Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2872 ggr
Gunnilla
0

Vaniljsås

Detta recept har jag hittat på något forum och den är, som receptförfattaren skrev, "världens godaste vaniljsås".

Vaniljsås

Vispa 3 dl grädde för sig.

Vispa i en annan bunke:

3 äggulor

1 vaniljstång, som skrapats ur

½ msk Hermesetas (någon som kan ge exakt mått på stevia?)

Blanda bunke 1 med bunke 2.

Vi åt av den i två dagar. Om ni gör som vi, tänk då på att röra om riktigt i botten, för när jag slängde ut det sista låg tyvärr hälften av vaniljfröna där. Man lär så länge man lever. Vi tog också en klick av den och la i den turkiska yoghurten som vi åt till lunch en dag. Mums! Den blev som rena desserten.

kalleankasmormor
0

Tack! Detta skall vi snarast pröva:D

Airam1
0

Det var visst jag som skrev. Receptet finns här i arkivet och i min blogg under "vaniljsås", men orginalreceptet kallas "Dansk Råkräm".

Gunnilla
0

Suveränt god, Airam. Tack för det.

Sara40
0

Testa att varva denna kräm med frysta hallon (osockrade så klart) i en fin glasform och avsluta med hallon. Både snygg, och urgod efterrätt när man har gäster, tycker i all fall jag.

Men jag tycker inte att stevia/socker eller dyligt behövs i detta recept, men smaken är som baken.

Till gäster som inte äter som jag hade jag dajmkulor vid sidan om.

Airam1
0

Mm, eller frys - till glass !

navarro
0

Allt detta goda ni skriver om ar helt forbjudet for mig, magen tal det inte. Jag har aldrig haft problem med magen eller huvudvark. Nu far jag ont i huvudet om jag dricker for litet vatten och orolig mage av frukt, gronsaker och keso.

magma
0

Vad tråkigt navarro! Men såsen i sig kanske din mage kan klara av, innehåller ju bara grädde och äggula, vaniljstångens frön kanske kan fungera för dig???

I vaniljsåsen är det ju bara grädden som innehåller kolhydrater, så jag ska prova att ha den till chokladtårta när sonen fyller år. Spännande.Räcka ut tungan

Iza_the_cat
0

jag blandade i krossad choklad och frös den

Det blev en jätte smaskig vaniljglass

Tänkte nu till sommaren

Gunnilla
0

Sara40, helt rätt att man kan köra vaniljsåsen utan ngn sötning. Men jag hade den till rabarber, så jag behövde därför något som var lite sött.

Sara40
0

Gunilla - då förstår jag, jag skulle inte kunna äta rabarber utan någon form av sötning - munnen skullle helt enkelt bli helt "luden" innuti och totalt dra ihop sig…Räcka ut tungan Glad