LEVANDE STEVIA
Jag har hittat Stevia i kruka. Den såg inte alls märkvärdig ut. Frågan blir nu, är den bäst att använda färsk, eller torkad?
Nästa fråga är vilken nätbutik som är bäst att handla ifrån, när jag vill ha extrakt??
Tacksam för svar. Ann
Finns det verkligen ingen som vet något om Stevia på detta forum??
Jag gissar att många är och firar nationaldagen eller bara är ute och njuter av kvällsvärmen.. Det finns säkert många som kan massor om det, ge dom tid att läsa och svara bara 
Det ska blir spännande att följa! Vart hittade du plantan?
Solvarma hälsningar
Jess

Den finns på Blomsterlandet. Jag köpte en förra året och i slutet av september torkade jag den och provade. Jag gillade det inget vidare, så jag slängde till sist alltihop, men om man gillar smaken av stevia, så får man ihop en liten påse sötningsmedel av en sådan planta. Jag fick ihop ungefär ett kilo innan det var torkat, och det blev väl omkring ett hekto torrt.
Bästa sättet att odla den är i soligt läge, och med ganska mycket vatten. Jag skulle gissa att den lämpar sig bra för hydroponisk odling; en planta skulle man nog kunna få att täcka en vägg. Den växer rätt fort, men den behöver stöd. Min ramlade och bröts av. Jag hade nog fått lite mer om jag hade bundit upp den ordentligt. Men för min del var det ett försök som är över.
Om man vill använda den i bakverk eller för att söta någon dryck, sä är torkat pulver kanske det enklaste. Man torkar den och krossar den till pulver. Jag tycker att den har lite metallisk smak, inte alls som socker, och eftersom jag har slutat att söta numera så var det inte någon direkt höjdare för min del. Jag provade att söta te med blad som inte var torkade, men det funkade inte. Däremot torra blad från skörden i september var mycket söta och det söta löstes snabbt ut i teet.
Spännande!! Det får nog bli ett besök till blomsterlandet imorgon..
# 3 Menar du att denna lilla planta blir STOR? Den ser väldigt beskedlig ut kan jag säga. Jag köpte min på granngården i Halmstad. Den var högst 8 cm hög.
Nu bor den i kryddlandet, men jag får väl förbereda mig på spaljé då, såsmåningom. spännande!

Jag misstänker att storleken hänger på hur mycket näring och sol den får, och kanske också i viss mån på hur man lyckas stöda den. Biten som gick av för mig och vissnade var ungefär en halv meter hög då, och det som stod kvar blev ungefär 80 cm högt och grenat. Jag hade den nog i en lite för liten kruka.
syrran hade ett par i växthuset förra året, men inte blev de så mycket högre än 60-70 cm höga men ganska frodiga. Nu äter inte hon LCHF så jag vet inte vad hon gjorde med dem, måste höra med henne.
Själv gillar jag inte Stevia, föredrar Sukrin , tycker inte det funkar att blanda dem heller, känner steviasmaken ändå.
Jag köpte en planta förra sommaren - den fick totalinvasion av bladlus så den kastades.. men fin grön växt är det..
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Min planta lever i full frihet i kryddlandet. Jag skall kolla på plantagen här hemma och köpa en och ha i kruka också. Fortsätter sommaren som den börjat, lär ju plantor som gillar sol trivas. Skall absolut se till att torka den. Sen är det väl bara att smula den och använda antar jag.
Nu har jag varit i Halland och tittat till, vattnat och gödslat min Stevia. Den växer kan jag säga. det skall bli mycket intressant att se vart detta exåeriment tar vägen. Men var kan man köpa extrakt??/ Ann57