Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 5380 ggr
Lolivia
0

Muskelryckningar!

Hej allihopa!

Detta har eg. ingenting med lchf att göra men jag frågar här ändå eftersom jag märkt att många av er är otroligt kunniga =)

Kan inte påstå att det är ett regelrätt problem heller, bara lite skumt. Har frågat kompisar, familj etc om någon upplever samma sak men INGEN känner igen det. När jag har frågat någon läkare så vet inte de heller…

Nu till saken: Efter t.ex. en rask promenad så rycker det i mina lårmuskler. Det kan hålla på i typ 10 min kanske. Tydliga, ganska stora ryckningar. Inte obehagliga men påtagliga. Så har det varit så länge jag kan minnas. Vad är detta och varför händer det? Någon teori? Någon som känner igen sig?

korseett
0

magnesiumbrist- köp extra magnesium på hälsokost

Lolivia
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Köpte igår fast p.g.a. fullständigt groteska vadkramper. Men, kan jag isf ha gått med magnesiumbrist i flera år? Ger det alltså muskelryckningar efter motion?

Lolivia
0

Det skulle kunna förklara de extrema vadkramperna som jag får trors att jag varken kör fakir eller UFO, är ganska liberal motför många på forumet med får fruktansvärda kramper ändå trots att jag dricker pg-balanseringspulver med magnesium, kalium och kalcium i… Hade jag redan brist innan så förklarar det ev. saken…

korseett
0

det kan du gå med i flera år ja.  Speciellt om du är en sådan tyå som hamstrar vätska och blir av med det emellanåt. 500-800 mg kan du gott ta. Fördela dosen över dygnet men ta merparten till kvällen så slipper du vakna med vadkramper

Lolivia
0

Ah! Tack! Jag har faktiskt ingen som helst aning om ifall jag är en sådan som hamstrar mkt vätska och blir av med det emellanåt. Tror inte att jag samlar mer vätska än andra men det är ju svårt att veta. Kan vara lite, lite svullen kring vaderna sådär så att det blir bulliga märken av sockarna men annars vet jag inte. Märker däremot att jag har tappat vatten med lchf, eller jag tror iaf att det är det som gör att jag känner mig lite fastare i kroppen och har mindre celluliter, men som sagt är det spekulationer från min sida. Ska bli intressant att se vad ryckningarna tycker om magnesiumet =)

Gör det inget att överskrida rek. dagligt intag av magnesium?

korseett
0

det finns tre olika typer RDI är för de som redan har balans, Optimalt dagligt intag ligger högre och är för de med brist. Terapeutiskt dagligt intag är ännu högre och till för de med stor brist. SÅ nej det gör inget. Du lär få en himla sprutt på magen ifall du får för mycket och det är inget som stannar kvar i kroppen eller verkar giftigt

Lolivia
0

Vad bra! Sprutt på magen gör mig ingenting. Sen jag började med lchf är den nästan oroväckande overksam =)

OneManArmy
0

Det är inte så att du är väldigt ovan med att motionera?

När jag själv kör slut på mina benmuskler så brukar de rycka så jävligt så jag knappt kan köra bil.

Lolivia
0

Hej! Nope… Är absolut inte ovan vid att motionera. Får det även efter lugnare promenader. Trodde förut att alla fick så…

sophia87
0

Måste låna denna tråden lite för att fråga: Kan det vara så att Mg-brist tom kan vara orsaken till trög mage? Eller anledningen till att det krävs höga doser för att få igång magen? För jag har vadkramper och förstoppningsproblem och det krävs en hel del Mg innan det händer nåt med min mage. Typ några gram. Så först när kroppens behov är mättat blir det ett överskott som ger lös mage? Eller är jag ute och cyklar nu…?

Lolivia
0

Intressant! JAg undrar samma sak!

Knaster
0

En sak som jag undrar angående Mg är hur snabbt den påverkar magen/förstoppning? Handlar det om att man får besöka toan inom typ tio minuter eller dröjer det många timmar innan man märker av något?

[Bärnsten]
0

Om jag är trög i magen, så tar jag en trippeldos av Cal-Mag. Och då brukar det ordna sig inom en timme. Sen så håller det på i en timme till………så, boka inte nåt den kvällen Skrattande

Internettan
0

Jag känner igen muskelryckningarna efter rask promenad. Har haft det i alla år men nu när jag tänker efter känns det som att det var längesen jag kände av det nu. Har ätit tillskott av bl a magnesium ett tag, men även annat. Vet inte vad som eventuellt fått det att försvinna (eller har det försvunnit? Får tänka på det nästa gång jag motionerar).

"Every point of view is a view from a point."

korseett
0

jag vet faktiskt inte om magnesiumbrist kan orsaka förstoppning men det är möjligt för tarmrörelserna orsakas av muskelrörelser. Tar jag för mycket på kvällen så får jag springa på toa flera gånger nästa dag så även där är vi olika