Hundmat.. igen
Jag bytte nyligen foder till min hund från ett med väldigt högt kolhydratinnehåll till ett med mer kött. Men jag hade lite bråttom och nu när jag läst innehållsförteckningen på nya maten såg jag att det innehåller solrosolja som 3:e ingrediens.
Antar att det är inflammatoriskt för hundar precis som för människor.. Visserligen har fodret tillsatt omega 3 också men det är ändå tre gånger så mycket omega 6.
Fick lite ångest av det här, kanske borde byta foder igen?
Jag har alltid trott på det som "alla" säger, att med ett bra torrfoder får hunden i sig det den behöver osv. Pinsamt att jag inte har bättre koll egentligen. Men det kanske finns någon här som vet mer.
Såhär ser innehållsförteckningen ut:
Lammjöl från Nya Zeeland, havre, solrosolja, färsk lamm, potatis, ärtor, komplett mineral- och vitamintillskott, TRIPLE FIBERPLAN™ (lusern, ärtfibrer och riskli), lammfond, linfrö, OLIVER’S OMEGA 3 BOOST, färska hela ägg, FLEX C, OLIVER’S AURA BOOST™ (blåbär, tranbär, hallon, äpple, morot, tomat, kelp, persilja, ginseng, grönt te, bipollen, ginko biloba, ringblomsextrakt), OLIVER’S DIGESTION BOOST™ (mannanoligo-sackarider, jästkultur, inulin, yucca shidigera).
**INNEHÅLLER
**Protein 25 %
Fett 15 %
Fibrer 3,5 %
Lammkött 44 %
Färsk Lamm 9 %
Glukosamin 700 mg/kg
Kondroitin 500 mg/kg
L-karnitin 90 mg/kg
Lutein 4 mg/kg
Taurin 0,25 %
Omega 3 0,6 %
Omega 6 2,5 %
Upptagning 91 %
Kcal pr kg (ME) 3842
Vad tror ni? Några tips på andra bra foder? Finns det överhuvudtaget bra torrfoder?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
De jag känner som använder magnusson hundfoder (tror jag det heter) har alltid varit nöjda och hundarna mår prima :)
Nackdelen är att vad jag vet så får man beställa det..
Kan kolla upp det om du vill.
Jag har slutat att använda torrfoder till vår hund.
Jag blev jätte misstänkt när alla säljare till torrfoder säger att man måste anpassa hunden till den nya torrfoder annars kan må dålig.
Så jag började att läsa på internet om just torrfoder.
Hundarna förr i tiden hade inga sjukdomar tills på 60 talet instroducerades TORRFODER. Då började alla ledsjukdomar, cancer, problem i tarmarna, etc etc.
Jag har aldrig sett en hund som mår dålig av vanlig färsk mat.
Hon är en liten Yorkie och äter naturlig föda precis som vi.
Hon mår jätte bra och har fin päls.
Använder torrfoder (Eucanuba) som godis istället och även som extra mat när jag inte har haft tid att göra speciell mat åt henne.
Torkar lever i ugnen i små bitar- 1 timme - 150 grader.
Det älskar hon.
Köper bara torkad kyckling som godis.
Hon får rå kyckling hjärta, färsk lax och andra fiskar. Hon älskar äta lax med vildris och grönsaker med lite grädde. Älskar avocado som är bra för magen. Om man ger hunden en varierad kost mår hunden mycket bättre än med torrfoder.
Precis som med margarinet, har torrfoders industri har matat oss med reklam om hur bra deras foder är.
LCHF är perfekt till hundar 
Om du orkar läsa är denna en tankeväckande artikel:
Det som har hänt med våra husdjur är det samma som har hänt oss: INDUSTRIALISERING.
Har du sett en varg äta havre? eller spannmål? eller fiskmjöl och kadavermjöl? Det är det som finns i de flesta torrfoder.
# tänk på att avokado är giftigt för hundar.Googla på det
Jag ger färskfoder till mina finns många olika tex Nordic, Priima, Fodax, Bravo, Vom og Hundemat
iofs inget konstigt med att ta det försiktigt när man byter kost, behövs säkert även om man byter från torrt till färskt…
Tack för alla svar! #4, ska läsa artikeln!
Jag skulle gärna BARFa om jag hade tillräckligt med kunskap, tid (och pengar?) eller ge färskfoder men jag har bara en minifrys..
Ska kolla närmare på de fodren ni tipsade om, tills vidare får jag väl tillsätta omega 3 själv så blir det lite bättre iaf.

Jag skulle tipsa om att kika på spannmålsfria foder tex, Orijen, Acana, mm.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Min hund äter Orijen och mår fint på det. Annars är VOM hundmat riktigt, riktigt bra!!
Att hundar inte hade sjukdomar på 60-talet ställer jag mig frågande till, däremot behandlades inte cancer och likande hos veterinär. Det var avlivning som gällde vid de flesta komplicerade sjukdomar. Mycket har förändrats och nu går folk till veterinären med höns, till och med.
Missförstå mig rätt nu, jag tror också att torrfoder är ren sk*t generellt, men jag tror nog att hundar var sjuka förr också.
Jag kollade på Orijen men det hade samma fördelning mellan omega 6 och 3 (dvs mycket mer omega 6).. Börjar tro att det inte finns tillräckligt bra torrfoder. Jag får köra på tillskott tills jag skaffat en större frys. =)
Får jag härmed den stora glädjen att presentera det allra bästa hundfodret:
Jag hade inte heller orken att Barfa, men det här är wow…….
Har gett min afghan detta i 6 veckor nu, tillsammans med ett köttigt rått ben/dag. Och WOW. Hon har blivit smalare(behövdes) otroligt mera ork, trots löp, och pälsen är helt grym. Det är en barnlek att borsta pälsen, det går inte att jämföra med hur det var innan. Jag är störtnöjd.
Hoppas alla hundägare läser infon jag länkade till här ovan, jag lovar att ni kommer att bli helnöjda! ;)
Det kändes väldigt fel att ge min hund ett foder med kolhydrater i, när jag själv inte äter några…. Att se henne tugga och mumsa på ett rått köttigt ben känns så RÄTT och naturligt…
Fråga gärna om du undrar, jag har läst in mig rejält på det här! ;)
Tack Dogwalker, jag visste inte faktiskt. Googlade och fick en massa information.
Även om det står stora mängder är skadliga, ska jag sluta att ge henne det.
Mycket intressant Besika 
ang det här K9, i innehållsförteckningen står vitlök? Visserligen lite men det brukar ju varnas för misnta gnutta, att det liksom anrikas i kroppen och tar kål på hunden till slut (enl vad jag läst)
Ser inga priser där förresten? Vad kostar en 4 kg förpackning?
hittade förresten på Foderbilen.se… Myyy goood, ja det fodret har inte vi råd med kan jag ju säga…. ca 1000 kr månaden. Om vår glupska flicka inte vill ha mer än rekommendationen. Plus ett köttben per dag.
De skriver om vitlöken att det är så oerhört små mängder att det inte är någon fara. De har i det pga alla fördelar, som virus- och parasitdödare, bra för blodet osv. Se länk: vitlök i K9. Nästan längst ned på sidan.
4 kg motsvarar 16 kg eftersom allt vatten är borttaget.
Och ja, det blir tyvärr väldigt dyrt om man har stora raser.
Jag blir också lite brydd över just vitlöken - för närvarande har jag en hund här hemma som är livshotande sjuk i anemi. Han har fått en autoimmun sjukdom som bryter ner hans egna röda blodkroppar.
Enligt veterinären kan sjukdomen eventuellt utlösas av lök, även om vitlök tydligen är betydligt mindre riskfyllt än vanlig gul lök. Men jag vågar verkligen inte chansa när han är så dålig. På en frisk hund kan dock säkert nyttan med lite vitlök överväga de små riskerna.
Efter lite googling har jag sett att även vaccinationer misstänks vara en riskfaktor för att utlösa den här sjukdomen. Känner vi igen det…? 
Min hund hade nyss fått ettårsvaccinationen när han blev sjuk.
Besika, det där fodret såg riktigt bra ut! Synd bara att det är så dyrt. Pennylane, hur stor är din hund?
Jag hade tur idag. Min djuraffär harde 20% på allt…;)
Ni kollar väl utfodringschemat innan ni avfärdar det? För min 25 kg afghan räcker en förpackning i 6 veckor. Om hon får ett ben/dag också. För mindre hundar räcker en förpackning jättelänge.
jag har en dalmatiner, hon äter rätt mycket
Ok, då kommer jag nog inte upp i samma mängd till min hund (som väger ca 16 kg).. men det känns ändå väldigt dyrt.
Besika, är det svårt att få tag på det där fodret?

Jag vet att foderbilen har K9. Köper man där får man det levererat hem till dörren.
Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...
Man ska ge 1% av vikten, för en 15 kg hund räcker en 4 kg förpackning i 106 dagar. Om hunden får ett rått köttigt ben per dag, annars får man dubbla portionerna.
Precis, foderbilen.se är perfekt! Otroligt billig (eller gratis) frakt.
Åkte iväg och köpte Bozita blötmat till min hund, läste om det i en annan tråd. Tänkte att det är smidigt när man ska lämna mat på hunddagiset, eller om hundvakten tycker att det är äckligt med rått kött (barf-ar). Lade upp en portion för att se reaktionen, och min hund älskade det! Har tidigare köpt fryst Vom, men det har hon inte rört :( har fått slänga det efter ett tag.
Innehåll på helfoder med ren:
Kyckling, ren (minst 4%), gris, mineraler, glucanec + tillsatta vitaminer och mineraler
Låter bra som ett alternativ till barf, tycker jag.