Att äta LCHF i London!
Jag har i en tidigare tråd efterlyst hjälp och tips för en Londonresa. Nu har jag kommit hem och vill dela med mig av mina tips och erfarenheter. Kanske fler som ska dit och undrar hur man kan äta utan att få i sig allt för många kollisar.
Hur gick det då??
Jag har hållit vikten och inte gått ner alls trots många och långa promenader på Londons gator. Men jag får vara nöjd med det.
Då jag bodde hos min dotter så fixade vi frukost där själva. Det blev ungefär som hemma: Kokta ägg, avocado ev någon bit ost.
Dag 1 : Shopping på Westfield. Här fanns massor av snabbmatsrestauranger med ex paj, kinamat mm inget som passade mig dock. Vi hittade en sushi matkedja som heter Itsu. Här fanns en Low carb sushi box som bestod av sushimi, kokta ägghalvor och en sesam sås. Mycket fräsch och god.
Dag 2: Oxford street och Picadilly. Skulle äta på indiska kedjan Masala zone.
Jag beställde Butter chicken with tomato sauce, sallad and raita. Efter 10 minuters diskussion med servitrisen om att nej tack jag vill inte ha ris eller chapata bröd utan sallad till min kyckling kom managern ut och talade om för mig hur man äter indisk mat och att detta inte gick för sig. Efter ytterligare 10 minuters diskussion fick jag som jag ville men det skulle jag bara veta att det var en engångsföreteelse. Trots att man beställde tillbehören separat. Det var tydligen så att jag bröt ordentligt mot indisk mattradition.
Dag 3: Middag på Nandos. Underbara Nandos! En LCHF ätares dröm. Här fanns hel, halv eller kvarts grillad kyckling, kycklingbröst, stekt halloumi, Portabello, burgare mm. Tillbehör att beställa till var förutom det jag inte kunde ta Medelhavssallad, Ratatoille och Coleslaw. Olivskålar fanns också att beställa. På ett tillbehörsbord fanns att hämta dressingar, smör, vinäger och olivoljor. Här föll valet på en olivskål till förrätt sen grillad kycklingbröst med medelhavssallad som bestod av sallad, oliver, tomater och feta ost. Droppade olivolja på. Magiskt gott! Tekomenderar verkligen Nandos!
Dag 4: Mat hemma. Men vid ett pub besök på kvällen tog jag ett glas rött och en tilltuggs tallrik med endivesalladsblad med mögelost, valnötter och olivolja samt några tranbär. Väl hemma upptäckte jag att tranbär innehöll ganska många kollisar/ 100 g men dom vägde nog inte så mycket.
Blev även två Sugerfree Vanilla latte på starbucks och där slank det nog ner några kollisar.
Pret a Manger kedjan hade ingenting att äta för oss LCHF:are tyvärr annars är deras mat utan tillsatser och E-ämnen vilket ju är bra.
Giraffe och Wagamama testade vi aldrig. Tittade på menyn och kände att det var helt omöjligt då det verkade vara kollisar i allt.
Sammanfattning: Engelsk mat är mycket rik på kolhydrater. Mycket paj, friterat mm så det är inte lätt. Dom var inte så tillmötesgående och stirrade dumt på en när man nämnde ordet low carb. Vid köp i matbutik fanns inte alltid näringsinnehåll deklarerat så man fick hoppa över mycket. Grädden på Starbucks, Café Nero och Costa innehöll socker så den kunde man inte ta i kaffet.
Mörk choklad ( även fin dyr) innehöll många fler kolhydrater än i Sverige så det undvek jag helt.
Kolsyrat smaksatt vatten typ Loka innehöll alla kolhydrater. Dom var jätte söta. Enda flaskvattnet utan massa kollisar var naturell.
Fem stjärnor till Nandos, här fanns gott om alternativ.
Läsa om Nandos gjorde mig väldigt hungrig!
Tack för rapporten. London lockar ju alltid….
Hoppas man kan bokmärka medan jag kommer ihåg detta!

Glömde skrivan att resans början på flyget löste sig med att jag packat ner småostar. Finns att köpa 5 pack som en mini ostbricka. Detta gjorde att jag utan problem kunde tacka nej till British Airways plastförpackade baugette som har en ingrediensförteckning längre än en roman 
Om du går till en restaurang på smågatorna, som en asiatisk, så ingår inte riset till måltiden, åtminstone inte sist jag beställde, men det gjorde inget, jag hade inte ätit det ändå
fast vi tog take away, till hotellrummet….
Annars är ju steakhouses bra på mycket kött, fast undvik att äta pommesen som serveras med, varför krångla till det? 
Jag kikade också in på Pret a manger men visst, massor med smoothies och juicer men inget lowcarb inte….wraps et.c.
Jag hade med mig babybel och några ölkorvar på flyget sist, för innehållsförteckningen på mackorna- ja jisses, den är lång!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja jag har faktiskt funderat på det där med att be Ramlösa, Loka eller liknande att etablera sig i England för jag blir galen på att allt smaksatt vatten är sötat och det bara måste finnas en marknad…
Lustigt att du blev så illa bemött på Masala Zone. Vi brukar gå till den på Earl's Court och där är de supertrevliga. Dock brukar jag inte bry mig om att be om sallad eftersom det inte brukar vara så kul sallad på indiska restauranger iallafall utan mest ett salladsblad med någon tomat. Jag tar möjligen ett par skedar av riset efter själva huvudrätten som Skaldeman (tror jag) sagt är det bästa om man nu ska ge sig på det överhuvudtaget. Resten kan min dotter äta upp om hon vill och hon har inte alls min metabolism och tränar fyra gånger i veckan så hon klarar det. Masala Zone har en gudomlig korma som är riktig och inte så där kokossliskigt söt som andra indiska restaurangers brukar vara utan istället stark och syrlig.

Gillar verkligen Masala zone….utan ris då. Vi var på den som ligger ovanför Carnaby street. När maten väl kom efter långa diskussioner var den verkligen supergod och LCHF 
Jag tror det har att göra med att hon som grundade det (har glömt namnet) verkligen vill förändra britternas syn på curry och komma ifrån det där med "vindaloo & lager" som råder på de flesta ställen. Masala Zone är ju hennes budgetrestaurangkedja för de som inte har råd att äta på hennes lyxkrogar.
Är ofta i London då vi har en våning där men har helt missat Nandos! Kedja? Typ av kök? Var ligger det?
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

#8 Bra där med hemsidan men kanske lite rörig att förstå första gången. Man beställer det kött/burgare/kyckling man vill äta sen kombinerar man som man vill med tillbehör och såser. ex coleslaw, olivtallrik eller ratatoille för oss LCHF ätare. Olja, vinäger, smörpaket, såser mm står alltid på ett bord så man kan plocka som man vill. Dessutom väldigt generösa portioner. För ickr LCHF ätare finns bröd, pommes, wraps mm som alternativ. Man kan också själv välja styrkan på kryddningen om man är känslig. Gott, gott
Detta är en kedja och finns lite här och var. Jag har varit på Westfield, West Hempstedt och vid Embankment.
Jag har sett den vid Earls Court tube (till vänster om man går ut huvudingången och inte till utställningssidan) samt på en tvärgata till High Holborn (nära där den korsar Kingsway). Det finns också en på Euston station såg jag sist men det kanske inte är lika gemytligt.
Förövrigt vill jag nu också rekommendera Yo! Sushi. Denna sushikedja kör med mat på löpande band i japansk stil. Man betalar olika för tallrikarna man tar beroende på vad som är på och tallrikarna är därför färgkoordinerade. Självklart finns det traditionella risrullar bland det som bjuds men mycket är också diverse lax, tonfisk och annat bara lagd på sallad av riven rättika och det går att beställa till varma rätter i form av t.ex. kyckling. Nu vet jag inte om det är extra skräp i kryddningarna men det smakade iallafall ganska "rent" och jag blev inte bubblig av något. Enda nackdelen är att vanligt vatten kostar £1.10 men det var det värt för all rolig mat. De finns på Haymarket, en tvärgata till Oxford Street, uppe vid St Paul's Cathedral, på St Pancras station men också på fler ställen som jag inte sett.
Pret a Manger saljer kraftstjartar med avokado och sallad, med urgod dressing till. Jag vill bara namna det sa folk inte tror att man ska undvika den kedjan helt!
EAT saljer just nu aven en thaibiffsallad som smakar thaibiffsallad! Utan en massa carbs - om man kan overleva morotterna.
M&S har ofta LC alternativ, och de gor aven en del matvaror helt utan tillsatser!
Men portionerna ar sa magra att jag brukar kopa tva for att bli matt. Det galler alla kedjorna.
Jag tycker att det här låter lovley.
http://www.pret.com/menu/sushi_salads_soups/no_bread_crayfish_avocado_PUK1775.shtm