LCHF och sömn = ?
Jag har märkt att jag sover bättre på LCHF-kost.
Vaknar inte på nätterna längre
Vaknar oftast utvilad
Somnar snabbare
Sover djupare, känns det som.
Varför spelar fettet så stor roll för detta?
När jag åt havregrynsgröt, pasta, osv. så var det ingen ovanlighet att vakna mitt i natten. Hade ibland svårt att somna och allmän trötthet.
Nu springer jag fram som en bulldozer med energi som aldrig förr.

Det är lätt att svängande blodsocker stör sömnen då det påverkar balansen mellan melatonin och kortisol - alltså den inbyggda klockan som styr sömn/vakenhet, samtidigt som kroppen kan få svårt med sitt reparationsarbete när insulinet är högt (sänker ju tillväxthormonet som verkar nödvändigt för reparationerna). Så det är inte fettet som gör det, utan snarare avsaknaden av socker. Mina fem ören.

Samma här! Sover så bra nu och vaknar utvilad trots att jag springer som en jojjo mellan min säng och barnens mest hela natten. Men när jag väl sover, om än stötvis, då sover jag som en stock! Effektivt som sjutton. Så skönt! :)
Jag vaknar ofta innan klockan ringer, även om jag inte är riktigt utvilad, men har liksom inga problem med att komma upp på mornarna. Vakna, upp direkt, sätta igång med dagen. Annat var det förr - och de gånger jag varit sockerbakis. Märker det så himla tydligt, den där sjukt sega dödströtta känslan när man vaknar efter en dag då man ätit fel. det vill jag inte göra igen!
Så snygg!!!

Kan lägga till:
Slutade med snus (snusade ca 1 dosa per dag, portionssnus).
Sover nu bättre än någonsin.
Kan rekommendera det till alla som snusar/röker och brukar vakna trötta och irriterade.
ja det kanske var en väsentlig sak att nämna,
mer betydelsefull än LCHF-kosten troligen!
eller du kanske inte gjorde omläggningarna samtidigt ser jag när jag studerar inläggsdatumen!
Ja, ni ungdomar - sov medans ni kan, har märkt att åldern tar ut sin rätt. Jag sover bara några tim i stöten och sedan är det upp på toan. När det är början till fullmåne (nej, det växer inte ut några huggtänder
) så har jag jätteproblem både med att somna och komma ner i djupsömnen. Är kvinna 58 år så det har kanske sin naturliga förklaring, jag försöker inte göra detta till något problem, men det har hänt att jag har suttit i soffan och stickat när maken har kommit upp vid 5.45-tiden på morgonen. Så sov gott så länge ni kan, det kan fort ändra sig. Jag hade jättegod sömn tills jag blev 52 ca….

@pennylane: jag slutade samtidigt, glömde bara nämna det :-) men lchf påverkar väldigt mkt hur bra jag sover. om jag skulle snusa och äta kolhydrater skulle jag nog vara trött jämt!
#9 Haha, jag kom att tänka på vad Hasse Alfredsson sa, apropå åldrandet: Det blir nog bra det där med den eviga vilan. Bara man slipper gå upp och kissa var tredje timme.
Jag har för övrigt samma erfarenhet som TS - jag sover bättre, djupare och effektivare med LCHF. Och bra sömn gör banne mig underverk för hälsan!
Ja, Adur, fast då behöver vi inte kolla några kolhydrater heller
Om jag äter vanlig kost men drar ner på socker salt godis mm istället för lchf skulle jag då kunna sova bättre?
Är en zombie hela dagarna och det funkar ej men två små barn hemma som håller igång en hela tiden.
Vet inte om jag mår bra av denna kost.
Kan man göra uppehåll ett tag för att sedan gå tillbaks se om det blir bättre med sömmnen?
Har bara ätit denna kost ca 1 vecka men må så här kasst vill jag inte .
Sova hela natten, vilken lycka!Jag har ett annat litet "socker" som väcker mig, 3 månaders baby, inatt fem ggr…det är tur för honom att han e så söt…hade min man gjort likadant hade han fått smaka på andra bullar…zzzzzz…det är svårt att stå emot socker och äta strikt när man går i ett trött töcken om dagarna…som tur är går det i vågor med hans sovande!
öka lite på kolisarna, mer gränsaker. Salt behöver vi.Det du pratar om är säkert omställningbesvär, man kan minska dem genom att inte dra ner för snabbt på kolisarna. Men man slipper dem nog inte helt.
#13 Det du beskriver låter som vanliga omställnignsbesvär. Googla här på sajten på det så hittar du mycket. Försök stå ut några veckor så kommer det att löna sig.
Jag sov urkasst innan LCHF men efter några veckor som en klocka mellan 00 - 07. Vaknade pigg och glad. Ibland sover jag dåligt nu också, men det gör inget, har mycket mer ork.
Det jag gjorde förut när jag sov dåligt var att äta mer kolhydrater för att hålla mig pigg - allt blev en ond spiral.
#14 Ditt inlägg fär mig att fundera på en sak…kanske inte stämmer, men ändå, om du ammar alltså. Jag var en ganska stor kolhydrat- och sockerätare när barnen var små. De har alla sovit uruselt, undrar nu om det berodde på min kost? De får väl i sig extra socker om mamman äter det? Min dåliga sömn förut berodde säkert på allt socker som kroppen skulle ta hand om.
Vilket onödigt lidande!!!!
För min del märker jag inte alls någon skillnad på sömnen jämfört med tiden innan LCHF. Varken på sömnkvalitéten eller på mängden sömn.
För mig blev det stor skillnad. Gick från normalkost och stora sömnsvårigheter, framför allt enorma INSOMNINGssvårigheter, till att äntligen få sova. Någorlunda.
Det blev inte helt bra, vilket beror på en sjukdom, men LCHF innebar ett klart steg åt rätt håll.