Lite funderingar
Jag har lyckats gå ner så mycket som jag önskade dvs. 17 kg och funderar nu lite över kolhydrat mängd. Har ibland frossat i rödavinbär, druckit lowcarb öl, ätit alldeles för mycke jordnötter men detta påverkar inte min vikt. Är det så att när man nått sin normalvikt så klarar kroppen lite mer kolhydrater? Nu menar jag inte att jag vill börja äta som innan men ibland blir det som jag skrivit med öl,nötter o framförallt ganska stor mängd grönsaker. Den här kosten passar mig perfekt o tänker fortsätta så här, hade dock önskat att folk va lite mer förstående när man tackar nej till bullar osv….
Ida
Om det är så för dig så fungerar din kropp så.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Börjar du gå upp i vikt så vet du ju vad som är boven och kan dra ner på det…
Skaldeman berättar på sina föreläsningar att han är nere i sin trivselvikt nu och är då relativt liberal med kolhydrater och alkohol. När han märker att han gått upp lite (5kg eller så) så striktar han till sig tills han gått ner till trivselvikten igen. Så har han gjort i flera år.

Jag har under de senaste två månaderna inte hållit särskilt mycket koll på kolhydrater, och jag blev lite förvånad när jag ställde mig på vågen för et par dagar sedan och den visade 59 kg. Det är tre kilo mindre än bara några veckor tidigare, och jag har "syndat" när jag har varit bjuden och ätit samma mat som andra; visserligen lite mindre ris och bönor, men ganska mycket glass och jordgubbar. Att jag tog bort en daglig sked honung i mitt te sedan ett par månader kan ju totalt sett ha minskat kolhydraterna, men inte trodde jag att jag skulle gå ner mer någonsin. Å andra sidan har jag varit nere vid 59 vid någon vägning tidigare och snittet ligger på 61 sedan åtminstone ett år.
Jag tror inte att man behöver vara petig när det gäller att hålla kolhydraterna lågt om man har en bra trivselvikt. För min del är det mest att jag inte längre har fika på jobbet med bulle och socker i kaffet, och att jag inte längre brukar ta ris eller potatis till maten. När vi har haft kubansk mat har jag ändå tagit ett par bitar friterad banan, och jag har ju faktiskt inte gått upp i vikt , och mitt Blodtryck har inte heller ökat.
För den som lätt kan få ett starkt sockersug som är svårt att hålla stången tror jag ändå att det kan vara förödande att öka på kolhydraterna, så det är säkert individuellt hur strikt man måste vara.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har du haft en stor övervikt som du blivit av med?