Hjälp!!! Tappar hår!!!
Hej alla!
Har börjat följa LCHF sen sent i mars. Förutom lite fusk med öl, ris och annat ibland så har jag ändå varit hyffsat disciplinerad. Jag mår bra, är jämnare i humöret än på länge. Känns jätteskönt.
Däremot märker jag att håret blivit märkbart mycket tunnare. Det känns så iaf. Vet inte om det är i samband med kosten men detta började ske i samband med denna. Visserligen är jag man men jag tror inte min tid har kommit riktigt än för att behöva kamma över…
Är det någon här som har samma erfarenhet? Är detta bara en övergångsperiod? Vet att jag läst att många istället konstaterat att deras hår snarare har blivit kraftigare men men? Kan det vara så att detta beror på att jag uteslutit potatis,pasta, bröd och ris? Eller att jag nu äter väldigt mycket fett från att knappt ha rört nått innan?
Det vore tråkigt om det här skulle vara en bieffekt i och med att allt annat är så positivt för mig. Jag har hört olika bud, vissa har fått sämre och tunnare hår andra har fått bättre och hälsosammare hår.
Kan nån ge mig nått bra råd? Jag börjar bli lite orolig…
Tack och glad sommar
/DrGlas
Har du haft något problem med din ämnesomsättning? De rapporter vi fått om just sämre hår har haft med det att göra.
Vi andra som vet att vi inte har det problemet brukar nämligen säga precis motsatsen. Mitt hår är tjockare än någonsin… (det var väl tjockt redan innan…)
Numer pensionär i Nynäshamn

Jodå, vi är några som fått "sämre" hår… (utan några mätbara ämnesomsättningsstörningar)först och främst kvalitetsmässigt men jag tror även jag läst om någon fler som tappat hår.
Hoppas att det vänder för dig med tiden!
Lycka till!
Men alltså? Vad ska jag göra då? Vad menar du med ämnesomsättningen Margareta? Att jag är hård i magen eller vad?
Nej jag menar de ämnesomsättningsvärden man tar på sköldkörteln och som leder till Levaxinbehandling.
Det har skrivits om detta och hårproblam IDAG…här på forumet, det var därför jag undrade.
Numer pensionär i Nynäshamn

Hej, jag började med LCHF ungefär samtidigt som du, DrGlas och jag har fått motsatt verkan; mitt hår har blivit tjockare..
Mitt hår har också blivit bättre.
Jag tar bort den andra tråden med samma fråga och noll svar.

Har för mej att håret behöver kalk eller heter det kanske kalcium för att växa å må bra så kan det vara en brist på detta i din kost?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag vet inte om jag har någon eller kalkbrist kalcium brist. Vad äter man för att få i sig det som mest?
Kalk och kalcium finns i mjölk, det finns en supergod mjölkdryck med extra kalcium.
Helena

alla mjölkprodukter innehåller ju kalk så det låter väl lite långsökt men visst… även jag fick som sagt problem både med naglar hud och hår som blev betydligt sämre av LC-kosten (om det var den…). Jag har ökat mina kolisar lite nu och åtminstone huden och naglarna har repat sig…

Kalcium får man i sig via tex, mjölk, fil, yoghurt, ost, grönkål, persilja, vitlök, baljväxter, fisk (speciellt abborre,lutfisk, sardin), skaldjur, svartavinbär. Finns även i andra produkter men det är vad som det enligt min rutiga kokbok innehåller största mängderna med kalcium.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Här får ni se vad jag äter så ni kan ha något hum. Ser det konstigt ut?
en dag kan se ut så här:
morgon bacon och äggröra( kanske 5 ägg/1dc grädde och lite ost) lite grönsaker till
lunch fläskotlett med ost och nån gräddig sås samt grönsaker med fetaost (äter allt fett)
middag kycklinfile fylld med gorgonzola inlindat i vanlig ost oh bacon samt grekisk sallad till
En annan dag kan se ut så här:
Frukost Makrill, smör, 4 ägg och lite feta på flatbröd
Lunch Omellett i ugnen med en massa ägg, grädde och smör och nån god ost samt antingen köttfärs,kyckling eller bacon + grekiskt sallad med pinjenötter, olivolja
Middag Lammbiffar i gräddsås med grönsak
Utöver det använder jag turkisk yoghurt,creme freiche hoch äter en hel del oliver och nötter.
Det bör sägas att jag äter samma mat om det finns kvar nästa dag i och med att jag tycker det är praktiskt. Vet inte om det har nån betydelse i variation men så har jag alltid gjort oavsett kost. Jag är dock dålig på att äta fisk. Det borde jag bli bättre på därav att jag försöker äta makrill på morgonen.
Vad anser ni om det jag äter? Jag äter ju en massa yoghurt? Så nån kalciumbrist lär jag ju inte ha.
Vad säger ni?
Tack igen

Jag har verkligen ingen aning… men jag skulle kunna gissa att din kropp är lycklig över all näring den får så just nu ägnar den sig åt att reparera saker den inte kunnat reparera tidigare och då får håret stå tillbaka. Förhoppningsvis ändrar det sig när kroppen är klar och då får ditt hår en välförtjänt kick!
Tappar du mycket? Jag har till och med läst om människor vars gråa hår sluta vara grått…
vore inte så trist tycker jag (mitt hår blev nästan helgrått på 6 månader vid 34 års ålder när jag blev utbränd)!!

Håravfallet är något övergående. I höstas diskuterade vi detta. Sök "tappa hår". Jag hittade en tråd från 30/10 där flera intygar både haravfall och återväxt av håret. Dessutom mindre grått!
Jag läste för länge sedan om några som först tappade en hel del hår, som sedan "växte tillbaks" igen och då hade bättre kvalité än innan. Själv har jag inte märkt någon skillnad, har tappat en massa hår efter graviditet och amning, men nu har det lugnat sig.

DrGlas - Se till att få i dig lite lever och fisk då o då, de ger bra med D-, A- och B-vitaminer…..alla är ganska viktiga för håret.
Jag har börjat tappa rejält mycket hår de senaste veckorna
. Jag tappar mer hår än när jag precis fått barn (många år sedan) och då kändes det som om jag höll på att bli flintskallig - vilket jag ju inte blev. Borsten, kudden, golvbrunen, diskmaskinen (?) mm är full med mitt hår… Jag har ätit LCHF i 4 månader och är inte fullt så strikt idag som när jag började, då jag inte har mer vikt att gå ner. (Gått ner nästan 12 kilo av planerade 10 kilo.) Men jag äter inget ris, mjöl, potatis, frön, under jord grönsaker eller frukt (liite bär ibland). Dvs jag är lite/måttligt mer liberal vad gäller ovanjordgrönsaker, mängden mat, bär och mejeriprodukter än tidigare.
Jag har aldrig ätit så mycket mejeriprodukter i hela mitt liv tidigare i form av hårdost, vispgrädde och lite meze, då jag alltid tidigare reagerat mycket mer på laktos än vad jag nu gör sedan några månader tillbaka. Har dock slutat med ett kalciumtillskott som jag tidigare ätit i många år, detta för att jag upplevt att jag hade obalans vad gäller magnesium (ont i leder mm). I dag äter jag omega-3 kapslar och magnesum 2x375mg kelaterat magnesium och jag äter regelbundet Margaretas goda levermouse (en sked om dagen oftast).
Jag vet inte om detta kan ha det minsta med min mathållning att göra, men undrar om någon kan tipsa mig om vad jag skulle kunna göra innan jag blir flintskallig
. För övrigt är jag fullt frisk och har alltid varit så - peppar peppar - och mår jätte bra på maten!
Puttar upp tråden… Någon som har erfarenhet av håravfall? Eller någon som kan hjälpa mig/tipsa mig innan jag blir flintskallig?

Har läst här att en del tappar hår i början för att kroppen gör sig av med "gammalt skräp", och att det hår som sedan växer ut är av bättre kvalité än det gamla. Jag tappade mycket hår under mina första 6 månader på LCHF (men ammade också så det var säkert också en orsak) nu efter snart ett år är det dock normal nivå på mängden strån som lossnar.
Jag börja med LCHF sista dagarna i april. Tror att det var efter ca 14 dagar som jag började tappa hår. Det kändes hemskt . Jag fick rådet att "Kalka" som en skrev. Så det gjorde jag och även köpte tabletter på hälsokosten som skulle vara bra när man tappar hår. Och det har lugnat sig nu tack och lov, men det tar ju ett tag innan det kommer tillbaks. Men det har slutat att ligga kvar hår på kudden. Det var inget normalt håravfall..
Läs igenom den här länken. Det står bl. annat om Biotin, som behövs för naglarna.
http://home.brikks.com/xje00/health/om_kosten.htm
Har själv fått bättre naglar och hår efter att börjat med extra intag av detta.

annars går håravfall i naturliga skov. Snacka med en frisör så får ni veta..
Jag tappade mycket hår i början när jag började på allvar äta LCHF. Min frisör var seriöst oroad, för om man känner i hårbotten, ska man kunna känna lite stubb som är på väg att växa ut hela tiden och jag hade inte ens det……
Så jag köpte MIVI-Total som man kan hitta i hälsokost affären och där finns i princip allt som man behöver i form av tillskott. Förutom Omega3…..
Nu dricker jag två matskedar av det varje dag (smakar som juice så det är det närmsta jag får till juice numera *ler*)… Blandar ut det med vatten….
Mitt hår är bättre än vad det varit någonsin så ja helt klart hade det ett samband för min del….
Jag tror inte du behöver vara orolig. Det går över om ett tag och du kommer inte tappa allt….
/Lillianna
~ Lillianna ~
jag tappar också fruktansvärt mycket hår, så mycket att hårbotten syns klart och tydligt. har heller ingen nyväxt, inga stubb alltså. ganska psykiskt påfrestande, det har hållt på att falla så här mycket sen typ februari mars. jag blir äcklad varje gång jag tvättat håret och tömmer silen i duschen. har köpt multivitamintablett med mineraler och ett schampo och nåt serum som ska få håravfallet att stanna av, men inget funkar. det här är heller inget normalt håravfall. kia34, hur lång tid tog det innan du fick stubb igen?
Det tog nog en 3 månader kanske 4:a innan jag såg och kunde känna en skillnad på mitt hår och att jag kände stubben. Jag hade verkligen inte ätit någon form av kosttillskott i form av vitaminer då och jag måste säga att MIVI total fungerar perfekt för mig…..
Min frisör säger nu att det är stor skillnad. Jag kan även se på naglar att det är stor skillnad nu mot när jag inte åt vitaminerna.
Hoppas det snart blir bättre för dig…..
Tack för bra tips och råd, har faktiskt sedan jag postade min fråga börjat äta ytterligare multivitamin och mineraltillskott. Jag hoppas på att det kommer att hjälpa. Funderade på MIVI total, men hittade annat preparat som jag köpte innan.
Det jag har nu är INGEN normal håravlossning och jag förstår INTE varför jag skulle få det genom att inte äta E- nummer i mat, socker, mjöl, potatis, pasta, ris, andra fröer, vissa grönsaker eller frukt (äter dock bär). Av den anledningen vill jag inte gärna koppla detta till min kostomläggning, (möjligen i så fall för att kroppen renas på sådant den inte vill ha)…
Det är märkligt det där med din håravlossning. Problemet är väl också att om du går till en vanlig läkare kommer de bara tala om för dig att du inte är klok att du äter som du gör så det är svårt att ge råd här.
Jag hoppas på förbättring för din del
Sååå - hur går det med håret?

Jag tappade mer hår än vad jag normalt hade gjort tidigare, men jag oroade mig inte speciellt mycket, eftersom jag också kunde notera att det började växa fortare, naglarna likaså… för mig tog det ganska lång tid, nästan 1 år innan håravfallet avstannade, och håret hann bli väldigt tunt.
Nu har det blivit tjockare, men det ser ganska risigt ut,eftersom jag har massor med hårstrån på utväxt, i olika längder. Å andra sidan ger det rätt bra volym… 
"still lost in space and time"

#27 "vill jag inte gärna koppla detta till min kostomläggning"
När man går över till LCHF har jag "förstått" det som att man tappar en hel del "reserver"; vatten, glukos, vitaminer, mineral. Det verkar som om kroppen behöver lite tid på sig att hitta andra vägar/depåer för att tillgodogöra sig vissa ämnen…endast en hypotes ;-)
När man tappar vatten rinner även vattenlösliga vitaminer och mineraler ut…
Jag hade en period när jag tappade håret fläckvis. Det var läskigt. Men jag hade en bra doktor som lugnade mig och gav mig zinktabletter.Jag tror att det berodde på stress. Håret växte ut men nu var det helvit.(fläckvis) Senare har jag haft massivt håravfall. Borsten var full av hår varje gång och min hästsvans var till slut en fjärdedel tjock. ( jag har alltid haft tjockt hår) Men nu tappar inte längre och naglarna har blivit starkare. Förbättringen började innan LCHF som jag ätit 2 mån.Men naglarna har förbättras efter LCHF. Det vore fint om det gråa försvann.
Hoppas verkligen på *tjockare* hår. Jag har iofs många hårstrån men de är så tunna som hårstrån bara kan vara utan att inte existera. Har alltid sörjt mitt fjuniga hår som jag aldrig fått att växa längre än till axlarna.
Jo jag har åxå alltid haft tjockt hår (efter mamma) men det har blivit mycket tunnare uppe på huvet nu (käka ett par månader) - men ja får väl se hur det går. Nu blire ju varmt så nu behövs ju hur som helst ingen ''pälsmössa'' 
Om jag kunde skulle jag ta (gärna få) lite av Gubens askblonda *supertjocka* hår m självfall. Han får problem m candida i hårbotten om han inte kör snagg jämt.
Önskar en tunnhårig, musbrun snaggad av nöd o tvång kvinna i sina bästa år…

Jag har för mig att jag hört/läst något om kisel och hår/naglar för en del år sedan. Alltså att hår/naglar mår bra av kiseltillskott.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Jag börjar också bli smått oroad över mitt håravfall. Har alltid haft tjock hår, tappat periodvis och sen fått tillbaka, men så tunt som det är nu har det aldrig varit. Jag börjar faktiskt också bli lite oroad. ka ta till mig det ni andra skrivit och börja äta något kosttillskott. Men jag hoppas verkligen att det vänder, för det här är inte kul 
Jag fick sämre naglar så jag köpte en burk vitaminer, Multikvinna. (Finns även Multiman) Nu har jag inga som helst problem med naglar och hår! Rena dunderkuren! Tydligen är det någon brist fast jag försöker att äta så allsidigt som det går. Värt att prova?
#32 Skulle zinken hjälpa mot håravfallet i sig eller stressen som orsakade det?
Tappade mycket hår en period (innan LHF) och har också ett område med många vita hårstrån. De är inte gråa utan kritvita och jag har bara fått dem på ett begränsat område så jag tror (hoppas i alla fall) inte att jag håller på att bli gråhårig än.
Naglarna växer som sjutton just nu men de skivar sig och bryts lätt.
#39 Doktorn kollade mina värden och jag hade zinkbrist. Mer vet jag inte. Jag var ca 40år. Fläckarna var bara på vä sida av bakhuvudet. Håret kritvitt och resten som vanligt. Nu är jag grååååhårig med vita slingor. Nu tycker jag det är snyggt . Då förfärligt..
Jag upplever att mitt "fina" hår blivit bättre och jag tycker inte heller att jag tappar lika mycket sedan jag börjat äta piller! Hair Nutrition av märket hårologi.

#0 Vet inte riktigt vad du menar men seriöst… det är ALDRIG tid för någon man att kamma över! Borde verkligen vara förbjudet med all sorts överkamning!
Jag har fel på sköldkörteln och har omväxlande låga och höga värden. Vid båda instanserna tappar jag mycket hår så hjälper inte zink eller multivitamin, kolla att sköldkörteln funkar som den ska.

Jag tappar väldigt mycket hår nu och det är lite irriterande. Vad kan jag äta för att få i mig B-vitamin? Är liter rädd för att få ett ökat sug om jag börjar äta b- vitamintabletter eller tex jästtabletter. Just nu står det still i skallen i vilka födoämnen det finns b- bitamin förrutom bröd.

Att tappa håret är ibland en autoimmun sjukdom, alocapia areata dvs fläckvis håravfall eller allt hår på huvudet alocepia totatli och p hela kroppen alocepia universalis. Håret tappar man ibland för att man är under stress eller annan sjukdom.
Rekomenderar för intresserade att läsa på Alocepi förbundets hemsida:http://www.alopeci.se
Jag har haft a areata i 15 år och tappade så mycket i period så jag har haft peruk ett år, nu har jag mitt eget men har fortfarande fläckar kvar som jag kan frissera över.

Har/haft Hashimotos. (sköldkörtelfel som pendlar mellan över- & underfunktion innan det övergick i underfunktion) Var tvungen att sluta med Levaxin när vi blev striktare med LCHF. För plötsligt blev jag hyper…
Tappade massvis av hår innan jag började med LCHF. Det tog lååång tid men nu känner jag att mitt mjuka, tunna "babyhår" börjat växa och känns tjockare. Naglarna som alltid varit tunna och gått av lätt känns kraftigare nu.
Jag tillverkar min egen tvål på "gammaldags" sätt och tvättar håret med den. Jag har även skapat ett eget gelé som tar bort tvålresterna så inte håret blir tungt. Det fungerar jättebra och känns skönt att inte längre använda kemikalier och silikon i håret. Det känns och ser mycket friskare ut nu.
Så ha tålamod, det finns stor chans att det vänder så småningom.

Att tappa håret är jättejobbigt och jag tycker att en del avsjälvförtroende ryker med håret. Så har det varit för mig.
Jag har haft Alopecia i ca 20 år. Det började när jag var sju år gammal med fläckvis håravfall. Det gick ganska bra att dölja. Jag har fått allt från hydrokortison injektioner i skallen(vilket gjorde att jag fick gropar i huvudet) till att jag var försökspatient för någon sorts studie på Karolinska. De skar ut bitar av hud från ryggen för att sedan skapa nåt sorts medel som skulle skapa en allergisk reaktion i hårbotten och få håret att växa ut. Det funkade inte riktigt. Det enda som funkade var faktiskt en ganska rolig grej. Jag var runt 11 år och det fanns en kvinna i Polen som hade blandat ihop någon sorts sörja att ha i håret. Man skulle sedan använda en borste av djurhår och klappa in sörjan i hårbotten för att få igång blodcirkulationen. Dessutom skulle jag tvätta håret med en speciell tvål hon hade gjort och skölja håret i ättika(tror jag). Det stoppade faktiskt håravfallet under den perioden vi höll på med kuren. Sen tappade jag allt hår när jag var 19 och var tvungen att hålla på med peruker och sånt. Jag tröttnade på det ganska fort, det kliar och är varmt och jobbigt. Nu har jag en del hår, mycket kala fläckar, inget hår på benen
och jag tappar mina ögonfransar med jämna mellanrum. Jag går runt med schal på huvudet men jag har äntligen börjat vänja mig och tänker nästan inte på att jag har så lite hår.
Jag hoppas ni kommer fram till vad det är som stör er hårväxt och att det blir bättre snart!!

Jag har kollat sköldkörteln och den är ok. Jag tappar fortfarande en hel del hår. Har inte kommit mig för att köpa b-vitamin än, har en teori om att det kan vara det jag har brist på. Bröd innehåller mycket b-vitamin och det äter jag ju inte. Det är ju inte så illa att jag tappar jättestora mängder och jag hoppas att det snart går över.

Oj, jag har nyligen börjat äta LCHF kost, nu blir man ju lite orolig. Jag har redan tunt mjukt håt så de skulle helt klart se hemskt ut om de blev tunnare! Men de e väl bara att stå ut och hoppas att det vänder i så fall. Låter i varje fall som att det är väldigt många som upplevt detta håravfallsfenomenet!
Jag tappar ocksá háret!!!!! mitt föredetta tjocka hársvall är nu tunnt! Jag försöker hálla mig lugn. Fór ett par veckor sedan kom jag att tänka pá att jag inte hade plockat ögonbrynen pá ett tag, men nu har de börjat växa igen. Jag tror att det är en övergángsgrej, att kroppen har sá mkt annat att lägga krut pá som vissa säger (ifall man fick det med LCHF). Jag har heller inget stubb! Fórra sommaren hände samma sak, jag tappade jättemkt hár, kan det vara sommaren? Att vi fäller som hundar??????
Jag tappade hår i början, de första månaderna. Likaså min mamma när hon började med lchf. Men ingen av oss tappar längre. Mitt hår ser friskare ut idag än det gjort tidigare.
Jag hörde en teori tidigare någonstans att lchf gör så att det håret byts ut till ett friskare hår, därav håravfallet i början.
Även jag tappar hår.Hade dessvärre tunnt babyhår redan innan.Avfallet började ca tre månader efter min LCHF start.Kände mig lätt panikslagen då min hjässa började skymta fram.Rusade iväg till Hälsokosten och äter nu två msk nässelpulver och två msk mald bockhorn(smakar apa).Det malda bockhornet kostar en bråkdel av de drageer som också finns.Man blandar med ca ett glas vatten.Efter ca i månads daglig användning ser jag till min glädje och STORA lättnad att hår nu växer ut!Vet ej om det är tack vare dessa produkter eller om det hade kommit endå.Folk som ser mig säger alla att jag har krympt.Och mina kläder hänger allt sladdrigare så visst är det LCHF som gäller även framöver.Det enorma behovet av snask i alla fomer existerar inte längre.Man kan med rätta kalla denna diet för Mirakeldiet.
Ett tillrättaläggande:Bockhornsklöver heter pulvret och inget annat.

hej på er,,,,,
jag kan tipsa er om att hår produkter kan innehålla bovete….så om ni har allergi mot det så kolla hårgrejorna åxå
n.train
Jag lägger nu av med Lchf p.g.a detta faktiskt.