Vilket kokosfett ska jag köpa?
Har ringt runt till några hälsokoster. Det finns Kokos Nautur från Krearome och norska Kokosa. Vad tycker ni?

Kokos Natur från Crearome är det många här på forumet som använder. Tycker den är bra.
Viktigast är väl att den är smaklös och ekologisk?

Cocosa är jättefin tycker jag då. Det finns en smaklös variant som jag steker i. Den virgin oil smakar svagt av kokos, men det tycker jag är gott - särskilt i te. Crearome har jag ingen erfarenhet av.
Varför smaklös om man tycker om kokos? Man kan ha både ock tycker jag.
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag har den som smakar och gillar den, den smaklösa kunde jag inte ha i teet, men jag stekte upp den. Men vi gillar olika saker och det är bra att det finns både och ock.

Den ska givetvis smaka kokos!!
Den smaklösa är säkert omestrad. Då kan man ju lika gärna köpa silverpaketen på ICA
Jag har nu både Crearome och ICA:s silverpaket i kylen. Om man läser på näringsdeklarationen så är innehållet i princip detsamma. Priset däremot skiljer sig avsevärt. Ett paket på ICA kostar ca 15 kr. Plasthinken med Crearome innehåller också 500 g och kostar 150 kr. Alltså tio gånger så mycket. Kan någon förklarar skillnaden (förutom priset)?
Cocosfettet från ICA innehåller väl 100% fett om jag minns rätt, Crearomas något mindre vilket jag tolkar som att det är mindre kemiskt behandlat.
"Silverpaketets" cocosfett tror jag är utvunnet genom att rena det med hjälp av extraheringskemikalier (hexan, en storts bensin) och diverse andra gifter. (Ungefär som andra, ej ekologiska, vegetabiliska matoljor) Som sedan inte till 100% kan renas från fettet. Dessa kemikalierester får vi sedan i oss när vi äter det…*burr* När fett är en så central del i LCHF som det är, så är det viktigt att det är så rent från gifter som möjligt. Någon annan med mer info om "silverfettet"? Har för mig jag sett en länk till en hemsida om det?

Det finns mindre kostsamma varianter än Cocosa, Crearome och liknande.
På t.ex. min hälsokost och på Cajsa Warg finns ett ekologiskt kokosfett för ca 60-70 kr/500 g. Kommer inte ihåg vad det heter, men det är en liten plastbytta som har orange etikett med vit text… Det är helt neutralt i smak och doft.
Jag gillar även kokosfett som smakar kokosfett, tycker det finns användningsområden för båda sorterna!
Jag har provat Crearome kokosfett och Cocosa nu.
Crearome smakar gott, mer än Cocosa.
Cocosa är billigare än Crearome.
Jag är inte säker på om Cocosa är behandlat på något sätt, det är inte samma konsistens som Kokosfett Silverpaket tycker jag.
Enligt den info jag har hittat, vilket inte är mycket, så finns två olika sorter hos Cocosa, en som smakar mera kokos och är Virgin på något sätt.
Nån som vet nåt mer får gärna tala om det för mig.

Jag köpte på Örtapoteket på nätet.
Jag har också köpt på Örtapoteket på nätet. 59 kr för 400 g (tror jag) Bra med mindre förpackningar så tar det inte så stor plats i kylen. (Jag förvarar de andra oanvända förpáckninarna i matkällaren)
Går fort att få när man beställer.
Jag har ett Cocos-paket från ICA i kylen. För att göra något med det tog jag mig för att göra ischoklad enl ett recept som jag hittat här. Det blev rätt gott. Använde lite sötningsmedel, 5 suketter + 5 msk cacao + 100g kokos + 100g smör. Ett behagligt sätt att få i sig mer fett. Så kan man ta sig en ruta ibland.
Annars kör jag med Crearome som jag tycker smakar bra i te och kaffe.
Igår gick Ida och jag in i en Indisk matbutik i Göteborg. Vi frågade efter kokosolja. De hade en kokosolja av fabrikatet KTC, tillverkad i Sri Lanka och marknadsförd av engelska KTC Ltd. 500 ml för ca 30kr. 100% kokosolja står det på, så den är väl också hårt processad. Fast det står ju inte att den har 100% fett…
Butiken hade även en kokosgrädde. Den är som kokosmjölk, fast koncentrerad och i fast form. Den både smakar och luktar kokos. 200 g för en tia =)
Sen köpte vi också kokosmjöl.
Här ska testas…

Varför ska man helst äta cocosfett?

Det är ett alternativ till smör och ister, bra fett mao.
Någon som testat garden of lifes extra virgine cocosfett?
Ca 400ml till en kostnad av 167:- i "min" lokala hälsokostbutik. Det står extra virgine på burken och 100% cocosfett (eller möjligen olja)

Du kan läsa om Cocosa på deras hemsida (norsk). Där finner du också ett recepthäfte (också på norsk) med hur man kan använda kokosolja. Antar att alla slags kokosolja kan användas ;-)
Jag har också hittat en artikel en gång om varför det är så bra med kokosfett. Ska se om jag finner den igen.

Sara, jag har provat den med kokossmak. Helt OK, mild och god.
Men dyr…

Nu hittade jag igen artikeln. Den ligger på Forum Frisk och har titeln Kokosolja - morgondagens medicin
Och ja - kokosolja är väl inte helt gratis, men en burk räcker länge. Du kan ju använda smör att steka i och till allt annat och unna dig 2-3 tsk god kokosolja i tekoppen morgon och kväll. En flaska vin kostar närmare hundralappen och den räcker inte lika länge som en burk Cocosa

Köpte KTC Kokosolja i dag. 25:- för 500ml. Kanongod att ha i te.
Jag har köpt kokosfett på Örtapoteket, smaklös men "god". Sen köpte jag kokosfett på nutriq, både med och utan smak. Och den med kokossmak var ju underbar. Däremot var den "smaklösa" inte alls smaklös utan smakade vidrigt av plast/kemikalier. Så den undrar jag fortfarande vad jag ska ha till.. Kanske smörja in kropp & ansikte, som någon nämnde.

Jag köper Cocosa på min hälsobutik, den utan smak kostar 89 kr för 500 g. Extra virgin med kokossmak kostar 189 kr om jag inte minns fel.. Klickar i mitt Rooiboste..