Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 7421 ggr
majlis
1

Göra egen ostkaka?

Jag funderar på att göra ostkaka själv, och utesluta vetemjöl, socker.

Är det någon som vet var kolhydraderna sitter i mjölken efter det att ostlöpen delat ostmassan och vasslen åt?

Det är JU så gott, med färska bär tillTungan ute.

[ngupa]
0

skölj och krama ur keson noga, ta lite philadelphia ost och grädde, ägg och hackade bittermandlar+ vanliga mandlar….

majlis
0

Jag har ett gammalt recept så grädde och  ägg ingår. Men philadelphia ost har jag inte provat låter spännande. Ska prova med keso, har bara gjort med vanlig komjölk och ostlöpe förut. tack för tipset.

oasmamma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag kör med

500 g keso

4 ägg

3 dl vispgrädde

3 msk grovt eller finhackade mandlar (beroende på smak och tycke)

Jag blandar samman allt väl i en bunke och häller det sen i ugnssäker form. 175 grader i 45-60 minuter. Sista kvarten brukar jag låta kakan gå på eftervärme, dvs stänger av ugnen men låte formen stå kvar.

Jag brukar äta det med massor av grädde och lite bär till.

Fixar man sötningsmedel kan man ju ha det in men jag brukar skippa det.

Minett
0

Jag gör som #3, men har även några droppar bittermandelolja i. Har t o m fått beröm för ostkakan av smålänningar, som är vana vid äkta, hemlagad vara!

keja01
0

Kolhydraterna sitter i vasslen.

majlis
0

#3 Det receptet låter gott och enkeltGlad.

MissMullig
0

*Bokmärker*

Maja2
0

#3 jag har i stort sett samma recept som du, lite mindre grädde bara, plus några droppar bittermandelolja.  Däremot är jag noga med att skölja och låta Keson rinna av, annars blir det salt och vattnigt :)

sååå gott !!

Dunet
0

#5 Är det riktigt att kolhydraterna blir kvar i vasslen! Då kan man ju göra Äggost.

Jag gör den på standarmjölk, grädde ägg o gräddfil, som jag låter sjuda och silar bort vasslen.

Men jag har inte vågat för jag inte vet hur kollisarna fördelar sig.

nobban7
0

Jag tror att de mesta kolhydraterna sitter i vasslen, 100 g vassle innehåller mer kolhydrater än 100 g mjölk.

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d7156c1b9cb46223306712f-halsinge-ostkaka