Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7670 ggr
Lolivia
0

Sukrin = äcklig sylt?

Kokade lingonsylt och sötade med Sukrin… Till t.ex. leverbiff och renskav så bara mååååste jag ha lingonsylt =)

Blev dock väldigt besviken då jag tycker att det smakar märkligt med sukrinen, jag hade i ganska sparsamt med sukrin och lät sylten vara lite syrlig i stället för söt.

Har även provar att göra egen glass med Sukrin och blev ganska besviken den gången med. Kanske att man ska köra med Stevia istället? Vad tycker ni? Har inte Stevia också någon märklig bismak?

Vill gärna kunna göra lingonsylt, glass, varm choklad etc… Tycker att det känns helt revolutionerande att kunna äta sånt då och då och jag har inga problem med att bli triggad av det då jag inte är sockerberoende…

Ians
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Stevia har en liten lakrits smak…inte så gott i lingon sylt kanske?

Lolivia
0

Hm… Men den har inte den där skumma, kalla, kemiska smaken som Sukrin har eller?

Vad tycker du att Stevia funkar till?

Wildrat
0

Det finns inget sötningsmedel som smakar socker, tyvärr. Det kan ev bli bättre om du blandar olika sorter men det kommer aldrig smaka socker…

Men när tungan vänjer sig vid att allt inte är sött längre så kommer du behöva mycket mindre sötning och då kan du ofta ta en liten aning vanligt strösocker istället för sötningsmedel. Eller ha både socker och sötningsmedel så smakar det inte så konstigt.

Lolivia
0

Hej igen Wildrat!

Ja, det kanske får bli så att jag tar lite socker i stället om det inte är så att t.ex. Stevia fakstiskt passar till vissa grejer. Sukrin känns ju bara inte gott helt enkelt. Har faktiskt även läst några studier om att Sukrin inte alls är så harmlöst som det verkar, tror att förstorade njurar bl.a. nämndes där… Nämnas bör att jag skumläste som en idiot så jag kan inte påstå att jag vet något om just det egentligen, men jag tänker som så att alla tyckte ju att aspartam var ofarligt till en början också…

Har redan upptäckt att jag tycker att saker smakar sötare. Jag har t.e.x. aldrig gillat jordgubbar för att jag tycker att de är för sura men nu så tycker jag faktiskt att de helt klart är söta =). Jag gillar plötsligt att pressa citron i vattnet och tycker faktiskt att lime smakar rätt så sött. Märker även direkt om något är sötat och det gjorde jag aldrig förr. Bad om grädde i kaffet på ett café häromdagen och kände på en gång att allt smakade för sött fast personalen hävdade att de knappt hade sötat =). Har alltid HATAT surt och ÄLSKAT sött men nu verkar mina smaklökar förskjuta alltihop =).

Lingonsylt utan sötning smakade dock förjävligt =)

[tick]
0

Jag märkte för ett tag sen att det är väldigt gott med "råa" lingon till mat. Alltså bara frysta lingon som jag tinar en liten näve och lägger på tallriken. Fint och lagom sött/syrligt när man vant sig av med att allt ska vara så sött.

Man kan också piffa upp saker som till exempel Margaretas renskavsrecept, genom att slänga en näve lingon i de sista minuterna som det står och puttrar :)

kaisakavat
0

Håller med om att sötningsmedel, vilket det än är, inte ersätter socker smakmässigt.

Råa lingon, eller lättsockrade som ni ovan är inne på, är bättre.

Vid enstaka tillfällen, t ex när jag äter levergryta, så vill jag ha lingon till. Numera tar man ju ett par teskedar 'sylt', förut matskedar.. så om man lättsockrar med vanligt socker så blir det väldigt lite, på en liten dutt.

Annars funkar det faktiskt att slänga ner ett gäng frysta hela lingon i den färdiga levergrytan. De ger smak utan sött.

OneManArmy
0

Det sötningsmedel jag har märkt smakar bäst är Hermesetas flytande. Visst det må vara kemiskt framställt men smakar inte snuskig is eftersmak som sukrin eller laktrits som stevia.

Billigt är det också, en flaska kostar typ 20 spänn om man jämför med stevia för 120 spänn.

Minorca
0

Hej

Jag tar som #5 tick en näve frysta lingon i min levergryta eller köttgryta, bären tina i den varma grytan. Nu när jag vant av mej den söta smaken, så tycker jag att rå lingon i mat jättegott. Jag måste också ha en näve lingon till köttbullar.

Minorca
0

Hej

Jag tar som #5 tick en näve frysta lingon i min levergryta eller köttgryta, bären tina i den varma grytan. Nu när jag vant av mej den söta smaken, så tycker jag att rå lingon i mat jättegott. Jag måste också ha en näve lingon till köttbullar.

yvonnel
0

Skönt att höra att man inte är ensam om att uppleva sötningsmedel på ett ganska negativt (och mestadels onödigt) sätt. Men jag gjorde en sylt av rabarber och jordgubbar sötat med sukrin i väldigt snålt mått och det blev faktiskt ganska gott, hade i 3 blad gelatin också, det blev bra till min gräddglass som görs av grädde+äggula+vanilj, alltså helt utan socker. Och serveras väldigt sällan……………..

Lolivia
0

Åh! Glassen…. Vaniljpulver?? Är den god?? Hur gör du den? Min glass blev inget mästerverk direkt =(

[Pennylane1]
0

jag gillar smaken på sukrin för min del, gör ofta typ hallonsylt med den och tycker det är mums, så smaken är som baken…

stevia använde jag innan jag fick tag på sukrin men den passar nästan bara i varma drycker tycker jag, i allt annat smakar det urk. Att blanda tycker jag inte heller funkar. Men som sagt jag gillar sukrin så för mig är det det som gäller när jag vill söta.

Vaniljpulver smakar vanilj, men det är ju inte sött så vill man att det ska smaka vaniljsocker får man söta. Men gott är det.

Knaster
0

Innan jag började med lchf brukade jag göra sylt på bär och syltsocker vilket jag tyckte var väldigt smidigt eftersom man bara behövde koka bären och sockret några minuter och sen var sylten färdig att hälla på burk.

Hur gör man sylt med sukrin?
Kan man koka eller måste man råröra?
Hur hållbar blir den?

Zepp
0

Äkta Bourbon vanilla pulver, finns i bakhyllan i de flesta affärer!

http://metrobloggen.se/vagenfran137kg/bourbon_vanilla_powder/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

yvonnel
0

Jag experimenterar, får man väl kalla de eftersom det blir lite olika varje gång.

Utgångspunkten är som nämnt, grädde + äggula + vaniljstångspulver. Nu senast hade jag 3 gulor + totalt 5 dl grädde + 1 tsk vanilj.

Jag blandade också i 2 msk sukrin för de yngre generationen vill ju ha söt smak på nästan allt och då liksom luras med bara lite kan räcka.Gulorna + 1dl grädde + vanilj + sukrin blandas för sig och resten av grädden vispas nästan hårt, blanda lite försiktigt ihop allt och frys, gärna i små burkar, jag brukar spara keso och philadelphia - burkar, lagom till 1 portion.

------------------- 

En annan modell som liknar glass är att vispa grädde ½- tjockt och blanda i fortfarande frysta hallon (eller jordgubbar fast dom behöver var skurna smått). Det blir färdigt på en gång, grädden fryser av frukten.

[Pennylane1]
0

Jag brukar bara lägga frysta hallon och grädde i mixern och köra, perfekt glass på mindre än en minut! En ordentlig mixer klarar jordgubbarna också. Lite sukrin i om smaklökarna så kräver, tar ofta även vaniljpulver i.

Wildrat
0

#13 Inte särskilt hållbar då sockret även används som konserveringsmedel. Sukrin saknar den förmågan.

yvonnel
0

#13 #17

Det finns ju pektin att köpa på flaska (Atamon), för hållbarheten alltså.

Jag kokade min senaste sylt i mikron ca 8 min. och hade i gelatinblad och liite sukrin. Till denna sylt använde jag finskuren rabarber och frysta jordgubbar och det blev så himla gott med den blandningen.

[ngupa]
0

jag upplever den bästa sötningen blir när man just blandar sukrin och stevia, ca 2 msk sukrin och 1/4 krm stevia.
Denna blandning verkar passa alla som äter socker också.

Knaster
0

Hur mycket jordgubbar och rabarber använde du?

Jag har aldrig provat stevia. Att det är skillnad i smak och koncentration har jag förstått, men hur ser det ut? Liknar det vanligt socker på det sätt som sukrin gör?

Fettpärlan
0

#20. Stevia är en växt, närmare bestämt en fröväxt. Därför liknar det inte alls socker på något vis. Jag upplever den mycket sötare än socker. Stevia har en eftersmak som många klagar på. Men jag gillar eftersmaken då jag uppfattar den lite som henna eller nypon luktar/smakar.

[Pennylane1]
0

det är upp till 400 gånger sötare än socker varför man inser att man bara kan ta ytterst lite, det ger alltså ingen volym så i recept där sockret behövs även för volymens skull passar det inte. Sen smakar det inte som socker utan snarare som t.ex. aspartam. Den där berömda (?) effekten att det skulle göra sukrin mer som socker i smaken kan inte jag personligen märka.

[ngupa]
0

#20 Stevia är väldigt sött och använder man koncentrationer på 400 gg sötare än socker blir den jätte svår att dosera.

Därför letar man upp en stevia som mellan 100-220 g sötare än socker och doserar i knivsuddar = krm. Som jag skrev ovanför ca 2 msk sukrin till 1/4 krm stevia är en lagom mängd.

Då uppstår inte bismak av någondera sötning. :D och man får en lagom sötma.

Här finns ett blogginlägg om stevian.

och här ett jättegott syltrecept.

Kram

Fettpärlan
0

Mariann (#23), vilken fantastisk fin fläderblomsglass du gjort i fantastiskt fina dessertskolar? Jag har nu två frågor till dig:

1. Kan man få tag i fläderblommor nu?

2. Var har du köpt dina fina dessertskålar? Antar att de inte går och få tag i nu då de ser väldigt gammaldagsa ut.

[ngupa]
0

#24 skålarna är Tradera fynd! :D

och fläder kan kanske gå att hitta i skuggiga lägen, hittar du några frys in ett gäng och gör saft i vinter, eller gör en större laddning och frys in saften.

[ngupa]
0

kommer ett blogginlägg snart om hur man gör lchf saft….

Fettpärlan
0

# 25-26. Misstänkte att det var ett Traderafynd känner nämligen igen dem. Kanske hade du och jag ett budbattle som du vann?:) Jättefina iaf. Samlar på gammalt porslin och glas.

Jag gjorde fläderblomssaft förra året men skickade ut min kära mor att plocka så jag har ingen aning om var flädern i min stad befinner sig.

Knaster
0

Tack för svaret!Glad

Chinilla
0

Jag brukar för min del ofta blanda olika sötningsmedel. Främst sukrin och suketterströ. Suketterströ tycker jag är mycket väldigt god, men då den är kemiska framställd brukar jag blanda dessa två när jag lagar något med lite större mängd i. Sukrin vill jag inte heller använda enbart, då jag för min del inte gillar den metalliska eftersmaken och den dessutom är alltför dyr för mig, så en blandning av de två är för min del lösningen.

Sindri
0

#13 Jag har alltid gjort sylt själv, och fortsätter även nu, för familjens skull.

Sukrin har inge konserverande egenskap, därför gör jag sylt i små glasburkar som jag fryser och så får man tina eftersom. Själv har jag inget behov av sylt längre, men familjen tycker den är jättegod. Jag gör inte enligt recept, du kanske vill modifiera något.

Till ca 500 gram bär tar jag ½-1 dl vatten, kokar en stund och tillsätter därefter cirka ½ dl sukrin och låter koka en stund till. Tar sedan 1/4 dl sukrin och blandar med 1-1½ tsk Melatin, rör ned, stormkokar 1 minut - sedan är det klart.
Men som sagt - denna sylt håller sig inte länge även om Melatinet har en viss konserverande effekt. Därför är små burkar och frys nödvändigt.

När man använder sukrin tar man alltså betydligt mindre än mängd socker som är i receptet. Då slipper man den metalliska smaken. Det ska inte smaka sött - bara inte smaka surt.

Jag gör även fruktkräm med sukrin - helt godkänd. Det enda är att jag då strör ett tunt lager socker över krämen i skålen - tror inte det funkar med sukrin där. Maken som är galen i kräm tycker den är jättegod - han måste förstås ta grädde till nuförtiden!!Flört

Knaster
0

Tack, det där receptet ska jag absolut prova, förutsatt att jag nu hinner plocka så mycket bär att det blir värt det. Glad

Men glasburkar, funkar det verkligen att frysa in i såna? Spricker de inte i frysen?
När man häller upp sylten och skruvar på locket ska den ju vara varm så att undertryck bildas när den svalnar.
Eller gör du på något särskilt sätt när du häller upp och fryser in?
Finns det någon särskild anledning att inte använda plastburkar?

Lolivia
0

Hjälp vad ni kan grejer!! Jag blir ju värsta husmorn av att bara läse på det här forumet!! =)

Gullvi
0

jag brukar göra fläskpannkaka med ägg, cf och fiberhusk, blir likadan som den "vanliga". Till det strör jag endast lingonen som de är från påsen i frysen, blir faktiskt jättegott, och här i Småland ska vi ju ha lingon till allt - nästanFoten i munnen

Sindri
0

#31 Eftersom jag fryser burkarna och de är små, så behövs inte undertrycket. Jag låter burkarna svalna innan jag fryser in. De spricker bara om du fyller dem helt. Det är innehållet (eg vattnet i innehållet) som sväller och spräcker glaset.

Visst kan du använda plastburkar, jag gillar glas bättre och det är lättare att diska. Tänk bara på att inte hälla upp sylten i burkarna innan den svalnat.

Lolivia
0

# 33

Har du möjligen ett recept med exakta mått på fläskpankakan? Om du har det så får du hemskt gärna posta det. Tro mig, jag kan verkligen inte höfta. Försökte göra en wrap igår och vara lite häftig och höfta lite, det gick verkligen inte så bra… Tänkte på allvar gå på cafét bredvid där jag bor, beställa kycklingwraps, ta bort brödet och lägga fyllningen i mitt medtagna bröd. Det blev bara fyllning och lite sallad, haha. De tycker verkligen att jag är knäpp tror jag men jag låtsas att jag har allergier =)

Nämen tillbaka till min poäng: Om du har ett recept så skulle jag bli jätteglad om jag kunde få tillgång till det! =)

yvonnel
0

Jag tog nog ungefär 300 gram jordgubbar och 200 gram rabarber, lite svårt att veta så här i efterhand, jordgubbar väger ju mer än rabarber, men synligt storleksmässigt var det ungefär 50/50.

Apropå syltburkar av glas: när man fyller dem så ska burken vara uppvärmd av lite varmt vatten i botten som man slår ut precis innan och så gör man samma med sylten som kan vara kokhet om man fyller bara lite i botten och väntar en ½ minut så värmen kan sprida sig.

Detta med fulla burkar för att hejda bakterietillväxt behöver man ju knappt tänka på om man har plats i frysen men Atamon är ett bra konserveringsmedel för hushållet, man kan ju ta ½ mängden om satsen sylt inte är så stor och kanske inte behöver vara hållbar över hela vintern, desssutom tycker jag att det är bättre om man har bären färdigrensade/tvättade i frysen tills man behöver göra lite mer sylt. Det är ju så enkelt att koka lite sylt i mikron.

[Pennylane1]
0

En liten varning bara för alla dem som skyr tillsatser. E 211 (=natronbensoat som atamon ju är) står med på listan över E-nummer som innebär en risk för överkänslighetsreaktioner.

yvonnel
0

Men om man är så känslig, då kan man inte äta lingon heller, får man väl tillagga, eftersom det förekommer naturellt där i tillräckligt stora mängder för att koka den sylten utan extra tillsatser. Förutom då något som sötar.