Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 17617 ggr
[Konsument]
8

Vit choklad?

Jag äter inte mycket choklad men som 'föredetta' chokladfantast unnar jag mig ibland mörk choklad på 70 % och ibland högre.

Nu till frågan. Äter ni vit choklad ibland och vad äter ni då för sort? Vad går ni efter? Min tanke är ju att vit choklad egentligen är rätt nyttigt för det är ju endast kakaofettet dvs. det nyttiga från kakaobönan. Men så vet jag att vit choklad består av både mjölk och socker. Kakaofettet i sig innehåller ju inte kolhydrater, så jag tänkte att även om det finns mjölk i den så bör det inte bli så förskräckligt högt kolhydratinnehåll eller tänker jag fel?

Finns det någon vit choklad med hög kakaohalt (som då står för kakaofett-halt), eller är all vit choklad i handeln detsamma som mjölkchoklad dvs. runt 30 % där resten är mjölk och socker?

Mandusius
0

Oh det är jag också intresserad av att veta så jag lägger en tass här:)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

[Pennylane1]
0

Det finns vit choklad på lowcarbshoppar som har sockeralkohol istället för vanligt socker. Det är mycket socker i all "vanlig"vit choklad vad jag vet. Ju ljusare choklad ju mer kolhydrater.

[Konsument]
0

#1 Flört

#2 Jo, de känner jag till men jag äter inte sån choklad. Jag blir inte det minsta sugen på vit choklad om det är samma fördelning av ingredienserna som i en mjölkchoklad även om sockret har ersatts med sötningsmedel/sockeralkohol. Min tanke var mer om det finns någon vit choklad av hög kvalité som inte snålar in på det dyra och fina kakaofettet men som kanske ändå innehåller mjölk och socker. Ja, i stil med mörk choklad helt enkelt. Kakaofettet är ju betydligt mildare än ihop med kakaopulver som ger en bitterhet. Alltså bör det ju rent logiskt behövas mindre socker tycker jag.

[Pennylane1]
1

det går väl inte att få konsistensen utan socker när man bara har kakaosmöret förmodar jag. Det är ju inte pulver i fin choklad utan kakaomassa.

[Konsument]
0

#4 Haha, nej, jag vet att det är kakaomassa i mörk choklad (och mjölkchoklad). Det var därför jag skrev "kakaofettet är ju betydligt mildare än ihop med kakaopulver" alltså menar jag att det är torrsubstansen/kakaopulvret i kakaomassan/ som ger den där bitterheten. Själva kakaofettet tror jag är rätt smaklöst eller i varje fall inte bittert. Kanske är som du skriver dock, att konsistensen förhindrar en högre halt av kakaofett i vit choklad. Men jag är inte helt övertygad om saken.

Fiana
0

Det är nog snarare mjölkpulvret som hjälper till med konsistensen i vit choklad - och det behövs rätt mycket av det och mjölkpulver innehåller jättemycket kolhydrater så även om du skulle tillsätta mindre socker får du inte ner kolhydratsvärdet. Det är helt enkelt betydligt mer kolhydrater i mjölkpulver än i kakaopulver.

Wildrat
0

Vit choklad innehåller ingen kakao alls. Kakao är alltid brunt och skulle färga chokladen. Kakaomassan är också brun så den är inte heller med.

Istället är det bara kakaosmör och en MASSA socker.

Kakaosmör finns att köpa utan nåt tillsatt, hos Crearome har de en sort med chokladlukt, den är alltså inte raffinerad. Har aldrig testat den då jag ännu inte haft råd att beställa därifrån. De har även raffinerat kakaosmör och kakaomassa. Handlar ni därifrån, passa på att köpa kokosfett. En hink på 5kg är väldigt prisvärd jämfört med småburkarna…

[Pennylane1]
1

Här är lite info om vit choklad, det finns mycket skräp i branchen

http://www.choklad.org/vit-choklad

aklejor
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sparar för att läsa senare.

Lotta

dg-d
3

Om jag kommer ihåg rätt, från när jag pluggade choklad, så räknas inte vit choklad som "riktig" choklad just för att det inte innehåller kakaomassan. Istället använder man mjölkpulver. (Och generellt är det mer socker ju mindre kakaomassa det finns. Resten av ingredienserna som vanilj och lecitin är det rätt så små mängder av.)

Men nu börjar jag fundera …

Om man skulle göra sin egen vitchoklad genom att blanda kakaofett, vanilj, grädde, och sedan låta stelna. Det kanske inte blir riktigt som vi är vana vid, men det borde räknas som LCHF Glad Och så kan man blanda i lite kokosflingor eller hackade nötter för variation…

Återkommer efter jag experimenterat lite!Glad

[Pennylane1]
0

fast det måste ju finnas något i som kan stelna? Man får ha det i frysen i så fall.

Wildrat
0

#10 Tror jag kan bli riktigt gott.

#11 Kakaosmöret stelnar i kylskåp om inte alltför mycket grädde använts. Tror det är ungefär som smör eller kokosfett i sammansättningen med ungefär lika smältpunkt.

[Pennylane1]
0

jo men inte blir det chokladkonsistens av det… möjligen tryffelaktigt. Men där har man hård choklad och grädde…

dg-d
0

#13 Jo, det blir nog mer tryffelaktigt. Men det är ju också gott Flört

mooonlight
1

#10 Enligt en chokladimportör jag talat med pratas det om "riktig" choklad i diverse kretsar, men någon riktigt definition av "riktig" finns egentligen inte.
Om man ser till EU-regelverket om kakao- och chokladvaror för mänsklig konsumtion (2000/36/EC) så skall vit choklad innehålla minst 20% kakaosmör och minst 14% mjölktorrsubstans, av vilket minst 3,5% är mjölkfett.

Ditt experiment låter spännande!

[Pennylane1]
0

# 14 ja helt säkert mumsigt!  Jag trodde bara att du tänkte dig göra vit choklad så som vit choklad brukar vara  och det jag var skeptisk mot att det går (utan socker och mjölkpulver)  Flört

[Konsument]
0

Jag har kikat lite mer på vit choklad och sett att kakaohalten dvs. halten av kakaosmör är allt från 26 % till 48 %. Det är ändå rätt stor skillnad enligt mig.

Nu anser inte jag att nästan 50 % är tillräckligt bra för att jag ska äta det som mörk choklad. Men för de som inte äter LCHF kost är det ju i varje fall bättre om chokladen till hälften består av rent kakaosmör än knappt 1/4.

Värt att notera är att inte all vit choklad endast består av kakaosmör utan ibland även med inblandning av smörfett och kokosfett. Inte för att smörfett och kokosfett är onyttigt, men det bevisar att chokladen inte är påkostad eftersom kakaosmör är dyrare.

dg-d: Det är alltid kul att experimentera. Blir det bra får du gärna berätta mer! Glad

Fazer har ju kommit med choklad på färsk mjölk, så min tanke är ju att om man vet hur mycket grädde man ska använda så borde det fungera.

Jag fortsätter forska vidare i ämnet. Flört

[Pennylane1]
0

#17  läste du i min länk ovan i #8?  Där stod att det ofta inte är kakaosmör i alls utan billigare vegetabiliskt fett. Misstänker att det inte är (ekologiskt) kokosfett utan billigare smörja.  Och enbart kakaosmör gör inte att det kan kallas choklad alls är väl den vanliga uppfattningen.  Definitionen på äkta choklad är att det ska vara en viss mängd kakaomassa i inte enbart kakaosmör.

Men värt att experimentera med absolut… men smakar kakaosmör choklad, eller smakar det bara fett så att säga?

Lisabet
0

Jag har köpt kakaosmör från Crearome, men det smakade i stort sett inget, så det var en besvikelse.

dg-d
0

Det vi lärde oss (basic course in chocolatiere) var att för att kallas "choklad" måste följande ingredienser finnas i: kakaomassa, kakaosmör, socker, lecitin och vanilj. Procenthalten anger delen kakaomassa. Riktigt fin choklad använder kakaosmör och är därför dyrare, medans billig choklad använder olika växtmargariner. "100%" choklad (dvs helt utan socker) kallas Cocoamass (CM) och räknas inte som choklad, likaså räknas inte vitchoklad som choklad för det innehåller inte någon kakaomassa alls.

Så, nu har jag rabblat allt jag kommer ihåg Flört

PS Såg att jag hade lite krossade kakaobönor kvar hemma. Skall blandas i för lite crunchiness …

[Konsument]
0

#18 Jag klickade på länken och det var inget nytt för mig, att vissa påstår att vit choklad inte får kallas choklad eftersom det inte innehåller kakaomassa. Med risk för att låta spydig, tror du att jag bryr mig?

Jag struntar fullständigt i vad man vill kalla det. Personligen tycker jag att det är löjligt då kakaosmör ändå är en del av kakaobönan (halva bönan består av fett!) som i sin tur är huvudingrediensen i "äkta" choklad. Så jag tycker snarare det bör handla om hur mycket av kakan som består av en kakaoingrediens (kakaomassa som kakaosmör) än om det bara är kakaosmör.

Tråden handlar dock inte om vit choklad ska få kallas choklad eller inte. Syftet med tråden är att ta reda på vad folk väljer för vit choklad OM de äter det. Precis som inom mörk choklad så finns det bättre och sämre alternativ.

Jag vet också att det finns vit choklad som består av vegetabiliskt fett, men de måste ändå innehålla minst 20 % kakaosmör, för annars hade de inte hetat vit choklad. Det är ju dit jag vill komma, vilka innehåller bara kakaosmör och hur mycket kakaosmör?

[Pennylane1]
0

#19 det var det jag misstänkte!

[Konsument]
0

#20 Fast så lyder inte EU bestämmelserna. Inom EU får man kalla kakor som innehåller minst 20 % kakaosmör för vit choklad.

[Konsument]
0

#19 Hur åt du det då? Rent?

mooonlight
0

#19 Crearome säljer två varianter av kakaosmör, varav den ena är deodoriserad. Antagligen en dum fråga, men, köpte du den som är obehandlad?

dg-d
0

Konsument, det blir lätt att man spårar ur när det gäller choklad, både i definitioner och i ätande. Flört

Men för att svara på din ursprungsfråga, så äter jag inte längre choklad under 85%. Såvida jag inte varit på IKEA och de har extrapris på någon speciellt god Marabou t ex Dajm som jag kan längta till ibland. (Bor utomlands.) Därav iden att göra egen "vitchoklad". Glad

Lisabet
0

#25 Det var den deodiserade, tyvärr. Den andra kanske hade varit godare.

Wildrat
0

#27 Deoderiserat kakaosmör smakar lika mycket som deoderiserat kokosfett, alltså ingenting. Det är BARA fett, ingenting annat.

Det som smakar i vit choklad är socker och vanlijsocker, kakaosmöret tillför ingen smak så hade du blandat i vanilj eller vaniljsocker så hade det smakat bättre.

[Konsument]
0

#26 Det verkar så. Folk får självklart ha sina åsikter men blev lite jobbigt när det inte hade något med trådens ämne att göra. Tänkte att det fanns några liberaler här som åt vit choklad och kanske hade tips på "bra" märken. De flesta som äter LCHF får ju upp ögonen för vikten av bra råvaror. Jag tvivlar inte en sekund på att det finns bättre och sämre alternativ även inom vit choklad. Min tanke är ju att för de liberala så lockar en vit chokald med nästan 50 % kakaosmör utan tillsatser dvs. kakaosmör, mjölk, socker och vanilj betydligt bättre för både kropp och själ, än vit choklad med ynka 26 % kakaosmör och resten vegetabiliskt fett, mjölk, socker, vaniljarom och sojalecitin.

Själv äter jag ingen vit choklad heller. Men jag suktar ibland och funderar på om det inte finns något bättre. Äter dock ofta 70 % men även 85 % (mörk choklad alltså). Försöker äta sällan och när jag väl äter unnar jag mig den godaste (i mitt fall Lindt Madagaskar). I julas köpte dock pappa hem mörk Lindor som låg på 60 % (konstigt nog inte så högt kolhydratvärde på paketet?) och jag unnade mig någon då och då under julen. Blev nog två påsar över julen eller tre (inga stora påsar). Skulle dock inte köpa dem igen om det inte var superbilligt för det var lite för sött och lite för riskfyllt att man tog lite för mycket. Inte konstigt då 70 % är sött i min mun.

Mjölkchoklad (t.ex. Dajm) har jag inte ätit på över ett år och även fast min pappa köpte hem en stor dajmkaka från Marabou så rörde jag inte en smula (men jag luktade lite, hehe). Noterade att Marabous chokladkakor nu väger mer än 200 g! Inte mycket mer än 200 g visserligen (230 g?) men den såg enorm ut. All mörk choklad jag köper ligger ju på 100 g så kakan såg enorm ut. Varför blir kakorna större?

[Konsument]
0

Vad är det för skillnad på behandlat och obehandlat kakaosmör? Om obehandlat kakaosmör inte smakar något, vad smakar då behandlat kakaosmör och vad exakt är det man "behandlat"?

Kokosfett vet jag både finns som neutralt (smaklöst) och med kokossmak (smaksatt). Är det samma sak med kakaosmör? Smakar kakaosmöret… kakao då eller vad? Och hur har det smaksatts?

Vad betyder deoderiserat? Låter läskigt, som om man tagit deodorant på kakaosmöret. {#emotions_dlg.embarassed}

[Pennylane1]
0

# 29 det var faktiskt inte det enda du frågade i # 0 jag har försökt svara på din sista fråga i inlägget. Det gillar du inte. Men det var inte lätt att veta att du bara ville ha svar på första delen.

Att deodorisera betyder att man tar bort smak och lukt.

[Konsument]
0

#31 Nu förstår jag inte. Vilken fråga syftar du på som hade med definiation av choklad att göra?

Jaha, på så vis… Med andra ord är deodorisera = behandla? För tar man bort något betyder det väl att det har det från början? ^^

mooonlight
0

#32 Man kan behandla saker på olika sätt… I mitt inlägg syftade jag på deodoriserad när jag skrev "behandlad", för jag hade skrivit just "deodoriserad" i meningen innan och ville inte upprepa mig. (Mitt inlägg var två meningar långt.) Jag trodde att jag var tydlig nog, men kanske var ordvalet olyckligt ändå.

[Pennylane1]
0

kopierar från ditt inlägg: Finns det någon vit choklad med hög kakaohalt (som då står för kakaofett-halt), eller är all vit choklad i handeln detsamma som mjölkchoklad dvs. runt 30 % där resten är mjölk och socker? (min fetstil)

Då menar jag att det inte går att jämföra för i all annan choklad talar man om kakaomassa medan det i vit choklad enbart är kakaosmör och det innehåller ingen kakao alls.

perfektionisten
0

[Pennylane1]
0

det var ju den jag tipsade om i #2 men det var inget för TS

perfektionisten
0

Oops missade visst det. Har själv smakat den och tyckte den var så himla god (nästan lite för god). Den har höga halter av cacaosmör. Dock har jag ingen aning hur många kolisar den innehåller.

[Pennylane1]
0

det beror på hur man räknar. En del anser att kh från sockeralkoholer inte behöver räknas alls och en del räknar hälften, på mindresocker.com har jag för mig att de har en näringsdeklaration. Det blir inte så mycket hur man än räknar om jag minns rätt.

Sindri
0

Jag brukade förr i världen göra en vit chokladtårta som alla älskade. Försökte mig på den i en LCHF-variant, men det blev verklgien ingen succé.

Jag fick tag på kakaosmör, blandade efter bästa förstånd med grädde, smör, vanilj och sukrin, men det är bara att konstatera att vit choklad-LCHF är en ren motsägelse - en utopi. Tyvärr!

[Konsument]
0

#33 Nej då, visste bara inte vad ordet stod för. Hehe!

#34 Vill du misstolka mig med flit? {#emotions_dlg.undecided}

Med kakaohalt i vit choklad syftade jag på andel kakaosmör (vilket jag skrev innan det fetstilta) och det står faktiskt på vit choklad hur många % som är kakaosmör…

Mörk choklad anger % av kakaomassa. Vad är det som är svårt att förstå med detta? Det skiljer mellan vit choklad och vit choklad precis som det gör mellan mörk choklad och mörk choklad. Skillnaden mellan vit choklad och mörk choklad är att procenten står för olika saker helt enkelt. Vit choklad anger hur mycket kakaosmör kakan består, och mörk choklad anger hur mycket kakaomassa som kakan består av.

#35 Känner till sockerfri vit choklad sötad med sötningsmedel. Jag är faktiskt inte så rädd för socker, så jag köper mörk choklad med socker istället för mörk choklad med sötningsmedel. Skulle jag få för mig att köpa även vit choklad vill jag hellre ha socker än sötningsmedel. Så det är inget alternativ för mig.

#37 Hur många % kakaosmör består den av? Min erfarenhet är att choklad med sötningsmedel är detsamma som "originalen" bara att de bytt ut socker mot sötningsmedel (i varje fall av att titta på sockerfritt.com). Så tveksam till att den vita chokladen har någon hög halt av kakaosmör (om du inte med hög menar typ 50 %). Men jag låter mig gärna blir överbevisad.

#39 Varför blandar du i smör? Vad det konsistensen eller smaken som var misslyckad (eller både och)?

dg-d
1

Så, nu har jag experimenterat lite. {#emotions_dlg.smile}

Blandade grädde, kakaosmör, kokosfett, vanilj, Stevia och en äggula = grunden. Sedan delade jag upp smeten i fyra delar och smaksatte varje del (mint, kanel, kokos, krossade kakaobönor), hällde i knäckformar och lät stelna i kylen.

Resultatet:

1. Bassmeten är hyffsat god; man får vara försiktig med Stevia.

2. Hade i för mycket av smaksättningarna kanel/kokos/kb-kross. (Har inte smakat minten än.) Kakaobönorna mjuknade över natten så det blev inte så crunchy, bara lite jobbigt att tugga.

Slutsats: Måste experimentera mera! {#emotions_dlg.wink}

[Konsument]
0

#41 Vad spännande och vad kul att du kör på stevia med!

Hur kommer det sig att du har i en äggula och kokosfett?

dg-d
0

Jag vet faktiskt inte varför jag bestämde att ha i även kokosfett - Kanske tänkte jag Ischoklad eller kanske för att det inte är lika hårt som kakaosmör …

Äggulan hade jag i som emulgeringsmedel (tänk majonäs) för jag såg att fettet började flyta i ringar ovanpå grädden när jag smälte ihop allt.

[Pennylane1]
0

är kakaosmöret hårdare än kokosfett?

dg-d
0

Ja, iaf de jag har. Kokosfettet kan jag skopa med sked, medans kakaosmöret måste skäras med kniv. (Båda i rumstemp.)

[Pennylane1]
0

men om man vill få det likt choklad vill man väl få det så hårt det går? Eller var det inte det du försökte?

Pasi
0

Orsaken till att man just använder kakaosmör i choklad är dess höga smältpunkt (ca 32 grader i stabilaste kristallstrukturen) och spröda hårdhet (kommer alltså inte främst av torrsubstanserna). Jag vet inget annat fett som har liknande egenskaper.
För att det ska få rätt kristallstruktur måste man låta kakaosmöret/chokladen svalna mycket långsamt runt 32 grader.

[Pennylane1]
0

aha! Men då låter det ju som om det skulle gå att få till vit choklad utan socker och torrmjölk då! Frågan är vad det ska blandas med istället. Eller behövs bara smaktillsats tro?

Athenasmatte
0

Det nyttiga ligger i själva kakabönan, inte i kakaofettet. Ju mörkare choklad, desto nyttigare helt enkelt!

[Pennylane1]
0

nu ingår ju iofs fettet i själva kakaobönan. Fast det var ju inte nyttighet denna tråd handlade om.

Wildrat
0

#48 Vit choklad smaksätts med socker och vanilj. Själva kakaosmöret de använder har ingen smak alls.

[Pennylane1]
0

jo det vet jag, det står redan i tråden här.  Men jag undrade ju om det räckte med det, eller om man måste ersätta torrmjölken som vit choklad också innehåller.

[Konsument]
0

#43 Intressant det där med äggulan. Men det borde ju gå utan eftersom det finns vit choklad utan t.ex. sojalecitin eller motsvaranade. Å andra sidan har de ju torrmjölk (men nu har Cloetta kommit med mjölkchoklad på färsk mjölk så jag tycker färsk grädde inte borde vara en omöjlighet!?).

#49 Tråden handlar inte om mörk choklad kontra vit choklad, utan vad det finns för alternativ eller bättre val av vit choklad. Jag förstår dock inte hur man kan påstå att vit choklad är onyttigt pga. kakaosmöret. Det är snarare torrmjölken och sockret (bortsett från sämre vit choklad med tillsatser) än själva kakaosmöret. Kakaomassan som är malda kakaobönor består trots allt 50 % av kakaosmör så jag håller inte alls med. Kakaosmöret är dessutom fritt från kolhydrater i sig.

Pasi
0

Det borde gå att få vit choklad smaklig med bara vanilj (eller kanel och kardemumma om man föredrar den smakenTungan ute) samt sötning - jag ser inte att torrmjölk skulle vara nåt essentiellt rent smakmässigt eller konsistensmässigt.

[Pennylane1]
0

nu börjar jag bli intresserad!

[Konsument]
0

Funderar faktiskt på att göra ett experiment jag också. Skulle vilja försöka med kakaosmör, grädde, erytritol + stevia och vanilj. Jag tycker det är bökigt att få tag på stevia dock så väntar tills det blir godkänt. Rykterna är ju att det ska bli det nästa månad.

Ska även göra mörk choklad tänkte jag. Kakaomassa, erytritol + stevia och vanilj. Ev. kanske grädde också. Skulle vara gott!

Blir det bra så kan man ju göra alla möjliga smakkombinationer som mint, nötter osv. Har peppermyntsolja hemma. Skulle vara himla gott med pecannötter med, eller hasselnötter.

Wildrat
0

Jag har funderat på att testa det oraffinerade kakaosmöret från Crearome. Med bara pyttelite vaniljsocker (Dansukkers vanilj i florsocker) borde det bli gudomligt… Det kanske till och med är gott utan sötning…

Miyu
0

Märket Cavalier har en vit choklad som är low carb och sockerfri. Innehåller dock malitol som inte är det bästa sötningsmedlet.

God är den dock.

[Konsument]
0

En av de bättre vita choklader som jag har hittat är:

Vivani, White chocolate with vanilla, 100 g
Ingredienser: Kakaosmör, helmjölkspulver, rårörsocker, bourbon vanilj
Mjölkandelar: 40 %
Näringsvärde/100 g: 2660 kJ/640 kcal, 10,1 g protein, 36,4 g kolhydrater, 50,5 g fett.

Vet inte kakaohalten (av kakaoSMÖR) men av fetthalten att bedöma verkar det relativt mycket. Inte så mycket kolhydrater trots allt. Finns mörk choklad med samma halt. Därtill är den fri från vegetabiliska fetter och tillsatser. Helt klart ett bra val för den som är lite mer liberal.

MissMullig
0

Bokmärker orkar inte läsa allt så här dax*L*

JAUS
0

Köp inte kakaosmor med smak, det smakar inget vidare gott.

[Konsument]
0

Jag mailade Vivani och fick fram att White chocolate with vanilla innehåller hela 40 % kakaosmör och knappt 20 % socker. Antagligen därför den har så lite kolhydrater som 36,4 g. Jag är riktigt imponerad faktiskt! Den här ska jag helt klart smaka, och de gånger jag bara är supersugen på vit choklad eller ska baka/bjuda på något med vit choklad så blir det denna. Ekologisk är den ju också. Kan det bli bättre? Ja, givetvis kan det alltid bli det, om man gör egen med kanske ännu mer kakaosmör, grädde istället för mjölk och ev. sötningsmedel.

JAUS
0

Det fanns för några år sedan äkta gräddpulver (torkad grädde). Tyvärr så slutade de med den produkten, det hade passat utmärkt att göra vit choklad med.

Fiana
0

#63 Fanns det verkligen det? Jag vet det fanns det som *kallades* gräddpulver men som var det som numera bara får kallas "vitt" i kaffe automater, dvs fullt med vegetabiliskt fett och "skit".

Wildrat
0

#64 Nä, gräddpulvret i affären var riktig grädde. Det i automaterna kallades väl mjölk eller creamer?

Fiana
0

#64 Nä, de kallades faktiskt grädde de också ibland, det var med skärpning av regler de inte längre fick kalla det så.

Hittade just gräddpulver i affären som var sådan skit, aldrig sett något som faktiskt var riktig grädde så nyfiken på vad för sort det varit då. Tror det är knepigt att förvandla grädde till pulver pga den höga fetthalten (torrmjölk är generellt skummjölk t ex).

Wildrat
0

#66 Inte enligt en sida jag hittade

[Pennylane1]
0

den där sidan hittade jag med men där står ju inget om innehållet mer än fetthalten väl?

Wildrat
0

#68 Visseligen men på flera andra så står det att det är vegetabiliskt fett tillsatt. Jag tror att eftersom det inte står nåt sånt här så är det ren frystorkad grädde. Men det är ju en grossist (eller nåt) så som privatperson lär man inte få tag på det iaf…

Pasi
0

Riktig fullfet grädde går inte att torka - blir som att torka smör.Flört

[Konsument]
0

Pulver och pulver, färsk går säkert också bra. I varje fall om man ska se till Fazers nya mjölkchoklad gjord på färsk mjölk.

ScarletMajesty
0

Istället för mjölkpulver, kan man inte använda sig av Casein? det består av 100% mjölkprotein.

[Konsument]
0

#72 Intressant.

ScarletMajesty
0

http://www.svensktkosttillskott.se/#!produkter/100__casein?gclid=CMLkmO_zrqkCFUOFDgodnXqdLQ <- Om man inte värmer det utan tillsätter det innan man kyler ned chokladen? Dessutom kan man ju tillsätta olika smaker då också om man använder sig av smaksatt casein.

Wildrat
0

#70 Fett går visst att få till pulver, man måste spraytorka… http://www.caldic.se/products/alphabetical/0/fettpulver/

[Pennylane1]
0

undrar varför det inte finns med animaliskt fett! Skummjölk och vegetabiliskt fett, eller mjölkprotein , kolhydrater (!) och vegetabilsikt fett!!

Wildrat
0

#76 "Alla" vet ju att animaliskt fett är farligt… Dessutom är det dyrare och pulverindustrin går ut på att allt ska vara så billigt som möjligt.

Grädde och smör är på uppgång så mjölkfettet går dit. Då blir det en massa skummjölk över som måste användas till nåt. Då torkas det, blandas med vegetabiliskt fett och kan säljas som "grädde". Smart va?

[Pennylane1]
0

eller hur! Undrar vad som gömmer sig bakom "kolhydrater"

JAUS
0

Ja, det var gräddpulver gjort av riktig grädde. Såldes i England och jag hade tänkt beställa därifrån men de hade redan slutat med den produkten. Antar att den sålde för dåligt i det fettskrämda landet.

Cecettan
0

Schogetten från Lidl!! :D Det godaste jag har ätit i hela mitt liv hihi :)

[Pennylane1]
0

Har Lidl sockerfri vit choklad!? Det har jag letat efter!

Cecettan
0

#81 hmm, sockerfri vit choklad är jag inte säker på om de har, men schogetten är grym iaf ;)

[Pennylane1]
0

jaha är det den vanliga? Ja, den älskar jag, speciellt den med jordgubbsbitar i, men de senaste tre åren är den ju tyvärr inte möjlig att äta mer. Så länge har jag ratat socker.

Cecettan
0

Åh va synd! Men så är dt ibland. Har själv aldrig testat den med jordgubb, är såld på den vita. Men ngn dag kanske. Tyvärr är inte den vita vanlig, utan man får skynda sig om man ska lyckas få tag på en. Det finns typ TVÅ stycken i en hel låda! Hemskt!

gun92884
0

Det FINNS vit sockerfri (gjord pa maltitol) choklad att fa tag pa … jag har kopt den pa natet och den ar belgisk. Nu saljs den ut jattefort och de giller inte att sanda pa sommaren eftersom det blir for varmt … och det blir for dyrt att packa speciellt for varmeforhallande … och naturligtvis har jag glomt namnet men ska gora en search och se om jag hittar den igen.

[Pennylane1]
0

ja det vet jag, har själv tipsat om den i # 2 men nu gällde det Lidl!

gun92884
0

La Nouba heter min sockerfria vita choklad … ar det samma i Sverige? Inte hos Lidl, men om man koper online fran svensk website?

Har har vi en affarskedja som heter Aldi och jag misstanker att den ar Lidl i amerikansk skepnad … har mycket varor med tyskt ursprung, sarskilt choklad och kaffe - Aldi finns ocksa som en mer 'upscale' kedja under namnet Trader Joe's …

[Pennylane1]
0

nej Aldi och Lidl är två olika kedjor.

Har försökt hitta till där jag köpte vit choklad men hittar den inte just nu, har för mig att den hette Stella?

[Pennylane1]
0
[Konsument]
0

#89 Usch, gillar inte den sidan. Långa innehållsförteckningar med mindre smickrande innehåll.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.