Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 11040 ggr
HarrietKiara
0

Kolhydrater i choklad

Jag sökte här på choklad och fick inte upp en enda träff. Förvånad Min fråga är om kolhydratmängden skiljer i olika chokladsorter beroende på kakaohalt?

Sist jag handlade så köpte jag Lindt 70% men hittade ingen innehållsförteckning. Rynkar på näsan 

Tacksam för svar.

Love my Kelpie!

Maia
0

Det verkar vara något fel på sökfunktionen. I alla fall för mig. Googla istället:

http://www.google.com/search?client=safari&rls=sv-se&q=kolhydrater+i+choklad+site:.kolhydrater.ifokus.se&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Här finns massa trådar om choklad.

Här är en tråd särskilt om Lindts choklad.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

lillblixten
0

Marabou Premiums 70% (per 100g):
Kolhydrater: 30g
Fett: 49g
Protein: 7g

Anthon Berg 72% (per 100g):
Kolhydrater: 44g
Fett: 34g
Protein: 10g

godisanna
0

anthon berg 81%

protein 11

kolhydrater 40

fett 48

Agneta2006
1

Marabou Premium 86% per 100g:

Kolhydrater: 19g

Fett: 54,5g

Protein: 8,6g

Har börjat göra ischoklad med denna choklad+coccosfett just för att få ner kolhydratmängden.

Hausswolff
0

Cloetta har en mörk choklad (70 %) utan tillsatt socker (http://www.mediabanken.se/CloettaProdList/image.aspx?opvno=94345109&itype=jpg300p) som innehåller 35 g kh enligt innehållsförteckningen.

MEN… det står också att 34 av dessa kommer från sockeralkoholer. Jag brukar således räkna med ca 18 kh och använder denna till bl.a. Chokladmousse.

Vad tror ni - räknar jag fel?

Raring
1

Lindt excellence 99% kakao per 100 g

14 g kolhydrat

50 g fett

8 g protein

enl inte helt säker källa på blogg.. har en kaka hemma jag ska dubbelkolla mot.

Tycker det är helt ljuvligt att ta en pytteliten hörna som får smälta på tungan efter en kopp kaffe.

mikaelka
0

#6: Håller med, det blir en helt annan sak med choklad över ca 80-85%, det går verkligen inte att äta mycket av det och en kaka räcker jättelänge! 

Jag nyser jämt då jag äter så mörk choklad, jätteintressant! Tungan ute

HarrietKiara
0

Oj vad många svar! Tack så mycket. Nu har man lite att välja på. Skrattande

Love my Kelpie!

buttercup
0

jag har jättesvårt att hitta 99 eller 100%ig choklad numera, som inte tömmer min stackars gapande studentplånbok! Har Lindt slutat sälja den i sverige?

JAUS
0

Jag har 1 kg ekologiskt kakaosmör över sen Jul ifall någon är intresserad att göra egen choklad. Det går även att göra vitchocklad av den (blanda med grädde och socker/sukrin).

Raring
0

#9 jag hittar på de flesta ICA jag går in i… men det är inte lika enkelt som 70% eller 85%, det kan jag hålla med om

buttercup
0

#10 öhm, jag är intresserad? menar du att du säljer det? jag köpte en liten bit för en mindre förmögenhet men har inte vågat använda det av den anledningen :P vill inte "slösa", men hur mkt kostar det egentligen?

Cissit
0

Vad är kakaosmör? Hur smakar det? Hur använder man det? :)

Smorblomma80
0

Hej hej!

På livsmedelsverkets hemsida www.slv.se kan man få reda på näringsvärdena i det mesta, har varit mycket användbar sida. Glad

JAUS
0

#12 Jag säljer mitt för 200kr + frakt har bara skrapat lite på ytan.

#13 kakaosmör är fettet från kakaobönan och det fett som finns i choklad. Används också flitigt i hudkrämer eftersom smältpunkten är samma som kroppstemperaturen.

JAUS
0

#14 Där står bara ett genomsnitt. Det är bättre att läsa innehållsförteckningen på chokladen som man tänker köpa.

magma
0

Jag lånar denna chokladtråd…

Min lillasyster kom hem från Venezuela med en present till mig- två hårda, ljuvligt chokladdoftande kakao"bitar" (ungefär som två små guldtackor, fast av choklad:) hon köpt på en lokal marknad, men de är väldigt bittra/kärva i smaken. Jag gissar att det är så nära 100% kakao man kan komma. Men vad ska jag göra med dem?!

Jag tror man måste söta dem för att kunna äta dem, åtminstone om man ska tycka det är gott…Tungan ute Förslag på användning?

mikaelka
0

Går det inte att bara blanda med smör och grädde och göra tryfflar av dem?

JAUS
0

#17 Kan vara kakaomassa. Gör tryfflar med grädde och sötning.

Cissit
0

#15 Jag tror jag skrev lite galet. Jag vet ju vad kakaosmör/kakaofett är, att det är fettet i kakaon, det är rätt uppenbart… :) Tänkte mer på vad man kan göra med det :) Smakar det mkt kakao eller är det mer neutralt, typ som kokosfett? Är det rent fett eller innehåller det en del kolhydrater och annat? Och så…nyfiken jag…jag kan iofs googla som jag alltid gör, kanske är lättare :)

magma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19:"Cacao Marago en Barro" står det på baksidan av jutevävspåsen, lägger in bilder på "klumpen".

JAUS
0

Ser ut som kakaomassa. Om du vill ha det mildare och ljusare så får du spä ut  det med kakaosmör, blir även lägre kolhydrat halt då.

magma
0

Äger inget kakaosmör, och tyvärr har butiken som sålde Crearomes sortiment slutat vara återförsäljare:(

Ska prova att smälta det i vispgrädde och söta det litegrann med något, kanske försöka få till någon slags Chokladmousse.

JAUS
0

Du kan köpa mitt.Flört

magma
0

Tungan ute Ska prova på gräddvarianten först:)

Jennix
0

Har sett att Lindt börjat med 90% choklad. Tror det var 14 kolhydrater/100 gram eller nåt sånt.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

finntroll
0

# 26 Då jag var i Spanien i februari hittade jag Lindts 90% choklad i en mataffär. Den smakade mycket likt 85 %. Jag ångrar att jag inte köpte ett lager hem av den.

buttercup
0

#26 åh!! vart? jättenytt?? finns det i vanliga affärer? *lycklig*

Jennix
0

#28  Fanns på ICA Supermarket i Vänersborg, så bor du i en större stad finns det nog en chans att det finns där också. Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

mikaelka
0

Jag har också en sådan hemma nu, köpte den på min lilla ica-affär här där jag bor! Den är nästan slut nu, har räckt i över två veckor! :)

HarrietKiara
0

Hm, man kanske skulle skriva upp lite kolh, innehåll och ha med sig med tanke på dåligt minne. Skäms

Love my Kelpie!

evacarina
0

Den 90% Lindt finns sen några veckor tillbaka i lilla Bengtsfors också så den borde finnas på många fler ställen. Jättegod faktiskt! Några kronor dyrare än den 85% men ännu godare.

Jennix
0

#32  Bra att veta när jag åker hemåt. Skrattande

evacarina
0

#33 ICA i B-fors Flört

linavdp
0

Lindths 90% choklad är helt underbart god!

/Lina

mikaelka
0

Ja, jag tycker det är en väsentlig skillnad mellan den som är 90% och den som är 85%!

ekorren
0

#7 Skrattande Jag nyser också jämnt när jag äter mörkcholkad!

[Pennylane1]
0

är den inte hemskt bitter? Kan inte riktigt med ens 70% , jag avskyr bitter smak.

magma
0

#23: Nu har jag provat att göra någon slags chokladmousse/kräm på kakaomassan jag fick från venezuela, grädde samt sukrin. Wow, supergott! En krämig, tjock konsistens som jag aldrig upplevt förut när jag smält vanlig, mörk (70-86%) choklad i grädde. Hällde kanske 1,5 dl i ett glas, toppade med lite vispad grädde och några hallon. Blev mkt uppskattat av de som åt!

linavdp
0

#38 Jag tycker inte att Lindts choklad är lika bitter som Marabous, kanske för att Lindt har lite vaniljstång i som bryter av det?

/Lina

nyttigajag
0

#15 smeta på huden? kroppsbalsam?

magma
0

Kakaosmör används ganska flitigt i olka kroppslotioner/krämer, t.ex säljs det på BodyShop- men man kan även göra egna. Ingredienser finns bl.a på Crearome.se

JAUS
0

En choklad's bitterhet avgörs av vilken typ av kakaoböna som finns i den. Choklad med bönor från Madagaskar är syrlig och inte bitter. Marabou använder billig blandkakao utan någon som helst karaktär som smakar bittert.

mikaelka
0

#38: Jag var likadan faktiskt, jag började dock äta mörkare och mörkare choklad redan när jag inte åt LCHF, till slut märkte jag hur FRUKTANSVÄRT mjölkchoklad smakade! Sedan, när jag började med LCHF har jag jobbat mig upp till 90%, det var lite som ett slag i ansiktet första gången men nu behöver man bara en liten bit för att den ljuvliga smaken ska smeka smaklökarna! :)

linavdp
0

#44 Samma sak här, jag har jobbat mig uppåt helt enkelt! Och det bästa är att ju mörkare chokladen är, ju mindre bit behöver man innan suget efter choklad har stillats :)

/Lina

HarrietKiara
0

Nån som vet vad Mörk choklad och kolhydrater heter på spanska eller tom kan rekommendera ett märke? Skäms

Love my Kelpie!

[Pennylane1]
0

det hjälper inte för mig, har verkligen försökt lära mig men det går inte… blääää

JAUS
0

#47 vilken choklad har du provat? Smaken mellan olika sorters kakaobönor är stor så det går inte generalisera och säga att man inte tycker om mörk choklad om man endast provat några få sorter.

#46 Amedei's choklad har ingen bitterhet om har svårt för det. Även "Lindt madagaskar" är mild i smaken.

[Pennylane1]
0

jag har nog provat alla sorter som finns!

JAUS
0

Billiga märken? Prova amedei chuao.

[Pennylane1]
0

Var någonstans sa jag att jag bara har provat billig choklad?

Min syrra som bor utomlands brukar ta med exklusiv choklad av olika slag till mamma som tycker om det men inte jag

[Pennylane1]
0

enda jag gillar är några chokladflaskor med fin sprit innuti, men chokladen är inget god Flört

JAUS
0

#51 Såg du inte frågetecknet?

Cissit
0

Jag tror jag har blivit skadad…står och kollar på innehållsförteckningarna på chokladen i affären och känner bara "neeeej, det är ALLDELES för mycket kolhydrater i det". Jag som älskar choklad… :)

JAUS
0

Tricket är att aldrig köpa hela chokladkakor utan endast max 2st 5 grams provbitar åt gången, då kan man inte äta för mycket.Flört

Cissit
0

Haha, jag har faktiskt tre stycken hela kakor i skafferiet och har bara tagit ett hörn på en av kakorna sen jag började med lchf för 7 veckor sen, så det går nog bra. Är lite för nojjig över alla kolhydraterna *skrattar*

dkny1984
0

Hej!

Kan man enligt LCHF äta Marabous premium mint tog 1,5 ruta och smälte med lite uppvispad grädde de var alltså hur gott som helst men vet inte om jag kan gjöra de framöver.

Unnade mig detta nu när jag gått på LCHF i 2 månader utan nått lördagsgott förutom hallon och grädde men de börjar bli lite tjatigt några fler förslag???

Tack på förhand

hallonlove
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ischoklad på mörk choklad och cocosa är aldrig fel. lite kokos i eller så så blir det väldigt gott!

Alexandraea
0

#46 skrivetav HarrietKiara |  2009-03-19 08:50

Nån som vet vad Mörk choklad och kolhydrater heter på spanska eller tom kan rekommendera ett märke? Skäms

Mörk choklad = chocolate oscuro

Kolhydrater = Hidratos de carbono

Märken kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, de få gånger jag har köpt choklad här nere så har det varit Lindt.

Miyu
0

Atkins bars 2 g kolhydrater

hallonlove
0

Vad är det för bars? Länk?

[Pennylane1]
0

ja vad är det för några, för jag har kollat på sådana och de som jag sett har haft bra mycket mer kolisar.

shamani
0

Vad jag förstår så är det ca 18 kolhydrater/ bar….

http://se.atkins.com/products/advantage-bars/chocolot-orange

[Pennylane1]
0

fast det tycks vara sockeralkoholer det mesta, så beroende på hur man räknar kan det ju stämma iofs.

hallonlove
0

äsch då kanske det är bättre att nöja sig med en eller två rutor choklad då och då :)

Miyu
0

#63 det är 2 g nettokolhydrater. Fibrer höjer inte blodsockret.

har ätit de i flera år och har inte gått upp i vikt.

[Pennylane1]
0

fast det är ju inte fibrerna jag menar utan sockeralkoholerna; somliga anser att de ska räknas, andra att man inte behöver räkna dem alls och åter andra att de ska räknas till hälften.

Miyu
0

Tror hela USAs befolkning skulle säga att de inte räknas, därför det finns något som heter Net Carbs.

Anser inte att de är någon fara och det har inte min kropp heller gjort i form av varken viktuppgång/stopp, sug eller magont. Och jag är känslig! :)