Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 9300 ggr
[Sias]
0

kokosnöten stenfrukt

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att kokosnöten är en stenfrukt, det hade jag ingen aning om - trodde det var en nöt, precis som vilka andra nötter som helst! Men i ett inlägg här, om kokos, fann jag  den infon.

Värdefull info för mig, som inte tål stenfrukt. Och nu förstår varför jag fått såna besvär efter att jag ätit något med kokos i.

Eftersom kokos förekommer rätt ofta inom LCHF  (kokosfett, kokosnöt-mjöl, m m) - kan den här informationen kanske varas värd att upprepas.

Är det någon som har erfarenhet av att; inte tåla stenfrukt = tål inte heller kokos.

?

starhawk
0

Tja det där är ju en sanning med modifikation, kokosnöten är inte en stenfrukt den är stenen dvs kärnan i en stenfrukt precis som mandeln och pistachen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Zepp
0

"Definitionen av stenfrukt är att det i varje fruktkropp finns ett och endast ett frö. Här är några exempel på stenfrukter, som är äkta frukter inom undergruppen saftiga frukter:

Även delfrukterna hos de sammansatta frukterna björnbär, hallon, hjortron och åkerbär är små stenfrukter. De bildas av blommor som har separata pistiller och sitter ihop i så kallade fruktförband."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stenfrukt

Tror inte man är känslig för stenfrukter i sig, snarare något ämne, som kanske förekommer i någon av dem?

Stenfrukt är vad jag förstår mer något som hör hemma inom botaniken och inte så mycket inom näringsläran.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Sias]
0

#2 Zepp. Jo, nog kan man vara känslig för "stenfrukter". Jag är det - och jag tror många fler. Sökte lte på "överkänslighet stenfukter" - hittade det här:

"Släktskap mellan "nötter"

Många fröer täckta av skal kallas för nötter, trots att de inte motsvarar den strikt botaniska definitionen av nöt. Det viktigaste för den allergiske är i stället den botaniska släktskap som förekommer mellan olika nötter och andra växter, eftersom liknande proteiner kan finnas inom samma botaniska familj.

I allergisammanhang nämns ofta stenfrukter. Vanligen menar man frö/frukt som ingår i den botaniska familjen Rosaceae, det vill säga plommon, körsbär, aprikos, persika, nektarin, liksom mandel och aprikoskärnor. Äpple är ingen stenfrukt, utan en skenfrukt. Den uppsvällda blomaxeln tillsammans med frukten bildar en 'falsk' frukt.

Kokosnöten kommer från en palm och är inte släkt med övriga "nötter". Man kan vara allergisk mot kokosnöt även om det är mycket ovanligt".

Källa SLV

Just de "stenfrukter" jag får kraftiga mag/tarm-besvär av. Och även av kokos.

Zepp
0

Jomen, då är det antagligen de proteinerna som är gemensamma för Rosaceae som du är allergisk emot.. inte den botaniska klassningen stenfrukter, vilket förekommer hos andra botaniska släkten oxå.

Det är väll samma som de som är känsliga för solanin, dvs ett ämne som förekommer i släktet Solanum, och inte rotfrukter specefikt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[tick]
0

#3, är det alla former av kokos du är känslig mot? Om det framförallt är kokosmjölk kan det vara värt att kolla upp att det inte egentligen är guarkärnmjöl som tillsätts i många kokosmjölkssorter som du är känslig mot. Vissa blir väldigt dåliga i magen av det, men kan äta ren kokosmjölk utan problem.

Sindri
0

Har vänner som är allergiska mot nötter/stenfrukter men inte mot kokos!
Det kan nog vara väldigt individuellt. Är det så att du helt plötsligt börjat äta mycket kokosprodukter? Kan det vara så att du behöver en långsam tillvänjning?

[Sias]
0

#5 Ja alla former av kokos - och också guarkärnjöl.

#6 Ja, visst är det väldigt individuellt - det här med vad man tål inte tål. Men jag tror inte jag är ensam om att inte tåla kokos!

Jag började med LCHF för drygt 3 år sen. Provade efter en tid att använda kokosfett, eftersom det lovordades så av LCHF-anhängare - men hur jag än försökte med "långsam tillvänjning", ta pytte-pyttte lite,  så fick jag kraftiga  besvär. Gav upp.

Periodvis testade jag sen  kokos i andra former - klarade inte av någon.

Nyligen bakade jag ett LCHF-bröd (recept i LCHF-magasinet nr 1 2010) med bl a kokos - till min man. Jag åt ett par mycket tunna smakskivor av brödet. Gav hemsk värk, inte minst i tarmarna. 

Kokos är ingenting för mig!