutenöverkänslig. Brukar göra som DaMum, helt odramatiskt och det brukar gå hem. Annars, när det gäller köttgrytor tillagar jag dem i ugn så köttet kokas nästan sönder, med lök eller annat i. Kanske en burk tomater ibland. Själva såsen (skyn) brukar tjockna till och är bara så gott.