Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 4860 ggr
Henriette55
0

Ej tåla smör?

Har en fråga angående smör. Jag vet att jag till viss del inte tål laktos. Dricker aldrig ren mjölk tex men tål vanlig vispgrädde och yoghurt.

Då jag en tid blivit sämre i min mage så har jag enligt uteslutningsmetoden kommit fram till att jag absolut inte tål smör numera. Magen reagerar våldsamt nästan direkt. Speciellt av rent smör, tex på smörgås eller om jag steker i den och häller över maten.

Jag tål däremot Bregott helt utan några som helst problem. Då Bregott består av smör och rapsolja så är det något som förvånar mig.

Är det någon som har en förklaring på ovanstående fenomen?

/Henriette

dufva
0

Vispgrädde och youghurt innehåller mycket mer laktos än smör vilket inte tyder på att det är smöret som är boven i dramat

Smör innehåller bara 0.1 - 1 gram laktos/100 gram och vispgrädde runt 3 gram

Mer troligt altså att det är smörgåsen eller nåt i maten du reagerar mot än själva smöret, inte minst med tanke på att du nog inte äter lika mycket smör som vispgrädde eller youghurt :-)

Henriette55
0

Nej det är smöret. Ingen tvekan om det. Det är jag helt säker på. Detsamma gäller för min son. Han tål absolut inte smör men har inga problem med Bregott.

[Pennylane1]
0

men det är ju oerhört konstigt eftersom Bregott består av en del smör!

vinteralvan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja om du är säker på att det är smöret så får du väl skippa det och köra på bregott helt enkelt. Jag har inte hört om det någon gång förut, mycket ovanlig reaktion. Kan det inte ha varit just det smörpaketet som var dåligt av någon anledning?

Wildrat
1

#2 Testa att steka i Bregott då (funkar om du har det vanliga Bregottet, inte mellan eller mindre). Mår du inte dåligt då så testa att ta en klick smör och sen en skvätt olja (rapsolja eller olivolja) i maten. Sen jämför du mående…

Bregott är smör med rapsolja i. Inget är borttaget eller annorlunda mot smör förutom tillsatsen av rapsolja…

KarinJ46
0

vad händer om du använder laktosfritt smör?

helvete
0

Gör ditt eget smör! Vispa grädde tills det blir smörklumpar. Tvätta i några omgångar vatten. Salta. Så kan du se om du tål detta smör. Det finns olika fabrikat av smör också.

Henriette55
0

Nej jag vet att Bregott är smör och rapsolja och därav min fråga. Tänkte bara om någon visste. Skillnaden måste ligga i framställningsprocessen där något försvinner ur det smör som blir Bregott. Kan vara laktos eller något annat.

Eftersom jag vetat om att jag inte tål smör en längre tid har jag endast använt Bregott. Jag har dock kunnat äta mat lagad på smör någon gång ibland och klarat det ganska bra. Numera går det inte alls. Jag blir våldsamt dålig i magen och det väldigt snabbt efter intag också.

Wildrat
0

#8 Nej, ingenting tas bort i Bregotten. Men testa att laga mat på Bregott. Får du samma reaktioner som på smör så är det ju snarare nåt med uppvärmningen eller så…

Henriette55
0

Som jag skrev så lagar jag alltid mat på Bregott utan någon reaktion alls.Har gjort i alla år.  Med smör reagerar jag direkt. Det är som sagt det som är problemet.